Gå til innhold

Overgangsalder,hva var det første dere merket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Gå til legen og be om henvisning for å fjerne livmorslimhinnen (ikke hele livmoren).  Jeg har gjort det og er langt fra overgangsalder enda, men jeg har alltid hatt store blødninger og ferdig med barn. Beste jeg har gjort!

Anonymkode: aace0...056

Jeg dro til gynekolog for å fjerne slimhinnen for 4-5 år siden og hun ville bare sette inn hormonspiral:( 

Anonymkode: c2781...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 45 og er begynt med hetetokter natt og dag. Det er så ekkelt. Våkner 3-5 ganger pr natt og er helt zombie for tiden. Glemmer ofte, er stresset, hjerteklapp, urolig og synes også at jeg legger på meg. 

Deprimerende tid. Hva kan hjelpe når en ikke kan ta hormoner? Har migrene så østrogen er ikke så bra da.

Anonymkode: 2b1b6...7e2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er 40 selv og lurer på hva jeg kan forvente: Er det slik at alle opplever vektøkning/magefett som er vanskelig å bli kvitt? Er såpass forfengelig at jeg gruer meg til å få "eplefasong", jeg som alltid har hatt timeglassfigur.

Sånn ellers virker det oppløftende at man (kanskje) ikke er en frysepinn lenger, slik @Amossa skriver. Positiv ettervirkning om det stemmer :) 

Anonymkode: aaf36...0a6

Hadde siste mens i okt i fjor og har gått ned 9 kg siden da. Spiser som før, kanskje litt mindre fordi jeg føler meg fortere mett. Men jeg opplever at vektøkning trenger man ikke godta bare fordi det er et symtpom. Er 57 år. 

Anonymkode: 934f6...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er 45 og er begynt med hetetokter natt og dag. Det er så ekkelt. Våkner 3-5 ganger pr natt og er helt zombie for tiden. Glemmer ofte, er stresset, hjerteklapp, urolig og synes også at jeg legger på meg. 

Deprimerende tid. Hva kan hjelpe når en ikke kan ta hormoner? Har migrene så østrogen er ikke så bra da.

Ville tatt en prat med fastlegen hvis jeg var deg😔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du burde lese mer om den nye hormonbehandlingen. Det med økt kreftfare stemmer ikke. Det er en myte som kommer av gammel utdatert forskning der det ble forsket på damer på 70 år. HRT reduserer fare for tarmkreft men det finnes en liten økt risiko for brystkreft. Sjekker du deg jevnlig så er det mye lettere å oppdage og behandle brystkreft. 

Anonymkode: 3c9f8...b1b

Dette! Min gynekolog er skikkelig oppgitt over at disse mytene lever fortsatt og sier at brystkreftrisikoen er langt større ved å drikke alkohol enn ved å bruke ppiller/HRT. 

Anonymkode: 25b22...8d3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du har migrene uten aura kan du ta, har du med aura må det prøves forsiktig, men er ikke umulig, 

Anonymkode: 2001c...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fryktelig til kåtskap og tenårings hormoner, søvnløshet. 

Anonymkode: 48a44...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål kanskje, men ved å ta disse hormonene, tuller man da ikke enda mer til i kroppen? Det er jo en grunn til at alt dette skjer, kroppen slutter å være fruktbar. Ved å ta alle disse hormonene, forstyrrer man ikke da?

Anonymkode: 815d5...cb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 7.44):

Den har jeg sett:) Veldig fin dokumentasjon:) Det er bra at ting går bedre nå med deg❤️

Men jeg lurer på hva som skjer nå mens jeg er på tur å komme i overgangsalderen. Jeg har spurt min mor som nå er 58 år,hun har fremdeles ikke kommet i overgangsalderen. Men jeg som fyller 40 er på tur inn i overgangsalderen. Hun sa at jeg måtte forvente å blø hver 14 dag til jeg ble 50 år, er det sant? Da kommer ikke jeg til å overleve:( 

Jeg fikk satt inn spiral som stoppet blødningene. Dette ble anbefalt av gynekolog. 

Anonymkode: bd3e4...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg fikk satt inn spiral som stoppet blødningene. Dette ble anbefalt av gynekolog. 

Anonymkode: bd3e4...451

Hvilken type spiral? Hormonspiral eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dumt spørsmål kanskje, men ved å ta disse hormonene, tuller man da ikke enda mer til i kroppen? Det er jo en grunn til at alt dette skjer, kroppen slutter å være fruktbar. Ved å ta alle disse hormonene, forstyrrer man ikke da?

Nei, for mange vil det lette plagene og samtidig forebygge bl.a. demenssyksdom. Anbefaler dokumentarene om overgangsalder på nrk, ligger to stk der ☺️

Anonymkode: a6639...e9c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, det gjør man ikke. 

Ved å ta østrogen minsker risikoen til å få tarmkreft, -og TRO MEG det er noe du IKKE vil ha! Den bittelille risikoen for brystkreft (som faktisk er større når en går på p-piller) er mindre skummelt enn tarmkreft. Å ta bort et bryst, kontra å gå med stomi-pose livet ut er å foretrekke!

I tillegg forebygger østrogen benskjørhet. 

Anonymkode: a8072...379

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det gjør man ikke. 

Ved å ta østrogen minsker risikoen til å få tarmkreft, -og TRO MEG det er noe du IKKE vil ha! Den bittelille risikoen for brystkreft (som faktisk er større når en går på p-piller) er mindre skummelt enn tarmkreft. Å ta bort et bryst, kontra å gå med stomi-pose livet ut er å foretrekke!

I tillegg forebygger østrogen benskjørhet. 

Anonymkode: a8072...379

Med andre ord dere anbefaler å ta hormoner under overgangsalderen? Både østrogen og progesteron?

Endret av Miss83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller første var endring i menssyklus og blødning. Da var jeg  47- 48 år. Syklusen ble kortere, og noen ganger gikk det bare tre uker mellom blødningene. Hvor mye jeg blødde varierte også mer. Helt fra min aller første menstruasjon har jeg kraftige blødninger, men nå hadde jeg noen hvor det blødde lite og mer kortvarig, og andre ganger kraftig som jeg har vært vant med. 

Tørr skjede har jeg ikke kjent noe til, men så er jeg heller ikke seksuellt aktiv. Mulig jeg ville ha merket det hvis jeg hadde  hatt regelmessig sex? Det er i alle fall greit å ikke ha det problemet. 

Fra jeg var 49 hadde jeg perioder med hetetokter og manglende mens avløst av normale perioder uten hetetokter og med mens. Slik fortsatte det i to år med tre måneder på og tre måneder sv. Min første hetetokt kom samme dag som nedstigningen i forbindelse med Covid-pandemien. 😄 Jeg har lurt på om stresset kan ha vært en utløsende faktor, selv om jeg var i en naturlig alder for å få hetetokter 

Min aller siste mens hadde jeg i mars 2022, snart to år siden. 

Endret av Kniv & gaffel
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik tenkte jeg også før, men etter å ha forsøkt å sette meg inn i det (ikke akkurat lett når det er så mange motstridende meninger) har jeg landet på at dette gir mening:

Tenk på at før i tiden var forventet levealder 30-40 år. Så nylig som i 1920-årene var forventet levealder rundt 60 år. Spedbarnsdødlighet og fødselskomplikasjoner spiller en stor rolle her, men vi har også kommet svært langt i å redusere dødlighet blant de eldre. Før ville mange av oss avgått med døden før overgangsalderen i det hele tatt rakk å inntreffe.

Tukling med kroppen er å tilføre hormoner til en frisk kropp som allerede fungerer som den skal. Som for eksempel p-piller for å forhindre graviditet. P-piller kan være både positivt og negativt, men tukling er det uansett. 

Når det gjelder overgangsalder og årene før den inntreffer, er det kroppens egne hormoner som tukler, og det å tilføre dem blir da det samme som å ta medisin. Vi går ikke rundt med jernmangel eller mangel på vitamin D og sier "jaja, dette er vanlig, så sånn er det bare nå", så hvorfor skal vi utsette oss for alle de risikable bivirkningene overgangsalderen kan føre med seg når problemet er østrogenmangel (og evt. andre hormoner)? Hvorfor skal vi bli rådet til å ta søvntabletter, avføringspiller og smertestillende, osv. når problemet er for lavt østrogen???

Anonymkode: 83499...d2b

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Slik tenkte jeg også før, men etter å ha forsøkt å sette meg inn i det (ikke akkurat lett når det er så mange motstridende meninger) har jeg landet på at dette gir mening:

Tenk på at før i tiden var forventet levealder 30-40 år. Så nylig som i 1920-årene var forventet levealder rundt 60 år. Spedbarnsdødlighet og fødselskomplikasjoner spiller en stor rolle her, men vi har også kommet svært langt i å redusere dødlighet blant de eldre. Før ville mange av oss avgått med døden før overgangsalderen i det hele tatt rakk å inntreffe.

Tukling med kroppen er å tilføre hormoner til en frisk kropp som allerede fungerer som den skal. Som for eksempel p-piller for å forhindre graviditet. P-piller kan være både positivt og negativt, men tukling er det uansett. 

Når det gjelder overgangsalder og årene før den inntreffer, er det kroppens egne hormoner som tukler, og det å tilføre dem blir da det samme som å ta medisin. Vi går ikke rundt med jernmangel eller mangel på vitamin D og sier "jaja, dette er vanlig, så sånn er det bare nå", så hvorfor skal vi utsette oss for alle de risikable bivirkningene overgangsalderen kan føre med seg når problemet er østrogenmangel (og evt. andre hormoner)? Hvorfor skal vi bli rådet til å ta søvntabletter, avføringspiller og smertestillende, osv. når problemet er for lavt østrogen???

Anonymkode: 83499...d2b

Takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.1.2024 den 5.31):

Er det slik at alle opplever vektøkning/magefett som er vanskelig å bli kvitt? Er såpass forfengelig at jeg gruer meg til å få "eplefasong", jeg som alltid har hatt timeglassfigur.

Anonymkode: aaf36...0a6

Alle som spiser for mye over tid, legger på seg. Å bruke uttrykk som "oppleve vektøkning" er en indikasjon på at man er litt likegyldig. 

Magefett er bare fett på magen. Man kan ikke bestemme hvor overflødig fett skal legge seg. Men hvis man ikke har overflødig fett, har det heller ikke noe sted å legge seg.

Anonymkode: 10ddc...b57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såå enig. Beste jeg og har gjort. Skulle gjort det før, men nå som mensen kommer også hver 3. Uke er det så deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket det først på humøret (angst, uro, humørsvingninger, nedstemthet). Så kom slapp hud, huden mistet sin elastisitet. Deretter kom uregelmessig mens, vektøkning, økt hårvekst, kviser m.m. som perler på en snor. 

Anonymkode: 26d37...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg merket det først på humøret (angst, uro, humørsvingninger, nedstemthet). Så kom slapp hud, huden mistet sin elastisitet. Deretter kom uregelmessig mens, vektøkning, økt hårvekst, kviser m.m. som perler på en snor. 

Anonymkode: 26d37...d4d

Uro? Kan du beskrive hvor og hvordan du føler den?

Anonymkode: f0c91...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...