Gå til innhold

Overgangsalder,hva var det første dere merket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det eneste jeg vet for min del er at moren min kom i overgangsalder i 50’åra og det er det hele. Uansett når og hvordan jeg prøver å snakke med henne om det så er svaret «nei, det snakker vi ikke om, naturen går sin gang». 🥺 Kan ikke klandre henne, det er slik hun er oppdratt og vet ikke bedre men det er kjedelig at jeg må gå rundt og lure på dette mens min egen mor ikke bil snakke om det.

Anonymkode: f0c91...507

Det bør ikke være tabu, men hver person må selvsagt få holde det man vil privat. Det finnes jo nok av andre å snakke med, det trenger ikke være ens mor. Og man får det ikke nødvendigvis som sin mor. 

Anonymkode: 1fb2f...0c9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. 

Jeg har vært hos min lege og tatt blodprøver for jeg mistenker at jeg er kommet i overgangsalderen. Han sa etter at jeg nevnte symptomene at det sannsynligvis var overgangsalder. Jeg er bare 40 år:( Har lest mye om det,men virker ikke som at jeg blir klok på det. Skal man begynne med hormoner eller ikke? Nå har jeg mye kreft i familien så jeg er skeptisk. Klarer man seg uten?

Jeg  lurer på når merket du at du var kommet i overgangsalderen? Hvilke symptomer?

Hvor lenge blødde du før det hele var over? Var det ca 1 år eller mindre?

Tusen takk for svar for dere som svarer:)

Anonymkode: c2781...155

Samme her. Er i tidlig 40-årene og har vært å tatt første blodprøve av to for å sjekke om jeg er kommet i overgangsalderen.

Mine symptomer var uregelmessig mens, kraftig håravfall, tørr hud og kløe, vonde ledd, hetetokter (uten kraftig svette).

Min lege sa at hvis det viser seg at jeg er kommet i overgangsalderen, så må jeg gå på hormoner for å det var økt risiko for hjerte og kar sykdomer hvis ikke. Det forstår ikke jeg helt, for det er risiko med å ta hormoner også. Uansett, jeg har ikke fått endelig svar enda, så tiden vil vise. Men, jeg tenker at dette er noe kroppen må igjennom uansett, så litt skeptisk til hormoner er jeg.

Anonymkode: 8595c...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store og langvarige blødninger. Ble veldig slapp og sliten og lave jetnnivåer. Var derfor jeg gikk til legen. Så kom hetetoktene. Fikk god hjelp hos gynekolog og går på hormonbehandling. Hetetoktene og blødningene har gitt seg. Det er fantastisk. 

Anonymkode: 873af...fab

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samme her. Er i tidlig 40-årene og har vært å tatt første blodprøve av to for å sjekke om jeg er kommet i overgangsalderen.

Mine symptomer var uregelmessig mens, kraftig håravfall, tørr hud og kløe, vonde ledd, hetetokter (uten kraftig svette).

Min lege sa at hvis det viser seg at jeg er kommet i overgangsalderen, så må jeg gå på hormoner for å det var økt risiko for hjerte og kar sykdomer hvis ikke. Det forstår ikke jeg helt, for det er risiko med å ta hormoner også. Uansett, jeg har ikke fått endelig svar enda, så tiden vil vise. Men, jeg tenker at dette er noe kroppen må igjennom uansett, så litt skeptisk til hormoner er jeg.

Det skjønner jeg godt:( Er også skeptisk til hormoner,men det er med tanke på at jeg mistet min bestemor i kreft,og jeg har 2 onkler med kreft pluss en tante med kreft. Og hormoner har jeg hørt at man kan få kreft av,så jeg er veldig skeptisk:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg synes det er så urettferdig at det er et tabu emne enda, at det ikke finnes mye info om det og at det ikke snakkes om det. 
Det eneste jeg vet for min del er at moren min kom i overgangsalder i 50’åra og det er det hele. Uansett når og hvordan jeg prøver å snakke med henne om det så er svaret «nei, det snakker vi ikke om, naturen går sin gang». 🥺 Kan ikke klandre henne, det er slik hun er oppdratt og vet ikke bedre men det er kjedelig at jeg må gå rundt og lure på dette mens min egen mor ikke bil snakke om det.

Anonymkode: f0c91...507

Jeg er også veldig opprørt over dette! Kvinner har høyere sykefravær og muskel og skjelettlidelser osv og så er det fortsatt sånn at mange av kvinneplager dysses ned samtidig som mange kvinner sliter masse og ikke blir forstått og ikke får hjelp! Selv nå når det finnes så mye kunnskap og de nye hormonbehandlingen faktisk kan hjelpe yngre kvinner som kommer tidlig i overgangsalder til å unngå demens og autoimmune sykdommer! Den nye hormonbehandlingen øker bittelitt faren for brystkreft, MEN senker faren for tarmkreft som er mye vanskeligere å oppdage og farligere. 

Anonymkode: 3c9f8...b1b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skjønner jeg godt:( Er også skeptisk til hormoner,men det er med tanke på at jeg mistet min bestemor i kreft,og jeg har 2 onkler med kreft pluss en tante med kreft. Og hormoner har jeg hørt at man kan få kreft av,så jeg er veldig skeptisk:(

Du burde lese mer om den nye hormonbehandlingen. Det med økt kreftfare stemmer ikke. Det er en myte som kommer av gammel utdatert forskning der det ble forsket på damer på 70 år. HRT reduserer fare for tarmkreft men det finnes en liten økt risiko for brystkreft. Sjekker du deg jevnlig så er det mye lettere å oppdage og behandle brystkreft. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du kan redusere faren for tarmkreft, benskjørhet, Alzheimer, parkinsson osv. Og holder deg ung lengre rett og slett. Du kan få bedre hår og hud også. Det er ingen grunn til å pine seg gjennom psykisk ubalanse og diverse. Hvis man er veldig plaget da, ellers behøver man jo ikke behandling. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan redusere faren for tarmkreft, benskjørhet, Alzheimer, parkinsson osv. Og holder deg ung lengre rett og slett. Du kan få bedre hår og hud også. Det er ingen grunn til å pine seg gjennom psykisk ubalanse og diverse. Hvis man er veldig plaget da, ellers behøver man jo ikke behandling. 

Jeg skal til legen for å ta en til blodprøve om ikke så lenge. De skal sjekke hormoner på de prøvene, så nevnte han hormoner og da sa jeg blankt nei. For jeg er enda usikker om jeg vil ha det eller ikke,men som hun nevnte overfor at vi er såpass "unge" enda at hvis han anbefaler han hormoner så må jeg vell si ja. Men det før jeg vite under neste time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal til legen for å ta en til blodprøve om ikke så lenge. De skal sjekke hormoner på de prøvene, så nevnte han hormoner og da sa jeg blankt nei. For jeg er enda usikker om jeg vil ha det eller ikke,men som hun nevnte overfor at vi er såpass "unge" enda at hvis han anbefaler han hormoner så må jeg vell si ja. Men det før jeg vite under neste time. 

https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/hormonbehandling-hrt/

Som det står i linken anbefales HRT hvis du har mye plager og er 40-45. For å unngå en rekke sykdommer dom kan utvikle seg hvis man kommer tidlig i overgangsalder. Jeg synes legene kan så lite om dette. Jeg har vært til masse leger med diverse symptomer og ingen satt meg på tanken om at jeg er kommet tidlig i overgangsalder. Men når jeg begynte å sette meg inn i det forstår jeg at det er det som skjer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/behandling-i-overgangsalder/

Står her at man ikke fullstendig kan stole på blodprøven. Fikk du to blodprøver hos fastlegen? Jeg tok bare en og så sa han alt var i orden. Men nå skal jeg til gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/behandling-i-overgangsalder/

Står her at man ikke fullstendig kan stole på blodprøven. Fikk du to blodprøver hos fastlegen? Jeg tok bare en og så sa han alt var i orden. Men nå skal jeg til gynekolog.

Jeg har tatt en blodprøve,og skal vente 4 uker før neste blodprøve. Så etterpå skal han henvende meg til gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalderens fire faser:

Premenopause: Regelmessig menstruasjon med 3–5 ukers intervall.
Perimenopause: Uregelmessig menstruasjon, med kortere eller lengre intervaller enn fra 3 til 5 uker.
Menopause: Tidspunktet for den siste menstruasjonen.
Postmenopause: Tiden etter menopause.

Har noen av dere opplevd det som står ovenfor?

Sitat
Spoiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Overgangsalderens fire faser:

Premenopause: Regelmessig menstruasjon med 3–5 ukers intervall.
Perimenopause: Uregelmessig menstruasjon, med kortere eller lengre intervaller enn fra 3 til 5 uker.
Menopause: Tidspunktet for den siste menstruasjonen.
Postmenopause: Tiden etter menopause.

Har noen av dere opplevd det som står ovenfor?

Jeg er i perimenopause 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i perimenopause 

Jeg er og i premienopause. Men hva mener de med med kortere eller lengre intervaller enn fra 3 til 5 uker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er og i premienopause. Men hva mener de med med kortere eller lengre intervaller enn fra 3 til 5 uker? 

Mine sykluser er alt mellom 18 til 30 dager og mensen er fra 3-9 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Økt risiko for hjerte,karsykdommer og tarmkreft uten østrogen. I tillegg til fare for å bli benskjør.

Anonymkode: 4dcec...81b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei. 

Jeg har vært hos min lege og tatt blodprøver for jeg mistenker at jeg er kommet i overgangsalderen. Han sa etter at jeg nevnte symptomene at det sannsynligvis var overgangsalder. Jeg er bare 40 år:( Har lest mye om det,men virker ikke som at jeg blir klok på det. Skal man begynne med hormoner eller ikke? Nå har jeg mye kreft i familien så jeg er skeptisk. Klarer man seg uten?

Jeg  lurer på når merket du at du var kommet i overgangsalderen? Hvilke symptomer?

Hvor lenge blødde du før det hele var over? Var det ca 1 år eller mindre?

Tusen takk for svar for dere som svarer:)

Tynnare i håret. Dette var for 3 år sidan. Blør endå :) Er 47

Anonymkode: 163c9...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mine sykluser er alt mellom 18 til 30 dager og mensen er fra 3-9 dager. 

Okei, min syklus var 28 dager, men nå er den ca 14-18 dager og mensen er fra  5-6 dager. Men hvor lenge vil dette pågå? Halvt år,1 år,10 år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei, min syklus var 28 dager, men nå er den ca 14-18 dager og mensen er fra  5-6 dager. Men hvor lenge vil dette pågå? Halvt år,1 år,10 år? 

Det er ingen som vet

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...