Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt som renholder på en vidergående skole. Jeg er kanskje av den gamle sorten som liker å jobbe. Men ser at mine kollegaer ikke er sånn. De sitter på bøttekottet med mobilen i lang stund flere timer om dagen. Og det er nok å gjøre hvis de vil. Er dette sånn det har blitt?

Jeg tviler på om kommunen liker dette. De vil vel ikke betale noen lønn for å sitte på rompa enn å jobbe 

Anonymkode: f9f02...d55

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Late? De er vel heller smarte. De som jobber raskt og effektivt er de som får mer å gjøre.

Anonymkode: 43a83...641

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Late? De er vel heller smarte. De som jobber raskt og effektivt er de som får mer å gjøre.

Jeg har sett områder de vasker. Raskt ja, men ikke effektivt. Kunne ha vasket bedre

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med den holdningen der er jeg glad jeg ikke er sjefen eller kollegaen din...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en utfordring til deg, i fem arbeidsdager skal du møte opp på jobb med tankesettet "Jeg omgir meg med de beste kollegaene, vi har harmoniske forhold, og jeg møter dem med kjærlighet" og så kan du komme tilbake og dele hvordan det endret arbeidsmiljøet ditt. :)

Anonymkode: febe2...0f9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

. De sitter på bøttekottet med mobilen i lang stund flere timer om dagen.

De er selvsagt ikke lov. 

Men jeg har forståelse for at noen som har jobbet i en jobb i mange år ikke orker å ha samme tempo som en som nettopp har startet.  Det er forskjell på hva som er bærekraftig på kort og lang sikt. 

Anonymkode: 1666e...b34

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De er selvsagt ikke lov. 

Men jeg har forståelse for at noen som har jobbet i en jobb i mange år ikke orker å ha samme tempo som en som nettopp har startet.  Det er forskjell på hva som er bærekraftig på kort og lang sikt. 

Jeg har nettopp startet der ja, men har jobbet som renholder i 30 år. Jeg jobber når jeg er på jobb. Synes ikke at jeg skal få lønn for 7.5 time hver dag når jeg kanskje bare jobber i 5,5-6 timer 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nettopp startet der ja, men har jobbet som renholder i 30 år. Jeg jobber når jeg er på jobb. Synes ikke at jeg skal få lønn for 7.5 time hver dag når jeg kanskje bare jobber i 5,5-6 timer 

Du er disponibel for arbeidsgiveren 7,5 timer, da skal du også ha betalt for 7,5 timer selv om du kun har noe å gjøre 6 av timene.  Hadde du virkelig ønsket å jobbe som renholder om du kunne komme på jobb og få beskjed av sjefen: I dag er det så rent at du ikke kommer til å få noe lønn for denne dagen?

• Liker 2
Skrevet

Renholdere har fagbrev i dag ikke sant?

Eller er det fortsatt sånn at de tar et par randoms fra det lokale asylmottaket og gir de en mopp?

Anonymkode: 60c44...1c3

• Liker 1
Skrevet

Det er bare tull at man har noe å gjøre på jobb hele tiden. Når man jobber i butikk og, kan man ikke vaske hyllene og rydde hele tida, hver dag. Selv om sjefene liker å tro det da 🙄 Har sett mange sjefer i butikk som står på mobilen og andre skal jobbe som slaver...

Anonymkode: 48d98...44e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du er disponibel for arbeidsgiveren 7,5 timer, da skal du også ha betalt for 7,5 timer selv om du kun har noe å gjøre 6 av timene.  Hadde du virkelig ønsket å jobbe som renholder om du kunne komme på jobb og få beskjed av sjefen: I dag er det så rent at du ikke kommer til å få noe lønn for denne dagen?

Hadde skolen vært ren så hadde vi tatt periodisk renhold. En renholder er aldri uten noe å gjøre 

Skrevet

Problemet er hvis ledelsen finner det ut. Har vært snakk om å spare penger og da vil de sikkert ikke betale noen fir å sitte på rompa med mobilen 

Skrevet

De kommer til å nedbemanne om de finner det ut

Anonymkode: ce3b5...c02

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobbet også som renholder i det offentlige en stund, virket som dette var gjengs, veldig vanlig. Vi hadde jo noen etasjer/områder som var våre, og jeg er en sånn som synes det er kjedelig å sitte på ræva, så jeg dro jo frem alt av maskiner og bonet og sto på, men fremdeles så rundet jeg jo området mitt altfor fort. Jeg sa det  til sjefen, det området mitt fyller ikke en hel arbeidsdag. Hun sa det var sånn med alle, og at det egentlig er lagt opp litt til å ha fryktelig god tid på seg. Jeg tror det omtrent var konkurranse blant renholdssjefene om å ha de beste "rutene", hehe.. Hun visste jo at noen sluntret FOR mye unna da, han ene tror jeg bare satt seg på en krakk og røykte og drakk kaffe hele dagen liksom, tømte vel søpla bare kanskje. Men ellers så var rådet omtrent at jeg også bare måtte finne meg en krok og løse noen kryssord ila dagen.

Anonymkode: 0d71b...cdf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Nå er det folk som mener at man er lat og ubrukelig dersom man tar 5 minutter mer pause en seg selv er krise også da. Enkelte setter seg selv så vanvittig høyt,og hever seg over andre,bare fordi de ikke er ikke rask på labben til å begynne å gjøre noe. Så lenge jobben man er ansatt til blir fulgt,så ser jeg ikke noen problem,annet en at du som er så vanvittig ivrig vil hevde at du "tar mesteparten av jobben,da du starter før de andre" Da får heller du bremse litt ned da,eller så får dere sette klare linjer hva slags oppgaver den enkelte skal ha. 

Dette har jeg sett siden skolen. Enkelte er rett og slett født både regelryttere og folk som skal helst jobbe utover arbeidsbeskrivelsen. Ikke alle er laget på samme måten. Klarer man ikke å gjøre de arbeidsoppgavene som står i arbeidsbeskrivelsen,så bør man få sparken. Klarer man jobben sin,så spiller det liten rolle hvor mye pause man har. Man får ikke bedre betalt av å strebe. 

Dette skaper naturligvis svært dårlig arbeidsmiljø. Det skaper små grupperinger opp mot hverandre og det ender med både sykemeldinger og mer arbeidsmengde på de som møter på jobb. 

Helt utrolig at man som voksne personer ikke greier å forstå dette. Men igjen - Folk skal hele tiden heve seg over hverandre. Akkurat som da vi var 9 i skolegården.

Endret av Fant80
  • Nyttig 3
Skrevet
13 hours ago, Sofiei said:

Med den holdningen der er jeg glad jeg ikke er sjefen eller kollegaen din...

Jeg jobber effektivt og bruker kanskje 30% av tiden på en som er treg (jeg jobber i IT ja). Skal jeg da straffes for å kunne ta pauser. Ikke min feil at folk er trege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Arbeidsgiver gir faen i deg. De vil kaste deg vekk som en sur fille hvis de finner det for godt. Din lojalitet bør være til deg selv, og du bør ikke ofre mye for arbeidsgiver. Ja, du skal jobbe, men ikke for hardt. Ikke gi arbeidsgiver for mye.

Et mulig unntak er dersom lønn baserer seg på resultater, og da hjelper du jo deg selv hvis du gjør det bra. Men selv da vil arbeidsgiver stikke av med mye mer enn det ekstra du tjener på det, så den harde jobbingen din tjener arbeidsgiver mer enn det gjør deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber effektivt og bruker kanskje 30% av tiden på en som er treg (jeg jobber i IT ja). Skal jeg da straffes for å kunne ta pauser. Ikke min feil at folk er trege.

Så du yter bare akkurat det du må, og aldri noe ekstra selv om du får betalt for en hel dag? Gratulerer, du må være en fantastisk arbeidstaker 👏

Skrevet

Som helsepersonell som må ta mye rengjøring selv fordi renhold har så mye å gjøre blir jeg litt provosert av å høre at renholdere står og later seg istedenfor å gjøre jobben sin. Men vi må liksom rengjøre alt mulig rart fordi renhold ikke har tid... Blir litt betenkt om de faktisk har så dårlig tid da. 

Anonymkode: 7be03...60d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som helsepersonell som må ta mye rengjøring selv fordi renhold har så mye å gjøre blir jeg litt provosert av å høre at renholdere står og later seg istedenfor å gjøre jobben sin. Men vi må liksom rengjøre alt mulig rart fordi renhold ikke har tid... Blir litt betenkt om de faktisk har så dårlig tid da. 

Anonymkode: 7be03...60d

At helsepersonell må ta visse ting er jo for at noen må ha ansvaret. Og en renholder sin dag varierer, noen dager er det fullt opp og andre er det ikke så mye. Men det helsepersonell må jo gjøres uansett og da må noen har fast ansvar, kan ikke være slik at renholdere må gjøre det HVIS de har tid. Da legges mer press på de og de får det i tillegg til det daglige vanlige. 

Anonymkode: 1f314...ef3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...