Gå til innhold

Stort barneønske

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min og jeg ønsker oss ekstremt mye å få til å få barn. Vi har vært gjennom en veldig psykisk vond spontanabort, men nå er vi klare for å begynne prøvingen igjen. 

Jeg har nylig lest en artikkel, hvor en studie pekte på at det var 40% større sjanse for å bli gravid med tvillinger, hvis du tar forlat mens du prøver å bli gravid. 

Jeg syntes det høres usannsynlig ut, men jeg spør allikevel: 

Dere som har fått tvillinger, tok dere forlat samtidig som dere prøvde å bli gravide? 

Anonymkode: 985d7...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samboeren min og jeg ønsker oss ekstremt mye å få til å få barn. Vi har vært gjennom en veldig psykisk vond spontanabort, men nå er vi klare for å begynne prøvingen igjen. 

Jeg har nylig lest en artikkel, hvor en studie pekte på at det var 40% større sjanse for å bli gravid med tvillinger, hvis du tar forlat mens du prøver å bli gravid. 

Jeg syntes det høres usannsynlig ut, men jeg spør allikevel: 

Dere som har fått tvillinger, tok dere forlat samtidig som dere prøvde å bli gravide? 

Anonymkode: 985d7...e66

Folat. 

Det er anbefalt å ta folat mens man prøver, og mens man er gravid. 40% større sjanse for tvillinger hørtes litt usannsynlig ut, jeg kjenner faktisk ingen som har fått tvillinger🤔 

Anonymkode: 037bd...32b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig tull. Man skal uansett ta folat når man prøver å bli gravid/har blitt gravid. Det forebygger ryggmargsbrokk hos foster. Om man hadde fått tvillinger av det, hadde nok de aller fleste hatt tvillinger. Hvilken kilde er dette?

Anonymkode: a7f3a...ecb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du folat? Alle som planlegger å bli gravid, eller er gravid i 1.trimester, anbefales å ta folat for å forebygge ryggmargsbrokk. Det har ingen sammenheng med å få tvillinger. Jeg tok folat, fikk ett barn. 

Anonymkode: 9fa60...cfe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du folat? Alle som planlegger å bli gravid, eller er gravid i 1.trimester, anbefales å ta folat for å forebygge ryggmargsbrokk. Det har ingen sammenheng med å få tvillinger. Jeg tok folat, fikk ett barn. 

Anonymkode: 9fa60...cfe

Dette. 

Anonymkode: 2a303...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si alle gravide og prøvende i Norge tar folat og statistikken er ikke at 40 % av oss får tvillinger. 

Anonymkode: 49ed7...02b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100% feil...

Det er anbefalt å begynne å ta folat 3 mnd før man begynner å prøve.. så vil tro det hadde vært fryktelig mange som fikk tvillinger om dette stemte. 

Anonymkode: 44b6c...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst en eller anna studie som viste at kvinner som tar folat før de blir gravid har en 40% større sjanse for å få tvillinger. Det betyr ikke at de har en 40% sjanse å få tvillinger. Vanligvis har man en 1,5% sjanse for å få tvillinger, 40% større sjanse vil da si 2,1%. Så fortsatt ganske liten. Om den studien er stor nok til å kunne stole på vet jeg ikke. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok folat en måned før jeg ble gravid, men viste seg å være kjemisk graviditet. Neste syklus ble jeg gravid med eneggede tvillinger, men dessverre mistet i MA. Da har jeg gått på folat i 2 måneder, tviler at det er derfor. Sannsynelighet for å få tvillinger er svært liten. 

Anonymkode: e20f4...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...