Gå til innhold

Overgangsalder,hva var det første dere merket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg merket det først på humøret (angst, uro, humørsvingninger, nedstemthet). Så kom slapp hud, huden mistet sin elastisitet. Deretter kom uregelmessig mens, vektøkning, økt hårvekst, kviser m.m. som perler på en snor. 

Anonymkode: 26d37...d4d

Kan skrive meg ned på denne listen jeg og, humørsvingninger og kviser. Virker som at jeg er på tur inn i puberteten igjen,det er fryktelig slitsomt å gå rundt som et kvisetryne. Ikke noe morsomt når man snart fyller 41 år.

Anonymkode: c2781...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uro? Kan du beskrive hvor og hvordan du føler den?

Anonymkode: f0c91...507

Som en sitring i kroppen, vanskelig å slappe av. Også uro i tankene, mange rare tanker, tanker som hopper hit og dit, og katastrofetanker.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 1.2.2024 den 0.43):

Hadde siste mens i okt i fjor og har gått ned 9 kg siden da. Spiser som før, kanskje litt mindre fordi jeg føler meg fortere mett. Men jeg opplever at vektøkning trenger man ikke godta bare fordi det er et symtpom. Er 57 år. 

Anonymkode: 934f6...ac3

Det rammer ikke alle likt dette, og noen opplever mer muskelsvinn. Dette gir ofte den slappe magen folk ikke trives med. Ikke nødvendigvis bare et resultat av for mye mat.

Man kan jobbe mot det ( og bør jo det) med økt styrketrening. For min del blir jeg, som til vanlig er sterk og i god form, kvalm svimmel, helt utsvett og kaldsvetter og er dårlig lenge etterpå når jeg prøver meg på trening jeg gjorde fast før. Gåturer er det jeg tåler nå visst, men håper på gradvis bedring med medisiner. Dette er en stor ting som påvirker sentralnervesystemet og dermed hele kroppen, folk vil oppleve det ulikt og det er ikke bare å leve litt strengt, så går det bra.

Man får prøve seg litt frem tenker jeg, og finne det som passer sin kropp. 

Anonymkode: 2001c...790

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 3.2.2024 den 20.04):

Som en sitring i kroppen, vanskelig å slappe av. Også uro i tankene, mange rare tanker, tanker som hopper hit og dit, og katastrofetanker.

Jeg er 48 år og har ikke hatt min menstruasjon på over tre år nå. Symptomene for overgangsalderen kom snikende og var så få i begynnelsen at jeg ikke klarte å overbevise min fastlege. Det var kaldsvetting midt på dagen en periode, dårlig søvn en annen lang periode, massiv hårtap, kviser, vektøkning, konsentrasjonsproblemer, humør forandringer. Han trodde ikke på at det var overgangsalderen og sa alltid at jeg var for ung. Jeg var kanskje 45 år når jeg først nevnte det. 

Nå slitter jeg enda mer og mitt største utfordring er emosjonell ustabilitet: tristhet, angst og paranoia som kan føre til mørke tanker, hjertebank, irritasjon, overfølsomhet... Jeg kjenner meg ikke igjen og føler meg så utrygg på alt og alle. Jeg lurer på om jeg har personhets forstyrrelser. Mitt parforholdet er i ferd i å rakne fordi jeg er så sugen på annerkjennelse og nærhet, og han takler ikke min nostalgi og klarer ikke å mette mitt appetitt for kjærlighet og nærhet.

For to år siden mistet jeg min mor, og så vår katt (den var det barnet som min samboer og jeg ikke fikk). Jeg er i sorg ennå. Mine barn holder på å flytter ut. Og jeg er i 100% jobb samtidig som jeg studerer. Stresset har sin del av skylden selvfølgelig, men jeg er nå plaget av kraftig svimmelhet i tillegg til alle de andre plagene, så jeg er blitt sykemeldt. Jeg nekter å bruke antidepressive lenger, fordi det har ikke hjulpet tidligere og har så dårlige bivirkninger på meg som gjorde ting verre.

Jeg er skremt av alle disse forandringene og lurer nå på om det skyldes en psykisk lidelse. Så paranoid er jeg!

Jeg har en hormon spiral som burde ha vært byttet for 2 år siden. Den var god nok ennå iforhold til prevensjon, men jeg lurer på om det er årsaken til min uro og angst... Så den skal jeg få byttet nå. Ellers har jeg prøvd hormon spray i en måned i vår uten at det hjalp, så jeg avsluttet det. Jeg skal få hjelp igjen i januar da jeg fikk ny time hos den gynekolog som ga meg hormon spray.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 5.31):

Er 40 selv og lurer på hva jeg kan forvente: Er det slik at alle opplever vektøkning/magefett som er vanskelig å bli kvitt? Er såpass forfengelig at jeg gruer meg til å få "eplefasong", jeg som alltid har hatt timeglassfigur.

Sånn ellers virker det oppløftende at man (kanskje) ikke er en frysepinn lenger, slik @Amossa skriver. Positiv ettervirkning om det stemmer :) 

Anonymkode: aaf36...0a6

Figuren min er nøyaktig som da jeg var 30 :) Hetetokter har plaget vettet av meg, men takket være Asker-gynekologene, NRK og hormoner, er jeg kvitt dritten. 

Selv om man får hetetokter, kan mange bli iskalde etterpå ;) 

Anonymkode: 8b051...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i begynnelsen av 40-årene og i peri-menopause. Det startet antagelig i det små like etter at jeg fylte 40. Det jeg har merket mest og som plager meg mest er svette om natten. Ser også eldre ut i ansiktet. Angst hadde jeg fra før, usikker på om det kanskje har blitt litt verre. Jeg er i alle fall litt mer sensitiv, blir lett rørt og får tårer i øynene, men det ser jeg ikke på som noen negativt. Føler heller at livet blir rikere.

Anonymkode: 71cca...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 46 da de første rare tegnene kom. Håret ble tørt og "knuslete", og jeg røytet som et uvær. Trodde jeg skulle bli skallet. Dette pågikk en stund, før jeg året etter begynte å oppleve at mensen uteble eller kom til tider den ikke skulle. Hadde også en episode med en gigantisk blødning en natt, trodde jeg hadde halvveis blødd ihjel mens jeg sov da jeg så hva som lå rundt meg av blod når jeg våknet.

Kan dessverre ikke huske når hetetoktene kom, men jeg var ille plaget i noen år. Tror det hele pågikk i fem-seks år, men blødningene stoppet vel etter fire år med hetetokter. Hetetoktene ga seg da jeg var 52. Plutselig en dag så kom de bare ikke mer.

Jeg går på vaginaltabletter (stikkpiller) for å gjøre miljøet i skjeden litt mer normalisert og fuktig igjen. Før det, når det var sykelig tørt og ektsremt sårt, luktet det merkelig og "muggent". Nå lukter det friskere og fuktig igjen som det skal. En venninne av meg klarte nesten ikke gå i perioder fordi underlivet var så ekstremt tørt og sårt og det beveget på seg der inne når hun gikk. Jeg anbefalte henne vaginaltabletter og hun opplevde en helt ny verden på bare et par uker. Smertene forsvant.

Anonymkode: 86d0f...f99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva med halsbrann, noen som opplever det som et symptom? 

Anonymkode: d977c...218

Ja, det var det aller første symptomet hos meg. Deretter ble jeg "allergisk" mot mat, hvor magen plutselig reagerte på de merkeligste ting. Gikk også rundt med følelsen av et konstant ubehag i magesekken. Så kom søvnproblemer med gjennomsnittlig 4 timer søvn per natt, og deretter begynte mensen å tukle. Gynekologen fortalte at dette var helt vanlige symptomer, selv om det ikke er de vi hører mest om. Alt dette skjedde i løpet av noen få måneder, og har gått over (bortsett fra tuklete mens), men har til gjengjeld fått et knippe nye, spennende problemer 😅

Anonymkode: 83499...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 37 år og har de fleste tegnene på overgangsalderen. Skal til Legen den 5 November, så skal få han til å undersøke og ta blodprøver. Jeg fryser og svetter natt som dag hele tiden, ekstremt hårtap, irritasjon for den minste ting, mensen som lever sitt eget liv. 

Anonymkode: 46dad...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 20.51):

Kortere syklus, deretter langvarige blødninger. Over tre uker på det verste. Deretter lang og uregelmessig syklus. Vet ennå ikke om det er over siden det var et opphold på 10 mnd på det lengste. Nå 4 mnd siden sist. Ellers blitt nesten umulig å gå ned i vekt, og lett å gå opp. Heldigvis ingen hetetokter så langt.

Anonymkode: 1fb2f...0c9

Prøv novofem...hormonbehandling 

Anonymkode: 2d3d2...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker

Rundt 40 begynte syklusen å forkortes. Da var den på 30 dager, nå ved 48 er den på 21 dager.

på samme tid økte blødningen litt og litt. Nå ved 48 er mensen kraftig med smerter og store klumper.

ved 43-44-årsalder begynte nattesvette. Fra  45-47 var den ekstrem. Klissvåt fem av syv netter i uka. I denne perioden fikk jeg også kraftig pms med depresjon og gråt og sinne, dårlig søvn og slitenhet. 

Nå ved 48 har jeg ei lang liste med symptomer i tillegg til alt over, og har akkurat vært hos gyn og fått hormontilskudd. Håper inderlig at det vil hjelpe.

Anonymkode: c20de...507

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 19.38):

Hva med halsbrann, noen som opplever det som et symptom? 

Anonymkode: d977c...218

Jepp!! 

Anonymkode: c20de...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...