Gå til innhold

Kvinne innrømmet å ha levert falsk voldtektsanmeldelse - hva driver slike folk?

Paneera

Anbefalte innlegg

"I sin forklaring uttalte kvinnen at det hadde føltes greit der og da, men at angeren meldte seg i etterkant. Hun angret særlig på samleiet fordi hun var i et forhold med en annen mann. Kvinnen forklarte så at det var nettopp dårlig samvittighet overfor denne som gjorde at hun valgte å levere inn anmeldelse for voldtekt."

https://www.ostlendingen.no/kriminalitet-og-rettsvesen/midt-osterdal/nyheter/amot-kvinne-domt-for-falsk-voldtektsanmeldelse/s/5-69-111718

Hva er det som driver slike kvinner/personer? Altså hun sier det jo selv, dekke over for utroskap. Men virkelig?

La oss ikke la tråden ebbe ut i påstander om at så mange kvinner anmelder falskt, men at noen gjør? Utvilsomt, som i denne saken linket over.

Men hva driver slike personer til å gjøre sånne ting? Jeg har selv anmeldt seksuelle overgrep og de avhørene er det mest jævlige jeg har opplevd (etter overgrepene). Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at noen vil utsette seg for en slik ydmykelse på falskt grunnlag.

Noen tanker?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glufseguri skrev (33 minutter siden):

Hevngjerrighet.

Menn som ikke fulgte opp etter sex så de ville straffe de

Jo, men at de vil utsette seg selv for slike langdryges jævlige avhør er for meg komplett uforståelig. Hvorfor liksom?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (35 minutter siden):

Hevngjerrighet.

Jeg mener, det eneste de oppnår er å sette seg selv i en forferdelig situasjon med avhør og belastningen en slik straffesak er..?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (1 minutt siden):

Jo, men at de vil utsette seg selv for slike langdryges jævlige avhør er for meg komplett uforståelig. Hvorfor liksom?

“Hell hath no furry as a women scorned”

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (33 minutter siden):

Hevngjerrighet.

Det er jo ikkje tilfelle i denne saka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andro skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikkje tilfelle i denne saka

Nei, men nå spurte TS etter tanker om hva som kan drive noen til en slik handling og det er det jeg svarer på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (4 minutter siden):

“Hell hath no furry as a women scorned”

Den skjønte jeg ikke ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (3 timer siden):

"I sin forklaring uttalte kvinnen at det hadde føltes greit der og da, men at angeren meldte seg i etterkant. Hun angret særlig på samleiet fordi hun var i et forhold med en annen mann. Kvinnen forklarte så at det var nettopp dårlig samvittighet overfor denne som gjorde at hun valgte å levere inn anmeldelse for voldtekt."

https://www.ostlendingen.no/kriminalitet-og-rettsvesen/midt-osterdal/nyheter/amot-kvinne-domt-for-falsk-voldtektsanmeldelse/s/5-69-111718

Hva er det som driver slike kvinner/personer? Altså hun sier det jo selv, dekke over for utroskap. Men virkelig?

La oss ikke la tråden ebbe ut i påstander om at så mange kvinner anmelder falskt, men at noen gjør? Utvilsomt, som i denne saken linket over.

Men hva driver slike personer til å gjøre sånne ting? Jeg har selv anmeldt seksuelle overgrep og de avhørene er det mest jævlige jeg har opplevd (etter overgrepene). Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at noen vil utsette seg for en slik ydmykelse på falskt grunnlag.

Noen tanker?

Kanskje hun var truet i ettertid av anmeldelsen til å trekke den? 🤷‍♀️

Vi vet jo ikke. Kanskje er hun både blitt voldtatt og så truet til å trekke anmeldelsen. Sånt skjer. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (1 minutt siden):

Nei, men nå spurte TS etter tanker om hva som kan drive noen til en slik handling og det er det jeg svarer på.

Slik jeg har oppfattet det (etter å ha lest flere slike saker) er det ofte enten rus/psykiatri, hevn, "tenkte ikke over konsekvensene", dekke over utroskap, sint på personen, oppmerksomhetsbehov ol. Flere har anmeldt overfallsvoldtekter, hvor politiet har innhentet overvåkningskameraer som viser at personen ikke ble utsatt for noe straffbart.

Men tar meg i å lure på hvordan de kan forsvare dette, altså emosjonelt? Jeg bare klarer på ingen måte å forstå det. Jeg kan jo være jævlig sint på en person selv, men går ikke og anmelder vedkommende for noe han/hun ikke har gjort. Det burde jo være en sperre hos mennesker på å gjøre slik

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (Akkurat nå):

Kanskje hun var truet i ettertid av anmeldelsen til å trekke den? 🤷‍♀️

Vi vet jo ikke. Kanskje er hun både blitt voldtatt og så truet til å trekke anmeldelsen. Sånt skjer. 

Det kan nok dessverre være tilfellet i noen situasjoner, men jeg tipper ikke alltid det er årsaken. Som når folk anmelder overfallsvoldtekt av ukjent gjerningsperson, som politiet beviser (etter innhenting av overvåkningskameraer) at ikke har skjedd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (12 minutter siden):

Du forstår jo vel at slike avhør ikke på noen måte vil oppleves på samme måte for noen som IKKE har vært utsatt for voldtekt, men som lyver om hele situasjonen for å dekke over skyldfølelse, skam og utroskap? 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (1 minutt siden):

Du forstår jo vel at slike avhør ikke på noen måte vil oppleves på samme måte for noen som IKKE har vært utsatt for voldtekt, men som lyver om hele situasjonen for å dekke over skyldfølelse, skam og utroskap? 

Men vil de ikke kjenne mer skam av å sitte og brette ut intime detaljer til vilt fremmede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samfunnsengasjert skrev (11 minutter siden):

Men vil de ikke kjenne mer skam av å sitte og brette ut intime detaljer til vilt fremmede?

Muligens, men åpenbart ikke mer enn motsatt...  Evt. fortelle kjæresten sin om saken... 

Det hun bretter ut om er jo også  fri fantasi og løgn...  Hva tenker f.eks. du er vanskeligst av å "brette ut om" : Noe som ikke har skjedd, eller noe som høyst sannsynlig vil være veldig traumatiserende og reelt?    

Edith

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men det finnes jo noen få mennesker som er notoriske løgnere. De dikter opp historier for å få medlidenhet og oppmerksomhet. De skal alltid toppe det andre har opplevd. 

Jeg kan se for meg at en sånn person fort kan finne på å påstå at hun er utsatt for voldtekt. Det finnes jo folk som mener de er bortført av UFO'er.

En normal kvinne ville aldri diktet opp en falsk anklage, men alle er ikke normale.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (11 minutter siden):

Muligens, men åpenbart ikke mer enn motsatt...  Evt. fortelle kjæresten sin om saken... 

Det hun bretter ut om er jo også  fri fantasi og løgn...  Hva tenker f.eks. du er vanskeligst av å "brette ut om" : Noe som ikke har skjedd, eller noe som høyst sannsynlig vil være veldig traumatiserende og reelt?    

Edith

Har aldri vært utro selv, men har problemer med å se at det kan være mer skamfullt å innrømme utroskap enn å drite seg ut med å gå til politiet (og måtte brette ut svært intime detaljer) for noe som ikke har skjedd. Men det er meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig absurd, og en "platt" sak. Hun virker ikke til å reflektert i det hele tatt. Kanskje hun mangler noe?

Hver femte kvinne har blitt voldtatt, og svært få anmelder. Kanskje dømmes 2%, leste jeg. 70% av voldtektstiltalte har vært dømt eller anmeldt før. Dette er serieforbrytere. Av de anmeldte er under to prosent feilaktige saker. 

Det er for få saker i Norge av feilaktige anmeldelser til at man kan danne seg noe bilde av dem som kommer med uriktige påstander. I USA har det vært forsket på, og en undersøkelse jeg fikk presentert på en konferanse for et par år siden konkluderte med at en overvekt av de som forklarte seg uriktig om å ha blitt voldtatt faktisk opplevde det som en voldtekt. Årsaken var at de hadde opplevd overgrep tidligere, og dissosierte i seksuelle situasjoner pga. retraumatisering, slik at de ikke kunne skille mellom det som skjer her og nå og tidligere voldtekter eller overgrep.
Den som har utført seksuelle handlinger mot dem har altså uvitende begått et slags overgrep, som ikke kan kalles voldtekt, fordi hen ikke har oppfattet at partneren var for syk til å være samtykkekompetent.
Rus og uhelse øker naturligvis risikoen for at dette kan inntreffe, så ikke tolk stillhet som samtykke. Det kan være en frysrespons.

Ellers var det naturligvis noen av disse klassikerne som å dekke over utroskap og hevnaksjoner for å f.eks. bli avvist etterpå.

Materialet ga ikke inntrykk av at noen stor andel av de feilaktige anmeldelsene skyldtes iskald beregning og ondskap, men ressurssvakhet, rus, psykiatri, dårlig dømmekraft, og altså en stor andel vrangforestillinger. De trodde seg selv.

Det jeg tenkte på etter å ha lest noe av det forskningsmaterialet er at de mest sårbare, og som er mest utsatt for overgrep og voldtekter, som rusmisbrukere, psykiatripasienter, demente, småbarn, funksjonshemmede, utviklingshemmede... De var også overrepresentert på falske (?) anmeldelser. Kanskje pga. dårlig begrepsapparat og liten forstand på grensesetting, men sikkert også fordi manipulative overgripere lett kan både utnytte dem og ta fra dem troverdighet.

Jeg sitter i alle fall igjen med et klart råd til alle kåte mennesker:
Vær supernøye med samtykke, samtykkekompetanse, og ligg helt unna folk som er rusa, ufriske, "enkle", umodne, utviklingshemma mm. Også de tilfellene som ikke er voldtekt kan være overgrep, selv om det ikke kan straffes.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (7 minutter siden):

Har aldri vært utro selv, men har problemer med å se at det kan være mer skamfullt å innrømme utroskap enn å drite seg ut med å gå til politiet (og måtte brette ut svært intime detaljer) for noe som ikke har skjedd. Men det er meg.

Jeg skumleste jo bare saken, men dette "leser/tolker" jeg faktisk mer som en panikksituasjon av en dame som antageligvis var kanon-møkkings... Hun sov på gata, og ble vekket opp og sendt til legevakten. Der ble hun spurt om div. spm. og synes det hele greie var utrolig pinlig og da løy hun om det der og da (i drita tilstand). Kjæreste eller nærmeste var antagligvis allerede kontaktet.  Hun ble nok selv deretter kontaktet av politiet, og det var vel da hun tilstod?... Må nesten prøve å lese litt imellom linjene her, evt. prøve å ha litt "perspektiv", føler jeg...  

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (10 minutter siden):

Jeg kan se for meg at en sånn person fort kan finne på å påstå at hun er utsatt for voldtekt. Det finnes jo folk som mener de er bortført av UFO'er.

Ja, vi har jo et svakt menneske av en norsk rocker som har blitt bortført og voldtatt av aliens.
Visstnok har hun en sønn der oppe i melkeveien et sted :hakeslepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (4 minutter siden):

Ja, vi har jo et svakt menneske av en norsk rocker som har blitt bortført og voldtatt av aliens.
Visstnok har hun en sønn der oppe i melkeveien et sted :hakeslepp:

Galskapen kjenner ingen grenser. Jeg møtte et menneske som påstod at hun "kunne trylle bort" seg selv, jaja :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...