Gå til innhold

Hvorfor jeg ikke er imponert over kvinners utdanning eller jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei jeg tok ikke over gården. Nei jeg er ikke «opptatt med nav».

Jeg hadde aldri i verden klart å drive gården. Ikke hadde jeg lyst heller.

Jeg er evig student, føles det som. Etter masteren min så har jeg tjent litt ved å forelese og stipendiat mens jeg jobber med PH.d. Samtidig er min kone i full jobb, så vi greier oss fint uten at jeg er «opptatt med Nav».

Anonymkode: 32189...41a

Så du, i likhet med din mor, imponeres av folk som arbeider med ting dere ikke har anlegg for? Som alle andre, altså? Jeg er ganske sikker på din fysisk arbeidende far kunne sagt det samme om akademia. Man velger det man "kan" i livet, og jeg imponeres av ting jeg absolutt ikke kunne klart/turt/taklet/fått til/you name it. Er folk derimot på mitt territorium så er terskelen for min beundring vesentlig høyere. Den akademiske delen av en legekarriere er i og for seg imponerende for meg, men det er det enorme arbeidspresset og de nærmest ulevelige arbeidsvilkårene som gjør at jeg tenker "wow, at de får det til.". Å være bonde er også steinhardt arbeid, men på en helt annen måte. Jeg har nok ikke anlegg for noen av de jobbene, men hadde nok taklet bondelivet bedre. Men det er meg.

Forøvrig er det ganske trist at din mor har fremsnakket din far (som enhver god partner og forelder gjør), og alt du fikk ut av det er at menn og deres arbeid er mer verdt? Jeg tror hun prøvde å lære deg en lekse som gikk deg hus forbi.

Anonymkode: 520da...fc6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei jeg tok ikke over gården. Nei jeg er ikke «opptatt med nav».

Jeg hadde aldri i verden klart å drive gården. Ikke hadde jeg lyst heller.

Jeg er evig student, føles det som. Etter masteren min så har jeg tjent litt ved å forelese og stipendiat mens jeg jobber med PH.d. Samtidig er min kone i full jobb, så vi greier oss fint uten at jeg er «opptatt med Nav».

Så du blir forsørget av kjerringa, og samtidig lite imponert over henne. Enda samtidig er du evig student, men sikkert kjempeimponert over deg selv fordi det er så mye mer vanskelig for deg å studere enn det var for din kone? Hva sier kona di om det?

Anonymkode: e4e2b...f5e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nå må du slutte å prøve så hardt. 

Anonymkode: 25257...104

Hvem såret deg?🥲

Anonymkode: e8989...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det sånn egentlig? Syns også menn på nett har blitt mye verre de siste årene. Ikke alle såklart, men det blir fler av de som er sexist og bittre, til å med gifte familiefedre. 

Anonymkode: 81dc1...d35

Jeg tror det et sammensatt problem, hvor mennene det gjelder kan ha forskjellige motivasjoner. Noen er bare 100% uforbederlige misogynister. Noen føler seg små når kvinner har høyere status og tar det ut på dem så de også skal få lide. Noen er harmløse eldre menn som ikke mener noe vondt med det, de lever og tenker bare som de alltid har gjort. Noen er bortskjemte unge menn som synes det høres veldig greit ut at dama skal ha ansvar for alt det kjedelige i hjemmet (uten tanke for hva en femtitallsmann selv måtte bidra med av ekstra ting). Noen er menn som har det veldig vondt fordi de ikke har funnet noen å dele livet med, men de har lite erfaring med å håndtere følelsene sine, så alt kommer ut som aggresjon. Så har du også noen få menn som bare synes det er gøy å så splid.

Det verste av alt er nok folk som Andrew Tate, som med sine utallige floskler alltid kan stjele et sitat som appellerer til alle disse forskjellige gruppene. Man ser et klipp hvor han sier noe som høres rimelig nok ut, og så baller det på seg derfra når algoritmen forer på med mer og mer drøye ting. Menn er også flokkdyr og blir påvirket av hva kameratene tenker om ting.

Kvinner er heller ikke immune mot slik påvirkning, men forskjellen er at "vi" som regel ender opp med et ønske om å slippe å ha noe med menn å gjøre, mens menn ender opp med et ønske om å bruke, skade, true og tvinge kvinner til å gjøre som de vil.

Heldigvis er majoriteten av menn normale folk, men ja, det er skremmende at det popper opp stadig flere med slike holdninger - i alle aldersgrupper.

Anonymkode: de4c8...4b8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det et sammensatt problem, hvor mennene det gjelder kan ha forskjellige motivasjoner. Noen er bare 100% uforbederlige misogynister. Noen føler seg små når kvinner har høyere status og tar det ut på dem så de også skal få lide. Noen er harmløse eldre menn som ikke mener noe vondt med det, de lever og tenker bare som de alltid har gjort. Noen er bortskjemte unge menn som synes det høres veldig greit ut at dama skal ha ansvar for alt det kjedelige i hjemmet (uten tanke for hva en femtitallsmann selv måtte bidra med av ekstra ting). Noen er menn som har det veldig vondt fordi de ikke har funnet noen å dele livet med, men de har lite erfaring med å håndtere følelsene sine, så alt kommer ut som aggresjon. Så har du også noen få menn som bare synes det er gøy å så splid.

Det verste av alt er nok folk som Andrew Tate, som med sine utallige floskler alltid kan stjele et sitat som appellerer til alle disse forskjellige gruppene. Man ser et klipp hvor han sier noe som høres rimelig nok ut, og så baller det på seg derfra når algoritmen forer på med mer og mer drøye ting. Menn er også flokkdyr og blir påvirket av hva kameratene tenker om ting.

Kvinner er heller ikke immune mot slik påvirkning, men forskjellen er at "vi" som regel ender opp med et ønske om å slippe å ha noe med menn å gjøre, mens menn ender opp med et ønske om å bruke, skade, true og tvinge kvinner til å gjøre som de vil.

Heldigvis er majoriteten av menn normale folk, men ja, det er skremmende at det popper opp stadig flere med slike holdninger - i alle aldersgrupper.

Er helt enig i at det er skremmende. Disse mennene føler seg så sterkt truet av kvinner de er med, at de prøver å devaluere det kvinnene gjør og lager seg diverse myter. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Han har jo ikke det. Ikke kan denne doktorgradsstipendiaten uttrykke seg heller. Så bare tull hele historien. Enda en kvinnehater på KG, så originalt 🤣

Hva snakker du om? Tror du burde sjekke anonymkoder før du uttaler deg.

Jeg har ikke nevnt kvinner/menn en eneste gang i denne tråden utover i mitt første innlegg. Der spesifiserte jeg at jeg er imponert eller ikke imponert av yrker uavhengig av kjønn.

jeg er helt uenig i det TS skriver.

Kan du kopiere inn en ting jeg har skrevet som antyder at jeg er kvinnehater? Mener du jeg er kvinnehater fordi jeg ikke er imponert av folk som jobber som leger? Da må du nesten forklare? 

Eller er du mest interesser i å bare fortsette med usakeligheter, trolling og påstander om at jeg lyver? Du Skjønner selv at linja du legger deg på med usaklige påstander om «kvinnehat» «løgner» og latteremjoies gjør det utfordrende for andre å ta deg seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du overtenker det hele. Disse holdningene og utviklingen kommer som en naturlig konsekvens av hva kvinner og feminiserte menn har pushet de siste 10 årene. Det er rett og slett bare en backlash. Menn føler seg tråkket på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Han skriver jo at han holder på å ta doktorgrad. Bløffmakeren🤣

Når skal du lære deg å lese egentlig? Må være utfordrende å delta på et diskusjonsforum når du ikke skiller mellom ulike deltagere. Det du skriver blir liksom litt absurd.

Og igjen med «han lyver» og latteremjoies. Voksent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bra innlegg. Heldigvis er de normale mennene i flertall, og de markerer nok i stigende grad avstand til verdens rasende inceler og misogynister. Det må være fælt å føle at du skulle hatt en annen posisjon og annen respekt når du ikke lykkes med livet, og det må være fælt å føle at damene du ikke respekterer lykkes mye bedre i livet enn deg sjøl. 

Anonymkode: 3db6e...104

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så du er altså svært lite imponert over din egen kone. Vet hun om det? 

Hun vet at det ikke er imponerende å studere til arkeolog ja. Min kone syntes heller ikke det er imponerende at hun jobber som arkeolog. Hun er helt på linje med meg. Hun syntes det er imponerende med folk som jobber i svært fysisk prøvende jobber, ute i ugjestmildt terreng og i all slags vær. Hun jobber daglig på et museum, i hovedsak med konservering. Det krever kunnskap og er en viktig jobb. Det er å ta vare på vår felles kulturarv. Det betyr ikke at det er imponerende. 

Hun er feks langt mer imponert over vår nabo, som er en av få kvinnelige røykdykkere. Å gå inn i et brennende hus og bære et voksent, bevisstløst menneske ned 2 etasjer mens røyk og flammer raser under null sikt, er langt mer imponerende en å jobbe med konservering på et museum, eller jobbe som lege.

Arkeologi virker som et veldig spennende studie og ikke minst en jobb som er variert og fordrer omfattende kunnskap på mange områder. Men imponerende, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du overtenker det hele. Disse holdningene og utviklingen kommer som en naturlig konsekvens av hva kvinner og feminiserte menn har pushet de siste 10 årene. Det er rett og slett bare en backlash. Menn føler seg tråkket på.

Dere føler dere tråkket på fordi kvinner tar høyere utdanning? 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Dere føler dere tråkket på fordi kvinner tar høyere utdanning? 

Det handler om mer enn bare høyere utdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun vet at det ikke er imponerende å studere til arkeolog ja. Min kone syntes heller ikke det er imponerende at hun jobber som arkeolog. Hun er helt på linje med meg. Hun syntes det er imponerende med folk som jobber i svært fysisk prøvende jobber, ute i ugjestmildt terreng og i all slags vær. Hun jobber daglig på et museum, i hovedsak med konservering. Det krever kunnskap og er en viktig jobb. Det er å ta vare på vår felles kulturarv. Det betyr ikke at det er imponerende. 

Hun er feks langt mer imponert over vår nabo, som er en av få kvinnelige røykdykkere. Å gå inn i et brennende hus og bære et voksent, bevisstløst menneske ned 2 etasjer mens røyk og flammer raser under null sikt, er langt mer imponerende en å jobbe med konservering på et museum, eller jobbe som lege.

Arkeologi virker som et veldig spennende studie og ikke minst en jobb som er variert og fordrer omfattende kunnskap på mange områder. Men imponerende, nei.

Så hvorfor er du ikke heller gift med naboen? Måtte du ta til takke med din middelmådige arkeologkone? Er hun imponert over deg, da, siden hun gidder å fø på deg?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det handler om mer enn bare høyere utdanning

Nei, det gjør det ikke. Dere prøver å devaluere kvinners innsats fordi dere føler dere truet, og fordi dere ikke lenger kan herse med kjerringene som i gamle dager. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Forøvrig er det ganske trist at din mor har fremsnakket din far (som enhver god partner og forelder gjør), og alt du fikk ut av det er at menn og deres arbeid er mer verdt? Jeg tror hun prøvde å lære deg en lekse som gikk deg hus forbi.

Anonymkode: 520da...fc6

Mistenker at du blander meg med TS.

Jeg har aldri, noe sted hevdet at menn og deres arbeid er mer verdt. Tvert i mot så presiserte jeg at jeg mener en jobb er imponerende eller ikke uavhengig av kjønnet til de som utfører den.

Det er langt mer imponerende med en kvinnelig dypvannsdykker enn en mannlig lege. På samme måte er det langt mer imponerende med en mannlig dypvannsdykker enn en kvinnelig lege.

Kjønnet er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det gjør det ikke. Dere prøver å devaluere kvinners innsats fordi dere føler dere truet, og fordi dere ikke lenger kan herse med kjerringene som i gamle dager. 

Det er ikke en eneste mann som føler seg truet av kvinner. Du lever i en fantasiverden. Det er heller svikt fra staten og samfunnet generelt som menn reagerer på. Som igjen fører til at ekstreme holdninger på høyresiden får fotfeste blant unge menn. Og det kan norske kvinner skylde på seg selv for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ok. Er du homofil?

Anonymkode: 6ccd6...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke en eneste mann som føler seg truet av kvinner. Du lever i en fantasiverden. Det er heller svikt fra staten og samfunnet generelt som menn reagerer på. Som igjen fører til at ekstreme holdninger på høyresiden får fotfeste blant unge menn. Og det kan norske kvinner skylde på seg selv for.

Hvis dere ikke føler dere truet, hvorfor føler dere tråkket på, da? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og nei, voksne menn er selv ansvarlige for sin tankegang og sine handlinger. Vi er ikke ansvarlige for at dere blir ekstremister fordi vi ikke lenger vasker bokserne deres med bremsespor i.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så du blir forsørget av kjerringa, og samtidig lite imponert over henne. Enda samtidig er du evig student, men sikkert kjempeimponert over deg selv fordi det er så mye mer vanskelig for deg å studere enn det var for din kone? Hva sier kona di om det?

Nei jeg blir ikke forsørget av «kjerringa». Skrev jeg at jeg ble forsørget av «kjerringa»?

Om du i det hele tatt har lest det jeg har skrevet, så hadde du fått med deg at jeg er alt annet en imponert over akademiske grader og studier. Det er ikke noe annerledes med meg og mine studier. Det er et helt ordinært masterstudie som hvem som helst med interesse og motivasjon kan gjøre. Finnes ikke noe imponerende over det. Doktorgradsarbeidet nå er møysommelig og tidkrevende, ikke vanskelig og i hvert fall ikke imponerende. Når man har interesse og motivasjon så er det gøy og givende. Ikke vanskelig.

Litt spesielt og mest av alt litt artig hvordan noen kan bli så provosert og usaklige bare fordi jeg ikke er imponert over akademiske titler og studier. Fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...