Gå til innhold

Barbie, Oscar og kvinnediskriminering.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tirsdag ble Oscar-nominasjonene offentliggjort. Regissør Greta Gerwig og Margot Robbie, som spiller Barbie, var vraket.

Ryan Gosling, som spiller Ken, fikk nominasjonen i beste mannlige birollekategori, samt for beste originalsang med «I’m Just Ken». America Ferrera er nominert til beste birolle som menneske i dukkeverdenen i «Barbie».

https://www.aftenposten.no/kultur/i/bgA2ne/fansen-raser-over-at-ken-er-oscar-nominert-men-ikke-barbie

Kanskje er det noe kvinnediskriminering. Men Oscar-prisene er gjennomkorrupte. Så det kan jo like gjerne være at filmstudioet ikke brukte nok penger til å bestikke de som får stemme frem vinnerne.  Eller at Greta Gerwig og Margot Robbie ikke har smisket nok med de som får stemme på vinnerne.  

Kan legge til at Barbie faktisk er nominert til beste film, og det er en pris som går til produsenten av filmen og det er blant annet nettopp Margot Robbie. 

Anonymkode: 6feae...973

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, kvinnediskriminering at Margot Robbie ikke ble nominert... i en kategori der fem andre kvinner ble nominert i stedet.

Anonymkode: ce9ea...674

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, kvinnediskriminering at Margot Robbie ikke ble nominert... i en kategori der fem andre kvinner ble nominert i stedet.

Ja, "Ken" og andre som har uttalt seg unnlater å nevne hvem de mener ikke burde vært nominert. Rent personlig mener jeg Barbie-filmen er særdeles oppskrytt, og at verken Gosling eller Robbie burde vært nominert.

Anonymkode: ae094...1b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror de mener kvinnediskriminerende pga filmens tema, Barbie som kulturelt fenomen og målgruppe.

Anonymkode: cf969...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror de mener kvinnediskriminerende pga filmens tema, Barbie som kulturelt fenomen og målgruppe.

Men filmens tema skal ikke påvirke hvem som nomineres som skuespillere (selv om det selvsagt i praksis skjer hele tiden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nominert i både beste film og beste manus, så det høres jo en smule tvilsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan legge til at Barbie faktisk er nominert til beste film, og det er en pris som går til produsenten av filmen og det er blant annet nettopp Margot Robbie. 

Edit: Og  Greta Gerwig  er nominert for beste manus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det alltid skal knyttes noe politikk til Oscar-utdelingen. Ett år er det at ingen fargede er nominert, et annet er det metoo, et tredje Barbie. Skulle ikke forundre meg på en flekk om alle kvinner nå skal møte opp i knallrosa på utdelingen, og de som kommer i noe annet blir kansellert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nominert i både beste film og beste manus, så det høres jo en smule tvilsomt ut.

Enig. Det er vanskelig å argumentere for at Barbie blir kvinnediskriminert  når den har 8 Oscar-nominasjoner.  Både Greta Gerwig og Margot Robbie er Oscar-nominert. Det samme er flere andre kvinner som har vært med å lage filmen. Blant annet America Ferrera  som er Oscar-nominert for beste kvinnelige birolle.  Det er også 4 andre kvinner som har vært med å lage filmen som er Oscar-nominert.  Så en feministisk film om en kjent jenteleke har ført til at minst 6 kvinner har blitt Oscar-nominert.   Vanskelig å kalle det for kvinnediskriminering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om du tenker den er kvinne diskriminerende, så har du ikke sett filmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som det alltid skal knyttes noe politikk til Oscar-utdelingen. Ett år er det at ingen fargede er nominert, et annet er det metoo, et tredje Barbie. Skulle ikke forundre meg på en flekk om alle kvinner nå skal møte opp i knallrosa på utdelingen, og de som kommer i noe annet blir kansellert. 

Samtidig som det er samme gjengen som har støttet Weinstein og Roman Polanski. Denne feminismen i Hollywood er svært hul.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga. akademiet er fullt av menn! Tidligere vinnere og nominerte som story sett er menn, menn og atter menn. Og da blir dette en ond sirkel, hvor det blir vanskelig å finne med denne typen film som først og fremst appellerer til kvinner. Det store paradokset var jo at Ryan Gosling ble nominert! Jeg synes Greta Gerwig hadde fortjent nominasjon i direktør-kategorien. Noe som lett kunne blitt en fjasete og teit film ble både en viktig, dyp og veldig morsom film. 

Anonymkode: 0e420...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Om du tenker den er kvinne diskriminerende, så har du ikke sett filmen

Nei det var ikke det jeg mente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er pga. akademiet er fullt av menn! Tidligere vinnere og nominerte som story sett er menn, menn og atter menn. Og da blir dette en ond sirkel, hvor det blir vanskelig å finne med denne typen film som først og fremst appellerer til kvinner. Det store paradokset var jo at Ryan Gosling ble nominert! Jeg synes Greta Gerwig hadde fortjent nominasjon i direktør-kategorien. Noe som lett kunne blitt en fjasete og teit film ble både en viktig, dyp og veldig morsom film. 

Nå ble Greta Gerwig nominert for manuset og manuset var selvsagt med å gjøre dette til en "viktig, dyp og veldig morsom film". Så det er ikke slik at Gerwig ikke får anerkjennesle for jobben hun gjorde med filmen. 

Så kan man sikkert lure på hvorfor Gosling ble nominert og det er vel fordi det har blitt brukt store penger på å markedsføre han. Husker det ble skrevet mye om at han burde få Oscar for rollen som Ken allerede før filmen hadde kommet ut. Ikke utenkelig at dette var betalt markedsføring nettopp for å øke sjansene for at han skulle bli Oscar-nominert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå ble Greta Gerwig nominert for manuset og manuset var selvsagt med å gjøre dette til en "viktig, dyp og veldig morsom film". Så det er ikke slik at Gerwig ikke får anerkjennesle for jobben hun gjorde med filmen. 

Så kan man sikkert lure på hvorfor Gosling ble nominert og det er vel fordi det har blitt brukt store penger på å markedsføre han. Husker det ble skrevet mye om at han burde få Oscar for rollen som Ken allerede før filmen hadde kommet ut. Ikke utenkelig at dette var betalt markedsføring nettopp for å øke sjansene for at han skulle bli Oscar-nominert. 

Kilder på siste avsnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kilder på siste avsnitt?

Kilde på at at det ble skrevet mye om at Gosling fortjente Oscar allerede før filmen hadde kommet ut? Jeg klarer ikke å finne frem i gamle Twitter-meldinger og lignende. Så nei, jeg klarer ikke å gi kilde på de.t Men jeg var superinteressert i å se denne filmen og fulgte med på den allerede før den kom ut og husker at det var mye snakk om hvor fantastisk Gosling var i denne filmen allerede før filmen hadde kommet ut.   

Kilde på at dette kan ha vært betalt markedsføring kan jeg heller ikke gi, det er jo derfor jeg skrev "Ikke utenkelig", fordi det er spekulasjon og ikke noe jeg kan vite sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kilde på at at det ble skrevet mye om at Gosling fortjente Oscar allerede før filmen hadde kommet ut? Jeg klarer ikke å finne frem i gamle Twitter-meldinger og lignende. Så nei, jeg klarer ikke å gi kilde på de.t Men jeg var superinteressert i å se denne filmen og fulgte med på den allerede før den kom ut og husker at det var mye snakk om hvor fantastisk Gosling var i denne filmen allerede før filmen hadde kommet ut.   

Kilde på at dette kan ha vært betalt markedsføring kan jeg heller ikke gi, det er jo derfor jeg skrev "Ikke utenkelig", fordi det er spekulasjon og ikke noe jeg kan vite sikkert. 

Edit: Men det er fakta at en del av de som poster Twitter-innlegg om hvor god en film er og hvor god en skuespiller-prestasjon er får betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fair enough. Er sikkert mye sånt noe i amerikansk filmbransje. Men synes kanskje ikke hypen forklarer hvorfor i all verden han ble Oscar-nominert. Det var en morsom rolle han spilte perfekt, men ikke Oscar-verdig synes jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fair enough. Er sikkert mye sånt noe i amerikansk filmbransje. Men synes kanskje ikke hypen forklarer hvorfor i all verden han ble Oscar-nominert. Det var en morsom rolle han spilte perfekt, men ikke Oscar-verdig synes jeg da.

Om du sjekket åpningsinnlegget så ser du at markedsføring er et viktig element i hvem som får Oscar og Oscar-nominasjoner.  Det å hype opp noen øker sjansene for at de blir Oscar-nominerte og for at de vinner. 

Jeg er også enig i at Ken var en morsom rolle, at Gosling spilte den perfekt, men også at det ikke er en typisk rolle som vinner Oscar.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...