AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 jeg kjenner jeg rett og slett blir forbanna på alle som påstår de har adhd, men ikke engang vet hva adhd faktisk er.. Jeg har adhd selv, ble utreda i voksen alder og har slitt på så å si alle områder hele mitt liv. Før jeg ble diagnosert trodde jeg at jeg slet med angst og depresjon, adhd slo meg aldri da jeg ikke hadde særlig kunnskap om det og trodde mennesker med adhd var hyper og snakket masse hele tiden. Etter diagnosen var på plass kunne jeg for første gang bli kjent med meg selv , jeg kunne se tilbake på barndom og oppvekst med en ny forståelse og endelig lære meg å takle utfordringene.. Dette er nå 8 år siden og jeg møter stadig på folk som sier de har adhd, men at de ikke har noe behov for utredning, de kan heller ikke svare på spørsmål om evt symptomer og virker til at de ikke har noe peiling på adhd i det hele tatt, For meg virker det som at folk vil ha en unnskyldning for å oppføre seg dumt eller ufint . Jeg tror også at om folk hadde hatt litt mer kunnskap så hadde nok ikke adhd vært så "in", det er jo ikke bare gøy og morsomt å leve med, og det er ikke slik at man har adhd bare avogtil, man har det hele tiden, hver eneste dag 24/7! Og det er til tider forbasket vanskelig og frustrerende . og iallefall jeg føler meg stadig som en taper og en fiasko som aldri klarer å gjøre noe riktig, samtidig føler jeg at mine og andres adhd-vansker blir mindre anerkjent når "alle" har det slik og det synes jeg egentlig er ganske vondt,men også sinnsykt irriterende . Og ja jeg er fullstendig klar over at det er mange fler nå enn før som diagnoseres med adhd,men det kan da umulig være annenhver person i Norge som har adhd .. Anonymkode: 8d34e...aa0 2 6 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 Kanskje det samme som gjaldt for deg gjelder for de andre som har fått diagnosen som voksne? Anonymkode: e6930...fde 9 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 Angst er mote, depresjon er mote, spiseforstyrrelser er mote, intoleranse er mote, osv….. Ting trender på internett, vi kommer ikke fra det, så bare vend deg til det. Anonymkode: a2767...f1f 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Kanskje det samme som gjaldt for deg gjelder for de andre som har fått diagnosen som voksne? Anonymkode: e6930...fde Har de vært gjennom utredning og fått diagnosen så er det jo slik (som oftest) og det plager meg ikke, det som plager meg er alle som påstår at de har adhd men sier de ikke trenger utredning og ikke kan forklare hvorfor de mener de har adhd , de har bare det samme som deg -alltid.. Anonymkode: 8d34e...aa0 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Angst er mote, depresjon er mote, spiseforstyrrelser er mote, intoleranse er mote, osv….. Ting trender på internett, vi kommer ikke fra det, så bare vend deg til det. Anonymkode: a2767...f1f Jeg synes det er helt sykt.. En skikkelig uting og jeg håper det snur fort! 😶 Anonymkode: 8d34e...aa0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Jeg fikk beskjed av en behandler for mer enn 20 år siden, når jeg var i begynnelsen av 20 årene, at hun mente jeg kunne ha ADHD. Da nektet jeg, for jeg synes det skulle være forferdelig å ha en diagnose som jeg assosierte med rusmisbrukere og pøbler. Men nå har jeg godtatt diagnosen, og startet behandling, fordi det er mer godtatt i samfunnet. Kan godt være det er mange som "skryter" på seg å ha ADHD, men det er bra at man kan ha litt fokus på noe som ellers ville vært stigmatiserende. Anonymkode: 983b3...576 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk beskjed av en behandler for mer enn 20 år siden, når jeg var i begynnelsen av 20 årene, at hun mente jeg kunne ha ADHD. Da nektet jeg, for jeg synes det skulle være forferdelig å ha en diagnose som jeg assosierte med rusmisbrukere og pøbler. Men nå har jeg godtatt diagnosen, og startet behandling, fordi det er mer godtatt i samfunnet. Kan godt være det er mange som "skryter" på seg å ha ADHD, men det er bra at man kan ha litt fokus på noe som ellers ville vært stigmatiserende. Anonymkode: 983b3...576 Nja, jeg klarer ikke helt å være enig med at å skryte på seg adhd er en bra ting. Det kan fort bli mye vranglære , og når noen med 'falsk'-adhd tilsynelatende kan slå av og på symptomene sine ,så kan vel alle det. Og adhd er fremdeles stigmatisert, så på en måte kan det være litt rebelsk å "ha" det. Anonymkode: 8d34e...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har de vært gjennom utredning og fått diagnosen så er det jo slik (som oftest) og det plager meg ikke, det som plager meg er alle som påstår at de har adhd men sier de ikke trenger utredning og ikke kan forklare hvorfor de mener de har adhd , de har bare det samme som deg -alltid.. Anonymkode: 8d34e...aa0 Bare la det fare. Du kjenner dem ikke og vet ikke hva de eventuelt sliter med. Anonymkode: f5258...30d 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nja, jeg klarer ikke helt å være enig med at å skryte på seg adhd er en bra ting. Det kan fort bli mye vranglære , og når noen med 'falsk'-adhd tilsynelatende kan slå av og på symptomene sine ,så kan vel alle det. Og adhd er fremdeles stigmatisert, så på en måte kan det være litt rebelsk å "ha" det. Anonymkode: 8d34e...aa0 Jeg mente selvfølgelig ikke at det er bra at folk skryter på seg ADHD, men at det er mer utbredt i samfunnet gjør det mer akseptert. Det som gjorde susen for min del var å lese om en lege med familie som ble diagnosert i voksen alder. Det hjelper med åpenhet, så slipper man å skamme seg for noe som viser seg å være "vanlig". Jeg føler ikke et stigma rundt det, men det ville jeg gjort for 20 år siden. Anonymkode: 983b3...576 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Bare la det fare. Du kjenner dem ikke og vet ikke hva de eventuelt sliter med. Anonymkode: f5258...30d Joda, de jeg stiller spørsmål til er personer jeg kjenner. Anonymkode: 8d34e...aa0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, de jeg stiller spørsmål til er personer jeg kjenner. Anonymkode: 8d34e...aa0 Men likevel. Hvorfor bryr du deg? Du trenger jo ikke følge opp akkurat dette. Du kan velge å overse det. Å tenke om sine venner at de er falske og du er ekte er liksom også litt dumt i et vennskap. Det er en dårlig tilnærming. Anonymkode: f5258...30d 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men likevel. Hvorfor bryr du deg? Du trenger jo ikke følge opp akkurat dette. Du kan velge å overse det. Å tenke om sine venner at de er falske og du er ekte er liksom også litt dumt i et vennskap. Det er en dårlig tilnærming. Anonymkode: f5258...30d Venner og bekjente er ikke det samme.. Grunnen til at jeg bryr meg er fordi jeg stadig får høre at "den og den og den har adhd", "den og den og den klarer sån og sån så da klarer du det også" mange med påstått adhd gir ut feil informasjon og da blir det enkelt å stigmatisere .. Anonymkode: 8d34e...aa0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #13 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Venner og bekjente er ikke det samme.. Grunnen til at jeg bryr meg er fordi jeg stadig får høre at "den og den og den har adhd", "den og den og den klarer sån og sån så da klarer du det også" mange med påstått adhd gir ut feil informasjon og da blir det enkelt å stigmatisere .. Anonymkode: 8d34e...aa0 Jo, men du trenger ikke bry deg med dem. Du stogmatiserer jo selv. Har selv adhd, men altså, folk med fordommer mot mennesker med adhd kan seile sin egen sjø. Jeg orker ikke lenger folk som holder taler om at folk faker ulike lidelser. Fremmede holder på slik også. De får hele slutte å stikke nesa si k andres personlige saker når de mangler informasjon om vedkommende. Anonymkode: f5258...30d 2
Gjest Raphael Skrevet 26. januar 2024 #14 Skrevet 26. januar 2024 (endret) Delvis fordi psykologi er en pseudovitenskap (søk opp "replikasjonskrisen" om du ikke tror meg). Når det stilles lite krav til empiri og bevis er det bare som forventet at faget, og andre beslektede fag, går inn i en diagnosesyke. Delvis fordi diagnosen ADHD gir frikort til ikke å ta ansvar for egen oppførsel, handlinger og situasjon både for den som blir gitt diagnosen og for foreldrene. Delvis fordi skolen er tilrettelagt jenter, og standard gutte-oppførsel og gutte-behov er ansett som patologisk innen alle pseudovitenskapene som danner grunnlaget for hvordan skolen er lagt opp. Dette fører til en stor grad av overdiagnosering av især gutter. Delvis fordi det er i tidsånden at man kun skal ha rettigheter, men ingen ansvar. Alt skal bare være gøy. Hvis noe er kjedelig og/eller krever disiplin, og man har et problem med det (disiplin og det å kjede seg må læres), så har man en diagnose. Delvis fordi legemiddelindustrien, som også i stor grad baserer seg på pseudovitenskap og regelrett forskningsjuks og selektiv publisering (se "replikasjonskrisen" igjen + "publikasjonslisten") pusher legemidler via yrkesgruppene som anbefaler dem videre og/eller som kan skrive dem ut. Til sammen skaper alt dette en perfekt storm hvor alle skal ha minst én diagnose. Endret 26. januar 2024 av Raphael
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #15 Skrevet 26. januar 2024 Raphael skrev (1 minutt siden): Delvis fordi psykologi er en pseudovitenskap (søk opp "replikasjonskrisen" om du ikke tror meg). Når det stilles lite krav til empiri og bevis er det bare som forventet at faget, og andre beslektede fag, går inn i en diagnosesyke. Delvis fordi diagnosen ADHD gir frikort til ikke å ta ansvar for egen oppførsel, handlinger og situasjon både for den som blir gitt diagnosen og for foreldrene. Delvis fordi skolen er tilrettelagt jenter, og standard gutte-oppførsel og gutte-behov er ansett som patologisk innen alle pseudovitenskapene som danner grunnlaget for hvordan skolen er lagt opp. Dette fører til en stor grad av overdiagnosering av især gutter. Delvis fordi det er tidsånden at man kun skal ha rettigheter, men ingen ansvar. Alt skal bare være gøy. Hvis noe er kjedelig og/eller krever disiplin, og man har et probøem med det, så har man en diagnose. Delvis fordi legemiddelindustrien, som også i stor grad er en pseudovitenskap (se "replikasjonskrisen" igjen) pusher legemidler via yrkesgruppene som anbefaler dem videre og/eller som kan skrive dem ut. Ehm. Apropos pseudo-vitenskap, mann. Anonymkode: f5258...30d 9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #16 Skrevet 26. januar 2024 Kjenner ganske mange som deg jeg som har fått diagnosen i voksen alder, både de med autisme og adhd føler de har fått mer kunnskap om seg selv etter å ha fått det bekreftet og føler seg hundre ganger bedre etter å ha fått vite. Skjønner ikke helt hva du reagerer på her, det kan gå tid fra de tror de har diagnosen inntil de tar mot til seg og får det bekreftet. Det kan bli en dyr affære og for som oftest så kommer man ikke inn i det offentlige systemet siden man klarer seg så greit i livet til tross for "symptomer" så da må man ta det privat, er ikke alle som har den muligheten. Anonymkode: a4969...aba 3 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #17 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje det samme som gjaldt for deg gjelder for de andre som har fått diagnosen som voksne? Anonymkode: e6930...fde Denne dama sliter synlig FORTSATT!! Ikke hakk på folk som ligger nede. Anonymkode: 79c56...9c9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #19 Skrevet 26. januar 2024 Tror også det er litt sånn som når en kjøper seg ny bil eller blir gravid, plutselig ser en lignende biler over alt og alle rundt en er gravide. De har alltid vært der, men en har ikke lagt merke til de. Kan også hende de har mistenkt ADHD (eller noe lignende) lenge, men ikke turt si noe før diagnosen ble akseptabel og ikke bare uglesett av samfunnet? Anonymkode: 449a1...539 3
Majer Skrevet 26. januar 2024 #20 Skrevet 26. januar 2024 (endret) Jeg tror faktisk adhd er underdiagnostisert. Med det sagt vil jeg heller beskrive adhd som en normaltilstand med fordeler og ulemper på lik linje med en del andre ting. Mye av problemet er høyre-samfunnet som krever at lærere skal dokumentere og undervise på en bestemt måte, at resultatene fra denne skolen skal være avgjørende for hvilke linjer man kommer inn på senere osv. Samfunnet sine strømlinjeformede krav gjør at flere vil trenge diagnose for å hevde seg. Verst er det for de som ikke får hevdet seg fordi de får diagnosen for seint Jeg kan i dette tilfellet sammenligne adhd med en tilstand som ikke gir noen diagnose, men som 15% har en variant av og 1% har to av. Det er en endring i hjernen som gjør at man blir flinkere til å følge bevegelser med øynene, men som til gjengjeld gir dårligere verbal korttidshukommelse. Hvordan er samfunnet tilpasset mennesker som har den varianten? I hvilke situasjoner er det en fordel å følge bevegelser bortsett fra for boksere, tennisspillere, gamere og for noen andre nisjer? Som om ikke det er nok er de fleste som begynner med disse nisjene bemidlede fra før og kan således leve gode liv uavhengig uansett. Det blir litt sånn med adhd og. Greit for Petter Stordalen som har hatt mange muligheter, men verre for 18 år gamle Abdi fra Stovner. Jo strengere strømlinjeformede krav jo flere med adhd diagnose. Endret 26. januar 2024 av Majer 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå