Gå til innhold

Funnet larver i alt av tørrvarer!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant akkurat larver i alt av tørrvarer i skapet. Mel, nøtter, frø. Verdier til flere tusen kr i søpla 😭 Hva er dette? Noen som vet navn?

De er i lukkede poser også. Fysj.

Hjelper det med total rengjøring av hele kjøkken? Tips?

13ECAA76-D163-4F8D-9CBB-37E02E1B1BC6.jpeg

Anonymkode: 5d913...bfc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde også møll og måtte kaste ALT. Og vaske rundt! Satte så opp møllfeller og sedertrekuler.. 

Skikkelig dritt å bli kvitt de der, men det er bare en måte å gjøre det på, dessverre..

Anonymkode: 2d8be...e3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast alt. Få det ut av huset. Også må du støvsuge alle kriker og kroker i skap, skuffer, inni selve innredningen, ved gulvlister etc - og kaste støvsugerposen etterpå. Når du kjøper nye tørrvarer bør du også kjøpe noen lufttette bokser du kan oppbevare det i.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kaste alt av tørrvarer, alt! 
rens alle skap og kjøp luft tette boks fra Clas ohlsen som du oppbevarer tørrvarer i. Husk å kaste søppel med engang og bruker du støvsuger så kast støvsuger posen raskt. Sånn ble jeg kvitt det. Se nøye gjennom alt her var de til og med i en pakke servietter. Kastet alt på kjøkkenet og vasket alt annet

Anonymkode: 7a75d...06d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest sannsynlig fleskeklanner. Vanlig i hus, flyr ofte inn gjennom åpne vinduer om sommeren og lever veggen og sprekker. Er vanskelig å bli helt kvitt, ikke la det ligge melrester osv i skuffer og skap, støvsug ofte. Oppbevar mel o.l. i tette bokser. Er ikke farlig, bare litt ekkelt. En ting er mel, men du vil ikke ha de larvene i nærheten av ullklær… 🙈

Endret av harma
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google : melbiller/larve

kaste tørrvarer, støvsuge og vaske

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man kaste det i plastposer som ikke er åpnet også? Hermetikk? Hakkede tomater i papp? Det i kjøleskapet også?

Dekker innboforsikring dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også opplevd.. Desinfiser/damp hele kjøkkenet. Det kom møllarver ut fra sprekker i skuffer og skap av dampingen, som garantert hadde funnet veien til nytt mel. Det var larver i tette bokser også, overalt. 

Anonymkode: 0c32e...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må man kaste det i plastposer som ikke er åpnet også? Hermetikk? Hakkede tomater i papp? Det i kjøleskapet også?

Kun åpnede tørrvarer, men de kryper ofte inn i pappembalasje så må ta av det evt og skylle uåpnede poser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei nei, man kaster bare det som er angrepet, vask/tørk av andre varer. Søsteren min hadde fleskeklanner i garderoben, der ulltøy for mange tusen ble ødelagt. Måtte jobbe hardt for å få det dekket av forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk melsmalmott i hus, larvene du har likner. 

Vi måtte kaste alt av tørrmat, men de kom tilbake gang etter gang. 

Viste seg at de overlevde på smulene i bunn av brødristeren 🤯

Vi ble kvitt dem til slutt da. Men var ubehagelig, og  lenge var det sånn at hver gang vi tenkte at nå var vi kvitt dem så dukket det opp på ny.

Anonymkode: 56c39...fbf

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Frys ned uåpna ruller med plastposer, kaffe og lukka tørrvarer. Fire - fem døgn i fryser, og døde er de.

Anonymkode: 9fc06...bd1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette gjelder ikke inni kjøleskapet, eller? 😩 Eller må det også kastes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dette gjelder ikke inni kjøleskapet, eller? 😩 Eller må det også kastes?

Nei, det er tørrvarer som mel, nøtter, frokostblandinger osv. Ta og kast alt av det, støvsuge godt, kast støvsugeposen ut, vask ned, sett evt en liten bolle med f.eks frokostblanding i der dere har larvene nå så ser dere kjapt om dere har fått rengjort godt nok.

Anonymkode: 99182...97a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi fikk melsmalmott i hus, larvene du har likner. 

Vi måtte kaste alt av tørrmat, men de kom tilbake gang etter gang. 

Viste seg at de overlevde på smulene i bunn av brødristeren 🤯

Vi ble kvitt dem til slutt da. Men var ubehagelig, og  lenge var det sånn at hver gang vi tenkte at nå var vi kvitt dem så dukket det opp på ny.

Anonymkode: 56c39...fbf

Takk for tips! Jeg var også plaget med det over lang tid, til tross for stadige nedvaskinger og kasting av alle tørrvarer. Det virker å ha gitt seg nå, men skulle jeg få samme problem igjen skal jeg også sjekke slike plasser for egg og larver.

Anonymkode: 3f4b8...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk for tips! Jeg var også plaget med det over lang tid, til tross for stadige nedvaskinger og kasting av alle tørrvarer. Det virker å ha gitt seg nå, men skulle jeg få samme problem igjen skal jeg også sjekke slike plasser for egg og larver.

Anonymkode: 3f4b8...66c

Tips: Larver av melmøll synes hullene i skapsidene som er beregnet på hyllepinner er helt supre å forpuppe seg i. Jeg pirket rundt i hvert j... hull med en grillpinne, og fikk tatt knekken på en haug larver. (Effektivt, men 🤢)

Anonymkode: d86b2...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

harma skrev (23 timer siden):

Det er mest sannsynlig fleskeklanner. Vanlig i hus, flyr ofte inn gjennom åpne vinduer om sommeren og lever veggen og sprekker. Er vanskelig å bli helt kvitt, ikke la det ligge melrester osv i skuffer og skap, støvsug ofte. Oppbevar mel o.l. i tette bokser. Er ikke farlig, bare litt ekkelt. En ting er mel, men du vil ikke ha de larvene i nærheten av ullklær… 🙈

Er ikke det meningen at vi skal spise insekter for å “redde klimaet” da? Kan liksågreit begynne nå. 

Hiv de på panna med hvitløk og olivenolje og lag deg et gourmetmåltkd, TS.

Anonymkode: d4eea...dfe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jo trendsnacks 2024 😆 

støvsug, boks alt -frys evnt kast det med larver i..

IKKE bruk vann… 

Anonymkode: a74b9...dcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud folk er så hysteriske. Det er melbillelarver. Vi fikk det i en 25 kg sekk med ris og en med havregryn. Bare plukker ut de vi ser, og så spiser vi det. Alt dør når man varnebehandler det uansett, og vi spiser både melbillelarver og sirisser til vanlig. De er næringsrike og smaker minimalt. 

Serverer det ikke til gjester uten å sjekke om de bryr seg først. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3f936...2b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...