Gå til innhold

Hvorfor jeg ikke er imponert over kvinners utdanning eller jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 1/30/2024 at 6:57 PM, AnonymBruker said:

Nå er det ikke bare jeg, men flere menn som tenker og føler dette. Det er derfor jeg følte for å dele denne tråden, sånn at de damene som klager over at deres karriere og utdanning er verdiløs i dating, får svar på hvorfor det er slik blant menn 🥰

Anonymkode: 25257...104

Men vi bryr oss ikke om at usikre små incels som fremdeles er på en sjimpanses intellektuelle nivå ikke respekterer oss. Kan du ikke jobbe litt med selvbildet ditt i stede for å sitte på et kvinneforum og spy ut av deg galle?

Anonymkode: 7a28a...ff9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Elevene lærer ingentig via pugging, men å jobbe med fag/tema over tid. 

Anonymkode: a0eaf...ab0

Det stemmer ikke. Når man har lært bokstavene så bra at man kan lese de lynraskt, så sitter de. Det samme gjelder gangetabellen. Hvis du bruker tid til å tenke deg om når du sier 6 x 7= 42, så er det ikke helt automatisert, og kan glemmes ganske fort. Når det er automatisert til lynraskt intuitivt nivå så sitter det spikret, og da har du fått det i "blodet".

Disse grunnferdighetene, det å kunne lese og regne hurtig, gjør all annen læring lettere.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både folk som skryter av utdanning /jobb og arbeidstider/lønn, er helt uinteressante for dating. 

Anonymkode: 87306...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både folk som skryter av utdanning /jobb og arbeidstider/lønn, er helt uinteressante for dating. 

Anonymkode: 87306...04a

Og er der egentlig noen kjønnsforskjell i hvem som gjør dette? 

Anonymkode: 6d521...6f1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er et helt spekter av ulikheter fra å være glad i jobben sin, misslike karrierevalg, statusjag, ønske å utrette noe, prøve å gjøre foreldre stolte, ønske om å tjene penger, makt, det var det hun presterer godt i og mer også, noen bare havnet der tilfeldig fordi de tok dette valget, så dette, så passet dette best, hva vil jeg gjøre? Åja kanskje dette? Noen menn bryr seg også, også av ulike grunner.

Det er litt fint om noen er åpen for ulike karrierer, men det er også noe veldig negativt med å ikke være glad på partners vegne om de mestrer i det de ønsker eller no hva som helst. Er det et problem for deg ts? 

Anonymkode: 81dc1...d35

Nei jeg har ikke noe problem med at kvinner søker karrierer eller bygger seg et fint liv. Unner alle å ha det godt. Ser nå at tråden har blitt flyttet vekk fra singelliv forumet hvor jeg postet denne, for jeg ville bare få frem at som singel mann så utgjør ikke kvinner utdanning noe særlig. Argumenterte også for at kvinner passes på som små barn hele veien og har et stort statsapparat i ryggen, som igjen gjør at jeg ikke klarer respektere at kvinner har utdanninger eller karrierer. 

10 hours ago, AnonymBruker said:

Så du har en tulleutdanning som du ser ned på, og derfor projiserer din usikkerhet på samtlige kvinner med høyere utdanning? Classy :D 

Anonymkode: e4e2b...f5e

Med utdanningen min kan jeg jobbe i en av de største sektorene i Norge. Så ja, jeg er ikke så imponert over kvinner som studerer ting som ikke er teknisk naturfaglig eller matematisk.

9 hours ago, I Grosny said:

Hva så, hvis damene ønsker å klamre seg til en høy akademisk utdannelse så bør de gjøre det for sin egen del, ikke for en eventuell mann. 

Denne tankegangen strider litt imot den gamle overklassens idé om dannede kvinner som skal kunne ting som behager mannen, men vi lever altså i 2024.

Ja for all del de kan leve livene sine som de ønsker. Jeg har bare merket en trend hvor kvinner med høyere utdanning er litt sure for at menn ikke bryr seg nevneverdig om deres utdanning. Var jo ei som også delte sine erfaringer her i tråden, og sa at hun fikk mer treff hos mannfolk om hun ikke hadde utdanningen sin i profilen hennes. 

Kvinner eksisterer ikke for å tilfredstille menn og motsatt. Vi er alle frie vesen. Men hva som driver oss eller hva vi syns er verdifullt varierer. I dette tilfellet så mener jeg at en kvinnes utdanning kommer langt ned på lista over ting jeg syns er attraktivt. Vil heller ha en deilig dame enn en smart dame f.eks

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hilsen incel som hater norske sterke kvinner........

Anonymkode: 7a28a...ff9

Norske sterke damer? Norske damer er de kvinnene med størst sykefravær, som gjør minst husarbeid, og som nyter mest fritid av alle kvinner i verden 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kvinner eksisterer ikke for å tilfredstille menn og motsatt. Vi er alle frie vesen. Men hva som driver oss eller hva vi syns er verdifullt varierer. I dette tilfellet så mener jeg at en kvinnes utdanning kommer langt ned på lista over ting jeg syns er attraktivt. Vil heller ha en deilig dame enn en smart dame f.eks

Norske sterke damer? Norske damer er de kvinnene med størst sykefravær, som gjør minst husarbeid, og som nyter mest fritid av alle kvinner i verden 😆

Nå eksisterer vi i et samfunn, og siden kvinner har fått så utrolig mye makt her, så fører det til problemer når balansen for lengst er blitt borte. 

Antallet studieplasser er begrenset, og det betyr at hver kvinne som vinner (og øker) utover 50% andelen (som de aldri skulle hatt mer enn 50%), betyr at en mann taper på den andre siden. Sånn kan vi ikke ha det, og det destabiliserer hele samfunnet både politisk og sosialt når menn blir tapere, og ironisk nok blir man kalt for "Incel" om man ønsker 50 - 50 balanse.

Enda mer ironisk er at disse noldusene av noen feminister, ikke ser ut til å forstå at det er konservative menn som er brutale mot feminismen, for det er konservative menn som går aktivt inn for å slåss mot feminismen. De samme konservative mennene som ofte er gift og har kone, og er kanskje til og med religiøse. Dette ser vi fra USA, og andre land. Fra Europa ser vi at det er konservative kvinner som leder an mot feminismen - alt fra Frankrike, Tyskland og Italia. Ja, selv her i Norge gjelder "Queen Sylvi" for mange konservative menn og jeg tror ikke at man kan kalle henne for Female "Incel". 

Incels kan også være konservative selvsagt, men jo mer man hetser denne gruppa, så blir de bare enda mer bestemt på å alliere seg enda tettere med konservative menn som ønsker å knuse feminismen slik den har utviklet seg i dag, siden feministene ikke ser ut til å forstå at det er dagens brutale pro-feministiske system som har begynt å "spise" det samme grunnlaget som ga dem makt tidligere - nemlig menn. 

Dagens sorteringssystem kan ikke bestå.  

Videre er det viktig å nevne, at det er de konservative som får flest barn. Greit å minne på dette, siden det er altså det motsatte av Incels, som oftest er ufrivillige single og barnløse. Men det er de konservative, gjerne med Bibelen i hånda, som produserer flest barn, så lærer opp disse barna til å bli konservative og ellers bli fanatisk anti-abort.  Det er sånn de greide å endelig lykkes i USA i å knuse pro-abort feministene. 

Jeg ler hver gang hvordan enhver pro-feminist dame som hevder her at hun har mastergrad, reduserer likevel sine kommentarer ned til total barnehage nivå. Nesten som om "analyse" fordufter når "Feelings og mannehat" tyter gjennom. 

Så for å komme tilbake igjen til at vi har et begrenset antall studieplasser og en rekke kritiske samfunnssyrker som er svært truet av brutal, pro-kvinnelig dominans. 

En mann, konservativ eller ei, trenger ikke å forholde seg til feministiske beist her i landet, hvis flere menn får tatt høyere utdanning og på den måten kan mennene finne dame i utlandet. Så kan feministene her breke som sau og kjøre på med sine "regler og forventninger", men for at menn skal ha sjanse til å leve, så må vi få flere menn inn i høyere utdanning, noe som naturligvis vil føre til at flere får fast jobb. 

I og med at staten krever at mannen skal kunne forsørge ei kone han eventuelt finner i utlandet, og alt det der, så sier det seg selv at mannen har null sjanse til å få til det, hvis han er uten høyere utdanning og ikke minst uten stødig og fast jobb. 

Dette forplanter seg på absolutt alle nivåer, i og med at vi lever i et samfunn. Et samfunn som per nå holder menn nærmest som "cuckolds" der kvinner har tatt over arenaen der fast inntekt dannes, de kan "shoppe" barn uten at en far trenger å være med i bildet, samtidig som en mann, derimot, kan verken ha surrogati dame eller å finne ei dame fra utlandet når han verken har høyere utdanning eller fast jobb for staten krever at man skal ha en viss inntekt der man kan forsørge begge.

Som du ser gjennom hele tråden, hver minste forslag som fører til at menn får sin posisjon "bitte grann" forbedret blir møtt med tullete hets, Incel beskyldninger og benektelse over de reelle forholdene i samfunnet.

Anonymkode: 07d16...60f

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

. Jeg har bare merket en trend hvor kvinner med høyere utdanning er litt sure for at menn ikke bryr seg nevneverdig om deres utdanning. Var jo ei som også delte sine erfaringer her i tråden, og sa at hun fikk mer treff hos mannfolk om hun ikke hadde utdanningen sin i profilen hennes. 

Jeg støtter de sure damene, det er lov å bli sur når man har gjort en stor innsats som ikke settes pris på av andre.

Men å være sur er et forferdelig dårlig sjekketriks. Men kanskje ikke så dumt allikevel, fordi det filtrerer bort de mennene som ikke verdsetter dama og hennes prestasjoner.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En mann, konservativ eller ei, trenger ikke å forholde seg til feministiske beist her i landet, hvis flere menn får tatt høyere utdanning og på den måten kan mennene finne dame i utlandet.

Glem utlandet, finn ei fra Innlandet i stedet. Med utenlandsk dame følger det mye ansvar. Hun reiser vekk fra sine venner og kommer til et fremmed land der hun er uten nettverk. Hele hennes introduksjon til det sosiale liv står og faller med mannen som henter henne. Ikke kan hun Norsk heller, og det kommer til et punkt da  man bør familiegjenforene og hente foreldrene hennes også.

Innlandet er mye  enklere, og man trenger ikke velge feministiske beist. Ta heller ei snill og  hyggelig feministisk kosedame :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nå eksisterer vi i et samfunn, og siden kvinner har fått så utrolig mye makt her, så fører det til problemer når balansen for lengst er blitt borte. 

Antallet studieplasser er begrenset, og det betyr at hver kvinne som vinner (og øker) utover 50% andelen (som de aldri skulle hatt mer enn 50%), betyr at en mann taper på den andre siden. Sånn kan vi ikke ha det, og det destabiliserer hele samfunnet både politisk og sosialt når menn blir tapere, og ironisk nok blir man kalt for "Incel" om man ønsker 50 - 50 balanse.

Enda mer ironisk er at disse noldusene av noen feminister, ikke ser ut til å forstå at det er konservative menn som er brutale mot feminismen, for det er konservative menn som går aktivt inn for å slåss mot feminismen. De samme konservative mennene som ofte er gift og har kone, og er kanskje til og med religiøse. Dette ser vi fra USA, og andre land. Fra Europa ser vi at det er konservative kvinner som leder an mot feminismen - alt fra Frankrike, Tyskland og Italia. Ja, selv her i Norge gjelder "Queen Sylvi" for mange konservative menn og jeg tror ikke at man kan kalle henne for Female "Incel". 

Incels kan også være konservative selvsagt, men jo mer man hetser denne gruppa, så blir de bare enda mer bestemt på å alliere seg enda tettere med konservative menn som ønsker å knuse feminismen slik den har utviklet seg i dag, siden feministene ikke ser ut til å forstå at det er dagens brutale pro-feministiske system som har begynt å "spise" det samme grunnlaget som ga dem makt tidligere - nemlig menn. 

Dagens sorteringssystem kan ikke bestå.  

Videre er det viktig å nevne, at det er de konservative som får flest barn. Greit å minne på dette, siden det er altså det motsatte av Incels, som oftest er ufrivillige single og barnløse. Men det er de konservative, gjerne med Bibelen i hånda, som produserer flest barn, så lærer opp disse barna til å bli konservative og ellers bli fanatisk anti-abort.  Det er sånn de greide å endelig lykkes i USA i å knuse pro-abort feministene. 

Jeg ler hver gang hvordan enhver pro-feminist dame som hevder her at hun har mastergrad, reduserer likevel sine kommentarer ned til total barnehage nivå. Nesten som om "analyse" fordufter når "Feelings og mannehat" tyter gjennom. 

Så for å komme tilbake igjen til at vi har et begrenset antall studieplasser og en rekke kritiske samfunnssyrker som er svært truet av brutal, pro-kvinnelig dominans. 

En mann, konservativ eller ei, trenger ikke å forholde seg til feministiske beist her i landet, hvis flere menn får tatt høyere utdanning og på den måten kan mennene finne dame i utlandet. Så kan feministene her breke som sau og kjøre på med sine "regler og forventninger", men for at menn skal ha sjanse til å leve, så må vi få flere menn inn i høyere utdanning, noe som naturligvis vil føre til at flere får fast jobb. 

I og med at staten krever at mannen skal kunne forsørge ei kone han eventuelt finner i utlandet, og alt det der, så sier det seg selv at mannen har null sjanse til å få til det, hvis han er uten høyere utdanning og ikke minst uten stødig og fast jobb. 

Dette forplanter seg på absolutt alle nivåer, i og med at vi lever i et samfunn. Et samfunn som per nå holder menn nærmest som "cuckolds" der kvinner har tatt over arenaen der fast inntekt dannes, de kan "shoppe" barn uten at en far trenger å være med i bildet, samtidig som en mann, derimot, kan verken ha surrogati dame eller å finne ei dame fra utlandet når han verken har høyere utdanning eller fast jobb for staten krever at man skal ha en viss inntekt der man kan forsørge begge.

Som du ser gjennom hele tråden, hver minste forslag som fører til at menn får sin posisjon "bitte grann" forbedret blir møtt med tullete hets, Incel beskyldninger og benektelse over de reelle forholdene i samfunnet.

Har forstått for lenge siden at det er de konservative/ religiøse det krangles med. Noen incels, men ofte ikke. Mange av dem er sexister og sosialt dumme. 

Feministiske beist og feminister generelt om det utgjør en del personlighetstrekktrekk som empati for andre og et ønske om en tryggere fremtid å leve i, liker ikke så godt de konservative som har lite innblikk og alle må passe inn i samme trange boks foruten dem selv da, og alle hensynsløse påfunn de har. Konservative er nærmest alltid ureflekterte og med mindre empati. 

Anonymkode: 81dc1...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er ikke jeg TS, men hovedårsaken i grove trekk til at mange ikke tar akademiske utdannelser er manglende interesse og motivasjon. I tillegg til sosiokulturelle faktorer som feks hva dine foreldre har av utdannelse, yrke etc. 

Årsaken er ikke manglende evner om det er det du insinuerer.

Det er ikke sånn at alle søker den enkleste løsningen.

Samtidig trekker du parallell mellom akademiske utdannelser og høy lønn? Om du vil ha det bra økonomisk i Norge, så er virkelig ikke lange og dyre akademiske utdannelser veien å gå.

Innen ingeniøren er ute i jobb og har tatt igjen han som gikk tømrer økonomisk, er tømreren snart klar for pensjonisttilværelsen. Tømreren begynte å tjene penger allerede siste året på VGS, full jobb rett ut fra skolen, null studielån, raskt inn på boligmarkedet(maaange år før ingeniøren) med tilhørende verdiøkning i flere år, nedbetaling av evt boliglån osv osv.

Ingen utdanner seg til lege for å sitte godt i det økonomisk. Min far tjente nok 4-5 ganger mer en min «legemor», han var bonde.

Anonymkode: 32189...41a

SSB er uenig med deg. Livslønnen er klart høyest for dem med mastergrad. Selv med en forenklet modell hvor alle jobber til de er 67 år.

Det er selvsagt forskjeller innad i gradene, men skal du ta den best betalte yrkesfagveien kommer jo denne til kort mot de best betalte mastergradene, også.

(jeg aner ikke om snekker utmerker seg lønnsmessig for yrkesfag)

En må også ta hensyn til at en i et fysisk tungt yrke typisk pensjonerer seg tidligere enn en i et teoretisk tungt yrke også - mange på universiteter og høyskoler f.eks. jobber til de er 70, og helst ville fortsatt etter det om de får oppdrag. Det er jo en grunn til at man kaller det "slitertillegg" når folk tar AFP når de er 62-63 år, det er ikke et begrep man normalt sett benytter i yrker hvor jobben i hovedsak består av å bruke hodet.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, I Grosny said:

Jeg støtter de sure damene, det er lov å bli sur når man har gjort en stor innsats som ikke settes pris på av andre.

Men å være sur er et forferdelig dårlig sjekketriks. Men kanskje ikke så dumt allikevel, fordi det filtrerer bort de mennene som ikke verdsetter dama og hennes prestasjoner.

Syns du er inne på noe. Ingen forventer skryt for å ha tatt graden, men man vil jo ikke ha en eller annen mindreverdighetskompleks-tass som skal fortelle at slik og sånn er akademikere bare for å "jevne ut nivået".

Det blir litt som om det kommer frem at jeg er medlem av Mensa i en eller annen kontekst. Det er bare en saksopplysning, i en relevant kontekst - forventer ikke skryt. Men likevel er det jo fehoder som tolker det slik at så snart man har nevnt noe om en eller annen kognitiv kapasitet man har, så er det fordi man forventer skryt. Akkurat det samme er det her: utdanningen er en del av ens liv og personlighet, og man må kunne fortelle om den uten at man må trå forsiktig bare for å unngå å trigge noens negative følelser om emnet.

Det handler ikke engang om å bli satt pris på, bare at man forventer bedre enn at noen skal gjøre noe som er positivt om til noe negativt. Litt sånn at "om du er akademiker har du sikkert 1000 tommeltotter og null sans for det praktiske". My ass.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og er der egentlig noen kjønnsforskjell i hvem som gjør dette? 

Anonymkode: 6d521...6f1

Jeg tror det. Mitt inntrykk er at gutta skryter ganske mye når de blir ivrige. Det betyr at når gutten skryter av seg selv så liker han dama veldig godt. Selvskryt er på en måte  det  beste og mest ærlige komplimentet en mann kan gi. Det kommer fra hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knooters skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt forskjeller innad i gradene, men skal du ta den best betalte yrkesfagveien kommer jo denne til kort mot de best betalte mastergradene, også.

(jeg aner ikke om snekker utmerker seg lønnsmessig for yrkesfag)

Jeg snakker ikke isolert om inntekt. Ja, en ingeniør vil ofte ha høyere lønn enn en tømrer, snekker, rørlegger eller elektriker. I hvert fall om ingeniøren jobber i privat sektor.

Jeg snakker om økonomisk velstand. Poenget er at selvom akademikeren med tid og stunder vil ha en høyere lønn en den jevnaldrende rørleggeren, så må akademikeren jobbe i svært mange år før hen har utliknet rørleggeren. 

For det første så begynner rørleggeren å tjene penger mange år før den jevnaldrende akademikeren. Bare disse årene vil det ta mange år for akademikeren å utjevne. Deretter kommer studielånet akademikeren mest sannsynlig har, som ikke rørleggeren har. Dette studielånet spiser ytterligere av inntekten til akademikeren og forlenger tiden det tar å utjevne økonomigapet.

Deretter kommer kanskje det som ofte skaper den største differansen, bolig. Rørleggeren er langt tidligere inn i boligmarkedet en den jevnaldrende akademikeren. Vi snakker mange år med nedbetalt gjeld+verdistigning på boligen til rørleggeren før akademikeren med sitt studielån får kommet seg inn på boligmarkedet.

I sum med altså alle årene rørleggeren har tjent penger mens akademikeren har studert og dratt på seg studiegjeld, pluss den betydelige differansen i boligverdi og boliggjeld, så må akademikeren jobbe med sin høyere lønn omtrent til rørleggeren går av med pensjon før akademikeren «går forbi» rørleggeren.

Veien til økonomisk velstand går ikke igjennom mastergrader eller Ph.d. Men veien til høyere lønn er noe annet.

Selv trenger jeg ikke å se lenger en min egen omgangskrets og de jeg vokste opp med. Selv har jeg betydelig studiegjeld, leier bolig med min «akademikerkone» mens jeg fortsatt ikke er ferdig med min Ph.d. De jeg kjenner som enten driver gårdsdrift, rørlegger, elektriker etc ligger milevis foran meg hva økonomisk velstand angår. De eier alle bolig og har minimalt med gjeld. Flere av de har allerede mange år med gode inntekter og et par driver så har egne firma. Innen jeg evt har tatt dem igjen økonomisk med min akademiske grad, så er de pensjonister, selvom jeg mest sansynlig vil ha høyere «lønn».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knooters skrev (6 minutter siden):

Syns du er inne på noe. Ingen forventer skryt for å ha tatt graden, men man vil jo ikke ha en eller annen mindreverdighetskompleks-tass som skal fortelle at slik og sånn er akademikere bare for å "jevne ut nivået".

Det blir litt som om det kommer frem at jeg er medlem av Mensa i en eller annen kontekst. Det er bare en saksopplysning, i en relevant kontekst - forventer ikke skryt. Men likevel er det jo fehoder som tolker det slik at så snart man har nevnt noe om en eller annen kognitiv kapasitet man har, så er det fordi man forventer skryt. Akkurat det samme er det her: utdanningen er en del av ens liv og personlighet, og man må kunne fortelle om den uten at man må trå forsiktig bare for å unngå å trigge noens negative følelser om emnet.

Det handler ikke engang om å bli satt pris på, bare at man forventer bedre enn at noen skal gjøre noe som er positivt om til noe negativt. Litt sånn at "om du er akademiker har du sikkert 1000 tommeltotter og null sans for det praktiske". My ass.

Jeg er enig, og så mener jeg at gutta som vil  jevne ut nivået heller bør skryte av seg selv enn å prøve  å jekke ned dama.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, I Grosny said:

Det stemmer ikke. Når man har lært bokstavene så bra at man kan lese de lynraskt, så sitter de. Det samme gjelder gangetabellen. Hvis du bruker tid til å tenke deg om når du sier 6 x 7= 42, så er det ikke helt automatisert, og kan glemmes ganske fort. Når det er automatisert til lynraskt intuitivt nivå så sitter det spikret, og da har du fått det i "blodet".

Disse grunnferdighetene, det å kunne lese og regne hurtig, gjør all annen læring lettere.

Ingen av delene er egentlig feil, men noen er litt bedre enn andre til å plukke opp mønstre enn andre - og det er helt greit. De som er gode til å plukke opp mønstre kan med fordel slippe å pugge, fordi de får en mye dypere og helhetlig kunnskap om de finner disse mønstrene og kan grave dypere inn i materien. Derfor trenger vi også klasserom som er ulike, slik at ikke alle skal bli med på "puggeracet" bare fordi "samlet flokk" er det viktigste prinsippet for resultatlikhet. Det er rom for å ha klasserom hvor matematikkundervisningen er mer basert på å lære mønstre og utforsking, mens andre har mer mengdetrening og drill. At de som fikser førstnevnte blir veldig mye mer kompetente, må vi bare godta - men likefullt vil jo de sistnevnte komme så godt ut av det som de kan, om det er det som er deres nivå.

Gangetabellen er omtrent det eneste i matematikken (utover definisjoner) jeg vil anbefale å pugge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veien til økonomisk velstand går ikke igjennom mastergrader eller Ph.d. Men veien til høyere lønn er noe annet.

Lønn og velstand er fint  det, og det er vanskelig hvis det går i  minus, men vel så viktig for de som treffer med en fet utdannelse er at de får mulighet til å jobbe i et yrke som de vil stå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

TS bekrefter alle mine fordommer mot menn, og jeg tror sånne som han er (en av) grunnene til at mange kvinner håper at barnet i magen er en jente.

Den dagen PGT på ikke-medisinsk grunnlag blir lovlig i Europa ligger gutta dårlig an.

Anonymkode: 2d479...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, I Grosny said:

Hun tok jo ikke utdanningen for min del, og jeg syns det er litt rart du mener jeg burde smøre egoet hennes.

De aller fleste menn bryr seg ikke så mye om utdanningen til en dame. Joda, det er kjekt at hun har en jobb og tjener OK penger, men det havner ikke øverst på lista over ting menn ser etter.

Og du antar jeg f.eks ville brukt energien min på å snakke henne ned og få henne sur. Det er langt fra sanneheten. Hadde stilt henne et par spørsmål, spurt henne om hun savner studietiden og så hadde jeg bare gitt totalt faen i å snakke om utdanningen hennes ellers. Det imponerer meg ikke rett og slett, jeg er mer gira på å vite hvem hun er som person, ikke hva hun har jobbet med eller utdannet seg som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg snakker ikke isolert om inntekt. Ja, en ingeniør vil ofte ha høyere lønn enn en tømrer, snekker, rørlegger eller elektriker. I hvert fall om ingeniøren jobber i privat sektor.

Jeg snakker om økonomisk velstand. Poenget er at selvom akademikeren med tid og stunder vil ha en høyere lønn en den jevnaldrende rørleggeren, så må akademikeren jobbe i svært mange år før hen har utliknet rørleggeren. 

For det første så begynner rørleggeren å tjene penger mange år før den jevnaldrende akademikeren. Bare disse årene vil det ta mange år for akademikeren å utjevne. Deretter kommer studielånet akademikeren mest sannsynlig har, som ikke rørleggeren har. Dette studielånet spiser ytterligere av inntekten til akademikeren og forlenger tiden det tar å utjevne økonomigapet.

Deretter kommer kanskje det som ofte skaper den største differansen, bolig. Rørleggeren er langt tidligere inn i boligmarkedet en den jevnaldrende akademikeren. Vi snakker mange år med nedbetalt gjeld+verdistigning på boligen til rørleggeren før akademikeren med sitt studielån får kommet seg inn på boligmarkedet.

I sum med altså alle årene rørleggeren har tjent penger mens akademikeren har studert og dratt på seg studiegjeld, pluss den betydelige differansen i boligverdi og boliggjeld, så må akademikeren jobbe med sin høyere lønn omtrent til rørleggeren går av med pensjon før akademikeren «går forbi» rørleggeren.

Selv trenger jeg ikke å se lenger en min egen omgangskrets og de jeg vokste opp med. Selv har jeg betydelig studiegjeld, leier bolig med min «akademikerkone» mens jeg fortsatt ikke er ferdig med min Ph.d. De jeg kjenner som enten driver gårdsdrift, rørlegger, elektriker etc ligger milevis foran meg hva økonomisk velstand angår. De eier alle bolig og har minimalt med gjeld. Flere av de har allerede mange år med gode inntekter og et par driver så har egne firma. Innen jeg evt har tatt dem igjen økonomisk med min akademiske grad, så er de pensjonister, selvom jeg mest sansynlig vil ha høyere «lønn».

Jeg er fullstendig klar over at akademikeren må ta igjen inntekten i starten av utdanningsløpet, men samtidig: hvis rørleggeren pensjonerer seg når hen er 62 pga dårlige skuldre e.l., og akademikeren jobber til hen er 70 og fyller på med mindre oppdrag etter det, hvordan ser da regnestykket ut? Neppe i akademikerens disfavør. Og selv uten dette vil akademikeren ta igjen rørleggeren før akademikeren har blitt spesielt gammel.

Studielånet er ikke allverden, selv jeg - som ble evighetsstudent og bodde hjemme deler av tiden og ikke fikk omgjort alt jeg kunne til stipend - betaler ikke mer enn 2500 i måneden på det. Det er lommerusk sammenliknet med lønnsforskjellene.

Rørleggeren har ikke inntekt nok til å komme seg inn som fersk utdannet - det er mange saker om sykepleiere i samme posisjon, også. Man kan låne så og så mange ganger inntekten, minus gjeld (sånn jeg har skjønt dette), og da er man bedre stilt med høy inntekt som relativt nyutdannet ved fylte 30 enn lav inntekt ved fylte 20, og muligheten til å leie i noen år og spare opp EK. Selvsagt vil det ha litt å si hvor man bor, er man på bygda hvor man får seg et billig krypinn til 1,5 mill er jo ståa annerledes enn i pressområdene, men en akademiker som bor på bygda og tjener, si 6-700k i året, har null problemer med å få råd til bolig med en gang.

Veien til økt velstand går gjennom kreativitet og nyskaping, først og fremst. Noe man godt kan finne via yrkesfag, bevares - men ikke der hvor man møter på jobb og i praksis bare skal gjenta noe pugget eller innlært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun tok jo ikke utdanningen for min del, og jeg syns det er litt rart du mener jeg burde smøre egoet hennes.

De aller fleste menn bryr seg ikke så mye om utdanningen til en dame. Joda, det er kjekt at hun har en jobb og tjener OK penger, men det havner ikke øverst på lista over ting menn ser etter.

Og du antar jeg f.eks ville brukt energien min på å snakke henne ned og få henne sur. Det er langt fra sanneheten. Hadde stilt henne et par spørsmål, spurt henne om hun savner studietiden og så hadde jeg bare gitt totalt faen i å snakke om utdanningen hennes ellers. Det imponerer meg ikke rett og slett, jeg er mer gira på å vite hvem hun er som person, ikke hva hun har jobbet med eller utdannet seg som

Rart du ikke  vil smøre egoet, jeg trodde det var et bra trekk for å bygge  en hyggelig relasjon. Høres ut som du har lest for mye pickupartist litteratur. Da jeg var på sjekkeren tok jeg tak i interessante ting dama fortalte og responderte på det. Det fungerte. Utdanningen  er det mest naturlig å snakke om hvis man har hatt kryssende læring eller kjenner noen som som har studert der. Yrke og  utdanning kan bli feil fokus på sjekkern, og date kan utarte i retning  jobbintervju. Det er mer stress enn koselig. Jeg synes det er best å få til en koselig kveld.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...