Marvels Skrevet 29. januar #1 Del Skrevet 29. januar (endret) Hei damer ❤️ Jeg kommer her med en refleksjon, som jeg håper kunne skape engasjement og diskusjon på en sunn og god måte. I helgen var jeg invitert med på gala med tema "kultur". Etikette og kleskode til gala tilsier kjole og hvitt for menn og lang kjole til ankel for kvinner (dette gjelder spesielt etter kl. 18). Jeg vet at det ikke er en selvfølge for mange, spesielt menn, å kunne få tak i kjole og hvitt, som er et dyrt festplagg som ikke tas ut av skapet for ofte. Alternativet kan være smoking, men fordi dette er litt på usiden av den største storbyen, tenker jeg at i hvert fall mørk dress og selskapskjole er alternativet man minimum kan gå for. Selv kledde jeg meg i en lang flott kjole (jeg er over gjennomsnittet glad i mote - ikke trender, men mote og klær). Jeg elsker å pynte meg, og går til og med pent kledd, vellstelt sminke og hår med høyhælte sko på jobb. Jeg vet at ikke alle deler denne interessen, og jeg mener at mennesker selvfølgelig må kunne kle seg i det de føler komfortabel og fin i. Men her kommer klimakset i poenget mitt; jeg fikk rett og slett sjokk når jeg så hva de andre gjestene kom gående i. Alt fra lårkorte skinnskjørt, til jeans. Kun en håndful kvinner hadde ankellang kjole. Herrene var ikke stort bedre; noen med jeansbukser og en lett blazer. Jeg skjønner at den stivpyntede "galauniformen" kanskje er mye å forlange mtp det demografiske og hva slags arrangement det var, men det er jo måte på. Hvor har det blitt av folkeskikk og etikette? Kleskoder er jo faktisk et hjelpemiddel for å bedre forstå sosiale koder. Det samme er etikette. Jeg er kun 30 år ung, men føler jeg har menaliteten til en eldre dame (og dette er ikke positivt ment, men en desperat refleksjon rundt sosiale koder). Det var derimot noen av den eldre genrasjonen som virkelig hadde kledd seg opp, og jeg må si at disse så kjempe flotte ut! Det samme gjaldt et par yngre gutter i slutten av tenårene. Kjempe flotte var de Jeg må legge til at det ikke er alle kvinner som ønsker å gå i kjole. Dette er selvsagt ikke noe problem, for det finnes både bukser, jumpsuiter og til og med kvinnelig smoking som passer for slike arrangementer 🙂 men jeans og lårkorte skinnskjørt med sneakers/joggesko er noe jeg mener ikke hører hjemme under slike arrangementer. Jeg elsker kultur, historie musikk, og andre arrangerte aktiviteter og kulturtilbud, og denne gleden prøver jeg å gi videre til mine barn. Jeg syns det er viktig å respektere kleskoder og hvordan vi kommuniserer og oppfører oss rundt hverandre. Jeg er opptatt av høfflighet og at diskusjoner skjer på gode og fornuftige måter med fokus på å lytte til hverandre. Rett og slett at vi skaper et samfunn som har rom for flere meninger og er høfflige og snille. Hva syns dere damer om dette temaet? Altså rundt kleskoder til arrangementer, og hvordan vi møter hverandre i arrangerte sosiale settinger Endret 31. januar av Marvels Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 30. januar #2 Del Skrevet 30. januar Det var litt langt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 31. januar #3 Del Skrevet 31. januar Lurven skrev (10 timer siden): Det var litt langt Langbeint? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 31. januar #4 Del Skrevet 31. januar Cid skrev (5 timer siden): Langbeint? Langtekstet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 31. januar #5 Del Skrevet 31. januar Lurven skrev (2 timer siden): Langtekstet Og minnis mus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 31. januar #6 Del Skrevet 31. januar Cid skrev (4 timer siden): Og minnis mus? Ja, den var med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 31. januar #7 Del Skrevet 31. januar Lurven skrev (2 timer siden): Ja, den var med Ja var om secret muse-society Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 1. februar #8 Del Skrevet 1. februar Frøkenfryden skrev (9 timer siden): Ja var om secret muse-society Nå har jeg falt av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 1. februar #9 Del Skrevet 1. februar Lurven skrev (1 time siden): Nå har jeg falt av Sa brura. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 1. februar #10 Del Skrevet 1. februar Lurven skrev (På 30.1.2024 den 20.18): Det var litt langt Men veldig kulturelt og fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 1. februar #11 Del Skrevet 1. februar Lurven skrev (12 timer siden): Nå har jeg falt av Tråden handla om sånt🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 1. februar #12 Del Skrevet 1. februar Frøkenfryden skrev (2 timer siden): Tråden handla om sånt🙂 Muse samfunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 2. februar #13 Del Skrevet 2. februar Lurven skrev (4 timer siden): Muse samfunn? Mikke Muse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 2. februar #14 Del Skrevet 2. februar Cid skrev (9 timer siden): Mikke Muse. Ikke mus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cid Skrevet 2. februar #15 Del Skrevet 2. februar Lurven skrev (7 timer siden): Ikke mus Rus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 2. februar #16 Del Skrevet 2. februar Cid skrev (4 timer siden): Rus? Rusmus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå