Gå til innhold

Sliter med oppkjøring

lillefinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 1.49):

Vel… det er ikke alle som er egnet til å kjøre bil, blant annet.

Å skylde på været blir jo bare helt tåpelig, da det er, bla. noe man skal mestre når man kjører bil.

Og så prøve å få oppkjøring på annet sted eller annet føre, vitner jo bare enda tydeligere på at du / dere ikke burde være ute i trafikken!! Og ikke behersker det 🤦‍♀️

Anonymkode: b6cda...1d5

Mest fornuftige som noen sinne har blitt skrevet på KG.!!

Anonymkode: c1f9b...5a9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har sikkert ADHD. 

Anonymkode: c1f9b...5a9

Og du er garantert en narsissist med psykopatiske tendenser. 

Anonymkode: 14d20...b0b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2024 at 4:52 PM, AnonymBruker said:

Hvordan går det med dere? Har dere turt å prøve på nytt? 
Jeg skal ha ny til fredag, men er veldig usikker. Spurte lærer i dag etter timen i dag, han mente det skulle holde med en ny time... 

Anonymkode: e51a9...b80

Jeg fikk lappen for 1 måned siden på amdre forsøk😆😆

Anonymkode: 36f48...dd0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk lappen for 1 måned siden på amdre forsøk😆😆

Gratulerer :)

Jeg skal som sagt ut i dag, veldig usikker på føreforholdene og om det blir brøytet godt nok i tide.. Var jo pga værforholdene jeg utsatte, også kommer samme været igjen... "Gud" hater meg... 

Tar imot alle gode ønsker og tanker jeg kan få :) 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fortelle oss hvordan det gikk! 🤞

Anonymkode: d853a...34b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Gratulerer :)

Jeg skal som sagt ut i dag, veldig usikker på føreforholdene og om det blir brøytet godt nok i tide.. Var jo pga værforholdene jeg utsatte, også kommer samme været igjen... "Gud" hater meg... 

Tar imot alle gode ønsker og tanker jeg kan få :) 

Så uflaks med være idag! Uansett ikke gi opp, håper du får en sensor som er grei og hyggelig så det blir en avslappende stemning. Var det som gjorde at det gikk bedre for meg 2 gang en hyggelig sensor! Jeg fikk til og med litt skrens i en sving, men sensor sa legg det bak deg og fortsett, så jeg forsto at det ikke var over pga det og kjørte bra og forsiktig etter det og besto😊

Fikk forresten 2 ryggeoppgaver, det er vist vanlig nå, rygge inn i kryss og ryggeparkere, så håper du har øvd på det🤞

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok lettere å klare det som 18 åring enn når man er over 30 . Har hatt lappen siden jeg var 18, men ikke sikkert at jeg hadde klart første oppkjøring i dag med mine 45 år . Ha is i magen og troa på deg selv, dette klarer du 👏

Anonymkode: 777ef...df7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 1.49):

Vel… det er ikke alle som er egnet til å kjøre bil, blant annet.

Å skylde på været blir jo bare helt tåpelig, da det er, bla. noe man skal mestre når man kjører bil.

Og så prøve å få oppkjøring på annet sted eller annet føre, vitner jo bare enda tydeligere på at du / dere ikke burde være ute i trafikken!! Og ikke behersker det 🤦‍♀️

Anonymkode: b6cda...1d5

Enig. Har en kamerat som virker veldig utilpass bak rattet de gangene jeg har sittet på med han. Han har ikke kjørt på 8 år nå, noe jeg tenker er like greit egentlig

Anonymkode: b68da...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2024 at 8:46 PM, AnonymBruker said:

Det er faktisk ulempen med å være såpass godt "voksen" når man skal ta lappen, jo eldre man blir, jo skumlere blir det gjerne. 

Enig. 

Jeg tok også lappen som ca 40. Jeg hadde øvelseskjørt som 18 også, og merket at jeg var mer redd som voksen. Konsekvenstenking er mer på plass som voksen. 

Ts, det går sikkert bra. Ha en kjøretime før oppkjøring for å varme opp

Anonymkode: 97380...bf4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som hadde oppkjøring i dag! Jeg bestod!! :D

Var på lastebil, og så jo på morran at 2 lastebiler hadde "saksa" i oppoverbakkene inn til byen, samt en buss som sto bom fast.  En av de andre lærerne kom fra andre kanten av byen og sa de sto der og...  Hadde tatt bilde og man så kaoset... Sjåførlæreren ba meg sjekke hvert kvarter, kunne ikke forstå at de skulle kjøre oppkjøring, selv hadde de avlyst alle de tidlige kjøretimene på lastebilene. På vei til trafikkstasjonen kom en annen lastebil skliende mot meg i nedoverbakke... Ble jo ikke akkurat mindre nervøs av alt det der...

Fikk til og med samme sensor som sist! 
Men jeg tok tipset herfra og spurte om jeg kunne få se ruta på forhånd, og det fikk jeg, fikk se at jeg ikke skulle til de mest utsatte stedene, så det hjalp meg å puste. Ble litt stressa når jeg skulle opp en bratt bakke, men heldigvis hadde sola rukket å komme fram og tatt godt der så jeg slapp med skrekken :) 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var på lastebil, og så jo på morran at 2 lastebiler hadde "saksa" i oppoverbakkene inn til byen, samt en buss som sto bom fast.  

Meg igjen... VOGNTOG og SEMI var de som hadde saksa, ikke vanlig lastebil.. De sakser jo ikke, de står bare i grøfta ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/4/2024 at 12:18 PM, AnonymBruker said:

Strøyk og stryk på lappen i 20-årene, brukte mye penger og ga opp. Prøvde igjen som 36-åring og besto på første forsøk. Det som er forandret er at jeg hadde mer lyst og behov for lappen, en indre motivasjon. Jeg klarte å konsentrere meg bedre og hadde en kjørelærer som var støttende. 

I dag er jeg sjeleglad at jeg turte å prøve igjen, det var virkelig verdt det! 

IKKE GI OPP! ☺️

Anonymkode: 24b9c...246

Akkurat det samme skjedde med meg. Som 20-åring hadde jeg ikke indre motivasjon og ikke råd til egen bil uansett, så det var bare min daværende alkoholikerkjæreste som maste om at jeg måtte kunne kjøre når han skulle drikke. Det var absolutt ingen indre motivasjon der.

Så tok jeg den selv som 31-åring. Da var jeg singel med hund og kjente behovet for å kunne kjøre ut på fine turer. Da sto jeg på første forsøk.

Så ikke gi opp. Du får det til, TS!

Anonymkode: 35f5e...f97

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 14.08):

Jeg som hadde oppkjøring i dag! Jeg bestod!! :D

Var på lastebil, og så jo på morran at 2 lastebiler hadde "saksa" i oppoverbakkene inn til byen, samt en buss som sto bom fast.  En av de andre lærerne kom fra andre kanten av byen og sa de sto der og...  Hadde tatt bilde og man så kaoset... Sjåførlæreren ba meg sjekke hvert kvarter, kunne ikke forstå at de skulle kjøre oppkjøring, selv hadde de avlyst alle de tidlige kjøretimene på lastebilene. På vei til trafikkstasjonen kom en annen lastebil skliende mot meg i nedoverbakke... Ble jo ikke akkurat mindre nervøs av alt det der...

Fikk til og med samme sensor som sist! 
Men jeg tok tipset herfra og spurte om jeg kunne få se ruta på forhånd, og det fikk jeg, fikk se at jeg ikke skulle til de mest utsatte stedene, så det hjalp meg å puste. Ble litt stressa når jeg skulle opp en bratt bakke, men heldigvis hadde sola rukket å komme fram og tatt godt der så jeg slapp med skrekken :) 

Gratulerer så mye! ❤️❤️❤️

Anonymkode: 9c3cd...54e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har oppkjøring om noen minutter. Kjørelærer lar meg få kjøre opp, men har sagt at han tror at jeg ikke kommer til å bestå. 

Tar gjerne imot gode tanker 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har oppkjøring om noen minutter. Kjørelærer lar meg få kjøre opp, men har sagt at han tror at jeg ikke kommer til å bestå. 

Hvorfor tror han ikke det?

Anonymkode: 43a62...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan gikk det, og hvorfor mener han du ikke ville bestått? Så det dessverre for sent til å sende gode tanker til deg, men håper det gikk bra ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor tror han ikke det?

Anonymkode: 43a62...208

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan gikk det, og hvorfor mener han du ikke ville bestått? Så det dessverre for sent til å sende gode tanker til deg, men håper det gikk bra ❤️ 

Fordi jeg kjørte opp et annet sted i landet enn der jeg har hatt kjøretimer. Den første kjørelæreren mente at jeg var god nok, den kjørelæreren på det nye stedet mente at jeg måtte ha skikkelig flaks dersom jeg skulle klare prøven.

Jeg strøk, og det var helt rettferdig. Dersom sensor hadde gikk meg førerkort basert på det jeg presterte, hadde jeg vært bekymret for å ferdes på norske veier… 

Jeg har en angstlidelse og alle slike test- og vurderingssituasjoner trigger meg skikkelig. Fikk ikke sove natta i forveien fordi jeg gruet meg slik.

Så det var nok en kombinasjon av for dårlig grunntrening, og angst som bare eskalerte etter at jeg gjorde den første feilen.

I tillegg kjørte jeg en bil som var nesten dobbelt så stor enn den jeg har øvelseskjørt med, og med mye kraftigere motor. Jeg var heller ikke særlig kjent i området. Man kan si hva man vil, men de som har kjørt masse med oppkjøringsbilen og i samme område har nok noen fordeler. ;)  Jeg kunne ha luket vekk den groveste feilen dersom jeg var bedre kjent, men resten av kjøringen var mer enn nok til å rettferdiggjøre stryk.

Det jeg tar med meg er at både sensor og kjørelærer var utrolig greie og konstruktive. Fikk en lang liste over feilene sensor observerte, og selv om det var en del feil der som jeg ikke «vanligvis» ville ha gjort, var det mye å ta tak i.

Må innrømme at jeg har mest lyst til å gi opp. Føret var flott, ruta var ikke spesielt ille og sensor var kjempetålmodig. Så når jeg klarer å gjøre så mange (og til dels veldig grove) feil i en slik situasjon, tenker jeg at det er veldig bekymringsverdig :)  

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi jeg kjørte opp et annet sted i landet enn der jeg har hatt kjøretimer. Den første kjørelæreren mente at jeg var god nok, den kjørelæreren på det nye stedet mente at jeg måtte ha skikkelig flaks dersom jeg skulle klare prøven.

Jeg strøk, og det var helt rettferdig. Dersom sensor hadde gikk meg førerkort basert på det jeg presterte, hadde jeg vært bekymret for å ferdes på norske veier… 

Jeg har en angstlidelse og alle slike test- og vurderingssituasjoner trigger meg skikkelig. Fikk ikke sove natta i forveien fordi jeg gruet meg slik.

Så det var nok en kombinasjon av for dårlig grunntrening, og angst som bare eskalerte etter at jeg gjorde den første feilen.

I tillegg kjørte jeg en bil som var nesten dobbelt så stor enn den jeg har øvelseskjørt med, og med mye kraftigere motor. Jeg var heller ikke særlig kjent i området. Man kan si hva man vil, men de som har kjørt masse med oppkjøringsbilen og i samme område har nok noen fordeler. ;)  Jeg kunne ha luket vekk den groveste feilen dersom jeg var bedre kjent, men resten av kjøringen var mer enn nok til å rettferdiggjøre stryk.

Det jeg tar med meg er at både sensor og kjørelærer var utrolig greie og konstruktive. Fikk en lang liste over feilene sensor observerte, og selv om det var en del feil der som jeg ikke «vanligvis» ville ha gjort, var det mye å ta tak i.

Må innrømme at jeg har mest lyst til å gi opp. Føret var flott, ruta var ikke spesielt ille og sensor var kjempetålmodig. Så når jeg klarer å gjøre så mange (og til dels veldig grove) feil i en slik situasjon, tenker jeg at det er veldig bekymringsverdig :)  

Æsj så kjedelig! Godt at du innser feilene selv og er enig med sensor, da. Da vet du hva du må trene på :) Er en fordel å være godt kjent i området, slik at man vet faremomentene, f.eks det ekle krysset der eller den brå fotgjengerovergangen der. Men fortsett å tren, ikke gi opp! Har du noen flere å øvelseskjøre med? Gjerne forskjellige biler og forskjellige mennesker, slik at du får litt forskjellig input og trening? 

Min lærer fortalte om en elev han hadde hatt, som kun hadde øvelseskjørt med bestemoren sin. Han mente selv han var klar, men kjørelærer mente nei... Etter to stryk hadde han innsett at han trengte å kjøre med noen andre som var litt mer oppdatert på trafikkbildet, enn bare bestemor som stort sett kjørte til og fra butikken ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 10.19):

.

Den var 10 meter lang og 5 meter bred? :D

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 10.19):

Stakkars kjørelæreren din hvis du kjørte så dårlig. Han kan bli meldt til vegvesenet og miste autorisasjonen sin for å sende opp en så svak elev.

Anonymkode: 05ef1...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Ja, prøvd tre ganger nå og strøket hver gang. Har bestilt ny oppkjøring og tilogmed bestilt kjøretimer hver uke frem til det... 

Mister trua på meg selv.. 

Gjør litt for mange småfeil..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...