Gå til innhold

Ikke slutte å snuse / drikke før egguttak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) jeg skal ha egguttak (IVF) rundt 5. mars. Har nettopp hatt samtale med sykepleier og spurte hvordan vi skulle «leve» fremover. Hun sa at vi skulle spise normalt og sunt, kutte ned på alkohol og snus mens jeg går på hormoner før uttak. Spiser veldig sunt, men snuser, og drikker gjerne noen øl i helgen.

Hun sa at fra innsett skal man leve som gravid og kutte ut snus og alkohol. Er det altså innafor å drikke og snuse mens man går på hormoner? Trodde dette var no-GO for å få så gode egg som mulig? Kommer til å droppe alkohol, og holder på å trappe ned snusen nå. Hvordan gjorde dere det?

Anonymkode: e0911...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei :) jeg skal ha egguttak (IVF) rundt 5. mars. Har nettopp hatt samtale med sykepleier og spurte hvordan vi skulle «leve» fremover. Hun sa at vi skulle spise normalt og sunt, kutte ned på alkohol og snus mens jeg går på hormoner før uttak. Spiser veldig sunt, men snuser, og drikker gjerne noen øl i helgen.

Hun sa at fra innsett skal man leve som gravid og kutte ut snus og alkohol. Er det altså innafor å drikke og snuse mens man går på hormoner? Trodde dette var no-GO for å få så gode egg som mulig? Kommer til å droppe alkohol, og holder på å trappe ned snusen nå. Hvordan gjorde dere det?

Vi fikk beskjed om å leve helt normalt frem til innsett. 

Anonymkode: 9f5a0...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noe individuelt fra klinikk til klinikk egentlig. Vi går offentlig. Her fikk vi klar beskjed om at vi burde være sluttet å snuse og ikke drikke fra før oppstart. Vi fikk beskjed om at de ikke ønsket å starte opp før vi var sluttet, men vi var da allerede sluttet så det var ikke noe problem for oss. 

Vi fikk også klar beskjed om at om jeg drakk litt vin etc i sykluser jeg ikke hadde innsett/ frem til innsett ikke spilte store rollen, men de ville ha oss alkoholfri i forkant av uttak, men at de frarådet kraftig fylla like før innsett etc.. 

Slik jeg har forstått det skyldes forskjellene at forskning viser noe forskjellig hvor stor påvirkning snus/alkohol har i forkant av forsøk i forhold til fertilitet - så her vil jo eventuell årsak til fertilitetsutfordringer spille inn. 

Personlig så sluttet jeg helt med snus før vi gikk i gang- dette fordi jeg heller ville hanskes med det å slutte FØR hormoner enn samtidig..  Alkohol har vi unngått i forkant av befruktning av egg. 

Amerikanske studier tilsier at det går ca 3 mnd fra man slutter med nikotin/alkohol etc før alle potensielle giftstoffer er ute av kroppen i forhold til sperm og eggceller. 

Så sånn sett har det ikke mye for seg å bråstoppe rett før. 

Dette må dere bare kjenne på selv, hva som passer dere best. Det kan være en langtekkelig prosess, eller det kan gå fort - det vet man aldri.. 

Jeg lever som normalt frem til EL i innsett sykluser. Generelt sett så drikker jeg lite, men har gått uten snus i 2 år. 

Masse lykke til 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...