Gå til innhold

Vurderer katt - noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Vi vurderer å få oss katt, men har ingen erfaring med katt fra før. 😅 

Vi er bare I tankeprosessen om dette er noe som passer for oss, og jeg lurte på - dere som har katt, er det noe tips, tanker refleksjoner som dere har som vi burde tenke på før vi får oss katt? Noen erfaringer å komme med? 

Vi er en voksen og en tenåring :) Jeg har erfaring med hund, men det er ikke noe som passer inn i vår hverdag nå. 

Anonymkode: 71217...f56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å ta en tur innom en dyrebeskytter, snakke med de frivillige og hilse på dyra de har inne.

Anonymkode: f16e4...85c

• Liker 7
Skrevet

Katter er fantastiske dyr! Men bortsett fra at du slipper turgåing og dressur både krever og koster de like mye som en hund. Tilsyn, omsorg, kvalitetsmat, vaksiner, oppfølging hos veterinær, pass i ferien og så videre.  

Anonymkode: 1b690...77e

• Liker 12
Skrevet

Det er 3 ting du må være forberedt på og tenke nøye gjennom. 

Har bare erfaring med hannkatter. 2 innekatter og 1 utekatt. 

Tissing i sofa og seng. Det er ikke til å unngå.
Kastrering hos hannkatter vil gjøre det bedre, men, det vil være et evigvarende problem livet ut i mer eller mindre grad. Katter tisser når de har vondt, når de er misfornøyd, når de er sulten, når noe i hjemmet og rutinen er endret og bare på purfaen. Alt av tøy på gulv, sekker og bagger, alt blir tisset på i løpet av et sekund, kastrert eller ei. 

Du må være forberedt! Ingen katt på soverommet. Skal du ha katt på soverommet, ha ekstra dyne og pute liggende og kjøp deg madrassbeskytter. Tissekladder og pledd i sofa. 

Tissing inne er hovedgrunnen til at jeg ikke har katt. Selv om at jeg virkelig ønsker meg katt.
Utekatter tisser mindre inne, fordi de er mindre inne, men det skjer med de også. 

Oppklorte og tygd i stykker møbler. 
Sofa, stoler, seng og alt av tekstil kan du ikke være for tilknyttet. Du må bare godta det. Du kan fylle opp huset med så mange store og små klorestativer som du bare vil. Det er ikke til å unngå. 

Kan være vanskelig å få noen til å passe på katten over lengre tid. 
Sier seg selv. Katter trives best hjemme. Innekatt er lettere å få fysisk hjelp for, en utekatt vil ikke like å bli holdt inne i lengre tid hvis du er uheldig. Å sende den bort til familie fordi du vil på ferie, er ikke bra for katten og det er bare stress for de som skal passe i tillegg. Har du ikke noen i nærheten som kan komme innom hver dag, så er det vanskelig å få hjelp til "kattepass". Sender du katten på kennel eller på ferie til slekt, så får du en katt som ikke trives, stresser på seg urinveisinfeksjon og når de kommer hjem så er de forbannet og tisser ned hele huset ditt. Katter liker ikke forandringer. 

Det er de tre største negative tingene med katter. 
Katter er veldig sosiale dyr, og det er ikke nok å bare gi dem mat og vann også trives de. Behandlet riktig, så kan du få en skikkelig kosete fangbarn som forguder deg. Dersom du ikke koser med kattungen din, så får du en sær jævel som ikke liker menneskelig kontakt. Men, jeg har hørt at hunnkatter kan være sære jævler av natur, og hannkatter mer kosete, lekete og tullete som gir mye glede, og frustrasjon. Det finnes så klart sære antisosiale hannkatter og kosete hunnkatter, men generelt sett så er hannkatter best. 

Jeg vil ikke ha utekatt, fordi folk hater generelt ukjente katter og behandler dem deretter. Ene katten min ble sparket, slått og fikk raketter skutt etter seg flere ganger. Utekatter forsvinner, blir stjålet, påkjørt og skadet av folk og dyr. 
Innekatter krever mye oppmerksomhet og kos. De er ikke til bare pynt. Jeg kan leve med ødelagte møbler, jeg kan leve med å ikke få kattepass, men at de tisser ned hele huset fordi jeg har byttet gardiner... det orker jeg bare ikke igjen. 

Anonymkode: 67c02...78f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kastrering hos hannkatter vil gjøre det bedre, men, det vil være et evigvarende problem livet ut i mer eller mindre grad. Katter tisser når de har vondt, når de er misfornøyd, når de er sulten, når noe i hjemmet og rutinen er endret og bare på purfaen. Alt av tøy på gulv, sekker og bagger, alt blir tisset på i løpet av et sekund, kastrert eller ei. 

Du må være forberedt! Ingen katt på soverommet. Skal du ha katt på soverommet, ha ekstra dyne og pute liggende og kjøp deg madrassbeskytter. Tissekladder og pledd i sofa. 

Tissing inne er hovedgrunnen til at jeg ikke har katt. Selv om at jeg virkelig ønsker meg katt.
Utekatter tisser mindre inne, fordi de er mindre inne, men det skjer med de også. 

Sofa, stoler, seng og alt av tekstil kan du ikke være for tilknyttet. Du må bare godta det. Du kan fylle opp huset med så mange store og små klorestativer som du bare vil. Det er ikke til å unngå. 

Sier seg selv. Katter trives best hjemme. Innekatt er lettere å få fysisk hjelp for, en utekatt vil ikke like å bli holdt inne i lengre tid hvis du er uheldig. Å sende den bort til familie fordi du vil på ferie, er ikke bra for katten og det er bare stress for de som skal passe i tillegg. Har du ikke noen i nærheten som kan komme innom hver dag, så er det vanskelig å få hjelp til "kattepass". Sender du katten på kennel eller på ferie til slekt, så får du en katt som ikke trives, stresser på seg urinveisinfeksjon og når de kommer hjem så er de forbannet og tisser ned hele huset ditt. Katter liker ikke forandringer. 

Katter er veldig sosiale dyr, og det er ikke nok å bare gi dem mat og vann også trives de. Behandlet riktig, så kan du få en skikkelig kosete fangbarn som forguder deg. Dersom du ikke koser med kattungen din, så får du en sær jævel som ikke liker menneskelig kontakt. Men, jeg har hørt at hunnkatter kan være sære jævler av natur, og hannkatter mer kosete, lekete og tullete som gir mye glede, og frustrasjon. Det finnes så klart sære antisosiale hannkatter og kosete hunnkatter, men generelt sett så er hannkatter best. 

Jeg vil ikke ha utekatt, fordi folk hater generelt ukjente katter og behandler dem deretter. Ene katten min ble sparket, slått og fikk raketter skutt etter seg flere ganger. Utekatter forsvinner, blir stjålet, påkjørt og skadet av folk og dyr. 
Innekatter krever mye oppmerksomhet og kos. De er ikke til bare pynt. Jeg kan leve med ødelagte møbler, jeg kan leve med å ikke få kattepass, men at de tisser ned hele huset fordi jeg har byttet gardiner... det orker jeg bare ikke igjen. 

Jeg har hatt katter så å si hele livet og kjenner meg ikke igjen i dette punktet med pissingen her og der.

Anonymkode: b8ee2...2b8

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. 

Vi er bare I tankeprosessen om dette er noe som passer for oss, og jeg lurte på - dere som har katt, er det noe tips, tanker refleksjoner som dere har som vi burde tenke på før vi får oss katt? Noen erfaringer å komme med? 

Vi er en voksen og en tenåring :) Jeg har erfaring med hund, men det er ikke noe som passer inn i vår hverdag nå. 

Det viktigste er at dere må forstå at det krever en del å ha katt også. Det er ikke nok å bare gi mat,tømme do og eventuelt slippe katten ut.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ang. tiss i møbler.. har hatt flere katter, og har kun opplevd det med en av ha kattene etter han var kastrert og etter at han var flyttet ut og var på besøk hos meg igjen. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har hatt katter så å si hele livet og kjenner meg ikke igjen i dette punktet med pissingen her og der.

Enig. Våre tisset aldri innendørs. Kun på kattedo. Det er absolutt ikke normalt, vedkommende må ha vært veldig uheldig med sin katt, eller hatt innekatt som aldri har lært seg å gå på kattedo?

Mitt tips er å ikke tvinge en katt til å vøre innekatt. Våre var så lykkelige, mens jeg har møtt innekatter som har en veldig rastløs energi. De er ikke skapt for det.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis katten skal slippes ut bør den være nærmere et år.. noen kan gå ut før.. men uansett vil jeg anbefale på det sterkeste å være ute sammen med katten de første gangene. Og dere bør ha kattedo inne uansett. 

Kastrering eller sterilisering må tas så tidlig som mulig. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg anbefaler å bli forvert i dyrebeskyttelsen! På den måten slår dere to fluer i en smekk. Dere har da førsteprioritet å adoptere om dere faller for katten, dere lærer dere å kjenne katten uten presset om at dere må adoptere den og dere hjelper en katt som ellers ikke hadde hatt en sjanse i verden. 
Vi har fostret over 30 katter de siste årene og vi elsker det(minus tissing i sofa, kloring på møbler, sykdom, du mister litt håp for menneskeheten og avliving, men det er faktisk realiteten uansett hvilken katt du har minus det å miste håp😅). 

Anonymkode: ce2ee...603

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette med sofa og seng - vi bor i en 2-roms så det er jo en sofa og seng i alle rom! Er det dumt...?
Kjente jeg ble litt skeptisk nå angående det med pissingen, men godt du sa det der! ❤️ 

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Katter er fantastiske dyr! Men bortsett fra at du slipper turgåing og dressur både krever og koster de like mye som en hund. Tilsyn, omsorg, kvalitetsmat, vaksiner, oppfølging hos veterinær, pass i ferien og så videre.  

Anonymkode: 1b690...77e

Absolutt! Absolutt!

Grunnen til at vi ikke skal ha hund er fordi at tenåringen og meg ikke vil klare å tilfredsstille punktet om daglig turgåingen. Alt det andre har vi mulighet til ❤️ 

Skrevet
14 hours ago, KoopaTroopa said:

Enig. Våre tisset aldri innendørs. Kun på kattedo. Det er absolutt ikke normalt, vedkommende må ha vært veldig uheldig med sin katt, eller hatt innekatt som aldri har lært seg å gå på kattedo?

Mitt tips er å ikke tvinge en katt til å vøre innekatt. Våre var så lykkelige, mens jeg har møtt innekatter som har en veldig rastløs energi. De er ikke skapt for det.

Takk ❤️ 

Det er det jeg har tenkt også, egentlig. At vi skal ha en så er det en som liker å være ute! Det virker jo som om de har lyst til å utforske og se seg om. 🙂 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har aldri skjedd hos meg helle, har hatt karter hele livet, og de har aldri tisset inne 

Anonymkode: 20383...e49

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har hatt tilsammen 9 katter. Ingen av dem har tisset inne. Ingen av dem har ødelagt møbler. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har hatt katt hele livet, har to nå, og har aldri opplevd tissing i møbler. En gang hadde jeg en kattunge som tisset i senga, men det var vår egen feil, da han ikke hadde vennet seg helt til dokassa enda. 
Når det gjelder oppkloring av møbler så kan det helt klart være en utfordring, men det kan også avlæres. Så lenge du sørger for at katten har et klorebrett tilgjengelig så er det mulig å lære katten at den ikke skal klore andre steder. Vår ene klorer ikke på møblene, mens den andre klorer på hjørnet av sofaen dersom vi ikke er til stede.... Men uansett så er det så lite at det foreløpig ikke syns i stoffet. 

Anbefaler deg å lese deg godt opp om de forskjellige rasene slik at du finner en katt som passer deres familie. Katteraser er like ulike som hunderaser, de krever forskjellig stell og har forskjellig lynne. Om det skal være en innekatt trenger du utstyr for aktivisering og en rase som trives med å være inne. 

Lykke til, katter er herlige dyr og jeg håper dere finner et familiemedlem som blir til glede for alle. Men viktig at hele familien er klar over ansvaret ved å skaffe seg et dyr og at katt ikke nødvendigvis er et enklere alternativ enn hund, selv om du slipper å gå tur hver dag (noen gjør jo det også med katten sin...).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei. 

Har hatt mange katter. Jeg pleier å ta imot omplasserte katter. Kattunger krever sykt mye og ødelegger mye første året. Så det må dere være klar over om dere går for kattunge.

Drar dere til durebeskyttelsen og besøker kattehus, har jeg allid lykkes med å ta med meg den katten som velger meg. Sett deg ned på huk,  hold hånden frem og se hvem som kommer.  Noen er litt mer generte, så vent, det kan være en av de som bruker litt tid på å komme , som er rett pus for deg.

Sist jeg gjorde det, fikk vi med oss et nervevrak, men med masse kos, mat osv, fikk vi verdens beste katt ut av den.

Det jeg er nøye på er klor og biting. Så jeg tester altid pus ved å ta katten på magen. Klikker katten med tenner og klør, da blir den ikke med hjem. Setter den tenne lett i som å si fra at dette ikke er ok, men ikke tar i. Så kan det jobbes med. Av og til reagerer de ikke i Det heletatt.  Og de er svært trygge. 

Er du mye borte kan det å ha 2 st som er venner fra før fint for dem. Noen liker å være alene,  og da skal dere ikke ha to

Anonymkode: fd6d2...166

• Liker 2
Skrevet

Ikke vær redd for noe, det du er redd for- sett det bort (inn i skap, skuffer eller boden). Spesielt når de er små/unge, så er kan de være veldig rampete.

Lag muligheter til at katten kan få gjemme seg når den vil ha ro, mine har fått vei til oppå skap, og egne hyller høyt oppe. Med litt leker og kosetepper der det er plass.

De liker at det er rent, så hold det støvfritt og ryddig der de skal sove, og rengjør både drikke-og spiseskålen hver dag, og hold kattedoen så ren og ryddig som mulig.

Og ha en ledig plass i vinduene, der kan de sitte lenge å glo.

Pass på at plantene ikke er giftige, for noen katter elsker å "spise" på alt av planter.

Ellers er det mye kos, og det pleier å gå seg til med det meste.

Anonymkode: ea7a4...e5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tips: Skaff dere innekatt. Så slipper dere å være med på å ødelegge fuglebestanden.

Anonymkode: 18ed6...e8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har erfaring med hund, men det er ikke noe som passer inn i vår hverdag nå. 

Hvorfor passer det ikke med hund? Hvordan tenker du at det er bedre med katt?

Anonymkode: 4f35d...9d0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...