Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #161 Skrevet 2. februar 2006 Selv om de ikke har tegninger kan det være mange som ikke tar seg selv og religionen så høytidelig at de bryr seg om hva noen avgudsdyrkere sier om religionen deres. Ta en tur innom desi.no, så får du litt flere nyanser. Som regel er det de voksne der som ber de andre gi faen og ikke bry seg om hva en knøttliten avis som magazinet trykker. Det er skremmende for meg at muslimske ledere tillater en slik avis å ha så mye makt over dem. Men ja, muslimer er nok mer ensartete enn kristne, da islam fortsatt er en litt mer statisk religion enn kristendommen. Dessverre. En personlig tro synes jeg kan være kjempefint, på tross av at jeg er ateist, men organisert religion gagner ikke dets medlemmer. Bare dets ledere. ← Dette her er jeg veldig enig i. Jeg har også tenkt på det paradoksale i at det reageres så kraftig på at noen kristne/vantro i følge islam, tegner noen teite karikaturer av Muhammed. "Vi" som er vantro gjør jo så mye som er galt og sikkert også uforståelig og provoserende fra før, så hvorfor skal akkurat dette være noe å gå av skaftet for? Jeg mistenker at det er fordi det er en så "enkel" sak, så "lett" å argumentere mot, at fundamentalister trykker den til sitt hjerte og bruker den for det det er verdt. For all del, jeg har forståelse for at mange muslimer, også moderate og fredelige, føler seg fornærmet. Det har nok også å gjøre med at det har skjedd en del tilspissing de senere årene - Danmark og Frankrike er ikke helt tilfeldig valgt i så måte med tanke på hvilke holdninger det er akseptert at etnisk danske og franske innbyggere har. Norge settes i samme bås fordi folk, ikke bare muslimske fundamentalister, har vanskelig for å nyansere og se hva som er sak, hva som egentlig bør være viktig(ere) og hva som blir blåst opp i begge leire. Vi ser jo bare her at endel føler behov for å mene at selve islam og det å være muslim er riv ruskende galt - hva oppnår man egentlig med å mene det? Jeg har i over tjue år gått på skole med, jobbet sammen med og blitt kjent med en god del (stort sett moderate) muslimer, og kan ikke si jeg ser noe fundamentalt galt verken i deres holdninger eller personligheter. Om jeg skulle gått rundt og vært redd og/eller sint ville jeg kastet bort mye energi - og skapt et problem som faktisk ikke var der i utgangspunktet. Fundamentalister er farlige og dumme uansett hvilken sak de fremmer. Vi ser jo bare i denne saken, forutsatt at vi får rett info i media (sic?), at det er ledere som feilinformerer totalt; tegninger som er trykket i en liten, relativt smal og ytteliggående avis, blir gjort til statsanliggende, feil personer får skylda for å ha laget dem, alle innbyggere i et land blir gjot til legitime ofre. Det er selvsagt helt vilt. Men det er slik maktsyke og blodtørstige ledere gjør for å øke makten sin. Skremmende, helt klart, men vi får håpe det tross alt er små grupper som synes dette er en prioritert sak framfor reell frihetskjemping.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #162 Skrevet 2. februar 2006 ja,det blir ikke fred i verden før alle kristne og alle muslimer er utryddet
Innocent Skrevet 2. februar 2006 #163 Skrevet 2. februar 2006 Hvis du prøvde å provosere meg med den kommentaren der, Utenriksmedister - så virket det ikke. Det står i Koranen at Muslimer fint kan gifte seg med kristne eller de som ikke har valgt en religion. Det viktigste for Gud (eventuelt Allah) er kjærlighet, og finner man den og lever bra uten å skade andre så er vel ikke det noen synd
Utenriksmedister Skrevet 3. februar 2006 Forfatter #164 Skrevet 3. februar 2006 Hvis du prøvde å provosere meg med den kommentaren der, Utenriksmedister - så virket det ikke. Det står i Koranen at Muslimer fint kan gifte seg med kristne eller de som ikke har valgt en religion. Det viktigste for Gud (eventuelt Allah) er kjærlighet, og finner man den og lever bra uten å skade andre så er vel ikke det noen synd ← Så det er derfor det er så mange tvangsekteskap blant muslimer da antakelig?
Koalan Skrevet 3. februar 2006 #165 Skrevet 3. februar 2006 Jeg brenner ikke det svenkse flagget fordi en svensk redaktør skriver noe dypt krenkende eller trykker et dypt krenkende bilde om eller av nordmenn, Norge eller kristendommen. Det får stå på hans regning, og vi kunne gjerne invitere vedkommende til debatt om det han har gjort eller ikke gjort. Tviler på at vi hadde tydd til flaggbrenning eller krigstrusler. Men siden denne type muslimer ikke anerkjenner ytringsfrihet aksepterer vi at denne måten å reagere på er "helt ok". La dem få smake sin egen medisin - stopp all u-hjelp til Palestinasvina.
Gjest gjesta Skrevet 3. februar 2006 #166 Skrevet 3. februar 2006 Alt de venter på er at noen skal krenke religionen deres så de får lagt bomber og ødelegge resten av verden.. Tvers gjennom onde. Mindre kloke.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #167 Skrevet 3. februar 2006 Hvis du prøvde å provosere meg med den kommentaren der, Utenriksmedister - så virket det ikke. Det står i Koranen at Muslimer fint kan gifte seg med kristne eller de som ikke har valgt en religion. Det viktigste for Gud (eventuelt Allah) er kjærlighet, og finner man den og lever bra uten å skade andre så er vel ikke det noen synd ← Det er kun muslimske menn som kan gifte seg med kristne kvinner, da kvinnen må ta mannens religion. Muslimer vil derfor ikke at kristne menn gifter seg med muslimske kvinner, for da må hun bli kristen. Men norske feminister: fortsett å kjemp kampen for enda mer luksusgoder som mer fri til barna dine. Ikke bry dere om kvinner i resten av verden.
Utenriksmedister Skrevet 3. februar 2006 Forfatter #168 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Forestill deg kvinnegruppa OTTAR der nede haha Mye å henge fingrene i... Endret 3. februar 2006 av Utenriksmedister
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #169 Skrevet 3. februar 2006 Ja men der hadde de vel bare blitt fengslet og torturert og blitt satt burka på.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #170 Skrevet 3. februar 2006 Titusener demonstrerte mot Danmark og Norge Og der tipper jeg Norge ble mer pro-Israel enn pro-Palestina. Godt de er så flinke til å har vare på seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #171 Skrevet 4. februar 2006 Forestill deg kvinnegruppa OTTAR der nede haha Mye å henge fingrene i... ← Jeg tror det er en muslimsk kvinnegruppe som må gjøre opprør og kreve likhet for loven. Jeg tror det som skjer i dag er et opprør mot ytringsfrihet generelt fordi de er engstelige for at nettopp dette kan skje. At de mister suvereniteten de har over kvinner fordi kvinner kan begynne å kreve sin rett. Kvinnene kan komme til å se hvordan andre kvinner lever. At de har et verdig liv. Et liv hvor de selv bestemmer fritt over egen kropp og vilje. Slik det er i dag kan mannen slå kvinnen når det passer og ha sex med henne når mannen ønsker det, enten hun vil eller ikke... Jeg tror noen er redde..
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #172 Skrevet 4. februar 2006 Man blir alltid redd når det trygge og sikre blir truet.
Gjest gjest1 Skrevet 5. februar 2006 #173 Skrevet 5. februar 2006 Det er nå ikke de smarteste karene som driver og brenner norske flagg der nede. hadde de satt seg litt inn i saken, og drevet litt kritisk kildegranskning, hadde de funnet ut at det er tidsskriftet Magazinet, med noen få lesere i bibelbeltet, som har trykt disse tegningene. Men vi kan vel ikke forvente så mye av dem. ← Fanatikere har vel aldri vært kjent for å sette seg inn i saker som kan ses fra andre sider enn sin egen. De skjønner ikke begrepet Pressefrihet der nede, ergo tror de faktisk at det som trykkes er statlig.
Gjest gjest1 Skrevet 5. februar 2006 #174 Skrevet 5. februar 2006 På samme måte som vi gjerne sier at Hamas er en terrororganisasjon. Hadde vi satt oss litt inn i saken, og drevet litt kritisk kildegranskning, hadde vi jo funnet ut at dét bare er en liten del av Hamas som bedriver slikt tullball og at organisasjonen har gjort og gjør uvurderlig humanitært og annet arbeid. Men vi kan vel ikke forvente så mye av oss. ←
Gjest gjest1 Skrevet 5. februar 2006 #175 Skrevet 5. februar 2006 QUOTE(Utenriksmedister @ 30.01.2006 (17:40) ) Det er jo mange som har laget artige tegninger av Gud og Jesus uten å ha blitt drapstruet av den grunn. * Vi har ingen tabu mot å ha bilde av Gud eller Jesus i vår religion. Det har Islam. Det er faktisk det aller sterkeste tabu de har, å vise bilde av Mohammed. De som tegnet bildene har tråkket på deres aller helligste. ← Egentlig står det i bibelen at man ikke skal lage seg noe bilde av det som finnes i himmel eller på jord og tilbe dette.... så joda, vi har det, men folk vet det ikke, de tilber krusifiks over en lav sko og er like blid
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #176 Skrevet 5. februar 2006 Egentlig står det i bibelen at man ikke skal lage seg noe bilde av det som finnes i himmel eller på jord og tilbe dette.... så joda, vi har det, men folk vet det ikke, de tilber krusifiks over en lav sko og er like blid ← Kristendommen har fulgt opplysningstiden. Det er mange hundre år siden kristne så på bibelen som den fulle sannhet. Mange muslimer ligger et stykke etter de kristne. Så ja, vi har hatt bildeforbud, men ikke lenger.
Gjest gjest1 Skrevet 5. februar 2006 #177 Skrevet 5. februar 2006 Har du lest Bibelen? Gamle Testamentet, for eksempel? Eller har du som folk flest hentet "kunnskap" fra antimuslimblogger? ← Nu opphevdes GT og de strenge dogmene med Jesu fødsel og død da... så sånn sett ble de tingene avskaffet for sirka to tusen ¨år siden i vår religion
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #178 Skrevet 5. februar 2006 QUOTE(Utenriksmedister @ 30.01.2006 (17:40) ) Det er jo mange som har laget artige tegninger av Gud og Jesus uten å ha blitt drapstruet av den grunn. * Vi har ingen tabu mot å ha bilde av Gud eller Jesus i vår religion. Det har Islam. Det er faktisk det aller sterkeste tabu de har, å vise bilde av Mohammed. De som tegnet bildene har tråkket på deres aller helligste. ← FORBUDETS HENSIKT ER Å FORSIKRE SEG FRA AT AVGUDSDYRKING SKJER. Så hvis en ikke-troende avbilder Muhammed bedrives det ikke avgudsdyrking. REAKSJONENE DERE VISER OSS ER AT DETTE FORBUDET IKKE HAR FUNGERT, DA DET VIRKER SOM OM DERE AVGUDSDYRKER MUHAMMED! Og jeg håper inderlig muslimer snart får hodet opp av sanda, og putter fingeren i jorda og setter seg ned og reflekterer over hvorfor de reagerer så sterkt som de gjør. Ja, jeg skal gjenta dette mange nok ganger til folk får det med seg.
Gjest gjest1 Skrevet 5. februar 2006 #179 Skrevet 5. februar 2006 Neida, her i landet heter det "familietragedie." Ordbruk er en fascinerende ting hvis man ikke tenker lenger enn du hittil viser. ← Det er ikke kulturen vår som sier at man skal drepe kona si hvis man blir sjalu, eller hun sier hun vil skilles - ikke statsreligionen vår heller. Det er de enkelte menns syke sinn. Hvorfor i all verden drar du den parallellen?
Gjest Aimable Amie Skrevet 5. februar 2006 #180 Skrevet 5. februar 2006 Det er nettopp det som er den store forskjellen. Kristendommen har gjennomgått en modernisering mens muslimene følger sin eldgamle religion slavisk fremdeles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå