AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #41 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tynnare i håret. Dette var for 3 år sidan. Blør endå Er 47 Anonymkode: 163c9...84c Takk for svar:) Er så godt å kan ha samtaler om ting man lurer på her inne:) Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #42 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen som vet Anonymkode: 3c9f8...b1b Okei takk for svar:) Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #43 Del Skrevet 31. januar 2024 Jeg har hormonspiral så jeg aner ikke hvordan menstruasjonen min er. Har hatt en del andre småplager (dårlig søvn, vonde ledd, hjernetåke, generell uro i kroppen, vektøkning og treg mage) som samlet muligens er starten på overgangsalderen, er 47. Jeg tester ut hormongele nå. Kan ikke si jeg merker voldsom endring, bortsett fra på magen og uroen, som har blitt bedre. Jeg har dog noen egg igjen så det er ikke helt over. Jeg kommer likevel til å fortsette på hormoner så det blir en myk overgang, også fordi vi har benskjørhet i familien. Jeg må fortsette med spiralen, som er greit nok, vil definitivt ikke bli gravid nå!! Anonymkode: de180...727 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #44 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har hormonspiral så jeg aner ikke hvordan menstruasjonen min er. Har hatt en del andre småplager (dårlig søvn, vonde ledd, hjernetåke, generell uro i kroppen, vektøkning og treg mage) som samlet muligens er starten på overgangsalderen, er 47. Jeg tester ut hormongele nå. Kan ikke si jeg merker voldsom endring, bortsett fra på magen og uroen, som har blitt bedre. Jeg har dog noen egg igjen så det er ikke helt over. Jeg kommer likevel til å fortsette på hormoner så det blir en myk overgang, også fordi vi har benskjørhet i familien. Jeg må fortsette med spiralen, som er greit nok, vil definitivt ikke bli gravid nå!! Anonymkode: de180...727 Har du sjekket eggene på ultralyd? Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #45 Del Skrevet 31. januar 2024 Hos meg startet problemene for fullt for fire år siden. Jeg var hos gynekolog for to år siden men koblet ikke symptomene til menopause. Den tanken bare helt fjernt for meg, så på meg som ung og fresh😅. Jeg hadde eggløsning sist, spent på om det er noen endringer når jeg snart skal dit igjen. Men perimenopause symptomer kan være plagsomme mens man fortsatt har egg. Anonymkode: 3c9f8...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #46 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hos meg startet problemene for fullt for fire år siden. Jeg var hos gynekolog for to år siden men koblet ikke symptomene til menopause. Den tanken bare helt fjernt for meg, så på meg som ung og fresh😅. Jeg hadde eggløsning sist, spent på om det er noen endringer når jeg snart skal dit igjen. Men perimenopause symptomer kan være plagsomme mens man fortsatt har egg. Anonymkode: 3c9f8...b1b Jeg har ikke eggløsning lenger:( Har ikke hatt siden desember,på nyåret sluttet det og mensen ble helt tullete Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #47 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har ikke eggløsning lenger:( Har ikke hatt siden desember,på nyåret sluttet det og mensen ble helt tullete Anonymkode: c2781...155 Har du fortsatt mensen når du ikke har eggløsning?! Anonymkode: 3c9f8...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #48 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du fortsatt mensen når du ikke har eggløsning?! Anonymkode: 3c9f8...b1b Har hatt 2 menstruasjoner etter det jul. Dvs 14 dager i mellom hver mensen. Jeg pleier å ha eggløsning ca 1- 1/5 uker etter mensen, men disse 2 gangene har jeg ikke hatt eggløsning. Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #49 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har hatt 2 menstruasjoner etter det jul. Dvs 14 dager i mellom hver mensen. Jeg pleier å ha eggløsning ca 1- 1/5 uker etter mensen, men disse 2 gangene har jeg ikke hatt eggløsning. Anonymkode: c2781...155 Isåfall er det ikke mensen du har hatt men en blødning. Anonymkode: 3c9f8...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #50 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Isåfall er det ikke mensen du har hatt men en blødning. Anonymkode: 3c9f8...b1b Menstruasjon og blødning er ikke det det samme? Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #51 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Menstruasjon og blødning er ikke det det samme? Anonymkode: c2781...155 Menstruasjon er en blødning som fører ubefruktede egg ut av kroppen. Du kan jo ha andre blødninger, men bra å få sjekket det. Anonymkode: 3c9f8...b1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #52 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Menstruasjon er en blødning som fører ubefruktede egg ut av kroppen. Du kan jo ha andre blødninger, men bra å få sjekket det. Anonymkode: 3c9f8...b1b Okei,det viste jeg ikke. Men det lignet veldig på menstruasjon, orker ikke å gå inn på detaljer. Men som legen sa at jeg er nok på tur inn i en overgangsalder. For å gjøre en lang historie kort, jeg har vært igjennom 3 hodeoperasjoner,og hadde ei hjerneblødning i 2021. Jeg tror at de strålene jeg hadde under operasjon er en av årsakene til at jeg kommer tidlig i overgangsalderen. Men det er vell bare å bite det i seg og komme igjennom det. Er derfor jeg spør om hva andre har opplevd i gjennom sin overgangsalder. Jeg har spurt min mor som blir 58 år og hun har enda ikke kommet i overgangsalderen. Så jeg er liksom først på dette. Anonymkode: c2781...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #53 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Overgangsalderens fire faser: Premenopause: Regelmessig menstruasjon med 3–5 ukers intervall. Perimenopause: Uregelmessig menstruasjon, med kortere eller lengre intervaller enn fra 3 til 5 uker. Menopause: Tidspunktet for den siste menstruasjonen. Postmenopause: Tiden etter menopause. Har noen av dere opplevd det som står ovenfor? Anonymkode: c2781...155 Har aldri hørt om prememopause. Når en begynner å dra inn sykluser, så er vi mange kvinner som faller utenfor skjemaet. Jeg har lært at perimenopause er overgangsalder før siste mens, menopause er siste mens, og postmenopause er overgangsalder etter siste mens. Anonymkode: 9ba7f...5c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #54 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er også veldig opprørt over dette! Kvinner har høyere sykefravær og muskel og skjelettlidelser osv og så er det fortsatt sånn at mange av kvinneplager dysses ned samtidig som mange kvinner sliter masse og ikke blir forstått og ikke får hjelp! Selv nå når det finnes så mye kunnskap og de nye hormonbehandlingen faktisk kan hjelpe yngre kvinner som kommer tidlig i overgangsalder til å unngå demens og autoimmune sykdommer! Den nye hormonbehandlingen øker bittelitt faren for brystkreft, MEN senker faren for tarmkreft som er mye vanskeligere å oppdage og farligere. Anonymkode: 3c9f8...b1b Og undersøkelser viser at den marginale økningen for brystkreft, jevnes ut med øvrig befolkning etter ca 6 mnd, Nølte ikke et sekund da jeg ble satt på hormoner, jeg er også 40. Sykdommene det beskytter mot er langt verre enn den ørlille faren for brystkreft er. Det er heller ikke sånn at alle kreft er like arvelig, eller at hormoner øker faren for dem du har i din familie. Se dokumentarene på nrk, ta imot hjelp. Jeg er også alene om tidlig overgangsalder i min familie, ikke alltid vi følger slekt. Min gynekolog sa at det dessverre er sånn at jo tidligere perimenopause begynner, jo lenger varer den. Men noe nøyaktig estimat eksisterer ikke, det varierer uansett fra person til person. Jeg håper det er fort overstått, men med medisiner skal jeg fint tåle om det går noen år også. Anonymkode: 2001c...790 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #55 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har aldri hørt om prememopause. Når en begynner å dra inn sykluser, så er vi mange kvinner som faller utenfor skjemaet. Jeg har lært at perimenopause er overgangsalder før siste mens, menopause er siste mens, og postmenopause er overgangsalder etter siste mens. Anonymkode: 9ba7f...5c4 Fant den her inne:https://www.friskforlag.no/smakebiter/nar-kommer-man-i-overgangsalderen/ Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #56 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Og undersøkelser viser at den marginale økningen for brystkreft, jevnes ut med øvrig befolkning etter ca 6 mnd, Nølte ikke et sekund da jeg ble satt på hormoner, jeg er også 40. Sykdommene det beskytter mot er langt verre enn den ørlille faren for brystkreft er. Det er heller ikke sånn at alle kreft er like arvelig, eller at hormoner øker faren for dem du har i din familie. Se dokumentarene på nrk, ta imot hjelp. Jeg er også alene om tidlig overgangsalder i min familie, ikke alltid vi følger slekt. Min gynekolog sa at det dessverre er sånn at jo tidligere perimenopause begynner, jo lenger varer den. Men noe nøyaktig estimat eksisterer ikke, det varierer uansett fra person til person. Jeg håper det er fort overstått, men med medisiner skal jeg fint tåle om det går noen år også. Anonymkode: 2001c...790 Jeg syns bare det er rart, hør med din mor, bestemor etc. De kom alle sammen sendt i overgangsalderen, og hormoner gir deg kreft. Ikke rart man blir usikker. Anonymkode: c2781...155 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #57 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg syns bare det er rart, hør med din mor, bestemor etc. De kom alle sammen sendt i overgangsalderen, og hormoner gir deg kreft. Ikke rart man blir usikker. Anonymkode: c2781...155 Du må søke opp moderne vitenskap og sette deg ordentlig inn i dette, ikke spre utdatert skremsel. Anonymkode: 2001c...790 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #58 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må søke opp moderne vitenskap og sette deg ordentlig inn i dette, ikke spre utdatert skremsel. Anonymkode: 2001c...790 Er ikke ute etter å skremme folk,vil bare vite om andres erfaringer:) Anonymkode: c2781...155 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #59 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er ikke ute etter å skremme folk,vil bare vite om andres erfaringer:) Anonymkode: c2781...155 Hvorfor sier du at man får kreft av å ta hormoner? Anonymkode: 3c9f8...b1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #60 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Den har jeg sett:) Veldig fin dokumentasjon:) Det er bra at ting går bedre nå med deg❤️ Men jeg lurer på hva som skjer nå mens jeg er på tur å komme i overgangsalderen. Jeg har spurt min mor som nå er 58 år,hun har fremdeles ikke kommet i overgangsalderen. Men jeg som fyller 40 er på tur inn i overgangsalderen. Hun sa at jeg måtte forvente å blø hver 14 dag til jeg ble 50 år, er det sant? Da kommer ikke jeg til å overleve:( Anonymkode: c2781...155 Gå til legen og be om henvisning for å fjerne livmorslimhinnen (ikke hele livmoren). Jeg har gjort det og er langt fra overgangsalder enda, men jeg har alltid hatt store blødninger og ferdig med barn. Beste jeg har gjort! Anonymkode: aace0...056 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå