Gå til innhold

Har du regler for de ulike ukedagene, og tidene på døgnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du beskriver "the missing link" for meg - time-bound - i Smart-criteria. Tråden viser meg hvorfor når også er viktig, ikke bare hva, hvor mye og hvordan. Jeg kaller det å "spinne ut av kontroll", når jeg blir hengende etter med viktige ting, uansett hvor trivielle. Jeg ser også at tidspunkt ikke alltid er så viktig, men ting må ofte gjøres i en viss rekkefølge.

Jeg har noen sånne regler:

Ikke kjøre vaskemaskin/tørketrommel om natten, både for min egen og naboenes del.
Vente til oppvaskmaskinen kan fylles ordentlig opp før jeg starter den.
Unngå så langt det er mulig å handle på røde dager.
Suppe/gryterett på mandag (dobbel mengde så rester på onsdag), minst en fiskemiddag per uke, pizza eller pannekaker på lørdag, storfe eller lam på søndag. To helt forskjellige typer frukt og tre forskjellige grønnsaker hver dag.
Vente til jeg er sulten før jeg spiser.
På kafe velger jeg kake og kaffe, eller rundstykke og kakao - ikke kakao og kake.
Legge seg før midnatt (denne er vanskelig).
Drikker to glass vann mens jeg tisser om morgenen, ellers et glass etter hvert måltid, og før tannpuss.
Komme meg ut hver dag.

Det er fler, men ikke aller egner seg for offentliggjøring 🙃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det har jeg ikke. Her er alt fri flyt! Er det ikke den eneste fordelen med å være voksen? At man kan gjøre hva man vil når man vil?! Av og til sover jeg ikke om natten engang, men kanskje heller på dagen hvis jeg vil! Wild!

Anonymkode: 1ba21...e68

Er jo mange fordeler med å være voksen! Nesten alle fordelene. Hatet å være barn. :fnise:

Men høres deilig ut å være så fri. Jeg har masse regler som jeg ikke har lagt merke til før. Litt spennende å bryte dem, bare på pur, og føle meg fri. Wild ;) 

Anonymkode: 5726f...5f5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (1 minutt siden):

Du beskriver "the missing link" for meg - time-bound - i Smart-criteria. Tråden viser meg hvorfor når også er viktig, ikke bare hva, hvor mye og hvordan. Jeg kaller det å "spinne ut av kontroll", når jeg blir hengende etter med viktige ting, uansett hvor trivielle. Jeg ser også at tidspunkt ikke alltid er så viktig, men ting må ofte gjøres i en viss rekkefølge.

Jeg har noen sånne regler:

Ikke kjøre vaskemaskin/tørketrommel om natten, både for min egen og naboenes del.
Vente til oppvaskmaskinen kan fylles ordentlig opp før jeg starter den.
Unngå så langt det er mulig å handle på røde dager.
Suppe/gryterett på mandag (dobbel mengde så rester på onsdag), minst en fiskemiddag per uke, pizza eller pannekaker på lørdag, storfe eller lam på søndag. To helt forskjellige typer frukt og tre forskjellige grønnsaker hver dag.
Vente til jeg er sulten før jeg spiser.
På kafe velger jeg kake og kaffe, eller rundstykke og kakao - ikke kakao og kake.
Legge seg før midnatt (denne er vanskelig).
Drikker to glass vann mens jeg tisser om morgenen, ellers et glass etter hvert måltid, og før tannpuss.
Komme meg ut hver dag.

Det er fler, men ikke aller egner seg for offentliggjøring 🙃

Dette høres ut som bare masse gode vaner og rutiner! Og gode leveregler. 

Hva er det som skjer for deg da når du "spinner ut av kontroll"? 

Mine er av den mer irrasjonelle sorten, så jeg tror jeg bør spinne mer ut av kontroll! Hvorfor skal jeg ikke være alene 52 lørdager på rad liksom, hvorfor ikke spise torskefilet med poteter en fredagskveld? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg gjør faktisk det jeg. Altså plutselig renser sluket midt på natta midt i uka. Why not. Det er riktignok ikke da jeg pleier å gjøre det, med tanke på søvn, men det har jo skjedd.

Har ingen sånne regler faktisk. 

Anonymkode: 78f53...5fb

Spennende å tenke på. Blir det kanskje av og til at du føler på at du mangler regler/vaner på den måten? At det er for lite system? 

Jeg kunne tenke meg å være fri sånn, samtidig gir jo også reglene meg noe struktur og forutsigbarhet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette høres ut som bare masse gode vaner og rutiner! Og gode leveregler. 

Hva er det som skjer for deg da når du "spinner ut av kontroll"? 

Mine er av den mer irrasjonelle sorten, så jeg tror jeg bør spinne mer ut av kontroll! Hvorfor skal jeg ikke være alene 52 lørdager på rad liksom, hvorfor ikke spise torskefilet med poteter en fredagskveld? 

Tja... jeg blir sittende og spise juleknask til over midnatt, og så får jeg ikke pusset tennene fordi jeg stadig får oppstøt, og så får jeg ikke lagt meg før langt på natt, og så blir jeg liggende i senga til langt på dag, og så blir det frokost når det egentlig er tid for sen lunsj, og så får jeg ikke handlet før det begynner å bli mørkt - en regel jeg glemte å ta med - og så tar det minst et par dager å "hanke seg inn igjen". 

Jeg elsker retoriske spørsmål, og jeg elsker også å sitere folk hemningsløst, så: Reglene gir meg struktur og forutsigbarhet. Men reglene er det jeg som har laget, så jeg kan bryte dem og lage nye når det passer meg.

Og du, irrasjonell betyr ikke nødvendigvis ufornuftig 🤫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håret på onsdager og lørdager, støvsuger huset på lørdager. Kan ikke komme på noen andre "regler" jeg har for meg selv.

Anonymkode: d5d5c...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pringle skrev (2 minutter siden):

Tja... jeg blir sittende og spise juleknask til over midnatt, og så får jeg ikke pusset tennene fordi jeg stadig får oppstøt, og så får jeg ikke lagt meg før langt på natt, og så blir jeg liggende i senga til langt på dag, og så blir det frokost når det egentlig er tid for sen lunsj, og så får jeg ikke handlet før det begynner å bli mørkt - en regel jeg glemte å ta med - og så tar det minst et par dager å "hanke seg inn igjen". 

Jeg elsker retoriske spørsmål, og jeg elsker også å sitere folk hemningsløst, så: Reglene gir meg struktur og forutsigbarhet. Men reglene er det jeg som har laget, så jeg kan bryte dem og lage nye når det passer meg.

Og du, irrasjonell betyr ikke nødvendigvis ufornuftig 🤫

Hehe, ja det der ser jeg at virkelig blir å spinne ut av kontroll! Det fikk jo massevis av ringvirkninger. Hvorfor handle før det blir mørkt? 

Ja, det gir virkelig struktur, og det er deilig. Og ja, du har rett, samtidig det er jo ingenting fornuftig med at man ikke kan spise torsk til fredagsmiddag, og ingenting fornuftig med å ikke kunne være alene på lørdager til forskjell fra tirsdager :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hehe, ja det der ser jeg at virkelig blir å spinne ut av kontroll! Det fikk jo massevis av ringvirkninger. Hvorfor handle før det blir mørkt? 

Ja, det gir virkelig struktur, og det er deilig. Og ja, du har rett, samtidig det er jo ingenting fornuftig med at man ikke kan spise torsk til fredagsmiddag, og ingenting fornuftig med å ikke kunne være alene på lørdager til forskjell fra tirsdager :fnise:

Jeg vil unngå å være ute når det er mørkt fordi jeg har begynt å bli vanvittig sensitiv for kunstig lys - jeg føler at det er mer av det, og sterkere, enn før. I kontrast til mørke blir det veldig ille. Så jeg vil være hjemme igjen før dette skjer. 

Hvis du forbinder fredagskvelden med en middag du gleder deg spesielt til, vil kanskje ikke torsk og potet helt fylle behovet? Tilsvarende, lørdagen er tradisjonelt mer "utadvendt" enn tirsdagen. Så det gir mening, synes jeg, selv om det ikke er regler man på noe som helst vis "må" følge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pringle skrev (Akkurat nå):

Jeg vil unngå å være ute når det er mørkt fordi jeg har begynt å bli vanvittig sensitiv for kunstig lys - jeg føler at det er mer av det, og sterkere, enn før. I kontrast til mørke blir det veldig ille. Så jeg vil være hjemme igjen før dette skjer. 

Hvis du forbinder fredagskvelden med en middag du gleder deg spesielt til, vil kanskje ikke torsk og potet helt fylle behovet? Tilsvarende, lørdagen er tradisjonelt mer "utadvendt" enn tirsdagen. Så det gir mening, synes jeg, selv om det ikke er regler man på noe som helst vis "må" følge. 

Aha! Godt det går mot lysere tider nå da kanskje. :) 

Ja, det er sant! Så kanskje jeg skal endre regelen til at på fredagskvelden skal jeg spise noe jeg synes er særlig godt! For det kan jo også inkludere gode torskemiddager. Du har gitt meg noe å tenke på! 

Så kanskje ikke så ufornuftig likevel. Mening gir det nok, og jeg tror andre har en del av det samme, vi er jo del av en felles kultur. Samtidig så stenger de litt for meg. Jeg elsker f.eks å være alene, så da er det faktisk bedre å ha litt korte sosiale avtaler en dag i uka, enn å binde opp helgen. Da må jeg lage en ny regel, slik som du sier, som jeg velger for meg selv. Du er et forfriskende pust i fredagen min! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha! Godt det går mot lysere tider nå da kanskje. :) 

Ja, det er sant! Så kanskje jeg skal endre regelen til at på fredagskvelden skal jeg spise noe jeg synes er særlig godt! For det kan jo også inkludere gode torskemiddager. Du har gitt meg noe å tenke på! 

Så kanskje ikke så ufornuftig likevel. Mening gir det nok, og jeg tror andre har en del av det samme, vi er jo del av en felles kultur. Samtidig så stenger de litt for meg. Jeg elsker f.eks å være alene, så da er det faktisk bedre å ha litt korte sosiale avtaler en dag i uka, enn å binde opp helgen. Da må jeg lage en ny regel, slik som du sier, som jeg velger for meg selv. Du er et forfriskende pust i fredagen min! 

Takk i like måte ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg jobber turnus, så dersom jeg skulle hatt det ville jeg ikke hatt tid til noe sosialt/moro. Passer det å feste på tirsdag så gjør jeg det, inviterer venninna mi på dugnatt klokka 02.00 drar jeg. Har heller ingen regler på mat, annet enn at jeg prøver å få i meg noe, to ganger i døgnet. Er kresen og småspist, og får heller ikke tid til å sette meg ned med maten på jobb, så jeg ligger helt i nedre normal på vekt, og føler det som en liten seier hver gang jeg trykker i meg kalorier. 

Det eneste jeg unngår basert på tider er rushtrafikk og ikea og panteautomaten på obs utgår på lørdager. 

Anonymkode: 76c73...f08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, egentlig har jeg nok det. Rengjøring av hus og vaske klær må gjøres før fredag. Så jeg gjør litt mandag til torsdag av husarbeidet, da har jeg fri fra det i helga og kan gjøre andre ting som er mer morsomt.

Ellers så er jeg ikke så nøye på hvilken dag jeg spiser hva. Så jeg kan spise taco på mandag, pizza på torsdag. 

Anonymkode: 50038...75f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig viktig regel for meg er å ikke drikke brus/ saft mellom måltidene
drikker ikke kaffe etter lunsj . Spiser ikke mellom måltidene. 
Legger meg svært skjeldent etter kl 22. 
Ellers så er jeg ikke så nøye på hvilken mat som er lov hvilken dag. Jobber hver 3. helg så helg og ukedag kan flyte litt. 
Kan heller ikke ha sånn "hver onsdag vasker jeg badet" opplegg, for det varierer fra uke til uke når jeg jobber. 

Anonymkode: abb93...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør ikke mer en "daglig drift" (for det meste matlaging, oppvask og rydde kjøkken) i helgene. Alt annent husarbeid gjøres i ukedagene. Helgene er for utflukter og gøy med barna. 

Anonymkode: abb93...8fe

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Spennende å tenke på. Blir det kanskje av og til at du føler på at du mangler regler/vaner på den måten? At det er for lite system? 

Jeg kunne tenke meg å være fri sånn, samtidig gir jo også reglene meg noe struktur og forutsigbarhet. 

Jeg har mye struktur og forutsigbarhet, uten at jeg har noen faste regler på slike ting. Regler er for meg noe som ikke kan brytes, vaner/rutiner er forutsigbare ting og hvordan man liker at noe er.  Det vil si at jeg mye struktur, men at det ikke gjør meg noe å bryte strukturen. Den er der og gir meg ro og forutsigbarhet, men uten at det spiller noen som helst rolle å bryte den. F.eks så liker jeg å ha taco på fredager, men det påvirker meg ikke om noen vil ha noe annet. Jeg synes det er kjekt å vite at fredager bruker å være taco og da vet jeg hva jeg skal, som en slags bunnlinje. Jeg forsøker for eksempel å vaske til helga, men driter litt i det om jeg ikke rekker det, og må ta det på en tirsdag istedet. 

Anonymkode: 78f53...5fb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat-greier:
Fisk hver mandag

Alltid dessert hvis vi spiser hvit fisk på søndager 

Potet kun på søndager

Helse

Legge meg før midnatt

Minst 7 timer søvn hver natt

Frisk luft/tur hver dag, unntatt søndager hvis det er drittvær

Annet

Ikke lov å se på TV før middag 

Lese minst en bok i uka

Høre nyheter hver ukedag

Aldri kjøpe noe lille julaften, julaften, 1. og 2.juledag 

Anonymkode: 57a82...087

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg vasker håret på onsdager og lørdager, støvsuger huset på lørdager. Kan ikke komme på noen andre "regler" jeg har for meg selv.

Anonymkode: d5d5c...be3

Hva hvis du trener på en tirsdag?

Anonymkode: a5387...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søndagsmiddag på søndag, det vil si en stek av noe slag eller noe sånt, søndag er den dagen det er lov med dessert 

fredag og lørdager er helge kos middager

Ellers er har jeg reglen ingen oppussing innendørs i desember,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kaffe etter lunsj

Noe usunt på lørdager

Ikke alkohol kvelden før jobbedag (unntaket er på jobbsamlinger der sjefen drikker, da kan jeg også drikke)

Ikke TV på dagtid (unntak hvis man er syk, eller hvis det er OL eller TDF)

Ellers er det jo noen regler man bør følge når man har barn. Regelmessige måltider f.eks.

Og helt åpenbare ting som å vaske hender når man har vært på do.

Anonymkode: 4444e...539

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...