Gå til innhold

Hvordan gikk DU ned i vekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må ta tak nå før det går virkelig utfor med kropp og helse!

Har lest alt av artikler om vektnedgang, kosthold, dietter osv., men jeg vil ha eksakte eksempler. Vil ikke lese standardråd satt fra myndighetene hvor de som setter rådene selv er overvektige.

Så du som har kommet deg ned til normalt vekt, hva gjorde du? Hva spiste du i løpet av en dag osv. ☺️

Anonymkode: 5eb0c...b5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Periodisk faste, så lavkarbo og tidvis nullkarbo, og styrketrening. Kaloritelling gjorde meg bare stressa.

Anonymkode: fb54a...714

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva spiste du i løpet av en dag osv.

Store mengder egg, samt kjøtt, fete meieriprodukter, fisk og kylling. Som også betyr at jeg kuttet ut brød og de aller fleste andre karbohydratkilder. Det fungerer veldig veldig bra for meg.

Anonymkode: fb54a...714

Skrevet (endret)

Lavkarbo funker, men er dyrt. Beste er å trene 3 ganger i uken og lev livet med mer fart. 

Da forsvinner kiloene veldig sakte, men sikkert...

Endret av totti_1
Skrevet

Kutte ut sukker, godteri. Spiser ikke kveldsmat. 

Anonymkode: aa550...589

Skrevet

Mine første 90 kg gikk jeg ned gjennom livsendring: kom meg ut av et voldelig forhold, flyttet tilbake til hjembyen, fikk meg ny jobb, gjorde meg ferdig med studier, ny samboer osv. 

Dette er det jeg beskriver som fase 1, som varte fra 2014 - 2022. Det tok mange år. Jeg hadde noen enkle og greie mål: alltid gå 10 000 skritt, alt skulle være så lavterskel at man orker å gjøre det selv om man er syk eller har en dårlig dag, og jeg nektet meg ingenting. Jeg begrenset kun kaloriinntaket. Det betyr at jeg kunne spise sjokolade, men begrenset meg til f.eks 50 gram så lenge det var innenfor kaloribudsjettet.

Jeg er nå i fase 2, som begynte i fjor, i 2023. Etter vanvittig mange år med kaloribegrensning og det å aldri føle metthet, valgte jeg å starte med Wegovy. Forbrenningen hadde stoppet opp og jeg merket at jeg trengte noe mer. Jeg har nå gått ned ytterliger 15 kg med Wegovy. Og for første gang føler jeg metthet.

Jeg tenker jo at man bør tenke gjennom hvorfor man spiser som man gjør, og hva som ligger bak en vektoppgang. Er det fordi man trøstespiser? Er det medisinsk? Er det en kombinasjon? Man bør tak i de bakenforliggende problemene, ellers vil det ikke hjelpe å gå ned 15 kg, for man går fort de opp igjen hvis trøstespisingen ikke tatt tak i. Og det er som regel en grunn til at man f.eks trøstespiser. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg gikk ned 15 kilo, fra overvektig til normalvektig, ved å endre livsstil. Jeg økte aktivitetsnivået og ble kjent med næringsinnholdet i mat. Den nye livsstilen har jeg holdt fast ved i 14 år og vekten er relativt stabil.

Anonymkode: 72563...09a

Skrevet

Holdt sånn ca regnskap på to ting: kalorier og proteiner. Styrketrening, hvor jeg pushet meg. Fordel med å være stor er jo at man er sterk, så utfordre deg selv for alt det er verdt!

Skrevet

Kaloriunderskudd. Gikk først ned til ønsket vekt, så begynte jeg å trene (ble for mye for meg å fokusere på begge deler). Syns det var lettere å komme i gang med trening med en lettere kropp. Men jeg gikk turer mens jeg gikk ned. 

Jeg la inn hva jeg spiste via lifesum. I starten la jeg inn hva jeg hadde spist etter jeg hadde spist. Fikk litt sjokk over hva noen ting inneholdt av kalorier. Så byttet jeg om og sjekket kalorier før jeg spiste/ planla måltider. 

Jeg skrev etterhvert en liste på notater på mobilen med forslag til frokost, lunsj, middag, snacks. Så sjekket jeg bare notater om jeg ikke viste hva jeg ville spise for forslag. Da viste jeg mengde kalorier på forhånd så jeg ikke tabbet meg ut. 

Frokost var typisk et par rugsprø med magert pålegg/ naturell yoghurt med bær / en smoothie, cottage cheese med bær. Til lunsj var det ofte det samme eller en salat med kylling og vinaigrette. Frukt eller grønnsak på siden hvis jeg fikk behov for påfyll på jobb. Middager varierte jeg. Spiste kun en porsjon, en liten porsjon om noe inneholdt mye kalorier (pizza, lasagne, middager med fløte osv). Men jeg spiste gjerne suppe et par dager i uken for å holde kaloriene nede da det selvsagt hente at det noen dager ble litt ekstra kalorier. Så jeg prøvde å holde meg til maks kalorier per uke. F.eks "sparte" jeg litt kalorier til lørdagene så jeg kunne unne meg litt godteri/chips/vin og spiste mindre en annen dag (litt som 5:2). Hvis jeg var i besøk så spiste jeg et lite stykke kake osv. Men droppet gjerne kvelds hjemme. Man kan jo også løse dette ved å være mer aktiv.

Mine tips er også å kutte ut det som gir mye unødvendige kalorier og finne alternativer. F.eks bær på havregrøt (laget på vann/lettmelk) i stedet for å toppe med nøtter (mye kalorier)/peanøttsmør. Sauser uten fløte som sjy eller dressing av mager rømme. Rent kjøtt og fisk og mye grønnsaker. Droppet ofte potet, ris, pasta. Erstattet med zoodles, blomkålris eller mer grønnsaker. Wok er enkelt og sunt. Lærte meg å drikke et glass vann eller en kopp te om sulten meldte seg før måltid. Hadde alltid oppskåret gulrot, cherrytomater, agurk, selleristang i en boks i kjøleskapet. Hentet om jeg ble fysen på å knaske på noe. Kuttet ut brus, saft og juice, droppet fløte i kaffe.

Gikk ned 15kg på 20 uker. 

Anonymkode: 6cd0d...dea

• Nyttig 1
Skrevet

Lavkarbo

Anonymkode: c6477...796

Skrevet

Sluttet å telle kalorier og spiste ultraprossesert mat. Lager absolutt ALT fra bunnen nå, og kjøper ren mat uten tilsatt mye fyllstoff og kunstig søtning.

Kjøper helmelk, smør og seterrømme. Har helt sluttet med lett-produkter. Har lært at man trenger fett, før var jeg livredd det.

Dette skjedde i takt med at jeg ble mor og skulle starte med ernæring til barnet. Begynte å spise det samme jeg serverte barnet og plutselig begynte kiloene å rase av. Har MYE mer overskudd og energi nå. Og skjønner ikke hvorfor det ikke er mer fokus på ren mat fremfor å telle kalorier osv 😰

Anonymkode: 895a7...4b4

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Begynte med saxenda, gikk på det i 2 mnd før jeg måtte slutte pga bivirkninger. Hadde da gått ned 7 kg. Ble en slags kickstart. Så ble jeg opptatt av ernæring og fysisk aktivitet. Spist råvarer, kuttet ultraprossesert, kutta mellommåltider, kutta frokosten. Ikke spist et eneste lettprodukt eller telt en kalori. Gått tur hver dag, gjerne bratt så jeg ble svett og andpusten. Gått ned 30 kg til nå. De siste kiloene er utrolig seige å få av 😅 men veldig fornøyd med de 30 jeg har gått ned! 

Anonymkode: fab10...573

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Wegovy. Ned 32 kg uten særlig bivirkninger.

Anonymkode: bc607...4d1

Skrevet

Jeg prøver å trene mer. Er litt mer bevisst på hva jeg spiser.  

Skrevet

Jeg tok slankeoperasjon. Jeg visste da at dette var en livsendring. Jeg endret egentlig matvaner før operasjon. Etter operasjon har jeg alltid tatt vare på meg selv. Jeg ser at andre går opp i vekt. Jeg gjør ikke det. Operasjonen var så gjennomtenk og tenkte veldig igjennom min framtid. Jeg spiser fortsatt barneposjon av middag. Jeg presser ikke magen. Denne operasjonen tok jeg for 10 år siden. Jeg veier i dag type noen og  60 kilo. 

Skrevet

Som mange andre. Livskrise....

Anonymkode: 3b3dd...a96

Skrevet

Det høres mye ut, men føles lite. Har gjort veldig små justeringer i hverdagen. Tenker ikke diett. Jeg følger ingen diettplan, diett funker aldri. Jeg har gjort endringer jeg kan fint leve med. 

Gått ned 70 kg uten å ha jobbet for det føles det ut som. Det føles ut som at jeg har jukset meg ned i vekt, for det har verken vært en kamp eller et slit. Føler ikke at jeg har ofret noe.
I starten telte jeg kalorier, for å vite sånn ca hvor mye det er i diverse matvarer. Jeg startet med å være 100% ærlig med meg selv i en måned og skrev ned alt jeg puttet i munnen. Spiste da altså som feite-meg. Så var det noen måneder hvor jeg telte kalorier og veide alt jeg spiste da jeg begynte å bli bevist og ville ned i vekt. Nå vet jeg sånn ca hva måltidet inneholder på øyemål, og er jeg usikker så veier og regner jeg det ut. Jeg kjenner det på kroppen når jeg har spist for mye, og jeg vet jo når jeg har skeiet og ut drukket for mange kalorier. Min erfaring er at de verste kaloriene, er de man drikker. Spesielt hvis man ikke drikker vann som meg. 

De få, men enkle endringene jeg har gjort er;
Velger konsekvent lettprodukter. Mindre mengder der jeg kan. For eksempel jeg må velge enten smør eller majones, før brukte jeg begge deler på samme skive. Samtidig så tar jeg en stripe mindre enn før, smøret er et litt tynnere lag enn før. I stede for å brette skinkeskiven, så kutter jeg den i to. Mer av det sunne, mindre av det usunne på fatet. Jo mer kjøtt, jo mer saus trenger jeg. Kutter jeg ned på mengde kjøtt, men øker mengde grønnsaker, så kan jeg også kutte ned på saus.

Eneste jeg har i bakhodet er protein. Jo mer protein, jo bedre.  

Eneste jeg har følt at jeg måtte ha endret på, er småspising. For jeg gikk for sjokolade eller potetgull. Og det ble aldri bare en, for når den først var åpen så gikk jeg å små spiste selv når jeg ikke var sulten. Nå velger jeg noe annet og/eller sunnere. Tuc kjeks er ikke det sunneste, men det er mye lettere å ikke overspise på enn sjokolade. Så jeg tar heller 2-3 tuc kjeks med philadelphia light enn en halv plate sjokolade. Eller lager meg et knekkebrød. Det å knaske på gulerøtter bare fordi det er sunt, hjelper ikke. Jeg må ha noe som smaker godt og føles godt, og for meg så er det kjeks eller en håndfull cashewnøtter. 

Driter i hvilken dag det er. Har jeg lyst på sjokolade, så spiser jeg sjokolade. I moderate mengder og på kvelden eller sammen med et måltid. Har jeg lyst på to ruter sjokolade til frokost, så spiser jeg det sammen med frokosten. Jeg koser meg med sjokolade og potetgull nå, jeg går ikke å små spiser på det fordi jeg kjeder meg eller fordi jeg egentlig er sulten slik som før. 

Anonymkode: 60f2f...09f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 164 høy og gikk i fjor med fra 65-55 kg ved å trene mer, og spise litt mindre til hvert måltid

Byttet i stor grad ut ris/pasta til middag med grønnsaker (men ikke helt totalt, bare for å minste kaloriinntaket)

Istedenfor 2 skiver til lunsj delte jeg 1 i 2, mer grønt på, og mer rent kjøttpålegg, mindre ost. Like mett :) 

Karbonadedeig vs kjøttdeiG, lett produkter på ost/melk/rømme etc. og sluttet å spise meg overmett bare fordi det var godt.

og kuttet helt alkohol i hverdagen (alt for lett å ta ett glass 1 dag eller 2 på kvelden i uka også 😵), vin kun i helger. Aldri brus, kun farris…

telte litt kalorier i starten for å få en viss oversikt

ingen diett, ingen spesialmat, fortsatt lov med litt kos f eks i helgene. Hadde vi pizza f eks, spiste jeg gjerne salat til, og litt mindre pizza. Like godt - Like mett. Mye sunnere

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må ta tak nå før det går virkelig utfor med kropp og helse!

Har lest alt av artikler om vektnedgang, kosthold, dietter osv., men jeg vil ha eksakte eksempler. Vil ikke lese standardråd satt fra myndighetene hvor de som setter rådene selv er overvektige.

Så du som har kommet deg ned til normalt vekt, hva gjorde du? Hva spiste du i løpet av en dag osv. ☺️

Anonymkode: 5eb0c...b5c

Når jeg hadde tullet skikkelig og veiet 30 kg for mye:

- Mat. Man må få orden på dette. Minimalt ved ikke felles måltider. Vi felles måltider kun fokus på "kjøtt". Ikke noe ekstra. 

- Gå-løp-Gå med progresjon og fokus på å ikke få belastningsskader. 

Klarte greit nok å gå ned en kilo per uke. Også med ferie med kosemat og alkohol. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg går ned i vekt så veier jeg meg aldri. Jeg teller heller ikke kalorier, men jeg har et ca-mål i bakhodet. Sånne matematiske greier funker ikke her. Jeg må føle at jeg er i en god steam. Jevne måltider i løpet av dagen, tre-fire. Jeg faster ikke, men jeg spiser meg ikke stappmett. Jeg spiser litt søtt innimellom, men bytter ut det meste med te med honning, kakao uten sukker på havre. Jeg øker hverdagsaktiviteten, uten at jeg blir manisk av den grunn. Den første tiden øker jeg intensiteten, for å jevne ut med en rytme med trening som jeg klarer å opprettholde over tid, bare for å komme i gang. Hvis jeg lever på kanten, ikke spiser noe etc. påvirker det meg negativt og det tenker jeg at det ikke er verdt. Hvis du tar noen øvelser her og der, når du har tid, så raser du ned i vekt innen 1 til 3 måneder, uten at det påvirker deg negativt. 

Poenget er at det skal holde over tid. Årsak til at jeg har gått opp i vekt, er at jeg har gitt litt faen, spist hva jeg ville. 

Endret av Hoia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...