AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #1 Del Skrevet 30. januar 2024 Hei. Jeg har vært hos min lege og tatt blodprøver for jeg mistenker at jeg er kommet i overgangsalderen. Han sa etter at jeg nevnte symptomene at det sannsynligvis var overgangsalder. Jeg er bare 40 år:( Har lest mye om det,men virker ikke som at jeg blir klok på det. Skal man begynne med hormoner eller ikke? Nå har jeg mye kreft i familien så jeg er skeptisk. Klarer man seg uten? Jeg lurer på når merket du at du var kommet i overgangsalderen? Hvilke symptomer? Hvor lenge blødde du før det hele var over? Var det ca 1 år eller mindre? Tusen takk for svar for dere som svarer:) Anonymkode: c2781...155 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #2 Del Skrevet 30. januar 2024 Hetetokter eller tørr i skjeden, husker ikke hva som kom først Anonymkode: 9de25...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #3 Del Skrevet 30. januar 2024 Får alle sammen tørr skjede? Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #4 Del Skrevet 30. januar 2024 Dårlig sexlyst, dårlig humør, la på meg bare på magen også hetetokter. Anonymkode: 06a89...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #5 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg har vært hos min lege og tatt blodprøver for jeg mistenker at jeg er kommet i overgangsalderen. Han sa etter at jeg nevnte symptomene at det sannsynligvis var overgangsalder. Jeg er bare 40 år:( Har lest mye om det,men virker ikke som at jeg blir klok på det. Skal man begynne med hormoner eller ikke? Nå har jeg mye kreft i familien så jeg er skeptisk. Klarer man seg uten? Jeg lurer på når merket du at du var kommet i overgangsalderen? Hvilke symptomer? Hvor lenge blødde du før det hele var over? Var det ca 1 år eller mindre? Tusen takk for svar for dere som svarer:) Anonymkode: c2781...155 Anbefaler å lese på Volvat, veldig informativt. Dagens hormonbehandling er veldig trygg. Hvis du har store plager så bør du absolutt vurdere HRT. Det er en teori om at covid kan utløse eller forverre perimenopause og menopause. Anonymkode: 3c9f8...b1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #6 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anbefaler å lese på Volvat, veldig informativt. Dagens hormonbehandling er veldig trygg. Hvis du har store plager så bør du absolutt vurdere HRT. Det er en teori om at covid kan utløse eller forverre perimenopause og menopause. Anonymkode: 3c9f8...b1b Jeg stupte inn i overgangsalder da jeg fikk covid for to år siden. Anonymkode: 9de25...94c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Del Skrevet 30. januar 2024 Kortere syklus, deretter langvarige blødninger. Over tre uker på det verste. Deretter lang og uregelmessig syklus. Vet ennå ikke om det er over siden det var et opphold på 10 mnd på det lengste. Nå 4 mnd siden sist. Ellers blitt nesten umulig å gå ned i vekt, og lett å gå opp. Heldigvis ingen hetetokter så langt. Anonymkode: 1fb2f...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg stupte inn i overgangsalder da jeg fikk covid for to år siden. Anonymkode: 9de25...94c Det er det jeg har gjort også! Men jeg forsto det bare ikke. Har du begynt på hormoner? Anonymkode: 3c9f8...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 30. januar 2024 #9 Del Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Jeg har vært hos min lege og tatt blodprøver for jeg mistenker at jeg er kommet i overgangsalderen. Han sa etter at jeg nevnte symptomene at det sannsynligvis var overgangsalder. Jeg er bare 40 år:( Har lest mye om det,men virker ikke som at jeg blir klok på det. Skal man begynne med hormoner eller ikke? Nå har jeg mye kreft i familien så jeg er skeptisk. Klarer man seg uten? Jeg lurer på når merket du at du var kommet i overgangsalderen? Hvilke symptomer? Hvor lenge blødde du før det hele var over? Var det ca 1 år eller mindre? Tusen takk for svar for dere som svarer:) Anonymkode: c2781...155 https://tv.nrk.no/program/KOID24002921 Anbefaler deg på det sterkeste å se denne dokumentaren . Mange leger har ikke nok kompetanse på overgangsalder . Denne forteller deg alt du trenger å vite ❤️. Det første jeg merket var uregelmessig mens , så kom hetetokter og humørsvingninger . Men med kunnskap OG hormoner så syns jeg det går veldig fint nå ❤️ 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #10 Del Skrevet 30. januar 2024 Uregelmessig mens, alternerende spotting og voldsomme vandige blødninger, med lengre intervaller (siden høsten 2019?). Hetetokter siden jul. Har ikke vurdert hormonbehandling. 53 år. Anonymkode: 10ddc...b57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Del Skrevet 30. januar 2024 Menstruasjonen kom sjeldnere helt til den stoppet opp. Ikke hatt kraftige blødninger, ikke hatt hetetokter, sover mye dårligere og ikke tørr skjede. Så langt trenger jeg bare mindre søvn og har ingen menstruasjon. Hilsen kvinne 53 Anonymkode: f33e3...b76 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 30. januar 2024 #12 Del Skrevet 30. januar 2024 At mensen forsvant. Mulig den var blitt redusert etter hvert, men jeg merket det ikke. Var 56 år. Moren min hadde fortalt meg at hun ikke hadde noen som helst problemer med overgangsalderen, og slik ble det for meg også. Ikke hetetokter, tørr skjede og manglende sexlyst. I tillegg til endelig å være kvitt mensen, sluttet jeg å være en frysepinn. Så for meg var overgangsalderen bare positiv 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Del Skrevet 30. januar 2024 Kan anbefale Mary Claire Haver på Instagram, hun er en amerikansk gynekolog som jobber med overgangsalder. Hun har også skrevet bøker. https://www.instagram.com/drmaryclaire/ Anonymkode: 851b4...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Del Skrevet 30. januar 2024 Det kom kastet på meg med utmattelse, humørsvingninger, nedsatt sexlyst, hetetokter, uregelsmessig mens. Mistet halvparten av håret og underhudsfett i ansiktet. Anonymkode: 3c9f8...b1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #15 Del Skrevet 31. januar 2024 Tusen takk for svar,jeg skal lese om hormonbehandling:) Men har ikke vært plaget med mye svetting eller hetetokter. Men jeg begynte å få mensen hver 14 dag? Er det normalt? Hvor lenge vil jeg ha det? Det er fryktelig plagsomt å aldri vite når jeg får mensen,den har bestandig hvert som en klokke:( Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #16 Del Skrevet 31. januar 2024 Er 40 selv og lurer på hva jeg kan forvente: Er det slik at alle opplever vektøkning/magefett som er vanskelig å bli kvitt? Er såpass forfengelig at jeg gruer meg til å få "eplefasong", jeg som alltid har hatt timeglassfigur. Sånn ellers virker det oppløftende at man (kanskje) ikke er en frysepinn lenger, slik @Amossa skriver. Positiv ettervirkning om det stemmer Anonymkode: aaf36...0a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #17 Del Skrevet 31. januar 2024 Inger Øverlie : https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-gynekologi/overgangsalder-menopause/ Anonymkode: 4dcec...81b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #18 Del Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 40 selv og lurer på hva jeg kan forvente: Er det slik at alle opplever vektøkning/magefett som er vanskelig å bli kvitt? Er såpass forfengelig at jeg gruer meg til å få "eplefasong", jeg som alltid har hatt timeglassfigur. Sånn ellers virker det oppløftende at man (kanskje) ikke er en frysepinn lenger, slik @Amossa skriver. Positiv ettervirkning om det stemmer Anonymkode: aaf36...0a6 (Hvorfor er ikke denne innenfor kropp og helse forresten?) Jeg tror du må se til familien når det gjelder vektøkning. Kvinner i min familie holder seg tynne så jeg forventer også det, forutsagt av at jeg ikke spiser kjempemye. Det der med å ikke være frysepinn lengre, fungerer ikke helt sånn for meg. Riktignok kan jeg være veldig varm periodevis, men etter svetting så blir man veldig kald etterpå. Anonymkode: 3c9f8...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #19 Del Skrevet 31. januar 2024 Jeg synes det er så urettferdig at det er et tabu emne enda, at det ikke finnes mye info om det og at det ikke snakkes om det. Det eneste jeg vet for min del er at moren min kom i overgangsalder i 50’åra og det er det hele. Uansett når og hvordan jeg prøver å snakke med henne om det så er svaret «nei, det snakker vi ikke om, naturen går sin gang». 🥺 Kan ikke klandre henne, det er slik hun er oppdratt og vet ikke bedre men det er kjedelig at jeg må gå rundt og lure på dette mens min egen mor ikke bil snakke om det. Anonymkode: f0c91...507 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #20 Del Skrevet 31. januar 2024 NiceOrNothing skrev (10 timer siden): https://tv.nrk.no/program/KOID24002921 Anbefaler deg på det sterkeste å se denne dokumentaren . Mange leger har ikke nok kompetanse på overgangsalder . Denne forteller deg alt du trenger å vite ❤️. Det første jeg merket var uregelmessig mens , så kom hetetokter og humørsvingninger . Men med kunnskap OG hormoner så syns jeg det går veldig fint nå ❤️ Den har jeg sett:) Veldig fin dokumentasjon:) Det er bra at ting går bedre nå med deg❤️ Men jeg lurer på hva som skjer nå mens jeg er på tur å komme i overgangsalderen. Jeg har spurt min mor som nå er 58 år,hun har fremdeles ikke kommet i overgangsalderen. Men jeg som fyller 40 er på tur inn i overgangsalderen. Hun sa at jeg måtte forvente å blø hver 14 dag til jeg ble 50 år, er det sant? Da kommer ikke jeg til å overleve:( Anonymkode: c2781...155 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå