Gå til innhold

Galskap å kjøpe et hus til 10 mill?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet du hva, om dere har råd og du tror huset vil øke i verdi så kjør på.

Huset er der vi lever livet vårt og i det kalde nord er hjem og bolig svært betydningsfullt. jeg synes ikke det er galskap om dere har råd og du tror dere vil trives i huset.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du synes det er rart? Hva tenker du er normalt da?

Vi bruker endel penger på ferie og ting vi har lyst til.   Drar 3 uker til utlandet i år

Inntekten er på 1,6-1,7 ca. 

Anonymkode: a4392...295

Jeg vet ikke hva som er normalt, men vi er omtrent på samme alder og har mye mer EK. 

Men folk er vel forskjellige. 

Anonymkode: 69558...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er galskap tenk på den skatten det kan bli om de feil folka kommer til makta 😯

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina mi og mannen kjøpte så dyrt hus, men de har samlet inntekt  på 4 mill så det rebell snart nedbetalt. To barn de også. 

Anonymkode: 33ea2...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som dere har råd, og at det er verdt det. Er selv fra storby (Oslo), der eneboliger koster veldig mye mer. Endte med at vi kjøpte litt utenfor Oslo, men fremdeles til veldig mange flere millioner enn 10, med to vanlige lønninger. For oss er det verdt det. Hadde ikke tvilt hadde jeg bodd så heldig til at gode eneboliger kostet 10 mill!

Anonymkode: fdbec...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som er normalt, men vi er omtrent på samme alder og har mye mer EK. 

Men folk er vel forskjellige. 

Anonymkode: 69558...bdc

Ja..vi har ikke prioritert karriere og jobb. Jeg har reist masse, tatt lang utdanning, pleiet hobbien. Har gjort mye annet enn å jobbe 😅.

Angrer ikke på mine valg selv om vi kanske har lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja..vi har ikke prioritert karriere og jobb. Jeg har reist masse, tatt lang utdanning, pleiet hobbien. Har gjort mye annet enn å jobbe 😅.

Angrer ikke på mine valg selv om vi kanske har lite

Har jeg misforstått eller har dere en ek på 5-6 mill? I så fall er det jo veldig bra. For øvrig: Da jeg bar singel student med en 20% stilling kjøpte jeg leilighet til 3 mill. Hadde vel ek på 3000 000, altså 2,7 i lån alene. At to voksne mennesker lurer på om et lån på 4 mill er for mye synes jeg er pussig, det er da langt fra mye. Mannen og jeg har et hus til 8 mill, og 6 mill i lån. Vi er 30 år og har samlet inntekt på 1,6 mill. Null problem for oss.

Anonymkode: f0807...1fc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har jeg misforstått eller har dere en ek på 5-6 mill? I så fall er det jo veldig bra. For øvrig: Da jeg bar singel student med en 20% stilling kjøpte jeg leilighet til 3 mill. Hadde vel ek på 3000 000, altså 2,7 i lån alene. At to voksne mennesker lurer på om et lån på 4 mill er for mye synes jeg er pussig, det er da langt fra mye. Mannen og jeg har et hus til 8 mill, og 6 mill i lån. Vi er 30 år og har samlet inntekt på 1,6 mill. Null problem for oss.

Ja, dette er det jeg også mener er mer typisk i dag.

Det aner meg at dette også er en by versus distrikt-problematikk. Der vi i sentrale strøk betaler 20 millioner+ for å ha bolig (eget hus) til en familie med barn, mens i distriktene holder det med mindre enn 5 millioner for å ha plass til flere barn. 

Anonymkode: fdbec...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er 10 mill for en bolig galskap. Jeg hadde ikke sovet om natta... 😜 

For 10 mill... Altså, du kan bygge deg et stort hus til lavere sum enn dette nesten der du vil bygge det (bare ikke i sentrum av Oslo). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 minutter siden):

For min del er 10 mill for en bolig galskap. Jeg hadde ikke sovet om natta... 😜 

For 10 mill... Altså, du kan bygge deg et stort hus til lavere sum enn dette nesten der du vil bygge det (bare ikke i sentrum av Oslo). 

Jeg betalte 14 for et oppussingsobjekt.

Anonymkode: 7d187...e73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg betalte 14 for et oppussingsobjekt.

Da betalte du vel strengt tatt 11-12 mill for tomta, sett opp mot hva et splitter nytt hus koster.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 minutter siden):

Da betalte du vel strengt tatt 11-12 mill for tomta, sett opp mot hva et splitter nytt hus koster.

Det blir hypotetisk for det var ingen slike tomter til salgs i skolekretsen, det er byggestopp, alt av større tomter har gått til utbyggere de siste årene, og å bruke 2 år på å bygge nytt når barna er såpass store var en dårlig opsjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har råd. Det kommer an på hva dere ønsker. 

Anonymkode: b3419...90a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 14.33):

De arkitekttegnede eneboligene med god utsikt koster dette. Det er solgt flere i år i den prisklassen. Men vanlig er det ikke

Vanlig er 5-8 mill

Hei.

Å kjøpe et hus for 5 mill. er nesten ikke mulig i Oslo. 7-8 er det laveste bår du vil bo med greit beliggenhet mtp. offentlig kollektivtransport, nærhet til sentrum og nabolag osv.

Under det er det kanskje litt mindre attraktive områder det dreier seg om.

Men det kommer jo veldig an hvor jobben ligger / reisevei.

Når du vil bo i hus og samtidig sentralt med knirkefritt kollektiv tilknytning f.eks., da er man fort i prisklassen 10 -12 millioner. Det er prisene i Oslo men du får som regel også solgt igjen for denne prisen. Håper dette hjelper :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her

vi valgte å ikke kjøpe huset. Av flere grunner. 

Det var rimelig tungsolgt og ble satt ned i pris flere ganger før det ble solgt til 9,1 mill. Vi var fortsatt ikke interessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 15.13):

Jeg mener det er galskap å kjøpe bolig og velge maks nedbetalingstid. Man må ha noe å gå på. 

Hvis 30 år er maks, bør man kanskje gå for maks 20 år.

Anonymkode: d8ba5...c09

Det eneste fornuftige når man tar et boliglån, uansett størrelse på lånet er å ta maks nedbetalingstid. Det er dette som gir fleksibilitet slik at man har noe å gå på. Man kan betale minst mulig dersom man ønsker det, og ellers betale så mye ekstra man vil om man ønsker det.

Kort nedbetalingstid gir jo minst fleksibilitet.

Anonymkode: dc302...011

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes dette høres helt ok ut, og med så mye egenkapital så vil dere fint klare å betjene det lånet. Hadde ikke vært bekymret. Det er sikkert lurt å kjøpe nå før prisene stiger ytterligere. 

Anonymkode: a916c...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.1.2025 den 21.16):

TS her

vi valgte å ikke kjøpe huset. Av flere grunner. 

Det var rimelig tungsolgt og ble satt ned i pris flere ganger før det ble solgt til 9,1 mill. Vi var fortsatt ikke interessert. 

Godt valg og gøy at du faktisk oppdaterte en så gammel tråd.

Går det fortsatt like greit med sparingen? Er imponert.

1 år er gått så da regner jeg med at enda mer av huslånet deres er nedbetalt, og dere nærmer dere å være gjeldsfri og høyere EK. Må være en deilig følelse.

Dere har jo virkelig gode muligheter for å kjøpe dere et sånt drømmehus om noen år med tanke på hvor flinke dere er, når huslånet er nedbetalt da har dere alle tiders mulighet til å spare enda mer. Når dere sparer over 300 000 kr i året utenom huslånet så har dere virkelig gode muligheter til å bygge dere en enda større egenkapital i løpet av relativt få år. Det er andre som bruker årevis på å spare seg opp lignende sum i EK. 

Men kanskje om noen år er drømmene en annen - dere kunne da sikkert pensjonert dere relativt tidlig så flinke som dere er.

Anonymkode: 5b53d...e72

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 22.21):

Ikke sant. Nesten så en kan lure på om TS bedriver humblebragging

Anonymkode: 84e10...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ikke sant. Nesten så en kan lure på om TS bedriver humblebragging

Anonymkode: 84e10...a9b

KK må være det letteste stedet i verden å bli beskyldt for det på ass😆

Anonymkode: 36807...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...