Gå til innhold

Har du regler for de ulike ukedagene, og tidene på døgnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å ha vaner man liker, eller smarte rutiner, det er nå én ting.

Men å lage strenge regler for seg selv, som man ikke helt klarer å bryte, det tror jeg er usunt. Dere som er veldig rigide med dere selv, har dere hatt en ganske streng oppdragelse?

Jeg kjenner noen som er sånn rigide, og de blir lett litt dømmende mot andre, selv om jeg ikke tror de egentlig mener det. Liksom litt sjokkert om man drikker brus på en tirsdag eller vasker badet på lørdagskvelden. 

Anonymkode: a5387...66b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å ha vaner man liker, eller smarte rutiner, det er nå én ting.

Men å lage strenge regler for seg selv, som man ikke helt klarer å bryte, det tror jeg er usunt. Dere som er veldig rigide med dere selv, har dere hatt en ganske streng oppdragelse?

Jeg kjenner noen som er sånn rigide, og de blir lett litt dømmende mot andre, selv om jeg ikke tror de egentlig mener det. Liksom litt sjokkert om man drikker brus på en tirsdag eller vasker badet på lørdagskvelden. 

Anonymkode: a5387...66b

Jeg har noen regler som jeg synes blir litt innskrenkende, som jeg ikke helt har innsett at jeg bare kan drite i. Jeg har ikke hatt noen streng oppdragelse. Og synes ikke jeg er rigid, har ingen formening om hvordan det skal være om jeg drar på besøk til noen. Tror det er mer at jeg har vært litt engstelig heller. 

Anonymkode: 5726f...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg kommer på, er trening mandag, onsdag og fredag. Får jeg ikke trent mandag fx, går jeg ikke tirsdag. 

Pizza hver fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajaja, absolutt! Raspeballer må være på en torsdag eller søndag, Risgrøt på lørdager,  Fredag ettermiddag er det høy musikk, rødvin og helgevask, Søndag er det kaffi på senga, da barna var små, så var det faste utflukter, sammen med andre, mer? Jo fast dag på sengetøyskift, og lesetime når "Bo bedre " kommer i postkassa. Faste tv programrutiner. Begynner å bli gammel og rutinert, Trives med det;-) Mine etterhvert store barn liker at det er slik også. Jeg er totalt forutsigbar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg har seriøst INGEN slike absolutte regler bortsett fra helt åpenbare ting som ikke godteri til frokost. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg har seriøst INGEN slike absolutte regler bortsett fra helt åpenbare ting som ikke godteri til frokost. 

Hehe, det er da ikke åpenbart! Jeg spiser av og til godteri til frokost! Så da hadde du visst en slik regel likevel da. 😛 

TS

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor pike skrev (22 minutter siden):

Første jeg kommer på, er trening mandag, onsdag og fredag. Får jeg ikke trent mandag fx, går jeg ikke tirsdag. 

Pizza hver fredag. 

Ja, også hver morgen sette på kaffe, går på balkongen og tar en røyk, går inn igjen og henter kaffen og setter meg til å sjekke nyheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (19 timer siden):

Ja, også hver morgen sette på kaffe, går på balkongen og tar en røyk, går inn igjen og henter kaffen og setter meg til å sjekke nyheter. 

Er det vanen din, eller er det en regel?

Om du har en regel om at du må røyke tror jeg at jeg ville forsøkt litt hjelp for å droppe den. 

Anonymkode: 78f53...5fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et skikkelig vanedyr, og jo gamlere jeg blir, jo værre blir det😂 

Har så mye rare regler og vaner at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne🙄

Robotstøvsugeren må kjøre før jeg står opp, hater å starte dagen med rusk på gulvet. 

Mandag er fiskedag. 

Onsdag og søndag skal senga skiftes på. 

Fredag og lørdag er det pizza, taco, kebab eller pasta. 

Søndag er det " gammeldags" middag. Husmannskost av noe slag. 

Fredagsvasken er hellig...

Hver ei rute med hunden som jeg går for hver dag i uka. 

Har mine vaner med det meste, og holder meg til det. Hater når det blir noe rot i rutinene mine, og finnes ikke impulsiv😎

Anonymkode: 8f90f...453

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Robotstøvsugeren må kjøre før jeg står opp, hater å starte dagen med rusk på gulvet. 

Mandag er fiskedag. 

Har mine vaner med det meste, og holder meg til det. Hater når det blir noe rot i rutinene mine, og finnes ikke impulsiv😎

Hehe, I love it! 

Hva gjør du dersom ruta med hunden er blokkert av veiarbeid f.eks, finner du en ny alternativ rute eller droppes det? 

Jeg kan gjøre ekstra husvask de andre dagene, men om jeg ikke tar noe helgevask på fredag så blir det aldri helg og det er som at jeg går og venter på noe. 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker huset på torsdager. Skifter også på senga, tar klesvasken og går ut med søpla da.

Ingen kjedelige gjøremål i helgene. Alt må være gjort i løpet av ukedagene.

Ordner håret kun hvis det er nyvasket.

Kan ikke gjøre noe gøy før jeg er ferdig med alt jeg må gjøre (dette er et problem, fordi hvis jeg f.eks. «må» hente en pakke eller skifte en lyspære, men ikke gidder det den dagen, får jeg ikke til å gjøre noe som helst).

Anonymkode: c5e10...285

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen regler som sådan, men det har jo utkrystallisert seg noen rutiner likevel, angående treningshyppighet, rengjøring og variasjon i middag for eksempel.

Synes det er deilig å ha rutiner så jeg ikke må vurdere alt mulig hver bidige dag, men har ingenting som ikke kan endres om ønskelig. 

Anonymkode: 0501f...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vaner og avtaler, ikke regler. 

Søvnvaner som å prøve å sove før 2330. Våkner 0700 alle dager hele året. Avtaler og forpliktelser skjer til sine klokkeslett. Den eneste reglen er at jeg ikke vil ha regler. Kjenner motvilje bre seg fra høyre stortå bare ved å tenke på å spise fast mat til fast dag, eller å ha en regel som må gjennomføres. 

Anonymkode: e8c8e...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få og ingen som er helt faste. Hverken leggetid, mat på spesifikke dager eller ting som må gjøres på visse dager.

Jeg går ofte samme runde med hunden som siste tur på kvelden etter råd fra dyrlegen (seniorhund med bittelitt tendenser mot demens).

Jeg unngår å reise kollektivt i rushen om jeg kan og holder meg litt unna senteret rett ved skolene rundt storefri.

Jeg gjør stort sett helgavasken på torsdag eller fredag alt etter hvordan samboer jobber.

Ingen av disse er regler jeg har satt meg, mer preferanser med rot i praktiske ting, feks at hunden kan bli urolig på natta om han har for mye rot på dagen sin, samboer blir så glad av å komme hjem til rent hus og jeg foretrekker butikker og kollektivtransport som ikke er overfyllt.

Anonymkode: 53379...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt massevis hele livet, men ny mann i turnusarbeid, ny hund med andre vaner enn min og ny jobb på meg selv snudde opp/ ned på min strukturerte tilværelse for 3 år siden 🤣

Har dog noen jeg streber etter, og som plager meg i bakhodet om jeg ikke klarer av en eller annen grunn.

-Besøke syk bestemor minst en gang hver 2 uke. 

-Hundene skal ha ekstra fine turer på mine fridager (  ikke nødvendigvis lengre, men steder de liker seg best, gjerne steder jeg må kjøre til.)

Huset skal være tatt gjennom uken sånn at torsdag ettermiddag er ting på stell.  Alltid hatt det sånn, men ikke alltid vi får det til lengre nå, og da føles det som vi ikke har fortjent fredagfølelsen 🤦‍♀️Målet er minst mulig sånne oppgaver i helgene.

All mat er tillatt når vi har lyst på det, men minst 1/3 av middagen skal være grønnsaker.

Fredager og lørdager er det ikke tillatt med "seriøs" mat. Da skal det være kos i fokus. Aldri fisk i helgene heller, men streber etter to ganger i uken.

Ikke en regel, men mer noe jeg liker er at jeg kjøper aldri kosemat/ take away på jobb eller hvis jeg må ut igjen etter middag. Det er forbeholdt dager og tider hvor jeg har helt fri og bare kan nyte slaraffenlivet.

Jeg går aldri i dongeri/ fine klær hjemme, joggebuksa er på 😅

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 19.16):

Er jo mange fordeler med å være voksen! Nesten alle fordelene. Hatet å være barn. :fnise:

Men høres deilig ut å være så fri. Jeg har masse regler som jeg ikke har lagt merke til før. Litt spennende å bryte dem, bare på pur, og føle meg fri. Wild ;) 

Hehe, nja, det er vel litt både og. Først når jeg leste at du hatet å være barn tenkte jeg at det var vanvittig å si, men når jeg fikk tenkt meg om trivdes jeg vel ikke så godt med å være barn selv... Det er vel noe med det der å konstant bli bestemt over... :P For meg som også vokste opp med omsorgssvikt, en ustabil og alvorlig psykisk og fysisk syk forelder (den andre forelderen var mer eller mindre fraværende), ganske kjipe omstendigheter, ble tidlig tvunget til å være voksen, bodde i et veldig giftig hjemmemiljø og ikke hadde det så greit så kunne jeg omtrent ikke vente til jeg ble voksen. Jeg følte meg jo voksen, men savnet alle privilegiene ved å være det - som å kunne flytte fra det giftige miljøet hjemme og faktisk få ansvar for meg selv osv. Jeg flyttet så fort jeg kunne da, og det var veldig bra for meg. Egentlig tenker jeg at jeg ikke hadde vært her mer hvis jeg ikke hadde kommet meg bort når jeg gjorde/det var iallefall helt nødvendig og essensielt for meg å komme meg vekk derfra. Som voksen sliter jeg med å bare ha korte telefonsamtaler med forelderen min, så jeg skjønner faktisk ikke hvordan jeg holdt ut oppveksten i det hele tatt. 

Jeg burde kanskje skrevet det, men jeg har vært veldig rigid og hatt mange rare regler og rutiner tidligere. Tidvis nærmest tvangspreget. Så, kanskje nettopp derfor har det vært deilig, befriende og nødvendig å løsrive seg og bare gjøre akkurat hva jeg vil, akkurat når jeg vil, for en periode. Kjenner også på det etter mange år som samboer, og da i forhold som heller ikke har vært bra (bombe, mtp. oppveksten min :P hehe) at jeg har hatt ekstra behov for og nytt godt av å bare drite i hva jeg gjør når og sånn. Tror det har vært sunt og normaliserende for min del å frigjøre meg fra alt. Hos meg har kanskje noe av det vært en respons på at jeg har blitt mishandlet mye og levd med ustabile og psykisk syke personer, og kanskje dermed fått et økt kontrollbehov... Altså, jeg har iallefall tenkt at kanskje økt behov for å ha kontroll på en del ting kan ha kommet som en respons på alt det jeg ble utsatt for og ikke kunne kontrollere. 

Men, selvfølgelig, enkelte ting er jo mer praktisk enn andre ting, så det er jo ikke det at rutiner og regler nødvendigvis trenger å være en dårlig ting eller noe negativt. Noen har sikkert også mer behov for det enn andre. Likevel syns jeg absolutt alle burde ta seg en "friperiode" fra det, bare gi litt faen og gjøre akkurat som man vil for en periode iallefall - det har gjort meg veldig godt ihvertfall! Så om man har mulighet ihvertfall kan jeg anbefale det. Om ikke annet for å "nullstille" litt og kanskje begynne litt på nytt hvis man etterhvert har opparbeidet seg litt vel mye regler og rutiner.

Anonymkode: 1ba21...e68

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 21.52):

Mandag er fiskedag. 

Autist?

Anonymkode: 59990...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med kronisk sykdom, og har oppdaget at jeg har mange sånne regler. Ofte gjør de ting vanskeligere for meg. En regel er at jeg må være i kontakt med et annet menneske minst en gang per dag. Kan ikke bruke mer enn to døgn på å svare på SMS eller mail. Så når jeg ligger med migrene på andre døgnet så stresser jeg over at jeg enda ikke har svart på meldinger. Unødvendig å stresse over det, men jeg klarer ikke slippe det. 

Anonymkode: f6e6d...efe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sliter med kronisk sykdom, og har oppdaget at jeg har mange sånne regler. Ofte gjør de ting vanskeligere for meg. En regel er at jeg må være i kontakt med et annet menneske minst en gang per dag. Kan ikke bruke mer enn to døgn på å svare på SMS eller mail. Så når jeg ligger med migrene på andre døgnet så stresser jeg over at jeg enda ikke har svart på meldinger. Unødvendig å stresse over det, men jeg klarer ikke slippe det. 

Anonymkode: f6e6d...efe

❤️ uff, det høres ikke greit ut. Minner meg om meg selv. Skaper mye stress når reglene blir så strenge. Jeg jobber med å bryte dem nå. Styrke til deg!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...