AnonymBruker Skrevet 7. februar #341 Del Skrevet 7. februar Hvorfor skal eg gidde å lese noe mer enn overskriften på dette innlegget? Anonymkode: 38386...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #342 Del Skrevet 7. februar knooters skrev (1 minutt siden): Jeg er adjunkt, ja. Problemet er formuleringene. Skolen er tilrettelagt for gutter og jenter, men ikke for barn som ikke trives med å sitte i ro. Er det flere gutter enn jenter i den kategorien? Ja. Men, de fleste gutter er ikke denne stereotypen "barn som er sent utviklet og har behov for å rase fra seg". NOEN er det, men det er uredelig å late som at teoriglade guttebarn ikke finnes. Ikke minst når man skal vri om et helt skolesystem til deres ugunst. Og, det er vel flest gutter blant de som ligger godt foran også. Mon tro om disse får det bedre om man skal la guttene starte et år senere og bytte bøker med "praktisk lek" eller noe sånt? Jeg tviler sterkt på det. Godt poeng. De kan ikke kvotere noen utifra kjønn, de må forholde seg til individ. Ha et godt system for de det ordinære ikke fungerer til, men ikke dem det gjør. Å selv om praktisk lek kanskje er bra for noen, vil det jo kanskje også være veldig dumt om de barna ikke lærer å lese foreksempel. Så alt for mye motgang er dumt, men at ingenting blir med kan bli dumt det også. Også fordi det kommer jo en dag senere, kan de da jobbe på kontor? Vil en mer praksis utdanning i barndommen føre til at noen må gå om igjen om de når de er eldre finner ut at de vil bli noe de trenger annen læring av? Det er dumt å oppleve det også som barn når du på det tidspunktet ikke selv vet hva du vil når du blir stor. Vet ikke hva de hadde tenkt for seg. Anonymkode: 81dc1...d35 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #343 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 22.15): Moren min syntes det er enda mindre «imponerende» å bli lege en hva jeg syntes. Det er min mor som sier at alt man trenger er lysten til å bli lege og gode nok karakterer til å komme inn på medisin…om man vil studere i Norge. Det er virkelig ikke noe «hokus pokus» å bli lege om det er det man vil. Hun vet utmerket godt at hun aldri under noen omstendighet hadde klart å drive stor gård alene slik som min far. Hun har inget annet en respekt og beundring for hva han har gjort. Kan si det samme om meg selv. Å bli lege skulle jeg fint klart om jeg hadde hatt et ønske om det. Jeg hadde mer en gode nok karakterer til å komme inn på medisin. Jeg hadde derimot ikke overlevd en uke om jeg skulle drevet gården alene. Arbeidsbelastningen som bonde kontra lege kan ikke sammenlignes. Det er ikke noe negativt eller fornærmende med dette. Det er fakta. Jeg har ikke lenge igjen av min Ph.d innen biovitenskap. Det lot seg gjøre fordi jeg forsvarte min «European Master in Animal Breeding and Genetics» til en A. Grader innen akademia er ikke imponerende. Det du trenger er motivasjon og mange timer lesing og skriving. Det kan «hvem som helst» gjøre. Hvem som helst kan ikke dykke til havbunnen for å utføre vedlikehold på våre oljeplattformer. Hvem som helst klatrer ikke i høyspentmaster på snaufjellet.. Det er imponerende. Anonymkode: 32189...41a Så du er misfornøyd med din egen innsats. Bare å begynne med noe annet det. Bli tilkomstteknikker. Da får du arbeid i høyden. Jeg var det. Anonymkode: 344a7...a19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 7. februar #344 Del Skrevet 7. februar Folk tar jo ei utdanning fordi det er noe de er interessert i og det faktum at de ønsker å forsørge seg selv og en eventuell familie. Tror ikke så veldig mange kvinner bryr seg nevneverdig over om du blir imponert eller ikke. Selv har jeg ingen utdanning, men jeg applauderer de som har det og som har stått igjennom mange år med hardt arbeid/studie. Jeg fullførte selv VGS med meget gode karakterer, men kjente at jeg trengte å gjøre noe annet og klarte rett og slett ikke mer. Har skapt mitt eget levebrød og lever godt av det, men kan ikke understreke nok hvor imponert jeg er av folk som fullfører skolegang og sitter igjen med ei utdanning. Det er fint at det er forskjeller i samfunnet, så får du TS, sitte der å fortelle andre hvor lite imponert du er over kvinner. Ingen bryr seg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #345 Del Skrevet 7. februar Dersom TS tenker at høyere utdannelse er superenkelt for hvem som helst må han være dypt forvirret over hvorfor det er så mange unge mennesker som velger yrkesfag eller dropper ut av skolen. Hvorfor i alle dager har ikke disse unge menneskene gått for den den enkleste løsningen, nemlig å få høye karakterer på vgs og ta en lang akademisk utdannelse med høy lønn etterpå? Det krever jo ingenting og vil gi lønnsmessig trygghet for resten av livet. Hvorfor vil ikke folk ha høy lønn og status, slik som leger, ingeniører og advokater, i bytte mot svært liten innsats mon tro. Hva tenker du om det, TS? Anonymkode: f00a2...0f4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #346 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så du er misfornøyd med din egen innsats. Bare å begynne med noe annet det. Bli tilkomstteknikker. Da får du arbeid i høyden. Jeg var det. Anonymkode: 344a7...a19 Misfornøyd med egen innsats? Nei. Godt fornøyd med egen innsats hva studier angår. At noe ikke er imponerende, betyr jo ikke at man er misfornøyd. Ellers takk. Tilkomstteknikk er virkelig ikke noe jeg hadde fikset. Imponert over de som har den kompetansen og jobber både offshore og «onshore» (både kvinner og menn). I motsetning til akademiske utdannelser og kontorjobber jeg ikke finner imponerende (uavhengig av kjønn). Anonymkode: 32189...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #347 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor i alle dager har ikke disse unge menneskene gått for den den enkleste løsningen, nemlig å få høye karakterer på vgs og ta en lang akademisk utdannelse med høy lønn etterpå? Det krever jo ingenting og vil gi lønnsmessig trygghet for resten av livet. Hvorfor vil ikke folk ha høy lønn og status, slik som leger, ingeniører og advokater, i bytte mot svært liten innsats mon tro. Hva tenker du om det, TS? Anonymkode: f00a2...0f4 Nå er ikke jeg TS, men hovedårsaken i grove trekk til at mange ikke tar akademiske utdannelser er manglende interesse og motivasjon. I tillegg til sosiokulturelle faktorer som feks hva dine foreldre har av utdannelse, yrke etc. Årsaken er ikke manglende evner om det er det du insinuerer. Det er ikke sånn at alle søker den enkleste løsningen. Samtidig trekker du parallell mellom akademiske utdannelser og høy lønn? Om du vil ha det bra økonomisk i Norge, så er virkelig ikke lange og dyre akademiske utdannelser veien å gå. Innen ingeniøren er ute i jobb og har tatt igjen han som gikk tømrer økonomisk, er tømreren snart klar for pensjonisttilværelsen. Tømreren begynte å tjene penger allerede siste året på VGS, full jobb rett ut fra skolen, null studielån, raskt inn på boligmarkedet(maaange år før ingeniøren) med tilhørende verdiøkning i flere år, nedbetaling av evt boliglån osv osv. Ingen utdanner seg til lege for å sitte godt i det økonomisk. Min far tjente nok 4-5 ganger mer en min «legemor», han var bonde. Anonymkode: 32189...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #348 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 16.58): Jeg begynte å skravle med en som brukte masse tid på og skryte av at han var i slekt med en kjendis, en annen som brukte masse tid på å fortelle at han hadde masse i krypto og at alle damer ville bare ha han for pengene sine. Syns menn bare er ork, når de begynner sånn, så vet ikke? Kanskje du relaterer på samme måte? At det er litt likegyldig?😜 Anonymkode: 63318...bbb Sånn er amerikanske menn! Skryter som faen for ett ligg. Tipper den mannen som har skrevet dette er incel. Mellom linjene er det mye bitterhet over at kvinner har høyere utdanning enn menn❤️ Anonymkode: 4298d...bce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #349 Del Skrevet 7. februar I Grosny skrev (1 time siden): Jenter kan også være svært evnerike. De to flinkeste i min barneskoleklasse var jenter, og den gangen ble det tatt hensyn til evnerike. De satt gjerne med fjerdeklassmatematikkboka i andre klasse. Men jenter med stor fart, som i ADHD, var såpass sjeldne at mange kalte slike for "guttejenter". Jeg har hørt om ei skoleklasse der lærerinna i 2023 mente at 7 av guttene og ingen av jentene trengte spesialoppfølging. Jeg tror skolen var bedre før, normaltimen var på 45 minutter, mens noen barneskoler i dag durer på med 60 og 90 minutters timer. Det var sikkert mer pugging før (som er en mer effektiv måte å lære grunnferdigheter på enn forståelsesmetoden), og det var mye lettere å lese lekser i gamle dager da man satt med skolebøker og ikke ble distrahert av nettbrett og PC. Men problemet er at jenters helse (slik kvinnehelse ofte er) er nedprioritert, og deres symptomer på ADHD, som er annerledes enn guttenes, ikke ble problematisert. På samme måte som flere kvinner har dødd av hjerteinfarkt etter å ha blitt sendt hjem med beskjed om å ta en Paracet mot magesmerter, fordi deres symptomer ikke stemte overens med mannlig "fasit". Jeg er for øvrig FULLSTENDIG enig i det med 45 minutter. All forskning viser at hjernen vår begynner å miste fokus etter 30 minutter, og etter 45 minutter er det egentlig ikke noe vits i å prøve å lære noe. Jeg er også fullstendig enig i at nettbrett er vederstyggelighet. Få tilbake løse ark og papirbøker. Anonymkode: e4e2b...f5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #350 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt poeng. De kan ikke kvotere noen utifra kjønn, de må forholde seg til individ. Ha et godt system for de det ordinære ikke fungerer til, men ikke dem det gjør. Å selv om praktisk lek kanskje er bra for noen, vil det jo kanskje også være veldig dumt om de barna ikke lærer å lese foreksempel. Så alt for mye motgang er dumt, men at ingenting blir med kan bli dumt det også. Også fordi det kommer jo en dag senere, kan de da jobbe på kontor? Vil en mer praksis utdanning i barndommen føre til at noen må gå om igjen om de når de er eldre finner ut at de vil bli noe de trenger annen læring av? Det er dumt å oppleve det også som barn når du på det tidspunktet ikke selv vet hva du vil når du blir stor. Vet ikke hva de hadde tenkt for seg. Anonymkode: 81dc1...d35 Norsk skole er allerede på bunn i Europa, barna har elendige ferdigheter i lesing og regning. Å få mer lek og mindre fag i skolen vil begrave hele utdanningssystemet i Norge. Alt skal ikke bare være lek og moro hele dagen, altså. Anonymkode: e4e2b...f5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #351 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Misfornøyd med egen innsats? Nei. Godt fornøyd med egen innsats hva studier angår. At noe ikke er imponerende, betyr jo ikke at man er misfornøyd. Ellers takk. Tilkomstteknikk er virkelig ikke noe jeg hadde fikset. Imponert over de som har den kompetansen og jobber både offshore og «onshore» (både kvinner og menn). I motsetning til akademiske utdannelser og kontorjobber jeg ikke finner imponerende (uavhengig av kjønn). Anonymkode: 32189...41a Så du er en middelmådighet som prøver å shame andre middelmådigheter? Du ser ikke at det blir stein i glasshus her, altså? Anonymkode: e4e2b...f5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #352 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå er ikke jeg TS, men hovedårsaken i grove trekk til at mange ikke tar akademiske utdannelser er manglende interesse og motivasjon. I tillegg til sosiokulturelle faktorer som feks hva dine foreldre har av utdannelse, yrke etc. Årsaken er ikke manglende evner om det er det du insinuerer. Det er ikke sånn at alle søker den enkleste løsningen. Samtidig trekker du parallell mellom akademiske utdannelser og høy lønn? Om du vil ha det bra økonomisk i Norge, så er virkelig ikke lange og dyre akademiske utdannelser veien å gå. Innen ingeniøren er ute i jobb og har tatt igjen han som gikk tømrer økonomisk, er tømreren snart klar for pensjonisttilværelsen. Tømreren begynte å tjene penger allerede siste året på VGS, full jobb rett ut fra skolen, null studielån, raskt inn på boligmarkedet(maaange år før ingeniøren) med tilhørende verdiøkning i flere år, nedbetaling av evt boliglån osv osv. Ingen utdanner seg til lege for å sitte godt i det økonomisk. Min far tjente nok 4-5 ganger mer en min «legemor», han var bonde. Anonymkode: 32189...41a Er det Gunhild Stordalen som har skrevet detter? Anonymkode: 4298d...bce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 7. februar #353 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men problemet er at jenters helse (slik kvinnehelse ofte er) er nedprioritert, og deres symptomer på ADHD, som er annerledes enn guttenes, ikke ble problematisert. På samme måte som flere kvinner har dødd av hjerteinfarkt etter å ha blitt sendt hjem med beskjed om å ta en Paracet mot magesmerter, fordi deres symptomer ikke stemte overens med mannlig "fasit". Jeg er for øvrig FULLSTENDIG enig i det med 45 minutter. All forskning viser at hjernen vår begynner å miste fokus etter 30 minutter, og etter 45 minutter er det egentlig ikke noe vits i å prøve å lære noe. Jeg er også fullstendig enig i at nettbrett er vederstyggelighet. Få tilbake løse ark og papirbøker. Anonymkode: e4e2b...f5e Jeg har hørt at det er vanskelig å fokusere mer enn 20 minutter, men det stemmer ikke med egne opplevelser, jeg kan falle ut allerede etter 2-3 minutter, men man kan jo klare flere tominuttere i en skoletime. Jeg kan ikke ADHD, men tror at ADHD-barna (samt alle de andre barna) fungerer greit når de er på oppgaven, og at ADHD-barn faller ut fortere enn andre. Sånn sett bør tilrettelegging , uansett om det over-stille jenter eller hyperaktive gutter handle om å styre barna aktivt inn på oppgaven, og fysiske små gymnastikkpauser kan det godt være hvert tiende minutt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #354 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (På 30.1.2024 den 17.11): Huffda... Du høres bitter ut ts. Ser for meg en skikkelig prototype på en incel som hamrer løs på tastaturet i hula si. Anonymkode: 22f1d...275 Hey, jeg er kvinne og liker å bo i huler!! (på ferie) Anonymkode: 75ea9...e08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 7. februar #355 Del Skrevet 7. februar knooters skrev (1 time siden): Jeg er adjunkt, ja. Problemet er formuleringene. Skolen er tilrettelagt for gutter og jenter, men ikke for barn som ikke trives med å sitte i ro. Er det flere gutter enn jenter i den kategorien? Ja. Men, de fleste gutter er ikke denne stereotypen "barn som er sent utviklet og har behov for å rase fra seg". NOEN er det, men det er uredelig å late som at teoriglade guttebarn ikke finnes. Ikke minst når man skal vri om et helt skolesystem til deres ugunst. Og, det er vel flest gutter blant de som ligger godt foran også. Mon tro om disse får det bedre om man skal la guttene starte et år senere og bytte bøker med "praktisk lek" eller noe sånt? Jeg tviler sterkt på det. Jeg tror skolen bør dreies fra klassesammensetting etter alder, til gruppesammensetting etter ferdighetsnivå. Er man langt foran, så bør man få løpe langt foran, og har man ikke lært det grunnleggende så bør det hurtigpugges (presisjonslæring) til automatisering slik at ferdighetene setter seg langsiktig. De som henger etter vil naturlig bråke mer fordi de rett og sett ikke vet hva de skal gjøre og hvordan de skal løse oppgaven. Da kan de falle ut og falle inn i bråkerollen. Jeg vet forresten at det er mange teoretisk talentfulle gutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 7. februar #356 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Norsk skole er allerede på bunn i Europa, barna har elendige ferdigheter i lesing og regning. Å få mer lek og mindre fag i skolen vil begrave hele utdanningssystemet i Norge. Alt skal ikke bare være lek og moro hele dagen, altså. Anonymkode: e4e2b...f5e Hvordan kan du vite det? Jeg tror at undervisningen må brytes opp flere ganger i skoletimen med lek, dans, gymnastikk for å bli effektiv. At Norge henger etter kan skyldes for lange skoletimer, for lite hurtigpugging og korsvaring og for mye bruk av ineffektive læringsmetoder som gruppearbeid, film og tavleundervisning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #357 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Norsk skole er allerede på bunn i Europa, barna har elendige ferdigheter i lesing og regning. Å få mer lek og mindre fag i skolen vil begrave hele utdanningssystemet i Norge. Alt skal ikke bare være lek og moro hele dagen, altså. Anonymkode: e4e2b...f5e Læring via praktiske oppgaver og variasjon.. Hørt om det? Å sitte i ro hele dagen mens læreren maser gir elevene nada, om du ikke har tenkt å kjede elevene ihjel. Anonymkode: a0eaf...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #358 Del Skrevet 7. februar I Grosny skrev (5 minutter siden): Hvordan kan du vite det? Jeg tror at undervisningen må brytes opp flere ganger i skoletimen med lek, dans, gymnastikk for å bli effektiv. At Norge henger etter kan skyldes for lange skoletimer, for lite hurtigpugging og korsvaring og for mye bruk av ineffektive læringsmetoder som gruppearbeid, film og tavleundervisning. Elevene lærer ingentig via pugging, men å jobbe med fag/tema over tid. Anonymkode: a0eaf...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #359 Del Skrevet 7. februar On 1/30/2024 at 4:43 PM, AnonymBruker said: Ser at det ofte er en greie online hvor kvinner vil bli respektert av menn for å ha en god utdanning eller karriere. For meg så virker det litt som at kvinner blir irriterte over at menn ikke bryr seg nevneverdig. Jeg er en av de mennene. Jeg blir ikke imponert når norske kvinner slår i bordet med utdanningen sin og nærmest krever at menn skal bli imponerte. Grunnen til at jeg føler sånn er egentlig ganske enkel. Norske kvinner møter ingen reell motstand eller gjør ingen reell innsats for å oppnå det de har gjort. Fra de er unge blir de løftet opp og frem. Skolevesenet er tilpasset dem fra ung alder, de blir positivt diskriminert, og når de er ferdige møter de et arbeidsliv som sluser dem inn i jobber på grunn av kvotering. Det er også nyere funn som viser at menn blir diskriminert i kvinnedominerte yrker, som igjen betyr at kvinner positivt diskrimineres inn i slike jobber også. Norske kvinner har hele statsapparatet som backer dem. Hvordan kan norske kvinner forvente at jeg skal bli imponert når de lever livet i easy mode? Hvorfor i alle dager skal jeg bry meg nevneverdig når dere blir passet på som små barn hele livet? Ikke nok med at dere lettere får jobb og muligheter, men når det viser seg at norske kvinner driter seg ut i jobb, så er det heller ingen konsekvenser for dårlig arbeid. Jeg er rett og slett ikke imponert og jeg ler av norske kvinner som tror at utdanningen deres eller jobben deres er noe særlig imponerende og at jeg skal bry meg Anonymkode: 25257...104 Hilsen incel som hater norske sterke kvinner........ Anonymkode: 7a28a...ff9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar #360 Del Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du er en middelmådighet som prøver å shame andre middelmådigheter? Du ser ikke at det blir stein i glasshus her, altså? Anonymkode: e4e2b...f5e Nei jeg ser ikke det. Jeg sier at jeg ikke er imponert over egen akademisk grad eller andre sin. Hvordan «shamer» jeg noen? Å si at man uavhengig av kjønn ikke blir imponert over akademiske utdannelser/yrker, er ikke å «shame» noen. Du har i så tilfelle en helt egen oppfatning av hva å «shame» noen er. En oppfatning du neppe deler med noen særlig andre. Men jeg skjønner jo at du mest av alt føler deg personlig truffet av et eller annet som har blitt skrevet, blitt krenket og går rett i usakelighetsfellen. Fort gjort på et anonymt forum når man er blottet for skriftlig fremstillingsevne og argumentasjon. Du er rett og slett krenket. Anonymkode: 32189...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå