Gå til innhold

Blinke seg inn i rundkjøring når du skal rett frem?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg observerer flere bilister som blinker seg inn i rundkjøringen selv om de skal rett frem. Først trodde jeg det bare var noen som ombestemte seg, men nå har det skjedd så mange ganger at jeg tviler på at alle disse ombestemmer seg. Så, hva skal hensikten være med å blinke seg inn når du skal rett frem?

Anonymkode: 233e2...e6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blinker bare tii venstre om en skal legge seg i innerste fil. 

Anonymkode: cfcf3...d02

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett frem er jo veldig subjektivt. Er det en større rundkjøring med mye trafikk kan det være en god ide å gi et tidlig signal om at man ikke skal over til venstre og det kan jo ingen vite med mindre du gir et signal om at du blir liggende i ytterste fil. Større rundkjøringer vil innebære en viss radius så det blir feil å kalle det for rett frem. 

Mindre rundkjøringer blinker jeg ikke når jeg skal rett frem.

Å "blinke seg inn" sier ingenting om det er høyre eller venstre signal du mener her.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på Stord bruker de ikke blinklys. De svinger bare av, uten å blinke først. 

Anonymkode: e45a6...4e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fenomenet har jeg også observert (men bare i Sogndal). Blinker til venstre, men skal rett fram. Utrolig forvirrende. Måtte sjekke med en tidligere kollega som nå er kjørelærer om det var en ny regel jeg hadde gått glipp av, men han hadde aldri hørt om det.

Anonymkode: 79eb5...c10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, på Stord bruker de ikke blinklys. De svinger bare av, uten å blinke først. 

Anonymkode: e45a6...4e6

Stord har ikke andre trafikkregler enn resten av landet (verden). Veldig skummelt at steder tilegner seg slike farlige uvaner. Men ser det jo desverre nesten overalt. Folk er generelt elendige på trafikkreglene i rundkjøringer.

Anonymkode: c0f83...0da

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke frivillig å blinke inn i rundkjøring, men påbudt å blinke ut? Kan sikkert oppstå endel misforståelser der.

Anonymkode: 3b288...94b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (3 timer siden):

Rett frem er jo veldig subjektivt. Er det en større rundkjøring med mye trafikk kan det være en god ide å gi et tidlig signal om at man ikke skal over til venstre og det kan jo ingen vite med mindre du gir et signal om at du blir liggende i ytterste fil. Større rundkjøringer vil innebære en viss radius så det blir feil å kalle det for rett frem. 

Mindre rundkjøringer blinker jeg ikke når jeg skal rett frem.

Å "blinke seg inn" sier ingenting om det er høyre eller venstre signal du mener her.

Å blinke inn i rundkjøring viser man om man skal høyre eller venstre. Rett frem blinkes ikke inn. Så enkelt kan det forklares.

Anonymkode: eeb86...03d

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør overhodet ikke blinke deg inn i en rundkjøring medmindre du skal skifte fil. Alle vet jo at du skal inn i rundkjøringen, så unødvendig bruk av linklys skaper da bare forvirring. Når du skal UT av rundkjøringen, derimot . . .  i min verden er det HER de fleste synder . . .

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

senior skrev (3 minutter siden):

Du bør overhodet ikke blinke deg inn i en rundkjøring medmindre du skal skifte fil. Alle vet jo at du skal inn i rundkjøringen, så unødvendig bruk av linklys skaper da bare forvirring. Når du skal UT av rundkjøringen, derimot . . .  i min verden er det HER de fleste synder . . .

Om du kjører inn i en rundkjøring og ikke skal ut på de to første utkjøringene er det svært bra om du blinker til venstre når kjører inn slik at de andre vet hvor du er på vei. 

Og TS: nei man skal ikke blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen om man skal av på utkjøring nr 2, som jeg antar er det du mener?

Anonymkode: 3f315...6a5

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende jævelskap da de signaliserer at de skal ta tredje (ikke andre) avkjørsel. Altså, dersom man kommer fra motsatt retning og selv skal rett frem i rundkjøringen, da vil man senke farten og kanskje enda verre stoppe opp for en som man ikke hadde trengt å vike for.

Altså hindrer de trafikkflyten for øvrige traffikkanter, ikke bare den som må senke farten/stoppe for å vike, men de bak vedkommende også...

Dustekjøringen bør ta slutt!!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Å blinke inn i rundkjøring viser man om man skal høyre eller venstre. Rett frem blinkes ikke inn. Så enkelt kan det forklares.

Jo du skal blinke til høyre for å vise at du skal rett frem😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo du skal blinke til høyre for å vise at du skal rett frem😉

Å blinke seg ut av rundkjøring (blinke mot høyre) det skjer i selve rundkjøringen om man skal rett frem, ikke når man kjører inn mot rundkjøringen (for da signaliserer man at man skal ta først avkjøring (ikke andre som er rett frem).

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor bruker du det uttrykket der egentlig? Det er da ingen som vet hva blinke inn betyr. Det er umulig å vite om det er snakk om høyre eller venstre signal man snakker om, som jo er vesentlig her.

Når man driver med saklige diskusjoner må man være meget spesifikk i sitt ordvalg ellers blir det bare en evig runddans.

Så du mener altså at det er akkurat lik praksis i små og store rundkjøringer?

Endret av ThereGoesBob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SoleilNeige

Beklger om jeg «kupper» tråden din, men noe jeg har lagt merke til er at mange ligger i innerste fil i rundkjøringa blunker seg ut og kjører direkte ut til høyrefila. Lett å krasje med de som kommer vedsiden av i ytterste fil i rundkjøringa som skal ut i samme fil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
20 minutter siden, ThereGoesBob said:

Hvorfor bruker du det uttrykket der egentlig? Det er da ingen som vet hva blinke inn betyr. Det er umulig å vite om det er snakk om høyre eller venstre signal man snakker om, som jo er vesentlig her.

Når man driver med saklige diskusjoner må man være meget spesifikk i sitt ordvalg ellers blir det bare en evig runddans.

Ikke meg du siterer, men blinke inn i rundkjøring er et vanlig uttrykk her. Det brukes om hvordan man bruker blinklys når man kjører inn i rundkjøringen. Ganske sikker på at det også ble brukt av kjørelæreren min. 

Anonymkode: 5592d...da8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som gjør det forstår ikke rundkjøringsreglene. 

Anonymkode: c8c61...535

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte i bunn at man skal blinke seg både inn og ut av en rundkjøring.

MEN det ble også sagt at når man skal rett frem kan det ofte være lurt å kun blinke seg ut, da en pill «inn» kan være forvirrende.

Altså når jeg kjører rett frem blinker jeg noen ganger ikke i det hele tatt, men prøver å huske på å blinke ut. Men noen rundkjøringer er så små at den er over før jeg for tenkt meg om 😅

Anonymkode: f98df...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThereGoesBob skrev (41 minutter siden):

Er det «uttrykket» jeg lærte av kjørelærer. Blinke inn og ut av en rundkjøring. Trodde det var helt vanlig å si 😳

Anonymkode: f98df...e81

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...