Gå til innhold

Abort - påvirker mulighet til barn senere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heei.

jeg har hatt to aborter tidligere når jeg blei gravid med prevansjon. Det er nå 15 år siden. Jeg er nå gravid, og usikker. Jeg lurer på om noen har hatt vanskeligheter med å bli gravid etter evt 3 aborten?

Anonymkode: c65d3...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Tidligere aborter påvirker ikke ens evne til å bli gravid.  

Anonymkode: da1e3...ac1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 4 aborter (har 2 barn), hvor det har vært 3 utskrapninger, den siste i 2020 siden den medisinske aborten ikke fungerte, fikk da spørsmål fra kirurg om jeg ønsket flere barn, jeg svarte da nei og hun sa at det kunne hende jeg ikke kunne få fler etterpå. Jeg spurte aldri hvorfor hun sa som hun gjorde, for da var det uaktuelt med flere barn. Var hos gyn i desember 23 fordi jeg og partner ønsker et barn, hvor hun ikke kunne forklare meg hvorfor kirurg sa det hun gjorde og viste meg at alt så bra ut i både livmor og mtp egg. (Siden jeg er 36 år nå). Tror jeg ville forhørt meg med en gynekolog for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi87 skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt 4 aborter (har 2 barn), hvor det har vært 3 utskrapninger, den siste i 2020 siden den medisinske aborten ikke fungerte, fikk da spørsmål fra kirurg om jeg ønsket flere barn, jeg svarte da nei og hun sa at det kunne hende jeg ikke kunne få fler etterpå. Jeg spurte aldri hvorfor hun sa som hun gjorde, for da var det uaktuelt med flere barn. Var hos gyn i desember 23 fordi jeg og partner ønsker et barn, hvor hun ikke kunne forklare meg hvorfor kirurg sa det hun gjorde og viste meg at alt så bra ut i både livmor og mtp egg. (Siden jeg er 36 år nå). Tror jeg ville forhørt meg med en gynekolog for å være på den sikre siden.

Må bare poengtere at jeg hadde 2 aborter, fikk så et barn, hadde 3je abort, så ble jeg gravid med barn nr.2, så abort nr.4 og prøver nå på barn nr.3. Har også blitt gravid på prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på, medisinsk abort påvirker ikke muligheten til barn senere. Men hvis en har utskraping så kan dette føre til arrvev i livmor som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Anonymkode: 8e841...55f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer an på, medisinsk abort påvirker ikke muligheten til barn senere. Men hvis en har utskraping så kan dette føre til arrvev i livmor som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Var det eneste rasjonelle jeg kunne komme frem til også, så spent på om barn nr.3 vil sitte😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En har aldri garantier for at en vil bli gravid senere...

Anonymkode: 87c60...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En har aldri garantier for at en vil bli gravid senere...

Anonymkode: 87c60...45b

En har jo aldri garantier for noe. men det er jo uavhengig av tidligere abort 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av legen at det var både å. Fikk ikke noe god forklaring på hvorfor.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti for å få barn eller ikke har man aldri, har aldri hørt at abort skal redusere sjansen for at man blir gravid senere. Kjenner til mange som har tatt mer enn en abort menn som har fått flere friske barn når tiden har vært inne for det.

Og ja de aller fleste gikk på prevensjon men noen blir lettere gravide enn andre. 

Anonymkode: 8cffc...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti for å få barn eller ikke har man aldri, har aldri hørt at abort skal redusere sjansen for at man blir gravid senere. Kjenner til mange som har tatt mer enn en abort menn som har fått flere friske barn når tiden har vært inne for det.

Og ja de aller fleste gikk på prevensjon men noen blir lettere gravide enn andre. 

Merker den frykten er der pga alle abortene, og nå i tillegg alder - så man får vel heller prøve å tenke at man er heldig om man kan få en til. I mine yngre dager ble jeg gravid bare man så på meg føler jeg, og veldig lite gøy med abort når man prøver å unngå graviditet med prevensjon og alikevel blir det… Får bare krysse det jeg har og håpe på det beste🤞🏻

Anonymkode: 6ea05...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en (ufrivillig) kirurgisk abort i uke 13. 

Den hadde ført til arrdannelse, men jeg har to barn født etter aborten. Har hatt mange tidlige spontanaborter, men umulig å si om arrveven hadde noe skyld i det. 

Anonymkode: 46300...40a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker den frykten er der pga alle abortene, og nå i tillegg alder - så man får vel heller prøve å tenke at man er heldig om man kan få en til. I mine yngre dager ble jeg gravid bare man så på meg føler jeg, og veldig lite gøy med abort når man prøver å unngå graviditet med prevensjon og alikevel blir det… Får bare krysse det jeg har og håpe på det beste🤞🏻

Hvis du ønsker barn, hvorfor ikke beholde hvis du allerede nå er engstelig for ikke å kunne fp barn. det er faktisk flere norske kvinner som må ha hjelp til å fp barn enn som tar abort, du har blitt gravid 3 ganger, langt fra alle er så heldige, alt etter som. jeg ville ikke tatt sjansen på at det var en selvfølge å bli gravid en 4 gang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt du er bekymret det er nok og fordi du ønsker det så mye nå. Tror det er naturlig uansett å være redd for at det ikke skal gå, har selv aldri tatt en abort men var redd jeg ikke skulle bli gravid når vi hadde bestemt oss for å få barn. Men som sagt, jeg kjenner til folk som har tatt flere aborter og allikevel fått barn og har ikke hørt noe om at dette reduserer muligheten til å få barn senere. De få som har hatt problemer med å blir gravide har hatt komplikasjoner med aborten og selv da er det sjelden.

Topsi skrev (2 minutter siden):

Hvis du ønsker barn, hvorfor ikke beholde hvis du allerede nå er engstelig for ikke å kunne fp barn. det er faktisk flere norske kvinner som må ha hjelp til å fp barn enn som tar abort, du har blitt gravid 3 ganger, langt fra alle er så heldige, alt etter som. jeg ville ikke tatt sjansen på at det var en selvfølge å bli gravid en 4 gang

Det var vel ikke rett tid, sted eller mann da. Gjort er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en alder av 33 nå. Jeg vet at med tiden nå så blir eggene dårlig. Og det er vel ikke anbefalt etter 35 som jeg har forstått det. Samtidig er jeg i rette alderen å få barn, men så er jeg redd at aborten og dårligere eggkvalitet kan bidra til at jeg ikke kan få flere.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke trådstarter😅 satt på anonym uten å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og med tanke på at det gikk 15 år mellom tiden jeg blei gravid igjen… Hvis det går 15 år til såå er jeg nesten 50 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner godt du er bekymret det er nok og fordi du ønsker det så mye nå. Tror det er naturlig uansett å være redd for at det ikke skal gå, har selv aldri tatt en abort men var redd jeg ikke skulle bli gravid når vi hadde bestemt oss for å få barn. Men som sagt, jeg kjenner til folk som har tatt flere aborter og allikevel fått barn og har ikke hørt noe om at dette reduserer muligheten til å få barn senere. De få som har hatt problemer med å blir gravide har hatt komplikasjoner med aborten og selv da er det sjelden.

Det var vel ikke rett tid, sted eller mann da. Gjort er gjort.

Slik jeg oppfatter det er ts gravid og noe usikker men heller mot abort nå. Jeg er forøvrig ab 55f.

Det er selvsagt opp til ts hva hun gjør, jeg bare påpeker det som er, at hvis hun etter å ha tatt en 3 abort ender opp med å ikke bli gravid flere ganger (ikke alle opplever mer enn 3 graviditeter) så vil det være svært trist

Ser nå at jeg svarte feil ab i utgangspunktet

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er i en alder av 33 nå. Jeg vet at med tiden nå så blir eggene dårlig. Og det er vel ikke anbefalt etter 35 som jeg har forstått det. Samtidig er jeg i rette alderen å få barn, men så er jeg redd at aborten og dårligere eggkvalitet kan bidra til at jeg ikke kan få flere.

TS

Jeg er 36 år og i følge gynekologen så har jeg fortsatt masse egg og det var ikke noe i veien for å få barn nå. Men hun sa at fra 37 år’s alder stuper tallene og det er vanskeligere å bli gravid og selvfølgelig kan det oppstå mer «problemer» i en eldre alder. Har flere venninner over 38 som har fått barn uten noe som helst av komplikasjoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinske aborter skal i utgangspunktet ikke påvirke ens senere fertilitet og evne til å bli gravid. Aborter ved utskrapning KAN påvirke senere muligheter - men da grunnet eventuelt arrvev i livmoren som følge av utskrapningen. 

Det finnes kun svært små studier på dette temaet så helsemyndighetene har ikke helt klare holdepunkt for verken det ene eller det andre - men det finnes da heller ingen klare bevis for at gjentatte aborter påvirker ens senere evne og mulighet til å få flere barn. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...