Gå til innhold

Begynner Instagram å bli jalla?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kultursnobb.

Det er langt mer kunstnerisk kvalitet i Carl Barks-historiene enn i masseproduserte barnebokserier som man finner i bokhandleren idag; dette er bøker av typen som skrives og leveres på samlebånd, og innholdet er deretter.

Anonymkode: 1da66...dc6

Ja, jeg leser alle barnebøkene av Bukkene Bruse og Karsten og Petra ja. Ja, det er de eneste bøken vi får tak i Norge😄 

Instagram er for late scrollere, orka ikke lenge, noe så uinteressante. Kan ikke noe for at du følte deg truffet.

Anonymkode: 24c29...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle sosiale medier beveger seg i den retningen, og fenomenet kalles enshittification. Tjenesten starter som noe positivt og innovativt som brukerne vil ha. Når kritisk brukermasse er oppnådd, tiltrekkes annonsørene, bedrifterne og påvirkerne. Brukernes opplevelse reduseres i kvalitet, men fordi "alle" er der, er det vanskelig å bytte plattform uten å miste kontakter. Etterhvert blir det også vanskelig til umulig for bedriftene å ikke være der, det er da plattformeieren kan pøse på med så mye (innbringende) dritt som mulig uten konsekvenser. Etterhvert orker folk ikke mer, og hele opplegget dør ut, men dette kan ta lang tid, spesielt hvis plattformen er så inngrodd som de vi har i dag.

I tilfellet Instagram startet det som en grei bildedelingstjeneste der man kunne se bilder venner og kjente la ut, i kronologisk rekkefølge og uten uønsket mas. Så kom annonsørene, og du måtte scrolle forbi et par reklamer, greit nok. Så ble rekkefølgen på ting bestemt av algoritmer, så kom "suggested posts" (som kan pauses på Insta, men ikke slås av), og nå er det flere annonser, memes og influenserbabes enn det er innlegg du faktisk vil se der. I tillegg er bildene fortsatt knøttsmå, så brukeropplevelsen har igrunnen ikke blitt noe bedre der heller, siden oppstarten for over ti år siden. Men hvor skal du ellers gå? Tilbake til Flickr eller 500px? Både du og bedriftene er fanget, og det reelle valget er å enten bare tåle det, eller kutte ut den typen sosiale medier helt.

For min del var valget ganske lett. Droppet Instagram for halvannet år siden og har aldri sett meg tilbake. Er hobbyfotograf og tar masse bilder, både oppdrag, events og mer hobby- og kunstorienterte greier, og skulle gjerne likt at ting ble sett, men det er en grense for hvilken pris jeg er villig til å betale for det, og akkurat Instagram krever altfor mye.

Endret av Okapi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorma skrev (17 timer siden):

Synd at man ikke kan kutte ut Facebook om man har barn i skolealder da det skal opprettes facebook grupper for trinnet, for klassen og for skolen. Har han ikke Facebook får man ikke alt av informasjon

Hva?! Facebook og min fritid er privat, mitt liv, hobbyer, meninger osv, er ikke noe for en gjeng fremmede som tilfeldigvis har barn på samme trinn som mine barn? Jeg må jo lage en ekstra konto. Noe så invaderende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (11 minutter siden):

Hva?! Facebook og min fritid er privat, mitt liv, hobbyer, meninger osv, er ikke noe for en gjeng fremmede som tilfeldigvis har barn på samme trinn som mine barn? Jeg må jo lage en ekstra konto. Noe så invaderende!

Klarte ikke helt å forstå hva du egentlig mente. Om du var enig eller uenig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (14 minutter siden):

Hva?! Facebook og min fritid er privat, mitt liv, hobbyer, meninger osv, er ikke noe for en gjeng fremmede som tilfeldigvis har barn på samme trinn som mine barn? Jeg må jo lage en ekstra konto. Noe så invaderende!

Enig i at det er invaderende. Hadde selv slettet min Facebook-konto mange år før jeg hadde skolebarn, men plutselig ble jeg TVUNGET til å få ræva mi inn på FB igjen. Alle disse foreldrene som pushet på for at alle skulle delta i samme klassegruppe, "for det er der informasjonen legges ut". Det utviklet seg fort videre til Messenger-chats, både for det ene og det andre, og jeg har begrenset en hel haug maseforeldre for å slippe å forholde meg til absolutt hver lille detalj de har å komme med. Selv på ungdomsskolen tvinges man med i disse klassechatene. Om det er noe som påfører meg stress i hverdagen, er det det der🙄

Anonymkode: 2e3fb...853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...