Helene Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Jeg spør. Oppdrar dere mammaer gutter til å bli ok mannfolk. Jeg ser det motsatte. Men arrester meg gjerne. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Det blir spennende å se utfallet, jeg må si at jeg føler jeg ikke får det til. Han er så sutrete og grinete. Klarer ikke selv, vimser rundt og bare er krevende. Han har fått diagnose på SSV men jeg føler ikke at jeg kan skylde alt på diagnosen. Jentungen er stikk motsatt. Anonymkode: 0f8f6...623 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Har to gutter og ei jente, må si at gutta er mye enklere. Anonymkode: 2bceb...1b0 7 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Prøver å gjøre mitt beste til å lære de verdien av husarbeid og godt samarbeid🫶 og respekt for hverandre og hva andre liker. De er unge ennå, så time will show🤞🏼 Anonymkode: 6cfef...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har oppdratt en gutt som nå er 15, får mange tilbakemeldinger på at han er høflig, hyggelig og møter folk med respekt. Han har funnet seg et par-tre kamerater som er ganske like ift oppførsel, og de holder seg langt unna bråkmakerne (er dessverre mange bråkmakere i den alderen, har jeg forstått). Jeg har også god kontroll på hvor min sønn er, han verken får lov til eller har lyst til å henge rundt i miljøer som er dårlige. Det går i skole, basketball og hjemmetrening. Han er svært dedikert til utdannelsen sin, og fokuserer deretter. Personlig synes jeg det har vært enkelt å oppdra en sønn, det er jo bare snakk om å følge godt opp og gi de rette verdiene. Han har også en far (min mann) som er et godt forbilde, så cred til mannen min også. Anonymkode: 79eff...f70 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Ja, det gjør jeg🥰 tror også det er mer fokus på at de skal lære seg å bli bra mennesker på skolen enn det var for 10 år siden, typ de eldste barna på barneskolen i dag vet konsekvensene av å spre bilder på nettet og at alt som havner der er kommet for å bli, det visste ikke vi da jeg gikk på barneskolen. De lærer seg om samtykke osv. tiiidlig. Om de forholder seg riktig til det når de blir 20 år gjenstår å se da. Jeg lærer hvertfall sønnen min (og datteren min) at de skal behandle alle med respekt, håper de tr det til seg🥰 Anonymkode: 2d979...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #7 Skrevet 29. januar 2024 Tiden vil vise. Foreløpig er han en fireåring som sier hei, unnskyld og tusen takk. Rydder etter seg og prøver å gjøre alle rundt seg fornøyd. I litt for stor grad kanskje. Tror vår største oppgave der er å lære han å sette grenser. Foreløpig ser vi ut til å ha en større jobb å gjøre med lillesøster… Anonymkode: a0d51...7b5 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #8 Skrevet 29. januar 2024 Jeg har gutt og jenter og gutten som som er på vgs er den enkleste av de. En utrolig flott, empatisk gutt som hjelper til hjemme, reflektert og sier "ha en fin dag" til dem i kassen på butikken. Jeg vil absolutt si jeg oppdrar gutten. Jentene derimot er det mye mer motstand og drama med. Skyt meg for uttalelsen, men der skal jeg få litt mer å jobbe med. Veldig fine jenter på hver sin måte, men jeg kan ikke sammenligne dem med gutten. Anonymkode: 5cbfe...01a 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #9 Skrevet 29. januar 2024 Har oppdratt to gutter og en jente, og alle 3 får gode skur fra folk rundt oss. De har fått seg en utdannelse, er flinke til å hjelpe til hjemme og flinke til å jobbe på arbeidsplassene sine. Det handler vel om å bruke tid på sine barn, orke å ta kampene som oppstår og lære at ingenting kommer av seg selv! Gjør du noe galt får det konsekvenser. Anonymkode: 27381...243
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Skrevet 29. januar 2024 Helene skrev (36 minutter siden): Jeg spør. Oppdrar dere mammaer gutter til å bli ok mannfolk. Jeg ser det motsatte. Men arrester meg gjerne. La oss at pappaene også tar sin del, de er tross alt også ansvarlig for oppdragelsen. Anonymkode: 8fc25...4ce 11 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #11 Skrevet 29. januar 2024 Etter beste evne - ja, men med gutter har det mye å si hvilket eksempel pappaen setter. Min mann er f.eks lite oppmerksom på meg, går fra bordet uten å rydde, forventer at rydding etc faller på meg, mor. At jeg da tar med meg sønnen min på å rydde hjelper lite i det lange løp. Han kommer nok til å gjøre som pappa når han blir stor. Anonymkode: 03697...547 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #12 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Etter beste evne - ja, men med gutter har det mye å si hvilket eksempel pappaen setter. Min mann er f.eks lite oppmerksom på meg, går fra bordet uten å rydde, forventer at rydding etc faller på meg, mor. At jeg da tar med meg sønnen min på å rydde hjelper lite i det lange løp. Han kommer nok til å gjøre som pappa når han blir stor. Anonymkode: 03697...547 Dette må du også ta litt ansvar for. Slutt å rydde etter de, så får rotet stå der til de rydder opp selv Anonymkode: eafb3...774 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 Jeg/vi gjør vårt beste, så vil tiden vise. Foreløpig er han en høffelig, omtenksom og hjelpsom 10 åring, som er godt likt av bade barn og voksene. Vi får kun gode tilbakemeldinger om ham. Men samtidig ser vi jo at han tid tider ønsker å være «kul» og kan tøffe seg litt. Så vi er veldig obs på hvordan dette utvikler seg, og snakker mye om hvor viktig det er at behovet for å hevde seg aldri må gå på bekostning av andre. Jeg både håper og tror at han vil lande som et allright mannfolk! Men - jeg tror vi alle skal være vel så oppmerksomme på oppdragelsen av jentene våre! Her ser jeg at jentemiljøet fra tidlig alder er langt her giftig en guttemijløet. Blant enkelte jenter går det mye i posisjonering, utestenging, sjefing, småfrekkheter stikk og blikk, og tydelige meninger om hva og hvem som er «bra nok». Det foregår mye mer i det skjulte, men er likevel langt mer sårende. Selv om guttene er mer synlige, tror jeg vi har vi har en lagt vanskeligere og vel så viktig jobb å gjøre med jentene! Anonymkode: 14c11...5b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #14 Skrevet 29. januar 2024 Jeg møter mange barn/ungdommer, og deler faktisk din bekymring. Opplever en tendens til at enkelte har fått bestemme det meste, de vet hva de vil og føler - men foreldrene har hoppet bukk over den delen av oppdragelsen som handler om å sette egne behov til side, og respektere andre sine grenser. Et "nei" er aldri endelig, det kan alltids forhandles. Man trenger heller ingen annen argumentasjon ut over at "men jeg VIL/vil ikke". Dette gjelder jo forsåvidt begge kjønn, men jeg tenker mange ganger med bekymring på den generasjonen unge menn datteren min møter som aldri har lært seg å håndtere nei i sitt liv. Anonymkode: 60200...cde 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #15 Skrevet 29. januar 2024 Har to fantastisk fine gutter, som jeg tror kommer til å bli utrolig fine mannfolk. Veldig smarte, gjør det utrolig godt på skolen, er empatiske, har masse venner, godt opplært i at i en husholdning hjelper alle til +++ Så håper jeg bare at de finner seg fremtidige partnere som er like godt oppdratt. Anonymkode: 4ff1a...f63 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #16 Skrevet 29. januar 2024 Jeg prøver, men gutten er av natur mer pinglete og hårsår enn jenta så synes det er vanskeligere..får bare gode tilbakemeldinger fra skole, fritidsaktiviteter og andre foreldre, men bekymrer meg mye mer for hvordan han skal klare seg enn jenta. Anonymkode: b7c85...77f 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #17 Skrevet 29. januar 2024 1 hour ago, Helene said: Jeg spør. Oppdrar dere mammaer gutter til å bli ok mannfolk. Jeg ser det motsatte. Men arrester meg gjerne. Hvorfor spør du kun mammaer? Hva med fedrene? Er de fritatt foreldreskap? Anonymkode: 1790a...07f 8 2
Isambard Skrevet 29. januar 2024 #18 Skrevet 29. januar 2024 Jeg gjør det. Jeg tror først og fremst barn tar etter foreldrene sine. Det vi gjør er viktigere enn det vi sier. Ergo vil sønnen min uten tvil bli en helt fantastisk mann. For å være litt seriøs igjen: Gutter ikke en annen art. Alle barn er ulike uansett. I vårt miljø er guttene empatiske og støtter hverandre. Det er bedre enn enn jeg husker fra min ungdom. Det har vært større problemer med utestengning og drama blant jentene. Ikke fordi jenter er verre. Det handler om enkeltpersoner. 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 jeg føler "alle" gutteforeldre sier at de oppdrar guttene sine og "alle" sier gutten min er så snill og grei.. Men jeg vet også at maaaange av disse gutta som foreldrene skryter opp i skyene er uoppdragene gutter som bøller og som har har utrolig dårlig syn på jenter, lite respekt for lærere osv. føler mange foreldre i dag ikke vil se sitt eget barns dårlige sider. tror virkelig det er mer skylapper på foreldre i dag enn før dessverre. vi gutteforeldre må jobbe med gutta våre ift kvinnesyn og ikke minst skolemestring. Sinte menn er noe av det farligste for samfunnet. Og jeg sier vi, for jeg har en sønn selv. Anonymkode: 17162...c33 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: jeg føler "alle" gutteforeldre sier at de oppdrar guttene sine og "alle" sier gutten min er så snill og grei.. Men jeg vet også at maaaange av disse gutta som foreldrene skryter opp i skyene er uoppdragene gutter som bøller og som har har utrolig dårlig syn på jenter, lite respekt for lærere osv. føler mange foreldre i dag ikke vil se sitt eget barns dårlige sider. tror virkelig det er mer skylapper på foreldre i dag enn før dessverre. vi gutteforeldre må jobbe med gutta våre ift kvinnesyn og ikke minst skolemestring. Sinte menn er noe av det farligste for samfunnet. Og jeg sier vi, for jeg har en sønn selv. Anonymkode: 17162...c33 Gjelder ikke det bare alle barn? Jenter er ikke så utrolig mye bedre i seg selv. Jenter mobber mer. Det er faktisk ikke bare ett kjønns ansvar å drive oppdragelse og «fikse» et kvinnesyn. Anonymkode: 1790a...07f 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå