Gå til innhold

Gjeldsordning og utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer å reise til utlandet (Vietnam / Thailand / Phillipinene) når jeg får gjeldsordning.
Det er ikke for å stikke av regningen, og jeg har et ønske om å fortsatt ha norsk arbeidsgiver og fortsatt betale på lik linje som om jeg bor i Norge. 

Jeg vet at det er ting som bør vurderes ved å melde permanent flytting, og jeg tenkte i utgangspunktet å oppholde meg under 6 mnd per kalenderår i utlandet. I tillegg tenkte jeg at jeg vil leie hos min bror og dermed opprettholder samme boutgifter (husleie) hele året.

Hva tenker dere om dette?
oen innvendinger eller ting jeg bør være obs på?
Blir livsoppholdssatsen mye mindre enn den som er standard her i Norge?

Anonymkode: ba766...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har penger til det, så er ikke gjeldsordningen streng nok.

Anonymkode: 8d0a3...2ec

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kan overholde dividerende årsbeløp til kreditorene så kan du vel istort sett gjøre hva du vil selv med gjeldsordning. 

Anonymkode: 9825c...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg over at namsmannen vil gjøre seg vrang og si at jeg har ulik boutgifter siden jeg oppholder meg halve tiden i et annet land (la oss si Thailand) hvor boutgifter bør være lavere enn her i Norge. Det samme vil gjelde for livsoppholdssatsen vil jeg tro. Dermed endre beløpene. 

Vet noen hva denne blir da?

Mvh,
TS

Anonymkode: ba766...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bekymrer meg over at namsmannen vil gjøre seg vrang og si at jeg har ulik boutgifter siden jeg oppholder meg halve tiden i et annet land (la oss si Thailand) hvor boutgifter bør være lavere enn her i Norge. Det samme vil gjelde for livsoppholdssatsen vil jeg tro. Dermed endre beløpene. 

Vet noen hva denne blir da?

Mvh,
TS

Anonymkode: 

 Hvis du har de samme boutgiftene hele året, så kan de ikke endre trekket. Du skal melde fra ved endringer, men da blir det ikke noen endring og livsoppholdsatsen blir den samme. Men hvordan kan du fortsatt jobbe for samme arbeidsgiver, har du hjemmekontor? 

Anonymkode: 96ea2...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du har penger til det, så er ikke gjeldsordningen streng nok.

Anonymkode: 8d0a3...2ec

Det er billigere å bo i Thailand, ergo mer til dividende.

Anonymkode: e3a13...1b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må vel også betale husleige i utlandet? 

Anonymkode: fa167...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper gjeldsordningen blir opphevet eller innskrenket om du drar til et lavkostland for å spare penger.

Anonymkode: 3fb1c...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Håper gjeldsordningen blir opphevet eller innskrenket om du drar til et lavkostland for å spare penger.

Anonymkode: 3fb1c...16f

Hvorfor håper du det?

Anonymkode: e3a13...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor håper du det?

Anonymkode: e3a13...1b6

Fordi han da vil lure systemet ved å ha lavere levekostnader enn i Norge, hvis livsoppholdssatsen ikke endres. Det blir jo alt for enkelt å ha gjeldsordning om man kan ta med norske satser til lavkostland.  

Anonymkode: 3fb1c...16f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting annet å komme med enn å virkelig være 100% trygg på at du oppholder deg totalt under 6 mnd per kalenderår i utlandet. Med andre ord, jeg ville vært veldig påpasselig med å være helt sikkert å være i Norge over 6 mnd per kalenderår..

Ellers tut og kjør, kos deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsopphold og boligkostnader vil bli omregnet til det landets satser du oppholder deg i. 

Dvs Thailand(andre lignende land) = du betaler mere til kreditor da det er betydelig billigre å oppholde seg i slike land. 

Hadde det vært Sverige for eksempel så hadde man gjort det samme, altså omregnet men utfallet er trolig ikke så stor forskjell.

Hvis du turer fram uten og melde i fra til namsmann så kan det garanters at GO oppheves. Det vil også være mest praktisk og ta dette med fra start.

Anonymkode: 0bd83...cbb

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang gjeldsordning har du?  Over 3 år? Hold deg hjemme så lenge! Og følg avtalen! Du er snart en fri mann/ kvinne!!! 

Anonymkode: 507b9...d25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi han da vil lure systemet ved å ha lavere levekostnader enn i Norge, hvis livsoppholdssatsen ikke endres. Det blir jo alt for enkelt å ha gjeldsordning om man kan ta med norske satser til lavkostland.  

Anonymkode: 3fb1c...16f

Men hva er dette å håpe på for deg? Gjør det hverdagen din bedre?

Anonymkode: e3a13...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva er dette å håpe på for deg? Gjør det hverdagen din bedre?

Anonymkode: e3a13...1b6

Ts gjør lurt i å være ærlig, oppdaget blir det uansett og da oppheves GO. 

Nå GO da blir opphvet så får han/hun ingen nye sjanser og ingen ny GO. Så da sitter man der og må betale gjelden sin fult ut, i langt større grad også ettersom livsopphold og bolig omgjøres.

Det er fult lov og gjøre sine egne feil her i livet men det gjør det ikke til lurt fordi om.

Anonymkode: 0bd83...cbb

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts gjør lurt i å være ærlig, oppdaget blir det uansett og da oppheves GO. 

Nå GO da blir opphvet så får han/hun ingen nye sjanser og ingen ny GO. Så da sitter man der og må betale gjelden sin fult ut, i langt større grad også ettersom livsopphold og bolig omgjøres.

Det er fult lov og gjøre sine egne feil her i livet men det gjør det ikke til lurt fordi om.

Anonymkode: 0bd83...cbb

Tull, GO opprettholdes, men han kan risikere at livsoppholdssatsen blir satt ned dersom namsmannen oppdager det.

Jeg antar at "husleien" til broren derimot blir spart der, og tilbakebetales til TS ved GO slutt - så det er vel i realiteten unndragelse av gjeld - men det går sikkert bra 😉 

Anonymkode: 3bfd6...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull, GO opprettholdes, men han kan risikere at livsoppholdssatsen blir satt ned dersom namsmannen oppdager det.

Jeg antar at "husleien" til broren derimot blir spart der, og tilbakebetales til TS ved GO slutt - så det er vel i realiteten unndragelse av gjeld - men det går sikkert bra 😉 

Anonymkode: 3bfd6...372

Absolutt ikke tull nei. Ser ukentlige tilfeller der kreditor går for å oppheve GO når informasjon om endringer uteblir. 

 

Anonymkode: 0bd83...cbb

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Håper gjeldsordningen blir opphevet eller innskrenket om du drar til et lavkostland for å spare penger.

Anonymkode: 3fb1c...16f

Hei. Tanken er ikke for å spare penger, men å ikke leve under "vanskelige kår" i 5/7 år.
 
Jeg vil fortsatt betale like mye til kreditorene som om jeg bor i Norge. Hvis det har seg slik at både livsoppholdssatsen og boutgiftene blir redusert siden jeg skal være ca halve tiden i et lavkostnadsland så er det jo greit det også. Da vil jo kreditorene få enda mer penger tilbakebetalt totalt sett.

Mvh,

TS 

Anonymkode: ba766...6bf

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke tull nei. Ser ukentlige tilfeller der kreditor går for å oppheve GO når informasjon om endringer uteblir. 

 

Anonymkode: 0bd83...cbb

Hei. Takk for svar. Hvor ser du dette hen? Jeg ønsker å få vite om disse tilfellene.

Jeg kan også fortelle dette til namsmannen på forhånd før jeg reiser til utlandet hvert år slik at det trekkes mer og at jeg da får beholde mindre i den perioden. Da er det vel etisk greit?

Mvh,

TS

Anonymkode: ba766...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Takk for svar. Hvor ser du dette hen? Jeg ønsker å få vite om disse tilfellene.

Jeg kan også fortelle dette til namsmannen på forhånd før jeg reiser til utlandet hvert år slik at det trekkes mer og at jeg da får beholde mindre i den perioden. Da er det vel etisk greit?

Mvh,

TS

Anonymkode: ba766...6bf

Jeg har innsikt via mitt arbeid. 

Du må ta denne med namsmannen og kreditorene hvordan dette rent " praktisk " skal løses. Hovedpoenget er at du drøfter det med de nevnte slik at ikke kreditorene oppdager det på egenhånd etter inngåelse for da er du garantert at de ønsker å heve GO.

Anonymkode: 0bd83...cbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...