Helene Skrevet 29. januar 2024 Forfatter #21 Skrevet 29. januar 2024 Ja jeg tar feil. Pappaer oppdrar dere gutter? Jeg er bare menneskelig. Tar feil noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #22 Skrevet 29. januar 2024 Vel. Det er vel ingen som sier at "nei, jeg oppdrar sønnen min til å bli en drittsekk, for det er sånn jeg har lyst til at han skal oppføre seg"? Alle prøver vel så godt de kan, meg selv inkludert. 17 år nå, og er høflig, omtenksom og hjelpsom. Iallefall hjemme, og får høre det fra andre voksne, inkl skolen. MEN, det betyr ikke at jeg tror jeg har oppdratt han perfekt. Det som bekymrer meg mest, og som jeg ikke har kontroll over, er hvordan han behandler kompiser, og spesielt jenter/kjærester. DER er jeg bekymra for at jeg har feila. Ikke fordi det finnes noen som helst tegn på det, men fordi jeg ikke ser han i disse settingene. Har hatt hundre samtaler med han om respekt, hvordan jenter skal behandles osv, osv, men han kan jo ende opp som en drittsekk på det området likevel. Anyway, alle prøver nok det beste de kan for å oppdra fine mannfolk, tror bare samfunnet generelt jobber litt imot oss med all input de får fra mobil/dataskjerm. Anonymkode: 590b9...7bd 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #23 Skrevet 29. januar 2024 ViNår man leser alle trådene her om konfliktskye og udugelige ektemenn/samboere, må nan jo lure på hva slags oppdragelse de får. Hvor bevisste er vi som foreldre, jeg har selv sønner, på at guttene skal bli dugelig fedre, ansvarsfulle kjærester, og ikke minst, som en selvfølge ta sin del av husarbeid og oppfølging av barn? Vi er bekymret når datteren vår er ute om kvelden, og redd for overgrep. Samtidig brukte iallfall jeg litt lang tid før jeg tok innover meg at mine sønner også kan ende som overgripere. Det å snakke om samtykke, unngå seksuelt press, sovevoldtekt osv, og det ansvaret de har for seg selv og andre. Så svaret til Helene blir, vi prøver og krysser fingrene. Anonymkode: 55aef...a34 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #24 Skrevet 29. januar 2024 Selvfølgelig oppdras guttene. Her læres de opp til å vise empati, hjelpe andre og høre etter beskjeder. Har to av dem, og ja - de slåss med hverandre, slår og dytter. Men det tas tak i når det skjer. Så må det jo også sies at jeg og søsteren min også slåss når vi var små - terget hverandre til vi hylte og skrek begge to. Vi er ikke fæle voksne den dag i dag og har et kjempegodt forhold😉 Søsken er og blir søsken. Ikke all adferd vi ser hjemme vil vise ute blant folk. Anonymkode: 967a0...def
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #25 Skrevet 29. januar 2024 Helene skrev (2 timer siden): Jeg spør. Oppdrar dere mammaer gutter til å bli ok mannfolk. Jeg ser det motsatte. Men arrester meg gjerne. Selvfølgelig. Oppdrar dere mammaer til jenter de til å bli ok kvinnfolk, jeg ser det motsatte. Anonymkode: 47e71...718 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #26 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): La oss at pappaene også tar sin del, de er tross alt også ansvarlig for oppdragelsen. Anonymkode: 8fc25...4ce Her er problemet at pappa er en person som skal bli likt og hvis ikke jeg stiller krav til barna gjør ingen det. Jeg anser det ikke som min feil hvis han blir uansvarlig som voksen. Anonymkode: 8a507...80b
Dorma Skrevet 29. januar 2024 #27 Skrevet 29. januar 2024 Helene skrev (2 timer siden): Jeg spør. Oppdrar dere mammaer gutter til å bli ok mannfolk. Jeg ser det motsatte. Men arrester meg gjerne. Nei man ønsker jo selvfølgelig at de skal bli jævligst mulig 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #28 Skrevet 29. januar 2024 Jeg oppdrar min bonussønn. Har vært i livet hans i 14 år (han er 17 nå). Har lært han folkeskikk, løkkeskrift, fortalt han om hvordan han skal behandle andre, hvordan han skal gjøre når jentene sier nei, lært han om prevensjon, kjønnssykdommer, sex, alkohol og narkotika. Alt foreldrene hans kvier seg for å snakke med han om, tar jeg på strak arm Fine gutten 🥰 Gjorde det samme med de to storesøstrene hans også, men da lærte jeg bort "livet" sett fra en jente sin posisjon. Spesielt viktig er det med grenser når det kommer til kropp. Hos begge kjønn. Anonymkode: a81c6...abb
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #29 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selvfølgelig. Oppdrar dere mammaer til jenter de til å bli ok kvinnfolk, jeg ser det motsatte. Anonymkode: 47e71...718 Må si meg enig. Her har guttene hatt kjærester som hverken sier takk for maten eller hjelper til å rydde av matbordet. De sitter og trykker på telefonene mens guttene rydder og setter inn i oppvaskmaskinen. Anonymkode: 37d7e...899
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #30 Skrevet 29. januar 2024 Helene skrev (2 timer siden): Jeg spør. Oppdrar dere mammaer gutter til å bli ok mannfolk. Jeg ser det motsatte. Men arrester meg gjerne. Helene skrev (43 minutter siden): Ja jeg tar feil. Pappaer oppdrar dere gutter? Jeg er bare menneskelig. Tar feil noen ganger. Spør du fordi du, iflg tråder du har opprettet her inne, har gått gjennom et dårlig forhold og nå "hater" du "alle' menn, og må ha noen å skylde på? Anonymkode: 2cf07...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #31 Skrevet 29. januar 2024 Har en gutt pg en jente. De nærmer seg 30 nå. Likt oppdratt, og har hatt krav og forventninger til begge. Vi har nok vært ganske strenge foreldre, og samtidig hatt enkle barn å oppdra. Vi har absolutt ikke vært sånne som har latt barn bestemme og argumentere i hytt og pine. Begge hadde godt utviklet boevne da de flyttet ut som 19-åringer 😃 Anonymkode: 45715...124
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #32 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har oppdratt en jente som er såpass bortskjemt at hun ikke kommer til å rydde etter mannfolka, hun gidder ikke å rydde etter seg selv engang. Så lykke til fremtidig mann😂 Anonymkode: e6075...25f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #33 Skrevet 29. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Her er problemet at pappa er en person som skal bli likt og hvis ikke jeg stiller krav til barna gjør ingen det. Jeg anser det ikke som min feil hvis han blir uansvarlig som voksen. Anonymkode: 8a507...80b Hvis du lar mannen slippe unna, så ser jo barna hva slags mann man kan bli. Det er der kvinner feiler tenker jeg. Anonymkode: 1790a...07f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #34 Skrevet 29. januar 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har oppdratt en jente som er såpass bortskjemt at hun ikke kommer til å rydde etter mannfolka, hun gidder ikke å rydde etter seg selv engang. Så lykke til fremtidig mann😂 Anonymkode: e6075...25f Men, det er en slik jente jeg syns er fint å oppdra. Helt ærlig. En som ikke finner seg i dritt, som står opp for seg selv, hvis hun vil vaske, eller lage mat, så gjør hun det, og hun er ikke avhengig av en mann for å leve livet. Jeg har en liten sønn til henne som elsker vaske, lage mat og rydde fra han kunne gå. Anonymkode: 1790a...07f
Helene Skrevet 29. januar 2024 Forfatter #35 Skrevet 29. januar 2024 Jeg hater ingen. Men jeg spør. Er nyskjerrig.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #36 Skrevet 29. januar 2024 Min sønn er 11 nå, og i en perfekt alder for oppdragelse! Benytter anledningen nå, før han blir tenåring og hormonell. Snakker mye om det å være snill og grei, høflighet, og det går inn. Det viktigste jeg gjør, føler jeg, er å snakke endel (små kommentarer, ikke lange alvorsprater) om jenter, og hva som er ok og ikke. Hvis vi ser film, f.eks. Ta opp noe som kan knyttes til filmen, så det ikke føles så direkte og privat og myntet på ham - spesielt ang. jenter/kjærester, hva som ikke er greit å gjøre, når en jente ikke vil, osv. Og sosiale medier, ikke minst. Men han er mye mer høflig og snill enn sin storesøster. Der når jeg rett og slett ikke inn, heller ikke da hun var 10-12 år, pre-puberteten slo inn fort og hardt, og der må jeg bare krysse fingrene for at hun blir en god og snill voksen. Håpe at det å ha vokst opp i et stabilt og harmonisk hjem vil gi henne et grunnlag..... Selv om hun er så sta og egenrådig akkurat nå. Anonymkode: 2dc5d...8e4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #37 Skrevet 29. januar 2024 Jeg opplever at vi, og de fleste oppegående foreldre i vår omgangskrets, oppdrar både guttene sine til å være respektfulle, ansvarsfulle, snille, empatiske og arbeidsomme. De oppdrar også jentene sine til å være det samme, men med litt mer fokus på at jenter ikke skal være for medgjørlige og føyelige. De blir lært opp til å stå opp for seg selv. Jeg ser likevel at det er noen foreldre som ikke klarer å stå imot barna, der barna styrer huset, og foreldrene aldri tar en kamp helt ut. (De sier "nei" men gir seg så fort barnet gjør motstand.) Og slike barn blir jo ikke akkurat lette å ha med å gjøre. Men de ungdommene vi omgås og møtes mye, er i kategorien veloppdragne, spør du meg. Men jeg antar det henger sammen med et de veloppdragne med tydelige rammer hjemme, oftest finner hverandre, mens de som ikke har grenser, finner hverandre. Anonymkode: 88339...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #38 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg opplever at vi, og de fleste oppegående foreldre i vår omgangskrets, oppdrar både guttene sine til å være respektfulle, ansvarsfulle, snille, empatiske og arbeidsomme. De oppdrar også jentene sine til å være det samme, men med litt mer fokus på at jenter ikke skal være for medgjørlige og føyelige. De blir lært opp til å stå opp for seg selv. Jeg ser likevel at det er noen foreldre som ikke klarer å stå imot barna, der barna styrer huset, og foreldrene aldri tar en kamp helt ut. (De sier "nei" men gir seg så fort barnet gjør motstand.) Og slike barn blir jo ikke akkurat lette å ha med å gjøre. Men de ungdommene vi omgås og møtes mye, er i kategorien veloppdragne, spør du meg. Men jeg antar det henger sammen med et de veloppdragne med tydelige rammer hjemme, oftest finner hverandre, mens de som ikke har grenser, finner hverandre. Anonymkode: 88339...1ba Jeg tviler ikke på at man oppdrar veloppdragne barn. Mitt spørsmål, også til oss, er hvorvidt vi klarer å oppdra dem til å bli gode voksne. Gir vi dem tilstrekkelig ballast til å møte motgang og ordne opp når noe går galt? Blir våre sønner gode og ansvarsfulle fedre og ektemenn? Vil våre sønner forstå seksuelle koder, unngå å gjøre overgrep, respektere et nei, også om det ikke blir klart uttrykt? Vil våre barn bli hardtarbeidende og ansvarsfulle arbeidstakere? Anonymkode: 55aef...a34
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #39 Skrevet 29. januar 2024 Fikk heldigvis en sønn og vil ikke ha flere barn for skrekken er å få ei datter. Virker så slitsomt, både mtp tenårene og den konstante bekymringen som følger med. Anonymkode: ee957...551
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #40 Skrevet 29. januar 2024 Helene skrev (5 timer siden): Jeg spør. Oppdrar dere mammaer gutter til å bli ok mannfolk. Jeg ser det motsatte. Men arrester meg gjerne. Jeg har vært veldig bevisst å oppdra gutten min til å bli en bra mann - for den kvinnen (partneren) han vil måtte finne seg etter hvert.. og også sånn generelt selvsagt. Mener vi foreldre har et stort ansvar for hvordan dagens unge menn er/blir. Min sønn er forøvrig oppdratt av kun meg da far døde tidlig, han har hatt mange kvinner (men også menn) rundt seg i oppveksten. Anonymkode: 1ee4d...2ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå