AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #41 Skrevet 29. januar 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tviler ikke på at man oppdrar veloppdragne barn. Mitt spørsmål, også til oss, er hvorvidt vi klarer å oppdra dem til å bli gode voksne. Gir vi dem tilstrekkelig ballast til å møte motgang og ordne opp når noe går galt? Blir våre sønner gode og ansvarsfulle fedre og ektemenn? Vil våre sønner forstå seksuelle koder, unngå å gjøre overgrep, respektere et nei, også om det ikke blir klart uttrykt? Vil våre barn bli hardtarbeidende og ansvarsfulle arbeidstakere? Anonymkode: 55aef...a34 Men hvorfor er det bare gutter som må oppdras? Anonymkode: 1790a...07f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #42 Skrevet 29. januar 2024 Helene skrev (6 timer siden): Jeg spør. Oppdrar dere mammaer gutter til å bli ok mannfolk. Jeg ser det motsatte. Men arrester meg gjerne. Ja, de blir fine mennesker som ikke voldtar😫 Nei, fra spøk til alvor. Ja, gutta mine er høflige og snille. Hvis vi skal generalisere synes jeg det er mange flere sutrete og krevende jentunger… Anonymkode: e1670...059
Hmmmmmm Skrevet 29. januar 2024 #43 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du lar mannen slippe unna, så ser jo barna hva slags mann man kan bli. Det er der kvinner feiler tenker jeg. Anonymkode: 1790a...07f Haha. Etter at du har blitt myndig står du ansvarlig for egen atferd, gift som ugift.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #44 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men hvorfor er det bare gutter som må oppdras? Anonymkode: 1790a...07f Ingen har sagt det. Men det var ts sitt spørsmål. Og ja, jeg stiller meg omtrent samme spørsmål om vi forbereder datteren til voksenlivet. Oppdrar vi robuste, pålitelige og gode voksne? Anonymkode: 55aef...a34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #45 Skrevet 29. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Ingen har sagt det. Men det var ts sitt spørsmål. Og ja, jeg stiller meg omtrent samme spørsmål om vi forbereder datteren til voksenlivet. Oppdrar vi robuste, pålitelige og gode voksne? Anonymkode: 55aef...a34 Supert Da er vi enige! Anonymkode: 1790a...07f
Trolltunge Skrevet 29. januar 2024 #46 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tviler ikke på at man oppdrar veloppdragne barn. Mitt spørsmål, også til oss, er hvorvidt vi klarer å oppdra dem til å bli gode voksne. Gir vi dem tilstrekkelig ballast til å møte motgang og ordne opp når noe går galt? Blir våre sønner gode og ansvarsfulle fedre og ektemenn? Vil våre sønner forstå seksuelle koder, unngå å gjøre overgrep, respektere et nei, også om det ikke blir klart uttrykt? Vil våre barn bli hardtarbeidende og ansvarsfulle arbeidstakere? Anonymkode: 55aef...a34 Jeg har lagt vekt på alt du nevner her, og både snakket mye med gutta om slikt, gitt strenge formaninger og regler for slikt, og satt krav til dem. Vet at noen foreldre synes jeg har snakket for mye med barna om å forstå seksuelle koder og å gjøre fatale feilvurderinger på det feltet, men det er i stor grad foreldre jeg vil si er feige angående å faktisk snakke med de unge om slikt. Vi har diskutert slike ting mange ganger, fra de var for unge til å være flau egentlig, mens det virker som mange tenker å ta slike samtaler først når de er iallefall 16 til 18 år (og så blir det egentlig ofte aldri). Å feile og rydde opp i det selv har jeg også vektlagt, fra krav om å gå og vedkjenne hva de har gjort galt og å si unnskyld, til å ordne praktiske ting som gikk feil/ble ødelagt, med kommentarer fra noen som mente at jeg burde ordne opp for dem. Jeg har vektlagt at det er lov å feile, ok å ikke være perfekt alltid, og noen har ment at jeg har vært for tolerant og hatt for stor aksept for ting de ville bli rasende for. Det har vært viktig for meg at de kan nødvendige praktiske gjøremål, fra matlaging og klesvask til å sette seg inn i ting og utføre, og der har jeg også fått kommentarer om at jeg krevde for mye for tidlig, men jeg synes ikke det. Vi har også diskutert det med å være god partner og far, og hvor viktig det er. "Om du spiller så mye som du gjør nå når du får kone og barn kommer jeg og henter alt av spillkonsoller, for så mye spilling er ikke forenelig med å ha partner og barn." har jeg for eksempel sagt rett ut, og mener det, og det var sterk kost for noen her på kg da jeg skrev det en gang tidligere. 😁 (Min sønn ga meg imidlertid rett til det, og sverget på at han vil prioritere klokere enn at det blir nødvendig. ) Jeg håper også at vi har vært gode NOK forbilder, i å prioritere dem, og at vi har hatt utfordringer, men ryddet opp, og viser hverandre omtanke og respekt, samt samarbeider. Økonomisk forvaltning og klokhet maser jeg visst litt for mye om. Jenta er for sparsom, gutta lar mye gå ut gjennom andre øret... men jeg har et håp om at litt iallefall fester seg. Med andre ord, jeg har iallefall forsøkt å gi både gode holdninger og god forståelse, og evne og vilje til å takle både oppgaver og utfordringer. Gjort mitt beste. Det er ingen fast fasit på slikt, og det er egentlig lite jeg har vektlagt absolutt alle andre foreldre har gitt tommel opp for. Stor uenighet om mye. Om jeg har gjort rett og godt nok???? Det ser bra ut. De kan det de trenger og de oppfører seg. Vi diskuterer ting, uten å krangle. Mange venninner tyder på at de oppfører seg greit mot jenter også vil jeg tro. Vi har hatt en del jenter sovende på sofaen, fordi de ikke kunne forlates alene/fulle, så omtanke og forståelse for diverse er på plass. Så er det diverse sprik i modenhet likevel, der jeg håper og tror grunnlaget er der, egentlig, og vil befeste seg mer med årene. Litt tankeløshet innimellom. Litt giddaløshet innimellom. Litt sløsing (litt for mye!). Litt egoisme innimellom. Litt umodenhet ennå! Jeg har sikkert ikke vært perfekt alltid, men jeg har troen. Jeg har iallefall gjort mitt beste, så får jeg vel høre hvor jeg feilet mest senere. 😅 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #47 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): jeg føler "alle" gutteforeldre sier at de oppdrar guttene sine og "alle" sier gutten min er så snill og grei.. Men jeg vet også at maaaange av disse gutta som foreldrene skryter opp i skyene er uoppdragene gutter som bøller og som har har utrolig dårlig syn på jenter, lite respekt for lærere osv. føler mange foreldre i dag ikke vil se sitt eget barns dårlige sider. tror virkelig det er mer skylapper på foreldre i dag enn før dessverre. vi gutteforeldre må jobbe med gutta våre ift kvinnesyn og ikke minst skolemestring. Sinte menn er noe av det farligste for samfunnet. Og jeg sier vi, for jeg har en sønn selv. Anonymkode: 17162...c33 Sånn vil jeg si at det er her hos oss. Gutta er så greie! Men de er bare 8 år enda. Det er drama og Tik Tok hos jentene, men det er så fint å ha gutta på besøk, og de har enormt mye omsorg for hverandre. Måtte det fortsette 🤞 Føler absolutt jeg oppdrar gutten. Får høre at jeg «bestemmer alt», så det er klart det ikke alltid er like enkelt. Tror uansett det viktigste er at de gjør som vi gjør. Og pappaen hans er helt gull og tar sin del her hjemme, så da håper jeg også at han tar etter ❤️ Anonymkode: c5aff...49f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå