AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Del Skrevet 30. januar Hei, jeg er igang med min første IVF behandling og fikk ut 7 egg på egguttak igår. 3 av eggene er blitt befruktet og jeg har idag fått tilbudet om jeg vil sette tilbake et eller to egg, til innsett på torsdag. Jeg er 39 år så kjenner på at jeg kanskje bør gjøre det, samtidig nervøs med tanke på sannsynlighet for tvillinger. Noen som vet hvor stor sannsynlighet det faktisk er, og har stått i samme situasjon? ☺️ Anonymkode: df759...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #2 Del Skrevet 30. januar Litt overrasket over at du blir tilbudt 2 egg på første forsøk, men det er kanskje pga alder. Sannsynligheten for begge fester seg og utvikler seg kommer ann på blastoenes kvalitet. Jeg satte inn ett 5-dagers av topp kvalitet, og da var oddsen 50-60 % for graviditet i følge amerikansk forsking. Personlig tror jeg at jeg hadde satt inn 1 siden dette er første forsøk. Det kan gå helt fint å få tvillinger, men det regnes som et risikosvangerskap. Anonymkode: e7493...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Del Skrevet 30. januar Sannsynligheten for tvillinger er 1-2% - den stiger noe med alder. Men de ville ikke tilbudt deg dette dersom de mente det var stor fare for tvillinger. Anonymkode: 78c0b...1b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #4 Del Skrevet 30. januar Takk for svar, hun sa at tilbudet var pga alder ja, men vet om flere som ikke har fått det i lignende situasjon. Uansett, takk for svar, får gå i tenkeboksen frem til imorgen formiddag ☺️ Anonymkode: df759...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Del Skrevet 30. januar Jeg ville personlig bare gått for ett. Flerling svangerskap er risikosvangerskap. Ville heller forsøkt i to omganger enn å risikere det ene egget. Anonymkode: fbd28...d51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Del Skrevet 30. januar 3 hours ago, AnonymBruker said: Sannsynligheten for tvillinger er 1-2% - den stiger noe med alder. Men de ville ikke tilbudt deg dette dersom de mente det var stor fare for tvillinger. Anonymkode: 78c0b...1b3 Ved IVF? Du snakker vel om naturlig befruktning? Det kan umulig vær så lavt nå det er opptil 60 % sjanse ved innsett av 1 embryo av høyeste kvalitet. Anonymkode: e7493...eba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Del Skrevet 30. januar 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ved IVF? Du snakker vel om naturlig befruktning? Det kan umulig vær så lavt nå det er opptil 60 % sjanse ved innsett av 1 embryo av høyeste kvalitet. Anonymkode: e7493...eba Sannsynligheten for graviditet ligger rundt 30 % per IVF-forsøk, med andre ord, hver tredje kvinne blir gravid på første forsøk - og det øker med forsøkene. Hvor har du 60% sannsynlighet fra? Anonymkode: fbd28...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Del Skrevet 30. januar Jeg begynte Google, og det har faktisk aldri slått meg at man kan selvfølgelig få tvillinger ved innsett av kun ett embryo! https://tidsskriftet.no/2018/03/medisinen-i-bilder/toeggede-tvillinger-etter-innsetting-av-ett-embryo Anonymkode: fbd28...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Del Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, jeg er igang med min første IVF behandling og fikk ut 7 egg på egguttak igår. 3 av eggene er blitt befruktet og jeg har idag fått tilbudet om jeg vil sette tilbake et eller to egg, til innsett på torsdag. Jeg er 39 år så kjenner på at jeg kanskje bør gjøre det, samtidig nervøs med tanke på sannsynlighet for tvillinger. Noen som vet hvor stor sannsynlighet det faktisk er, og har stått i samme situasjon? ☺️ Anonymkode: df759...ee4 Jeg hadde 100% sikkert valgt 2 egg i en alder av 39. Da er sjansen større for at du kommer forbi 12uker med EN baby enn ingen. Anonymkode: e2ffb...894 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Del Skrevet 30. januar 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde 100% sikkert valgt 2 egg i en alder av 39. Da er sjansen større for at du kommer forbi 12uker med EN baby enn ingen. Anonymkode: e2ffb...894 Er det? Har du noe dokumentasjon eller bevis på det? At det er noe større sannsynlighet at kanskje ett av eggene fester seg er noe annet, men dersom man skulle oppleve at begge fester seg, så begynner risikoene å løpe. Anonymkode: fbd28...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #11 Del Skrevet 30. januar 2 hours ago, AnonymBruker said: Sannsynligheten for graviditet ligger rundt 30 % per IVF-forsøk, med andre ord, hver tredje kvinne blir gravid på første forsøk - og det øker med forsøkene. Hvor har du 60% sannsynlighet fra? Anonymkode: fbd28...d51 Det er stor forskjell på embryoene som settes inn. Jeg har satt inn 5-dagers blasto av topp kvalitet, det har en suksessrate på 50-60 %: https://www.sensiblesurrogacy.com/quality-grade-of-embryos/ Anonymkode: e7493...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #12 Del Skrevet 30. januar 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er stor forskjell på embryoene som settes inn. Jeg har satt inn 5-dagers blasto av topp kvalitet, det har en suksessrate på 50-60 %: https://www.sensiblesurrogacy.com/quality-grade-of-embryos/ Anonymkode: e7493...eba Jeg har sett på norske offentlige og private klinikker, og det står ingenting om en slik suksessrate. Har kun funnet slike tall hvis man er under 30 år. Hvorfor tror du det er slik? Anonymkode: fbd28...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #13 Del Skrevet 30. januar Min søster satte inn to fryste blastoer, og har i dag tvillinger. Hun var strålende fornøyd med det. Det er selvfølgelig ikke sikkert du får det, men sjansen er jo der. Anonymkode: c1073...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar #14 Del Skrevet 30. januar Ikke glem at ivf suksess raten er basert på graviditeter oppnådd - ikke levende barn født. Men 60% suksess rate er feil. Og 1 forsøk er ikke samme som1 innsett... Anonymkode: 78c0b...1b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #15 Del Skrevet 31. januar 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har sett på norske offentlige og private klinikker, og det står ingenting om en slik suksessrate. Har kun funnet slike tall hvis man er under 30 år. Hvorfor tror du det er slik? Anonymkode: fbd28...d51 Det kan hende norske klinikker ikke vil operere med så spesifikke tall, og man er sikkert uenig om forskningen også. Men det finnes også forskning fra Oxford med de samme tallene. Hvor vanlig det er å få blasto av topp kvalitet vet jeg ingenting om, og inntrykket mitt er at det offentlige oftere dyrker til 3-dagers enn 5-dagers før de setter inn, og da vil man ikke kunne bruke den graderingen (den oppnås kun på 5-dagers blasto). Jeg har gått til Medicus og vet at de har vært i diskusjon med Rikshospitalet om dyrking av 3-dagers vs 5-dagers. Medicus mener sukessesraten er langt høyere for 5-dagers: https://medicus.no/blastocystdyrkning-vs-dag-2-3-best/ Men nå sporer vi jo av fra TS sitt spørsmål. Anonymkode: e7493...eba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #16 Del Skrevet 31. januar 46 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan hende norske klinikker ikke vil operere med så spesifikke tall, og man er sikkert uenig om forskningen også. Men det finnes også forskning fra Oxford med de samme tallene. Hvor vanlig det er å få blasto av topp kvalitet vet jeg ingenting om, og inntrykket mitt er at det offentlige oftere dyrker til 3-dagers enn 5-dagers før de setter inn, og da vil man ikke kunne bruke den graderingen (den oppnås kun på 5-dagers blasto). Jeg har gått til Medicus og vet at de har vært i diskusjon med Rikshospitalet om dyrking av 3-dagers vs 5-dagers. Medicus mener sukessesraten er langt høyere for 5-dagers: https://medicus.no/blastocystdyrkning-vs-dag-2-3-best/ Men nå sporer vi jo av fra TS sitt spørsmål. Anonymkode: e7493...eba Ja, jeg har også fått veldig god kvalitet 5-dagers, men til og med da opererte de med ca. 30%. Tenker det er relevant for TS sitt spørsmål all den tid hun lurer på om hun skal ha ett eller to. Neste spørsmål er jo hvor lenge de eggene hun skal sette inn er dyrket. For om det er fx 2-dagers, så antar de kanskje det er lav kvalitet og er uansett lavere sannsynlighet de vil utvikle seg, så derfor tar de sjansen. Eller setter de inn to 5-dagers. Anonymkode: fbd28...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #17 Del Skrevet 31. januar Jeg er 38 og fikk 2 stykk 5 dagers blastoer. Ble også spurt om å sette inn begge på grunn av alder. Vi takket ja til å sette inn begge to, jeg er nå gravid, men det var bare en av den som festet seg. Anonymkode: 28149...93b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #18 Del Skrevet 31. januar 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde 100% sikkert valgt 2 egg i en alder av 39. Da er sjansen større for at du kommer forbi 12uker med EN baby enn ingen. Anonymkode: e2ffb...894 Jeg ville også satt inn to. Og dersom begge eggene fester seg, rekker du å få to barn! Da slipper du enebarn og slipper å gå gravid igjen. I din alder ville jeg bare kjørt på. Anonymkode: 5fc54...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #19 Del Skrevet 31. januar 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville også satt inn to. Og dersom begge eggene fester seg, rekker du å få to barn! Da slipper du enebarn og slipper å gå gravid igjen. I din alder ville jeg bare kjørt på. Anonymkode: 5fc54...4dd Slipper enebarn? For en merkelig kommentar. Anonymkode: fbd28...d51 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #20 Del Skrevet 31. januar Jeg hadde denne diskusjonen med legen på min (danske) klinikk. Han anbefalte å sette inn ett og ett egg, fordi da har du to sjanser på å treffe optimalt forhold inne i livmoren (slimhinnen). Han mente sjansen for ett barn var størst ved å sette inn ett egg i to ulike sykluser. Jeg var 42 da vi hadde denne diskusjonen. Anonymkode: 72dba...340 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå