Gå til innhold

Få ut helt ekstremt mange egg ved uttak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må bare spørre 🫣 Skal snart ha egguttak, og har lest i de norske gruppene fra Facebook at det er vanlig å få ut alt fra 0-12ish egg. Mange får ut type 6-7. 

Jeg er også medlem i en amerikansk IVF-gruppe og der er det helt sinnsyke mengder egg.. Leste nettopp om en som hadde fått ut 58 (!!) egg på et vanlig uttak. Hun var også 40. Veldig ofte skriver folk typ «endelig ferdig med uttak - vi fikk ut 45 egg».. Og det virker helt normalt. Hva i alle dager er grunnen til dette?! Det er jo selvsagt kvalitet som teller, og ikke antall egg, men jeg ble allikevel veldig nysgjerrig på dette.. Hadde man «bare» fått ut 12 egg der hadde jo folk nærmest blitt lei seg på vegne av deg 😅 Bruker de andre medisiner?

Anonymkode: bd9a5...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje en annen vurdering av risiko for overstimulering e.l.? 

Anonymkode: 35561...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan på ingen måte sammenligne IVF behandling i Norge med USA.  Ingenting i Norge kan sammenlignes med USA. 

De bruker mye større medikament doser, gjør uttak under narkose, har ikke samme restriksjoner og forhåndsregler som her i Norge. 

Men leser man litt på seriøse IVF klinikk sider fra USA så er 6-14 egg det man regner som normalen etter uttak. 

Suksessraten i USA er ikke høyere enn her i Norge/Skandinavia. 

Iforhold til overstimulering ligger de høyere enn Norge. Her til lands er det mellom 1-2% mens i USA ligger de på mellom 5-10%. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (1 time siden):

Man kan på ingen måte sammenligne IVF behandling i Norge med USA.  Ingenting i Norge kan sammenlignes med USA. 

De bruker mye større medikament doser, gjør uttak under narkose, har ikke samme restriksjoner og forhåndsregler som her i Norge. 

Men leser man litt på seriøse IVF klinikk sider fra USA så er 6-14 egg det man regner som normalen etter uttak. 

Suksessraten i USA er ikke høyere enn her i Norge/Skandinavia. 

Iforhold til overstimulering ligger de høyere enn Norge. Her til lands er det mellom 1-2% mens i USA ligger de på mellom 5-10%. 

Det gir mening! Jeg tenkte bare at dette er jo IVF på steroider 😆 87 egg liksom, det er jo helt sinnsykt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det gir mening! Jeg tenkte bare at dette er jo IVF på steroider 😆 87 egg liksom, det er jo helt sinnsykt.. 

Ja absolutt. Og på ingen måte bra for kroppen. Her til lands ville de aldri hentet ut så mange, ei heller stimulert frem så mange.  De aller fleste som har så mye egg, vil nok være påvirket av pcos i tillegg til den ekstreme stimuleringen. 

Særlig når man tenker på det at man normalt sett iløpet av ett liv kun har mellom 300 og 400 egg som blir modne og slippes ved EL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene90 skrev (1 time siden):

Ja absolutt. Og på ingen måte bra for kroppen. Her til lands ville de aldri hentet ut så mange, ei heller stimulert frem så mange.  De aller fleste som har så mye egg, vil nok være påvirket av pcos i tillegg til den ekstreme stimuleringen. 

Særlig når man tenker på det at man normalt sett iløpet av ett liv kun har mellom 300 og 400 egg som blir modne og slippes ved EL. 

Samme tenkte jeg. De fryser ikke ned alle eggene heller, så ekstremt mange går jo til spille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...