AnonymBruker Skrevet 1. februar 2024 #41 Skrevet 1. februar 2024 Har en skogkatt selv, kjenner meg ikke igjen i tissing inne verken i møbler eller seng og kloring er bare å lære de å gå til klorebrettet eller lignende. Så går jeg vel i mot alle anbefalinger som er gjort her, hadde aldri tatt i mot en voksen katt. Jeg vil at kattene mine skal vokse opp i familien og da ville jeg velge en kattunge. Det er litt styr men det kan det være med en voksen katt som omplasseres også, da kan man feks få en katt med traumer, ikke husren, aggressiv osv. Ville definitivt kastrert/ sterilisert den og at det er en utekatt. Masse lykke til 🐈😻 Anonymkode: 8663c...a29 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #42 Skrevet 2. februar 2024 Vi adopterte en voksen innekatt for noen år siden og det er bare fryd og gammen. Hun ligger i armkroken min as we speak ❤️ Ikke hatt noe problem med tissing utenfor doen, og slapp unna det viltre kattungestadiet med rampestreker og klatring i gardinene. Angående tips er det lurt å ha mat og vann separat, gjerne rennende vann i form av vannfontene. Dette har noe med instinktet om at mat kan forgifte vannet, og at rennende vann er renest. Ha gjerne ekstra vannskåler rundtom i huset også, da det øker sjansene for at katten drikker nok og forhindrer nyreproblemer. Spesielt hvis den får mer tørrfor enn våtfor. Det er også fint å ha klatrestativ, men pus her foretrekker å klore på en separat klorestolpe som er mye høyere slik at hun får strukket seg skikkelig ut. Mange katter er også mer glad i å klore på horisontale brett/matter. Hvis langhåret så er det lurt å frisere i baken innimellom for å forhindre danglebær 😅 Pluss jevnlig kamming så klart. Og hvis det er innekatt (eller en litt lat utekatt) er det lurt med kloklipp innimellom da klørne ofte vokser fortere enn de rekker å slipes ned. Pass på giftige planter, spesielt alt i lijlefamilien. Husk forsikring, årlig sjekk, vaksiner og tannrens med jevne mellomrom. Ellers er det verdt å nevne at forskning viser at katter med et inngjerdet uteområde har det aller best, og at utekatter som får gå fritt har veldig høyt stressnivå og kan fort oppleve mye kjipt i løpet av livet; alt fra påkjørsler, slosskamper, ulykker, skader, frostskader/fryse ihjel, dyreplageri mm. Hatt mange utekatter i oppveksten, og både påkjørsler og smertefulle (og dyre) skader etter slosskamper var ikke akkurat sjeldent. Har til og med måttet få hjelp av brannvesenet til å hente ned den ene katten som hadde forvillet seg oppi det høyeste treet han fant og ikke klarte å komme seg ned på egenhånd 🙈 Katter er dyktige, men ikke ufeilbarlige. Bor dere over bakkenivå bør dere også tenke sikkerhet mtp vinduer og veranda ol, da katter også kan miste balansen og ikke alltid lander med beina ned. Er mange ulykker hver år hvor katter faller fra høyder, dessverre. Vi skulle gjerne hatt hund også, men det er mye jobb og ikke aktuelt for på en stund. Pus gir masse glede, og for en brøkdel av arbeidet. Absolutt verdt det ❤️ Anonymkode: f4669...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #43 Skrevet 2. februar 2024 On 1/29/2024 at 7:08 PM, AnonymBruker said: Det er 3 ting du må være forberedt på og tenke nøye gjennom. Har bare erfaring med hannkatter. 2 innekatter og 1 utekatt. Tissing i sofa og seng. Det er ikke til å unngå. Kastrering hos hannkatter vil gjøre det bedre, men, det vil være et evigvarende problem livet ut i mer eller mindre grad. Katter tisser når de har vondt, når de er misfornøyd, når de er sulten, når noe i hjemmet og rutinen er endret og bare på purfaen. Alt av tøy på gulv, sekker og bagger, alt blir tisset på i løpet av et sekund, kastrert eller ei. Du må være forberedt! Ingen katt på soverommet. Skal du ha katt på soverommet, ha ekstra dyne og pute liggende og kjøp deg madrassbeskytter. Tissekladder og pledd i sofa. Tissing inne er hovedgrunnen til at jeg ikke har katt. Selv om at jeg virkelig ønsker meg katt. Utekatter tisser mindre inne, fordi de er mindre inne, men det skjer med de også. Oppklorte og tygd i stykker møbler. Sofa, stoler, seng og alt av tekstil kan du ikke være for tilknyttet. Du må bare godta det. Du kan fylle opp huset med så mange store og små klorestativer som du bare vil. Det er ikke til å unngå. Kan være vanskelig å få noen til å passe på katten over lengre tid. Sier seg selv. Katter trives best hjemme. Innekatt er lettere å få fysisk hjelp for, en utekatt vil ikke like å bli holdt inne i lengre tid hvis du er uheldig. Å sende den bort til familie fordi du vil på ferie, er ikke bra for katten og det er bare stress for de som skal passe i tillegg. Har du ikke noen i nærheten som kan komme innom hver dag, så er det vanskelig å få hjelp til "kattepass". Sender du katten på kennel eller på ferie til slekt, så får du en katt som ikke trives, stresser på seg urinveisinfeksjon og når de kommer hjem så er de forbannet og tisser ned hele huset ditt. Katter liker ikke forandringer. Det er de tre største negative tingene med katter. Katter er veldig sosiale dyr, og det er ikke nok å bare gi dem mat og vann også trives de. Behandlet riktig, så kan du få en skikkelig kosete fangbarn som forguder deg. Dersom du ikke koser med kattungen din, så får du en sær jævel som ikke liker menneskelig kontakt. Men, jeg har hørt at hunnkatter kan være sære jævler av natur, og hannkatter mer kosete, lekete og tullete som gir mye glede, og frustrasjon. Det finnes så klart sære antisosiale hannkatter og kosete hunnkatter, men generelt sett så er hannkatter best. Jeg vil ikke ha utekatt, fordi folk hater generelt ukjente katter og behandler dem deretter. Ene katten min ble sparket, slått og fikk raketter skutt etter seg flere ganger. Utekatter forsvinner, blir stjålet, påkjørt og skadet av folk og dyr. Innekatter krever mye oppmerksomhet og kos. De er ikke til bare pynt. Jeg kan leve med ødelagte møbler, jeg kan leve med å ikke få kattepass, men at de tisser ned hele huset fordi jeg har byttet gardiner... det orker jeg bare ikke igjen. Anonymkode: 67c02...78f I alle dager, katter tisser ikke i senga til vanlig. Jeg har katt, har hatt katter i 33år (altså hele livet mitt). Jeg har ALDRI opplevd at en katt har tisset i senga. Jeg har heller aldri opplevd oppklorte møbler. Dem prøver seg når dem er kattunger, men er man konsekvent så slutter dem etter få uker. Sofaen vi har nåmer 15år gammel og har vært igjennom 5 ulike katter. Ikke ett snev av kloremerker på den. Det er heller ikke vanskelig å få noen til å passe katten. Hjelpesmeg. Jeg har selv matet katter og hatt folk til å mate mine katter. Gi nøkkelen din til en god nabo, så er problemet løst. Vi har dog aldri hatt innekatter, sikkert mer styr da. Det du beskriver er katter som ikke passes på, ikke oppdras og ikke får behovene sine dekket. Anonymkode: 2b53a...2dc 3
Gjest Gliffy Skrevet 2. februar 2024 #44 Skrevet 2. februar 2024 Tissing i senga har skjedd EN gang med alle mine katter, da dro jeg til vetrinær med en gang og det var ganske riktig uvi. Ellers bør dere tenke over de tingene som allerede er sagt her (buffer til uventede vetrinærbesøk, pass i ferier og sånt). Og kastrer katten, det er kjempeviktig! Ønsker dere lykke til, dere virker som ansvarlige og omsorgsfulle folk så en katt får det nok godt hos dere 😊
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #45 Skrevet 2. februar 2024 Maskinfører skrev (12 timer siden): Det er så fint atte koselige dyr det litt mat og kos ellers så klarer de seg selv på toppen hadde jeg 5 katter mor og 4 døtre du kan reise en tur innom dyrebeskyttelsen er nok av kattepuser der som trenger ett godt hjem 😻😻 Nei det kreves mer enn så å ha katter. Anonymkode: b8ee2...2b8 1 2
Maskinfører Skrevet 2. februar 2024 #46 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det kreves mer enn så å ha katter. Anonymkode: b8ee2...2b8 Gjør det ? Pusejenta mi blir 18 år 23 Juli 😉 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #47 Skrevet 2. februar 2024 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Gjør det ? Pusejenta mi blir 18 år 23 Juli 😉 Og poenget ditt er? Anonymkode: b8ee2...2b8
Maskinfører Skrevet 2. februar 2024 #48 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og poenget ditt er? Anonymkode: b8ee2...2b8 Ser a ut som hu har hatt det bra 😀
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #49 Skrevet 2. februar 2024 Maskinfører skrev (3 timer siden): Ser a ut som hu har hatt det bra 😀 Nei den alderen sier ikke nødvendigvis det. Men takk og lov så er ikke din holdning den vanligste holdningen blant de som tar seg et annet levende vesen. Anonymkode: b8ee2...2b8 1
Teardrop Skrevet 2. februar 2024 #50 Skrevet 2. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 29.1.2024 den 9.52): Hei. Vi vurderer å få oss katt, men har ingen erfaring med katt fra før. 😅 Vi er bare I tankeprosessen om dette er noe som passer for oss, og jeg lurte på - dere som har katt, er det noe tips, tanker refleksjoner som dere har som vi burde tenke på før vi får oss katt? Noen erfaringer å komme med? Vi er en voksen og en tenåring Jeg har erfaring med hund, men det er ikke noe som passer inn i vår hverdag nå. Anonymkode: 71217...f56 Anbefaller: *å forsikre den, hvor som helst, men jeg har alltid vært fornøyd med Agria. *årlig helsesjekk med vaksine og tannsjekk. *Kjøpe ordentlig fór, ikke tull fra matbutikken. *Pels-stell. Gre katten, unngå floker. Fjern floker om det begynner å bli, dette lugger katten. *Lag eget fristed/gjemmested katten vet h*n får ligge i fred urørt.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2024 #51 Skrevet 2. februar 2024 Pass på at du har råd til både forsikring og høye forutsette og uforutsette veterinærutgifter. Anonymkode: 8dedd...5d3
Maskinfører Skrevet 3. februar 2024 #52 Skrevet 3. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei den alderen sier ikke nødvendigvis det. Men takk og lov så er ikke din holdning den vanligste holdningen blant de som tar seg et annet levende vesen. Anonymkode: b8ee2...2b8 Joda Frida har det bra hun har vært innekatt siden hun ble født og er så frisk og fin atte 😻 savner moren og søsknene hennes da
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #53 Skrevet 3. februar 2024 Vi har maine coon og vanlig huskatt, er så koselig med katt❤️ maine coon er som en hybrid mellom hund og katt, kjempe artig rase med mye personlighet. vi har katteluke så de får gå inn og ut som de vil. Når vi er bortreist mer en enn helg kommer noen innom å fyller på vannfontenen og matskålen. Er vi bortreist nyttårsaften er de på kattekennel🥰 begge kattene er forsikret. ingen av de tisser inne. Men de klorer litt på sofaen og har tygd over noen mobilladere og andre tynne ledninger😅 Anonymkode: 873e4...c1c
Matas Skrevet 3. februar 2024 #54 Skrevet 3. februar 2024 Mye bra tips i tråden her. Ser dere ønsker å ha katten ute. Jeg anbefaler å høre med lokal dyrebeskyttelse/kattehus eller hva enn som finnes i deres område om de har hørt noe negativt i forb. med folk og katter i området der dere bor. Det finnes dessverre en del mennesker der ute som er onde, spesielt mot katter, og dette er ofte noe de lokale dyrebeskytterene har oversikt over. Altså om det har skjedd noe spesielt i deres område som er verdt å tenke på i forb. med det å ha utekatt. Det er mange som nevner at de ikke har opplevd kloring av møbler, men jeg vil allikevel nevne at det selvsagt blir slitasje og merker på møbler selv om katten ikke fysisk klorer på møblene. Skinnsofa pluss katt med raptus kan være veldig kjedelig hvis man er glad i sofaen😅 Det fører til mange små merker i sofaen etterhvert. Synes mindre på stoffmøbler sånn sett. Jeg anbefaler også å ha gamle gardiner hengende oppe som man ikke er så redd for hvis dere skal få dere kattunge. Det å avvenne kattungen med at den ikke får lov til å klatre i gardinene kan ta litt tid. Ellers, katter må aktiviseres, og spesielt unge katter med masse energi. Det er noe dere må legge inn i rutinene deres i løpet av dagen (gjerne flere ganger) en stund fremover når dere får katten i hus. Hvis dere skaffer dere kattunge vil jeg også nevne at det å ha kattunge i hus både kan være frustrerende og slitsomt, det er ikke bare kos😅 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2024 #55 Skrevet 3. februar 2024 Katter er på mange måter litt som hunder - de kan i stor grad bli hva du gjør de til. De aller fleste som har katter som klorer opp møbler, hyler og skriker, tisser overalt osv. har katter som ikke får alle behovene sine møtt på en god måte. Det være seg sosialt, med tanke på plass og fasiliteter, stimuli eller at de rett og slett blir misforstått og lest feil. Alle kattene vi noen gang har hatt kan flere triks, alt fra ord som ja/nei/ut/mat, komme på innkalling og de har alle vært generelt hyggelige individer. Felles for disse er at vi har hatt de fra de har vært kattunge og sørget for å time det slik at det alltid har vært folk hjemme i starten slik at vi får fulgt skikkelig opp. Det har nok tatt mye tid sånn totalt sett, men alt av oppdragelse har blitt til en vane så det inngår liksom i dagen uansett. Og belønningen er kjempesnille katter som virkelig er en fin del av familien Vi betaler ca. 300 i måneden per katt i fôr, rundt 200 for kattesand (Everclean er i en egen liga) og rundt 1200 for helsesjekk og vaksiner hos veterinær. Ormekur får de etter behov, koster et par hundrelapper i året maks. Anonymkode: eb6c2...9c7 1
Gjest SoleilNeige Skrevet 3. februar 2024 #56 Skrevet 3. februar 2024 (endret) On 1/29/2024 at 7:08 PM, AnonymBruker said: Tissing i sofa og seng. Det er ikke til å unngå. Kastrering hos hannkatter vil gjøre det bedre, men, det vil være et evigvarende problem livet ut i mer eller mindre grad. Katter tisser når de har vondt, når de er misfornøyd, når de er sulten, når noe i hjemmet og rutinen er endret og bare på purfaen. Alt av tøy på gulv, sekker og bagger, alt blir tisset på i løpet av et sekund, kastrert eller ei. Anonymkode: 67c02...78f Jeg har hatt katt i alle år, både gutter og jenter og aldri opplevd at det har blitt tisset steder utenom kattedoen. Grunner til at katter tisser / markerer på uønskede steder kan være: Det er flere katter i huset som katten ikke trives med og vil markere sitt teritorium. Kattedoen er ikke rengjort, eller den trives ikke med doen eller kattesanden (mye parfyme) Katten lukter gammel urin på sofaen (kan f.eks komme av at den har tidligere hatt litt på labben som har smittet over på sofaen. Da tror den at «dette er mitt do» Om katten har løpetid, vil den markere med urin for å tiltrekke andre katter, dette forsvinner ved kasterering. Katten er stresset / syk, f.eks urinveissinfeksjon Katten har ikke kattedo eller mulighet til å komme seg ut for å tisse (eier ikke hjemme/ sover) Katter gjør ikke dette «på purfaen» for å være rampete. Det er alltid en grunn til det, som eier må ta på alvor. Mange katteeire tar ikke ansvar nok og derfor opplever de dette. Endret 3. februar 2024 av SoleilNeige
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå