Gå til innhold

Nabo som hoster høylytt - er det noe jeg kan gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøpe fisepute og sette deg ved veggen.

Anonymkode: 39d38...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har en slik nabo jeg også men det er ikke bare kolshosting, det er spying og harking samt mange høylydte krangler i fylla på toppen av hostinga.
Dette skjer gjentatte ganger nesten hver eneste dag.

Det er rimelig slitsomt å prøve å ta et avslappende bad for eksempel for så å høre på spying fra naboen. Eller sitte i ro og mak med kjæresten og slappe av for så å bli avbrutt av omtrent demonisk hosting eller krangling og bråk.

Man kan rett og slett ikke finne roen i eget hjem med en slik nabo. Min nabo har vist holdt på slik i 30 år, styret er godt kjent med saken men kan ikke gjøre noe. Ikke bare er det slitsomt men vi kan jo ikke selge leiligheten engang å overføre problemet på noen andre. Alt vi kan gjøre er å håpe at de stryker med tidlig av egen livsførsel.

Anonymkode: c8a99...199

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støydempende tiltak, høretelefoner, eller flytt. 

Man kan ikke styre lungene til naboen. 

Anonymkode: a20fc...793

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo alltids håpe kolsen og lungekreften gjør det stille innen rimelig tid

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere alternativer løsninger: siden hen hoster mye  og kraftig kan det være at hen trenger mer helsehjelp. Så da kan du ta kontakt og rett og slett si; hører du hoster mye , kraftig og ofte....går det bra med deg?  Utfra det finner du ut om det er noe rundt helsesituasjonen du kan hjelpe med -  uten at du trenger å involvere deg voldsomt  2) du kan flytte 3) ipods- sov i ro etc. Personlig hadde jeg nok gått for alt 1 før jeg gikk til 2 .  Tross røyking er det ikke vanlig å hoste så høyt,  ofte og kraftig- at det er irritasjon for naboer når det er lyddemping.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hoster svært sjelden, men de 3 siste rundene med forkjølelse og influensa har jeg hostet meg halvt fordervet. Det var hosting og harking hele natta igjennom. På dagtid var det lite hosting. 

Selv jeg skjønte at den hostingen var høy, såpass høy at jeg spurte naboen om jeg holdt han våken om natta. Noe jeg heldigvis ikke gjorde. Vi bor i hvert vårt hus, soveromsvinduet mot hverandre. Måtte til slutt få hostedempende på resept og da fikk jeg endelig sove.

Jeg vokste opp med en søster som har kronisk bronkitt. Vi hadde soverom vegg i vegg og jeg ba henne holde opp en gang jeg var frustrert. Da fikk jeg svar tilbake at hun ikke kunne noe for det og det var jo sant. Jeg irriterte meg faktisk aldri over det igjen.

Hva om naboen din har kronisk bronkitt, hun kan ikke for det selv om hun er dum som røyker. Jeg hadde aldri fått meg til å be folk dempe hosten sin, det er jo en grunn for at de gjør det. Tviler på at det er hobbyen hennes.

Anonymkode: ef06b...5e3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta fra henne røken 

Anonymkode: 318ad...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen mennesker blir værende i en form for aggresjon som de uttrykker gjennom andre ting som er halvveis sosialt akseptable. Høres ut som dette er en sånn ting.

Kan selvfølgelig være man  rope når man hoster om man har kols, men jeg tror ikke det.

Hører med til historien at folk som gjør ting som går utover andre mennesker uten noen tilsynelatende hensikt om å ta hensyn, aldri forandrer seg. De vet det er skamfullt det de gjør, men de bestemte seg tidlig for å ikke ta ansvar for det, så de "double down" og fortsetter å gjøre de samme tingene hele livet.

Alternativet hadde vært å stoppe, og det er jo en ganske tydelig implisitt innrømmelse av at de har vært hensynsløse - i lang tid. Da kommer i alle fall skammen skyllende inn. Så de fortsetter i stedet.

Vet naturligvis ikke om personen som nevnes er en sånn, men det er veldig vanlig hos enkelte deler av befolkningen. Vonde følelser uttrykt som aggresjon i stedet for rolig introspeksjon og prosessering. Så holder en knapp på at det er et element av det her.

Jeg ser ikke for meg at en skrikehoster egentlig er en superchill person som bare har "den" ene uvanen -- som påvirker hele bygården lol. Du møter på henne og så er hun den hyggeligste personen i verden med så mye omsorg og hensyn for alle. Bortsett fra at hun selvfølgelig holder dem alle våkne om natten med skrikehosting.

Tviler. Er nok litt personlighet inni bildet her.

Anonymkode: e892a...1a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 20.03):

Hun kan ikke bare slutte å hoste, men hun kan slutte å røyke. Hvis hun slutter å røyke, stopper kanskje hostingen også. Mulig dette er noe du bør ta gjennom styret. Plager ikke røyken deg? Da plager det sikkert andre også.

Anonymkode: cd6b4...acd

Kanskje styret kan vedta på generalforsamlingen at hun skal slutte å hoste...?

Tuller, men har et barn som hostet i nesten et år etter covid, på natten. Naboen spurte om det gikk bra, siden de hørte hvordan barnet hostet. Er dessverre ikke mye vi kunne gjøre med det, men byttet rom når det var som verst.

Anonymkode: cc2f4...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 11.42):

Jeg er ikke enig. 

At jeg vemmes av et voksent menneske som sitter på verandaen sin å brøler hvert 40 minutt har ikke noe med at mine holdninger å gjøre. 

La oss si at det er lyden av fis, oppkast, driting, pissing eller kanskje knulling du måtte høre hvert 40 minutt hver dag og 365 dager i året. Hvordan hadde du hatt det med det? 

Ts

Anonymkode: 0b3bb...66e

Jo , selvsagt har det med dine holdninger å gjøre. Om du fokuserer på lyder så hører du dem bedre, om du velger å sette fokus på at dette er en bagatell så går det ikke lang tid før du ikke tenker mer på det. Ellers så flytter du dersom menneskelige lyder plager deg. 

Anonymkode: ba5f4...e42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Bodø og høres nesten ut som min nabo du beskriver 😅 Skal ikke være lett.

Anonymkode: 67844...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sticknick88 skrev (På 26.1.2024 den 10.37):

Prøv feks å ha Kols du, så kanskje du hadde holdt kjeft! 

Nei takk, kvalmende. Slutt å røyk

Anonymkode: edbbc...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At hosting kan være irriterende å høre på, har jeg en viss forståelse for, men at det er «kvalmende» er spesielt. 

Anonymkode: ecdee...35f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet så godt hvordan du har det TS, jeg bodde tidligere vegg i vegg med en slik hoster. Jeg ble vekt hver eneste natt med hosting. Det er så vemmelig å høre den grusomme slimhosten de påfører seg selv. Jeg endte med å åpne vinduet og brøle ut «HOLD KJEFT» hver eneste gang min nabo satt seg ut for å røyke og hoste. Jeg klagde også ukentlig til styret, og jeg oppfordret de andre naboene til det samme (de plagdes også veldig men visste ikke hva de skulle gjøre. Til slutt flyttet helvetesnaboen, ble vel lei av å bli skreket til hver gang hen skulle spy lungene sine ut om kvelden. Det er vel mitt eneste råd. Skal man røyke og være så ekkel og til bry må man faktisk bo i enebolig. 

Anonymkode: 8af1e...c82

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det mulig? Dette er snakk om en veldig syk person , antagelig med kols som har røykt hele sitt liv. Tok meg 10år å slutte å røyke, niktin er en farlig djevel! Antagelig er personen for lengs død før nikotinen slipper taket. Vis medlidenhet og lydisoler din egen leilighet, alt (utenom den tyngste bassen) kan lydisoleres bort. 
https://www.obsbygg.no/tips-og-rad/trelast-og-tyngre-byggevarer/lar-a-lydisolere-selv
https://viivilla.no/ovrig/energi/isolasjon/unnga-brak-fra-naboer-med-lydisolering-i-tak-gulv-og-vegger/

Alle boliger burde hatt lydiolasjon som standard. 

Anonymkode: c9021...602

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 20.40):

Det skal finnes en operasjon for kjæledyr for å dempe vokaliseringen deres. Kanskje du kan undersøke den muligheten og eventuelt tilby deg å spleise?

Anonymkode: a69f5...1a5

Har du hørt om kols?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...