Gå til innhold

Hvorfor jeg ikke er imponert over kvinners utdanning eller jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir imponert av de som jobber i høyspentledningene våre og vedlikeholder og reparerer de i ugjestmildt terreng. Jeg er imponert over dypvansdykkere. Jeg er imponert av de som bygger tunnelene spredt rundt i landet. Jeg er imponert over bygningsarbeidere som forskaler, legger betong og setter reisverk i alle temperaturer. 

Jeg er ikke imponert over de som studerer i 5-6 år på et universitet for så å jobbe resten av livet bak en pc-skjerm…..uavhengig av kjønn.

Jeg imponeres ikke av utdanninger, og av svært få jobber.

Anonymkode: 32189...41a

Du er altså ikke imponert av leger. Det må jo være greit, det.

Anonymkode: e4e2b...f5e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Studerte mens jeg fikk to barn, fullførte på normert tid, med gjennomsnittskarakter mellom A og B. På fremmedspråk. Startet 1 år etter jeg kom til Norge. Fullførte et annet krevende studium med fire barn "innabords", full jobb og verv i idrettslaget. Med A i gjennomsnitt. Ikke for å imponere noen. Men for å utvikle meg. 

Jeg har ikke engang noe A-snitt. Jeg er nok en relativt middelmådig kvinne, med et middelmådig liv, med et middelmådig utseende og en middelmådig jobb. Forventer ikke at noen skal bli imponerte av meg. Har aldri søkt det. Men jeg har alltid ønsket å kunne stå på egne bein og aldri være avhengig av noen. Og det har jeg greid. Jeg kan være hos mannen min fordi jeg elsker ham, ikke fordi jeg trenger ham. Det føles faktisk veldig bra. Jeg trives på jobben og har muligheter for utvikling, og det føles bra 😊

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tanken var jo for å nå de høyt utdannede single kvinnene som ikke skjønner hvorfor de feiler

Jaja, det er synd du oppfatter det slik

Anonymkode: 25257...104

Hvor er de? Alle mine høyt utdannede venninner med både master og PhD lever rike liv. Også i perioder som single. De har det spennende på jobb, tjener greit så de kan forsørge seg selv, og kan dyrke sine interesser. Det er ingenting negativt med det.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blir imponert av de som jobber i høyspentledningene våre og vedlikeholder og reparerer de i ugjestmildt terreng. Jeg er imponert over dypvansdykkere. Jeg er imponert av de som bygger tunnelene spredt rundt i landet. Jeg er imponert over bygningsarbeidere som forskaler, legger betong og setter reisverk i alle temperaturer. 

Jeg er ikke imponert over de som studerer i 5-6 år på et universitet for så å jobbe resten av livet bak en pc-skjerm…..uavhengig av kjønn.

Jeg imponeres ikke av utdanninger, og av svært få jobber.

Pc jobb er også viktig. Liker du å ha penger foreksempel? Liker du at noen finner ut at kulen du har på hånden er kreft så den kan fjernes før du dør av den? 

Anonymkode: 81dc1...d35

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser at det ofte er en greie online hvor kvinner vil bli respektert av menn for å ha en god utdanning eller karriere. For meg så virker det litt som at kvinner blir irriterte over at menn ikke bryr seg nevneverdig.

Jeg er en av de mennene. Jeg blir ikke imponert når norske kvinner slår i bordet med utdanningen sin og nærmest krever at menn skal bli imponerte. Grunnen til at jeg føler sånn er egentlig ganske enkel.

Norske kvinner møter ingen reell motstand eller gjør ingen reell innsats for å oppnå det de har gjort. Fra de er unge blir de løftet opp og frem. Skolevesenet er tilpasset dem fra ung alder, de blir positivt diskriminert, og når de er ferdige møter de et arbeidsliv som sluser dem inn i jobber på grunn av kvotering. Det er også nyere funn som viser at menn blir diskriminert i kvinnedominerte yrker, som igjen betyr at kvinner positivt diskrimineres inn i slike jobber også. Norske kvinner har hele statsapparatet som backer dem.

Hvordan kan norske kvinner forvente at jeg skal bli imponert når de lever livet i easy mode? Hvorfor i alle dager skal jeg bry meg nevneverdig når dere blir passet på som små barn hele livet? Ikke nok med at dere lettere får jobb og muligheter, men når det viser seg at norske kvinner driter seg ut i jobb, så er det heller ingen konsekvenser for dårlig arbeid. 

Jeg er rett og slett ikke imponert og jeg ler av norske kvinner som tror at utdanningen deres eller jobben deres er noe særlig imponerende og at jeg skal bry meg

Veldig godt innlegg, og du påpeker mye fakta som per i dag er et stort problem i samfunnet, nemlig at vi har et samfunn som er blitt fullstendig tatt over av kvinner, da henholdsvis offentlig og kommunal sektor i tillegg til skole (grunnskole + videregående) og hele veien til høyere utdanning og akademia. 

I tillegg, rykker kvinner inn i privat sektor på alle arena og har tatt flere områder her også. Alt fra markedsføring, Human Resources, salg er allerede fullstendig dominert av kvinner, og de er minst like mange innenfor generell økonomi- og administrasjon. 

De har fortrengt og knust mennene med sine pro-feministiske regler og pro-kvinnelige skole innenfor en rekke kritiske yrker slik som leger, spesialister, tannleger, sykepleiere, psykologer, jurister, dommere også nå i stadig større grad, og mange områder hvor "policy", altså politikk blir laget. 

Dette har de greid ved å shame oss menn, angripe oss verbalt og psykisk, få oss til å skamme oss, og få oss til å føle at vi er bare dritt. Husk at feministene sine fremste våpen er brutale ord og mental gymnastikk, sånn som (gjør som feminister sier, ikke se hva feminister faktisk gjør). 

I tillegg så ser vi at de diskriminerer menn i en rekke yrker, så dette er viktig forskning som har kommet frem den siste tiden. Men egentlig noe vi allerede visste, men godt å få det bekreftet. 

Som du helt korrekt påpeker, så har de laget seg en "Fast Track" fra grunnskolen + videregående + inn i høyere utdanning, som sluser en god del kvinner i inn godt betalte og gjerne faste stillinger. 

Mange stillinger på "gulvet" er blitt fullstendig knust for menn også, grunnet automatisering, digitalisering, EØS++, mens kvinnelige yrker på "gulvet" slik som barnehage og sykepleier / vernepleier er sikre 100% som jobb og 90%+ dominert av kvinner, der kvinner ansetter kvinner. 

I tillegg har kvinner tatt over en veldig stor andel av stillinger som er godt betalte og egentlig alt imellom - samme gjelder mye av gjennomsnittelig / median lønn.

Dette er en utviklig som allerede har gått for langt, ettersom vi har kun en viss andel av studieplasser innenfor høyere utdanning, og vi lever i et samfunn som krever stadig mer høyere utdanning, og siden kvinner har tatt fullstendig over høyere utdanning "arenaen", så betyr det at hver eneste kvinne i pluss (som overskrider 50%) er en tragedie på den andre siden, fordi det betyr at en mann har tapt, og per i dag er det 54% flere kvinner i høyere utdanning sammenlignet med menn. Dette er ganske ekstremt. 

Vi ser at den forrige regjeringen opprettet noe som heter Mannsutvalget som egentlig skal komme med forslag til tiltak nå til våren. De skulle se på mennene sine utfordringer i samfunnet. Så det er bra at Stortinget begynner å anerkjenne at menn sliter her i Norge - et stadig større antall menn, og at det finnes knapt nok noe arena som er likestilt for en mann i dag. 

Jeg støtter også Opptaksutvalget sitt forslag som sier at vi bør ha kjønnskvoter ved visse studier, spesielt samfunnskritiske studier som psykolog, lege, tannlege, jurist, sykepleier, osv, og selvsagt bør antallet menn økes kraftig i disse yrkene. 

Vi får også sett nå snart hva Stortinget kommer frem til når det gjelder Opptaksutvalget sine forslag. 

Men det jeg registerer er en stadig økende kløft og politisk avkobling mellom høyre- og venstresiden i og med at mennene har nå tiltet fullstendig mot høyresiden politisk sett.

https://www.pollofpolls.no/?cmd=Kommentarer&do=vis&kommentarid=3585

Frp er det største partiet blant yngre menn, tett etterfulgt av Høyre. Og dette er bare begynnelsen, fordi jeg selv, som venstreorientert mann, sitter nå med et stort dilemma. 

Jeg er tilhenger av velferdsstaten, sterke fagforeninger, ordnede arbeidsforhold, sterkt sosialdemokratisk samfunn, progressiv skattelegging, men den feminismen som råder i dag må virkelig knuses. 

Det sitter langt inne å vurdere å stemme på partier på høyresiden som er imot alt jeg står for, men vi kan ikke ha et samfunn der menn fortsetter å tape. Det er ikke ekte likestilling 50 - 50, det er rett og slett pulverisering av menn vi er vitne til i dag. Håper fortsatt at partiene på venstresiden skjerper seg og skjønner at nå er det nok og at de må vinne mennene tilbake. 

Vi kan også se til Sverige. Det feministiske fyrtårnet Sverige har ikke lykkes likevel i å "pasifisere" menn til å bli lydige bikkjer for kvinner, for Sverigedemokratene som er enda mer radikale enn det man finner i Norge er også største blant menn der. Det burde få alle varselslampene til å lyse, for menn gidder ikke å finne seg i dette lenger, men kvinner kommer til å kalle alle de mennene mye stygt, for husk, det er våpenet deres - onde og brutale ord som er ment til å få menn til å føle seg som om det er mennene sin skyld.  

Når feministene fyrer av så bruker de alt fra mannsjåvinist som argument, at "våre forfedre undertrykket" kvinner for 100 år siden, blandet med å fullstendig fornekte dagens situasjon og anerkjenne hvor mye makt kvinner har fått (takket være menn) og har nå rigget til flere offentlige instanser til sin egen fordel. Som nevnt, alt fra kommunal og offentlig sektor til helse, grunnskole, videregående, høyere utdanning og akademia, i tillegg til flere områder i privat sektor slik som Human Resources, salg- og markedsføring, generelle økonomi- og administrasjonsoppgaver, osv. 

Om denne skiten av en utvikling ikke stoppes snart og reverseres til ekte likestilling innenfor blant annet høyere utdanning, så kommer vi til å se det vi ser fra andre vestlige land, nemlig at menn begynner å stemme på enda mer høyreradikale partier, og det kommer ikke til å gå bra for kvinnene som har ignorert mennene og prøvd å "pasifisere oss" til en slags Slow Death, en sakte død. Menn lever allerede kortere enn kvinner som det er.  

Anonymkode: 07d16...60f

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er altså ikke imponert av leger. Det må jo være greit, det.

Er ikke imponert av leger nei. Må jo være greit det. Min mor er lege. Hun var skoleflink og hadde en interesse for medisin. For meg kvalifiserer det ikke som imponerende. Må være greit det.

Er langt mer imponert over min far som drev gården med storskalaproduksjon helt til han skadet seg stygt i en klemulykke mellom traktor og vegg. Å drive alene som storbonde, uten avløsere og innleide, det er imponerende og en jobb svært få leger hadde taklet. Som feks min mor.

Er ingen ting ved «akademia» jeg finner imponerende. Ja, det er godt jobba og ta høye utdannelser med gode karakterer, men det er ikke imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har aldri betydd noe for meg, rett og slett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker ikke at noen skal bli imponert av min lange utdanning, den har jeg fordi den oppleves interessant og viktig og stimulerende for hjernen min, samt at den gir gode penger og masse selvstendighet. Mannen min ser heldigvis på kvinner som likeverdige og frie individer, og blir verken truet eller aggressiv av at jeg tjener mer enn ham og er bedre utdanna. Jeg tror de fleste norske menn har klart å ta inn over seg at kvinner og frie og likestilte mennesker, og det er jo litt synd på de gutta som ikke vil innse det. De vil ingen damer ha.

Anonymkode: 3db6e...104

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Pc jobb er også viktig. Liker du å ha penger foreksempel? Liker du at noen finner ut at kulen du har på hånden er kreft så den kan fjernes før du dør av den? 

Ja da. Mange viktige «pc-jobber». Det betyr ikke at de er imponerende. Da min datter fikk kreft, så var jeg overlykkelig over at vi har et så bra helsevesen med noen av verdens beste prognoser for overlevelse hos barn med kreft. Det betyr ikke at jeg syntes selve jobben som gjøres av en onkolog er imponerende. Den er svært viktig, men ikke imponerende. 
Jeg syntes også jobber innen renovasjon, avfallshåndtering, renseanlegg for kloakk etc er utrolig viktige, men de er ikke imponerende.

Det en lege gjør når barnet ditt får kreft starter med diagnostisering. Legen rekvirerer blodprøver, som noen andre en legen tar. Så tas det gjerne røntgen, som noen andre en legen tar. Deretter skrives det gjerne ut en ferdig behandlingsprotokoll. Denne protokollen sier i detalj hvordan behandling som skal gis, og legen har mer eller mindre null jobb med dette. Det er en ferdig «oppskrift». Deretter følger kanskje 3 år med ulike cellegiftbehandlinger som gis av sykepleiere. I løpet av de 3 årene ser du en lege stort sett bare ved visitt under innleggelser. Da snakker de litt, lytter på hjerte og lunger samt kjenner på lymfer. Utrolig viktig, men langt i fra imponerende.

De som bygde opp sykehuset fra grunnen av. De som startet med sprengning av grunnfjell, bortlasting av fyllmasse, forskaling og videre bygging av et helt sykehus gjør en imponerende jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

😂

Okei, mister edgelord.

Anonymkode: b8c74...792

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kvinner som bryr seg om at du ikke bryr deg😄Tror du at du er så viktig at kvinner skal bli lei seg pga dine meninger?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, så det er galt at kvinner gjør det bra i arbeidslivet, og på den annen side er det galt når kvinner ber menn om penger fordi de ikke jobber eller tjener dårlig. 

Ikke skal vi jobbe i kvinnelige yrker, og ikke skal vi jobbe i andre yrker heller. 

Hva er riktig da, TS? 

Anonymkode: 46b92...c20

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men, hva er det du arbeider med - er du imponerende for tilogmed deg selv og for andre? 

Anonymkode: 344a7...a19

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser at det ofte er en greie online hvor kvinner vil bli respektert av menn for å ha en god utdanning eller karriere. For meg så virker det litt som at kvinner blir irriterte over at menn ikke bryr seg nevneverdig.

Jeg er en av de mennene. Jeg blir ikke imponert når norske kvinner slår i bordet med utdanningen sin og nærmest krever at menn skal bli imponerte. Grunnen til at jeg føler sånn er egentlig ganske enkel.

Norske kvinner møter ingen reell motstand eller gjør ingen reell innsats for å oppnå det de har gjort. Fra de er unge blir de løftet opp og frem. Skolevesenet er tilpasset dem fra ung alder, de blir positivt diskriminert, og når de er ferdige møter de et arbeidsliv som sluser dem inn i jobber på grunn av kvotering. Det er også nyere funn som viser at menn blir diskriminert i kvinnedominerte yrker, som igjen betyr at kvinner positivt diskrimineres inn i slike jobber også. Norske kvinner har hele statsapparatet som backer dem.

Hvordan kan norske kvinner forvente at jeg skal bli imponert når de lever livet i easy mode? Hvorfor i alle dager skal jeg bry meg nevneverdig når dere blir passet på som små barn hele livet? Ikke nok med at dere lettere får jobb og muligheter, men når det viser seg at norske kvinner driter seg ut i jobb, så er det heller ingen konsekvenser for dårlig arbeid. 

Jeg er rett og slett ikke imponert og jeg ler av norske kvinner som tror at utdanningen deres eller jobben deres er noe særlig imponerende og at jeg skal bry meg

Når jeg leser dine vrangforestillinger så lurer jeg på om din sosialisering er å ha vokst opp i et lukket miljø i et trangt dalføre med høy grad av innavl, folk blir merkelige av slik...

Kjenner meg på ingen måte igjen i ditt verdensbilde, snarere tvert imot. Klart at kjønn ikke har noe å si om man skal være imponert over enkeltpersoners resultater, altså er det like stor grunn til å la seg imponere av kvinner som menn. Jeg ser ingen grunn til at man ikke skal skulle beundre kvinner i like stor grad som menn for hvor de når.

Innlegget ditt er altså høyst merkelig, slutte å fremstille deg selv som rar og snål, slik du her presterer å gjøre.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler meg superpriviligert. Jeg er kvinne i 40-årene. Tok høyere utdanning. Har jobb med god lønn. Gjorde smarte økonomiske valg i mine yngre dager. Nå lever jeg superkomfortabelt og kan reise hvor jeg vil, kjøpe det jeg vil og stort sett gjøre det jeg vil, helt enkelt. Ser jævlig bra ut også, så livet smiler😁 Er bare fordeler med å være meg. 

Jeg driter i hva du tenker og føler om det, ts😂

Anonymkode: e8989...70f

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

For å ikke snakke om forskning. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er ikke imponert av leger nei. Må jo være greit det. Min mor er lege. Hun var skoleflink og hadde en interesse for medisin. For meg kvalifiserer det ikke som imponerende. Må være greit det.

Er langt mer imponert over min far som drev gården med storskalaproduksjon helt til han skadet seg stygt i en klemulykke mellom traktor og vegg. Å drive alene som storbonde, uten avløsere og innleide, det er imponerende og en jobb svært få leger hadde taklet. Som feks min mor.

Er ingen ting ved «akademia» jeg finner imponerende. Ja, det er godt jobba og ta høye utdannelser med gode karakterer, men det er ikke imponerende.

Har du fortalt moren din at du ikke er imponert av henne, bare av faren din? Hva svarte hun?

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis folk føler for å bli beundret for sin utdannelse og fisker etter respekt og skryt fra andre, så mister jeg automatisk respekten for dem. De som fortjener mest respekt er de som bare jobber og gjør sin greie for å nå sine mål, uten å skryte og kreve at andre skal bli imponert. Det gjelder både kvinner og menn.

Jeg har utdannet meg for å få utdannelse og jobb, ikke for å imponere noen.

Anonymkode: 76917...d3c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det ikke bare jeg, men flere menn som tenker og føler dette. Det er derfor jeg følte for å dele denne tråden, sånn at de damene som klager over at deres karriere og utdanning er verdiløs i dating, får svar på hvorfor det er slik blant menn 🥰

Tror ingen klager over det, er nok noe du har kokt sammen i det lille hodet ditt😊

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hahaha, you are  a grumpy old man ☠️

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...