Gå til innhold

Norge velger å fortsette å støtte UNRWA.

NatNat

Anbefalte innlegg

I motsetning til mange land i Europa og USA.  Moro nok, det var USA, Tyskland, EU, Sverige og Norge som ga mest.  Lang ned på lista, finner vi Saudi Arabia og helt i bunnen Qatar 😄 (Det er nok billigere å klage enn å betale )

Chris Gunness, ex spokesman for UNRWA til Al Jazeera : My message to the Arab world, particularly to the Gulf, is where are you? Because they’re making billions each day on oil revenues. A tiny fraction of those oil revenues would see UNRWA’s financial problems disappear overnight. This unconscionable gap inflicted by these Western countries would be filled very quickly,”
https://www.aljazeera.com/news/2024/1/28/which-countries-have-cut-funding-to-unrwa-and-why

Og hvis noen lurer hvorfor, flere UNRWA ansatte skal ha vært involvert i oktober angrepet i Israel. 
Nå vet dere hvor skattepenger deres går til. Til folk som støtter terrorister.

Jeg skal melde meg inn på MIFF i kveld. Min måte å protestere på at mine skattepenger går til sånne mennesker.

• Liker 23
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er svært merkelig at europeiske land og ikke de rike araber staten er de som gir mest penger til Gaza. 

Noen som vet hvorfor det er slik ? Skulle tro araber landene ville gi endel om så bare for å kunne demonstrer overfor egen befolkning at de gjør det de kan for å hjelpe. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dumt å trekke støtte til UNRWA midt i en humanitær katastrofe, men kravene til UNRWA må følges opp ift skolepensum og jødehat etter krigen etc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sadpanda said:

Synes det er svært merkelig at europeiske land og ikke de rike araber staten er de som gir mest penger til Gaza. 

Noen som vet hvorfor det er slik ? Skulle tro araber landene ville gi endel om så bare for å kunne demonstrer overfor egen befolkning at de gjør det de kan for å hjelpe. 

Ja, fordi de er mindre dumme enn vestlige land. Rett og slett.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattepengene mine går til bygging av terror tuneller, når en har sett hva de har bygget i sine skoler etc? Jippi! 
Dette har de råd til, men ………. har de ikke råd til. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadpanda skrev (13 timer siden):

Det kritiske er UN i UNRWA : fra arabisk side, er UN en fundemental del av problemet. 

Støtten fra araberlandene  går direkte mot Palestinske selvstyremyndigheter eller Hamas, avhengig av politisk retning. 

En annen sak er at de fleste araberlandene ikke gir på statsnivå, men på personnivå : statsbegrepet er ekstremt svakt i de fleste av disse landene.  

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Sadpanda said:

Fordi den fjerde søylen i islam er at hver enkelte skal gi til de fattige hvert år. 
Staten kan ikke gi på vegne av individet, det telles ikke. 
Mye av det som blir gitt, blir gitt lokalt og regionalt.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York Times fikk tilgang til dokumentet som er grunnlaget for at mange land trekker støtten til UNRWA. Avisen har en artikkel om UNRWA-ansattes deltakelse i Hamas, bl.a. har flere vært aktivt med under 7. oktober-angrepene.

Det er dessverre betalingsmur på artikkelen, men her er noen punkter:

- bevis for at UNRWA-ansatte kidnappet israelere, fraktet ammunisjon til bruk i terrorangrepet, skal også ha kjørt rundt med liket av en død soldat og deltatt i angrepet på kibbutz Be’eri den 7. oktober

- dokumentet beskriver de UNRWA-ansattes navn, detaljer ang. terrortilknytning og stillingene de har innehatt i UNRWA. Ti av dem er medlemmer av Hamas, mens en er medlem av palestinsk Islamsk Jihad. Syv av dem skal ha jobbet som lærere ved UNRWA-skoler, og to jobbet på skoler i andre stillinger. De tre øvrige ble beskrevet som en funksjonær, en sosialarbeider og en lagersjef.

New York Times skriver også at israelsk etterretning har ført til at de tolv UNRWA-ansatte nå er mistenkt. Frigitte israelske gisler skal ha fortalt at de har oppholdt seg i kjellere hos UNRWA-ansatte mens de var i fangenskap.

Kilde: https://www.nytimes.com/2024/01/28/world/middleeast/gaza-unrwa-hamas-israel.html

Siden pengestøtte til UNRWA blir nevnt her i tråden, så er det som flere skriver at pengestøtte fra muslimske land for det meste går privat. Det gjør også Qatars pengestøtte til vestlige organisasjoner og institusjoner som promoterer palestinernes sak.

Og det er snakk om store summer.

Endret av Ichiko
  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 28.1.2024 den 19.44):

Synes det er dumt å trekke støtte til UNRWA midt i en humanitær katastrofe, men kravene til UNRWA må følges opp ift skolepensum og jødehat etter krigen etc

Enig, veldig viktig at støtten fortsetter per nå i alle fall.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 28.1.2024 den 19.41):

I motsetning til mange land i Europa og USA.  Moro nok, det var USA, Tyskland, EU, Sverige og Norge som ga mest.  Lang ned på lista, finner vi Saudi Arabia og helt i bunnen Qatar 😄 (Det er nok billigere å klage enn å betale )

Chris Gunness, ex spokesman for UNRWA til Al Jazeera : My message to the Arab world, particularly to the Gulf, is where are you? Because they’re making billions each day on oil revenues. A tiny fraction of those oil revenues would see UNRWA’s financial problems disappear overnight. This unconscionable gap inflicted by these Western countries would be filled very quickly,”
https://www.aljazeera.com/news/2024/1/28/which-countries-have-cut-funding-to-unrwa-and-why

Og hvis noen lurer hvorfor, flere UNRWA ansatte skal ha vært involvert i oktober angrepet i Israel. 
Nå vet dere hvor skattepenger deres går til. Til folk som støtter terrorister.

Jeg skal melde meg inn på MIFF i kveld. Min måte å protestere på at mine skattepenger går til sånne mennesker.

Helt vanvittig. Jøder måtte flykte fra arabiske land i årene rundt Israels opprettelse, og de ble integrert i det israelske samfunnet. Mange arabere, eller "palestinere" som de begynte å kalle seg etter Israel ble opprettet, dro fra hjemmene sine så arabiske land skulle uforstyrret få ødelegge Israel. Gikk ikke slik de håpet heldigvis. Men, disse flyktningene ble ikke integrert i arabiske land, men nektet rettigheter slik at de skulle beholde flyktningestatus for å brukes som pressmiddel mot Israel. Nå er det på tide at verden krever at arabiske land integrerer og tar seg av de arabiske flyktningene slik Israel tok seg av jødiske flyktninger fra arabiske land.

Og UNWRA bør kun finansieres av arabiske land, ingen vestlige land burde gi en eneste øre til denne rasistorganisasjonen.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 28.1.2024 den 19.44):

Arabiske land burde trå til her, integrere og gi disse et permanent hjem og statsborgerskap i Jordan og Egypt. UNWRA er en korrupt og rasistisk organisasjon som har flere ansatte som altså terrorister, og enda flere som sympatiserer med terrorister.

Hvorfor skal palestinerne ha en egen organisasjon til å ta seg av dem forresten? UNWRA burde bare avvikles.

Endret av Lothlorien-
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge gjør seg selv til latter igjen. 

Norge burde kuttet all støtte til organisasjonen med en gang det ble kjent terrorister derfra har deltatt i angrepet 7.oktober. 

Endret av Drizzt
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (16 minutter siden):

Norge gjør seg selv til latter igjen. 

Norge burde kuttet all støtte til organisasjonen med en gang det ble kjent terrorister derfra har deltatt i angrepet 7.oktober. 

Det er så sykt det hele. Så litt av "Debatten" på torsdag, hvor det var 6-7 veldig pro-palestina deltakere, og kun EN som talte Israels sak. På en skattefinansiert kanal som NRK. Og de representantene fra næringslivet som deltok der, som snakket om at vi må si ifra, vi må støtte Gaza og at krigen må stoppe nå. At de sier ifra fordi de har noen viktige verdier og prinsipper vi alle må stopp opp for, som de framsa på politisk korrekt intetsigende vis. Men altså. verdier? Hvilke verdier? Er rasisme og terrorisme verdiene de står opp for? Det er jo de verdiene som er veldig utbredt på Gaza. Å stoppe våpenhvile er jo å støtte hamas, gi dem pusterom, støtte "verdier" om rasisme, islamisme, voldtekt og terror. Ufyselig å høre disse folkene som snakket om verdier, når de åpenbart støtter umoralske verdier - men later som det motsatte.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lothlorien- skrev (1 time siden):

Hvorfor skal palestinerne ha en egen organisasjon til å ta seg av dem forresten? UNWRA burde bare avvikles.

Det har du helt rett i, og jeg håper det skjer nå, for uten finansiering kan ikke denne organisasjonen bestå 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (20 minutter siden):

Det har du helt rett i, og jeg håper det skjer nå, for uten finansiering kan ikke denne organisasjonen bestå 

Mer naturlig at kun arabiske land finansierer trygdemottakerne der på Gaza. De vil visst ikke klare seg selv, der de lar barn og barnebarn "arve" flyktningestatus. Usympatisk. Vi finner ikke barnebarn av tyskere som måtte flytte fra vestlige deler av Polen etter 2vk f.eks., fordi flyktninger normalt sett absorberes/integreres i naboland når de ikke kan bo der de først bodde.

Barth Eide er jo en kunnskapsløs aktivist i denne situasjonen her, null ønsker om å få oversikt over situasjonen. Han vil heller prøve å overtale andre land til å fortsette pengestøtte til en organisasjon som lønner terrorister og terroristsympatisører.

Endret av Lothlorien-
  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Lothlorien- said:

Det er så sykt det hele. Så litt av "Debatten" på torsdag, hvor det var 6-7 veldig pro-palestina deltakere, og kun EN som talte Israels sak. På en skattefinansiert kanal som NRK. Og de representantene fra næringslivet som deltok der, som snakket om at vi må si ifra, vi må støtte Gaza og at krigen må stoppe nå. At de sier ifra fordi de har noen viktige verdier og prinsipper vi alle må stopp opp for, som de framsa på politisk korrekt intetsigende vis. Men altså. verdier? Hvilke verdier? Er rasisme og terrorisme verdiene de står opp for? Det er jo de verdiene som er veldig utbredt på Gaza. Å stoppe våpenhvile er jo å støtte hamas, gi dem pusterom, støtte "verdier" om rasisme, islamisme, voldtekt og terror. Ufyselig å høre disse folkene som snakket om verdier, når de åpenbart støtter umoralske verdier - men later som det motsatte.

Jeg så ikke den, men kjenner til dette "lederoppropet".

Det er påfallende at disse som hevder å være så opptatt av verdier og prinsipper, ikke forholder seg til Den Internasjonale Domstolens kjennelse: Israel kan fortsette kamphandlinger men skal gjøre alt for unngå folkemord, alle parter - inkludert Hamas, PIJ etc. - må følge folkeretten; Hamas, PIJ etc. må løslate gislene.

Da er det på sin plass å spørre om hvilke verdier disse norske lederne (og "lederne", det er litt forskjellig på den lista) faktisk står for.

Endret av Ichiko
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ichiko skrev (23 minutter siden):

Jeg så ikke den, men kjenner til dette "lederoppropet".

Det er påfallende at disse som hevder å være så opptatt av verdier og prinsipper, ikke forholder seg til Den Internasjonale Domstolens kjennelse: Israel kan fortsette kamphandlinger men skal gjøre alt for unngå folkemord, alle parter - inkludert Hamas, PIJ etc. - må følge folkeretten, Hamas, PIJ etc. må løslate gislene.

Da er det på sin plass å spørre om hvilke verdier disse norske lederne (og "lederne", det er litt forskjellig på den lista) faktisk står for.

De kunne vist litt ryggrad istedet -og kommet med opprop om at Norge tydelig må kreve løslatelse av samtlige gisler. Men nei. Det er ikke like populært som å støtte hamas/kreve stopp i kamphandlinger.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lothlorien- said:

De kunne vist litt ryggrad istedet -og kommet med opprop om at Norge tydelig må kreve løslatelse av samtlige gisler. Men nei. Det er ikke like populært som å støtte hamas/kreve stopp i kamphandlinger.

Helt enig.  Jeg fortalte tidligere i Israel/Gaza-tråden at jeg var med på en markering til støtte for gislene og krav om deres frigivelse, og kan bekrefte at markeringen ikke var populær blant enkelte; vi måtte ha politivakt hele tiden.    En av de andre deltakerne, en middelaldrende jødisk mann, fortalte meg at han ved tidligere markeringer hadde opplevd å bli fysisk angrepet og sparket i ansiktet.

Endret av Ichiko
  • Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
NatNat skrev (På 28.1.2024 den 19.41):

Da håper jeg du virkelig har satt deg inn i hva du støtter? 

Det er ikke en gruppe som støtter jøder, Israel eller ønsker fred hvis du tror det. Ei heller bryr de seg om UNRWA eller hva skattepengene våres går til. 

Støtter du jøder og Israel bør du holde deg langt unna miff. Det er mange jøder og israelere smertelig klar over og tar stor avstand fra grunnsteinen i miff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Sirisiri10 said:

Da håper jeg du virkelig har satt deg inn i hva du støtter? 

Det er ikke en gruppe som støtter jøder, Israel eller ønsker fred hvis du tror det. Ei heller bryr de seg om UNRWA eller hva skattepengene våres går til. 

Støtter du jøder og Israel bør du holde deg langt unna miff. Det er mange jøder og israelere smertelig klar over og tar stor avstand fra grunnsteinen i miff. 

Ser da nokså greit ut på wiki

https://no.wikipedia.org/wiki/Med_Israel_for_fred

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...