Gå til innhold

Norge velger å fortsette å støtte UNRWA.

NatNat

Anbefalte innlegg

Gjest Atheena
Ichiko skrev (21 minutter siden):

Det er ikke snakk om å kutte ut nødhjelp, men om å kutte ut UNRWAs skadelige virksomhet. For så lenge UNRWA lar Hamas grafse til seg det de vil av ressurser tjener organisasjonen mot sin hensikt, som opprinnelig var ment å hjelpe de sivile. Nødhjelputdeling til de sivile kan overtas av andre organsisasjoner, slik at hjelpen kommer fram til de som skal ha den.

Ja, men det går ikke over natten. Det er vell en av de største og de har holdt på siden 1949. Hvis den stanses så er det katastrofalt. 

Det må skje på sikt, ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Atheena said:

Ja, men det går ikke over natten. Det er vell en av de største og de har holdt på siden 1949. Hvis den stanses så er det katastrofalt.

Det må skje på sikt, ikke nå.

Det ser ut til at organisasjonen UNRWA er så gjennomkorrupt at de er langt på vei til å bli historie. Det er ikke først og fremst organisasjonen som skal videreføres men hjelpen til sivile, og der er det som sagt flere som kan steppe inn da de befinner seg i området. UNRWA har så til de grader misbrukt sin stilling, så det er svært bra at andre kan overta.

Endret av Ichiko
  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 timer siden):
Sitat

USA og en rekke andre vestlige land har inntil videre stanset støtten til UNRWA

Du er enig med USA her altså?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Ichiko skrev (35 minutter siden):

Det ser ut til at organisasjonen UNRWA er så gjennomkorrupt at de er langt på vei til å bli historie. Det er ikke først og fremst organisasjonen, men hjelpen til sivile som må videreføres, og der er det som sagt flere som kan steppe inn da de befinner seg i området. UNRWA har så til de grader misbrukt sin stilling, så det er svært bra at andre kan overta.

De kan ikke steppe inn over natten. Det er ikke så lettvint. Det blir som å tro at du kan stenge Ullevål sykehus og overføre alle pasientene til Tromsø i løpet av uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Atheena said:

De kan ikke steppe inn over natten. Det er ikke så lettvint. Det blir som å tro at du kan stenge Ullevål sykehus og overføre alle pasientene til Tromsø i løpet av uka.

Det sier du, men jeg velger å tro at israelerne har mer innsikt i dette, og oversikt over realitetene på bakken.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 time siden):

Det viser seg mer og mer at UNRWA er til for å tjene Hamas og gjør det motsatte av å hjelpe de sivile, og da blir denne sammenligningen et hån mot de som jobber på Ullevål. 

Smart trekk da. Lage sin helt egne hjelpeorganisasjon som de eneste i verden, slik at de kan finansiere terror gjennom veldedighetspenger fra Vesten. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Atheena skrev (3 timer siden):

Jeg tviler ikke, men akkurat nå er den hjelpen så utrolig viktig at det er en katastrofe hvis den kuttes ut. 

Det viktigste er menneskeliv og å prøve å dempe skadene for de som lider og er helt uskyldige i dette på Gaza. 

Dersom det viktigste er menneskeliv må de som tar livsnødvendig hjelp fra sivile bort. Altså, UNRWA må bort. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en desperat stemning både her og der for tiden.

Hamas pustes i nakken, sannheter kommer på bordet. Det ser ikke lyst ut og tilhengerne kjemper en tapt kamp. Israel har gitt klar beskjed flere ganger: De gir seg ikke før Hamas er historie, det nytter altså ikke å rope og skrike.

Nå håper jeg at noen greier å forhindre at mer norske penger havner i terroristenes lommer, vi kan ikke sponse galskapen.

En annen gruppering på Gaza som jeg også stiller spørsmål ved er WHO, slik de opptrådte i forbindelse med Al Shifa vekker mistanke og de burde også granskes.

Egentlig gjelder det stort sett alle org. som opererer i Gaza, vi har jo sett hvordan f.eks. Gilbert nærmest skrøt av Hamas' utførelse av terrorangrepet. Jeg tror ingen som enten ikke er fullblods Hamas eller store Hamas sympatisører har kunnet operere inne i Gaza.

At UNRWA = Hamas er den minste overraskelsen, ville vært rart om de ikke var det + Israel har sagt det i mange år, granskningen ble sabotert og FN ledere har forsnakket seg flere ganger.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (2 minutter siden):

Det er en desperat stemning både her og der for tiden.

Hamas pustes i nakken, sannheter kommer på bordet. Det ser ikke lyst ut og tilhengerne kjemper en tapt kamp. Israel har gitt klar beskjed flere ganger: De gir seg ikke før Hamas er historie, det nytter altså ikke å rope og skrike.

Nå håper jeg at noen greier å forhindre at mer norske penger havner i terroristenes lommer, vi kan ikke sponse galskapen.

En annen gruppering på Gaza som jeg også stiller spørsmål ved er WHO, slik de opptrådte i forbindelse med Al Shifa vekker mistanke og de burde også granskes.

Egentlig gjelder det stort sett alle org. som opererer i Gaza, vi har jo sett hvordan f.eks. Gilbert nærmest skrøt av Hamas' utførelse av terrorangrepet. Jeg tror ingen som enten ikke er fullblods Hamas eller store Hamas sympatisører har kunnet operere inne i Gaza.

At UNRWA = Hamas er den minste overraskelsen, ville vært rart om de ikke var det + Israel har sagt det i mange år, granskningen ble sabotert og FN ledere har forsnakket seg flere ganger.

Ja, det er interessant å se at det som Israel har sagt lenge viser seg å ikke være propaganda likevel… 

Her har du nok dessverre rett. Det er mye som kan settes spørsmålstegn ved, og jeg håper alt kommer for en dag. De sivile i Gaza virker mer som et middel enn noe annet for de som egentlig skulle hjulpet dem. Ikke egentlig et sjokk all den tid Hamas-lederen selv sa at de sivile er UN sitt ansvar, ikke myndighetene på Gaza sitt. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporing, brudd på underforumets retningslinjer og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (14 timer siden):

De burde heller søke fred, og jobbe for en tostatsløsning, hvis de prøver å hevne seg på israel vil de bare forlenge sine egne lidelser,  de kan aldri vinne mot israel

Det samme gjelder vel også motsatt veg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (På 4.2.2024 den 11.45):

Ikke jeg som sier. Men ja, flere har det synet. De er ikke jøde vennlige og mange jøder er sterkt imot miff og lignende organisasjoner. Skal man støtte jøder og Israel bør man holde seg langt unna miff. 

Godt du ikke er det. Man bør virkelig ikke undervurdere kristne sionister, de er mange, vokser raskt og har mye makt. 

Kristne sionister. Ikke sionister/ jødiske sionister. Flere av jødiske sionister nektet (når Israel ble opprettet) og nekter å flytte til Israel pga kristne sionister og deres profetier. 

Jeg har satt meg litt mer inn i MIFF etter at det ble så svartmalt her, og har ikke i det hele tatt fått det inntrykket du har. De er for jøder, for Israel, og for fred i Midtøsten. Ikke noe å ikke like, vel? Hvorfor skulle noen ikke ville flytte til Israel på grunn av profetier i en annen religion? Og hva er farlig med kristne sionister, sånn siden du nevner det? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Gabriel said:

Det samme gjelder vel også motsatt veg. 

Delvis. Israel må også jobbe for en tostatsløsning, men i motsetning til Palestina har de alle forutsetninger for å vinne militært.  Israel har historisk sett også vært den mest villige parten til å inngå varige fredsavtaler i området. Når myndigheter i området har inngått fred med Israel har de flere ganger vist at de er villig til å strekke seg langt for å få til dette.

Per dags dato er ikke viljen til stede i samme grad som tidligere. Delvis pga 7. Oktober, men også pga. en langvarig terrorkampanje av Hamas i nesten 20 år forut angrepet. Om vi hadde sett en fredelig kampanje fra palestinerne for en 2-stats løsning kunne nok dette endret seg fort.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Israel, ved forsvarsminister Yoav Gallant, har i dag offentliggjort navnene på de 12 UNRWA-ansatte som aktivt deltok i terrorangrepet den 7. oktober. Blant disse var det lærere ved UNRWA-drevne skoler.

I tillegg er det i følge etterretningsopplysninger betydelige indikasjoner på at over 30 til har deltatt under angrepet med å bl.a. kidnappe og bortføre gisler, og plyndre israelske boligområder.

Gallant sier at UNRWA har mistet all legitimitet og kan ikke lenger fungere som en FN-instans. I følge ham er minst 12% av de 13 000 UNRWA-ansatte i Gaza tilknyttet Hamas eller PIJ:

"1468 ansatte er aktive i Hamas og PIJ, 185 er aktive i Hamas' militære avdelinger, og 51 er aktive i PIJs militære avdeling."

Under er link til kildeartikkel på engelsk, med mer informasjon og bilder av bl.a. de 12. Hverken NRK eller VG har omtalt denne saken.

https://www.timesofisrael.com/israel-reveals-12-unrwa-staffers-it-says-took-part-in-oct-7-says-30-more-assisted/

Endret av Ichiko
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ichiko said:

Israel, ved forsvarsminister Yoav Gallant, har i dag offentliggjort navnene på de 12 UNRWA-ansatte som aktivt deltok i terrorangrepet den 7. oktober. Blant disse var det lærere ved UNRWA-drevne skoler.

I tillegg er det i følge etterretningsopplysninger betydelige indikasjoner på at over 30 til har deltatt under angrepet med å bl.a. kidnappe og bortføre gisler, og plyndre israelske boligområder.

Gallant sier at UNRWA har mistet all legitimitet og kan ikke lenger fungere som en FN-instans. I følge ham er minst 12% av de 13 000 UNRWA-ansatte i Gaza tilknyttet Hamas eller PIJ:

"1468 ansatte er aktive i Hamas og PIJ, 185 er aktive i Hamas' militære avdelinger, og 51 er aktive i PIJs militære avdeling."

Under er link til kildeartikkel på engelsk, med bilder av bl.a. de 12. Hverken NRK eller VG har omtalt denne saken.

https://www.timesofisrael.com/israel-reveals-12-unrwa-staffers-it-says-took-part-in-oct-7-says-30-more-assisted/

Om de så ikke hadde noen tilknytninger til Hamas og PIJ, så burde UNRWA uansett vært avviklet fordi det fungerer så ekstremt dårlig, men om det som har kommer frem i det siste stemmer, så er det jo virkelig ingen tvil.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (8 minutter siden):

Under er link til kildeartikkel på engelsk, med bilder av bl.a. de 12. Hverken NRK eller VG har omtalt denne saken.

Takk for nok et informativt innlegg👏

Jeg forstår bare ikke at dette ikke kommer i norske medier? Uetisk og partisk fremstilling slik bl.a NRK holder på. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Aliquis said:

Om de så ikke hadde noen tilknytninger til Hamas og PIJ, så burde UNRWA uansett vært avviklet fordi det fungerer så ekstremt dårlig, men om det som har kommer frem i det siste stemmer, så er det jo virkelig ingen tvil.

Enig. Jeg tipper de bildene + info som ble publisert i dag er noe av det bevismaterialet Israel tidligere har lagt frem for amerikanske og mange andre lands myndigheter.

1 minutt siden, Julebrunost said:

Takk for nok et informativt innlegg👏

Jeg forstår bare ikke at dette ikke kommer i norske medier? Uetisk og partisk fremstilling slik bl.a NRK holder på. 

Vær så god! Jeg forstår hvorfor det ikke kommer i norske medier, for de publiserer heller noe de kan vri til å sette Israel i et dårligst mulig lys; dét, samt siste nytt fra Hamas.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Julebrunost said:

Jeg så det, men tror ikke jeg noen gang har sett "alleged" og "allegations" bli brukt så mye i én artikkel.

Dukker denne saken opp i norske medier likevel, bruker de sikkert CNN-versjonen som kilde.

Endret av Ichiko
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere beviser av UNRWA-ansattes deltakelse under 7. oktober-terroren.

Den som er identifisert på videoen under er Faisal Ali Mussalem Al-Naami, ansatt som sosialarbeider av UNRWA ( https://www.timesofisrael.com/israel-reveals-12-unrwa-staffers-it-says-took-part-in-oct-7-says-30-more-assisted/ )

OBS! Det er ikke noen blodige scener på videoen.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...