Gå til innhold

Sette grenser for toåring?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Egentid er kanskje ikke så viktig for alle da vet du

Anonymkode: 655d6...ff0

Åpenbart ikke. For at vi skal være gode foreldre, som holder sammen, så er vi avhengig av noe egentid.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes dere begge har rett.

Mine eldste barn lærte jeg å finne søvnen selv når de var 2 år, mens de yngste har hatt behov for at jeg satt inne på rommet i den alderen.

Løsningen kan vel være at du tar deg av leggingen, så slipper far å irritere seg over det?

Anonymkode: 553f3...b69

Som jeg har nevnt tidligere så KAN hun sovne alene, det gjorde hun fra hun var ett til to år ca. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg startet med søvntrening før 3 måneders alder. Ventet flere og flere minutter for hver gang jeg gikk inn på soverommet. Lærte seg å like sengen sin, og det er godt å legge seg når man er trøtt. 

Men i perioder må det mere til, som for eksempel ved nye tenner. Fra barnehagen lærte jeg at om barnet sliter med å sove på kvelden, bør man se på hvordan resten av dagen er. Får barnet riktig balanse mellom aktivitet og hvile gjennom dagen? Kosthold? Tv før leggetid? Passer dere på å gjøre hyggelige ting sammen? Barn merker også om foreldre f.eks er bekymret eller ikke har det bra. 

Prøver å gå i meg selv for å se på hva jeg kan gjøre annerledes, når jeg merker noen negative endringer ved barnet. Men noen ganger trenger det rett og slett mere nærhet av ulike grunner. Noen ganger funker det å øke det andre steder. Jeg har båret barnet mitt mye i sele/ sjal/ bæremeis på tur. Selv om det kan gå selv. Barnet blir så mye mer fornøyd enn på tur med f.eks vogn. Men blir tyngre jo eldre barnet blir. Dog veier en vogn litt også. 

Anonymkode: 993e0...13c

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg startet med søvntrening før 3 måneders alder. Ventet flere og flere minutter for hver gang jeg gikk inn på soverommet. Lærte seg å like sengen sin, og det er godt å legge seg når man er trøtt. 

Men i perioder må det mere til, som for eksempel ved nye tenner. Fra barnehagen lærte jeg at om barnet sliter med å sove på kvelden, bør man se på hvordan resten av dagen er. Får barnet riktig balanse mellom aktivitet og hvile gjennom dagen? Kosthold? Tv før leggetid? Passer dere på å gjøre hyggelige ting sammen? Barn merker også om foreldre f.eks er bekymret eller ikke har det bra. 

Prøver å gå i meg selv for å se på hva jeg kan gjøre annerledes, når jeg merker noen negative endringer ved barnet. Men noen ganger trenger det rett og slett mere nærhet av ulike grunner. Noen ganger funker det å øke det andre steder. Jeg har båret barnet mitt mye i sele/ sjal/ bæremeis på tur. Selv om det kan gå selv. Barnet blir så mye mer fornøyd enn på tur med f.eks vogn. Men blir tyngre jo eldre barnet blir. Dog veier en vogn litt også. 

Dette er altså ikke anbefalt, håper folk der ute ikke driver med dette. En baby på under 3 mnd skal også sove i samme rom som foreldrene sine.

Anonymkode: 346d3...d2f

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Ei venninne av meg måtte ligge inne hos barnet sitt for at han skulle sovne. Hadde han barnevakt sovnet han helt fint. Hun hadde ikke hjerte til å gå fra han når han ville at hun skulle ligge der. Han var vel ca 8 år da hun fant ut at hun gjerne måtte venne han av med det.

Det ble jo litt grining de første nettene, men de var raskt inne og sa natta, så han lå ikke alene og skrek i timesvis. De lagde også hverdagslyder (snakking, tv, oppvask etc), så barnet hørte foreldrene inn på rommet.

Anonymkode: 724c8...50c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er altså ikke anbefalt, håper folk der ute ikke driver med dette. En baby på under 3 mnd skal også sove i samme rom som foreldrene sine.

Jo det er anbefalt å begynne med leggerutiner ved 3- måneders alder, for da begynner de å produsere melatonin selv blant annet. 

Vi sov og sover på samme rom fremdeles. Men jeg legge meg senere. Noe de fleste voksne gjør. 
Barnet trenger også gjerne ro når det sover. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo det er anbefalt å begynne med leggerutiner ved 3- måneders alder, for da begynner de å produsere melatonin selv blant annet. 

Vi sov og sover på samme rom fremdeles. Men jeg legge meg senere. Noe de fleste voksne gjør. 

Det er riktig. Vi begynte også med enkelte soverutiner fra 3 mnd. Og begynte legge babyen på rommet når det var siste legging for å skille mellom dag og natt. Før det sov babyen i stua til vi skulle legge oss, den var uforstyrret, men da var det heller ikke noe grunn til å øve på søvn og skillet mellom natt og dag. 
https://www.helsenorge.no/sovnproblemer/sovn-hos-spedbarn/

Anonymkode: 46067...b9b

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Leggerutiner fra 3 mnd alder er ikke det samme som å søvntrene før 3 måneder som du skrev. 

Generelt er ikke leggerutiner og søvntrening det samme. Søvntrening er bare et nytt fancy ord for gråtekur og burde ikke gjøres og iallfall ikke når baby er så liten. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser ikke på det som en uvane at barn har behov for litt trygghet eller kos for å sovne på kveldene. Jeg ligger fortsatt å stryker på ryggen og synger en sang eller to til de sovner, de er 2 og 6 år. Har aldri trengt å gråte ved legging her. 6 åringen sovner ganske fort, tar ca 5 minutter, 2 åringen ca 20 min før han sovner. 

Det har vært en lang prosess, da de var litt mindre kunne jeg ligge med de både én og to timer før de sovnet. Begge er lette å få med i seng, lite protester. Familien min mener derimot det er et "kjempeproblem" at jeg gjør det på denne måten 🙄😅

Anonymkode: a4220...cfa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Leggerutiner fra 3 mnd alder er ikke det samme som å søvntrene før 3 måneder som du skrev. 

Generelt er ikke leggerutiner og søvntrening det samme. Søvntrening er bare et nytt fancy ord for gråtekur og burde ikke gjøres og iallfall ikke når baby er så liten. 

Leste du linken fra Helse-Norge  over her? Der står det blant annet at det er vanlig at barnet gråter litt før det sovner. Men det var faktisk ikke så mye gråting, og barnet trives i sengen sin og vet det er kveld når det blir lagt der.  

• Liker 2
Skrevet

Limer det inn her:

Fra ca. 3 måneders alder kan foreldre lære barnet sitt gode søvnvaner.

Det kan være lurt å være oppmerksom og bevisst på hva du gir av hjelp, og om barnet har noen egen evne til å roe seg ned selv. Er det tilfeller der barnet sovner av seg selv? Hva gjorde du eller barnet da? Er du oppmerksom på barnets egne strategier, vil det være lettere å minke hjelpen dere gir som foreldre etterhvert som barnet blir større. Foreldre kan begynne å tilrettelegge for gode søvnvaner tidlig.

Lær å sovne selv

Ved legging kan du redusere og gradere støtten

Dersom barnet klarer å sovne uten noe særlig hjelp fra foreldrene på kvelden, vil det også klare innsovningen i løpet av natten uten å forstyrre foreldrene. Det er vanlig at noen barn klynker eller gråter før de sovner.

Hva kan man gjøre dersom barnet ikke sovner om kvelden?

Det viktigste er å redusere støtten du gir under innsovningen, begynn derfor gjerne med leggingen ved å gjøre den til en kort prosess. Syng for eksempel en sang, stryk over barnet og si «god natt». Gå ut av rommet. Om barnet protesterer eller gråter, går du inn igjen. Men forsøk å vente litt, kanskje du forstyrrer innsovningsprosessen barnet er i gang med om du går inn for raskt. Si igjen med trygg og rolig stemme: «Det er natt, du må sove nå». Forsøk å unngå blikkontakt, det aktiverer hjernen.

Poenget med disse tiltakene er at det skal være kjedelig å våkne om natten. Det kan bli en del gråting og protester underveis, men er man trygg og konsekvent kommer barnet inn i gode søvnvaner etter overraskende få netter.

Skrevet
Gipetto skrev (På 24.1.2024 den 12.45):

Minste er 2,5 år, og er avhengig av at vi sitter inne hos henne til hun sovner på kveldstid. Pappaen ønsker vi skal lære henne å sovne alene (vi trenger nødvendigvis ikke ligge sammen med henne, sitter på en stol ved sengen), jeg synes ikke det er rett at en toåring skal gråte seg i søvn fordi pappaen mener vi har lagt til rette for en uvane. Hun er bare to år, lærer stadig nye ting, mye inntrykk ila lang dag i bhg etc, og har nok behov for litt støtte nå i en periode. 

Er jeg helt på styr og "duller" for mye med henne, eller har pappaen rett i at dette er en uvane vi burde bli kvitt?

enig med deg. barn er forskjellige og har forskjellige behov. gjør det som er rett for barnet

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 15.00):

Lærte seg til å like sengen sin, eller lærte seg at mamma og pappa uansett ikke kom ved gråt? 🤔

Anonymkode: 6b5a9...dfa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 20.46):

Limer det inn her:

Det kan være lurt å være oppmerksom og bevisst på hva du gir av hjelp, og om barnet har noen egen evne til å roe seg ned selv. Er det tilfeller der barnet sovner av seg selv? Hva gjorde du eller barnet da? Er du oppmerksom på barnets egne strategier, vil det være lettere å minke hjelpen dere gir som foreldre etterhvert som barnet blir større. Foreldre kan begynne å tilrettelegge for gode søvnvaner tidlig.

Lær å sovne selv

Dersom barnet klarer å sovne uten noe særlig hjelp fra foreldrene på kvelden, vil det også klare innsovningen i løpet av natten uten å forstyrre foreldrene. Det er vanlig at noen barn klynker eller gråter før de sovner.

Det viktigste er å redusere støtten du gir under innsovningen, begynn derfor gjerne med leggingen ved å gjøre den til en kort prosess. Syng for eksempel en sang, stryk over barnet og si «god natt». Gå ut av rommet. Om barnet protesterer eller gråter, går du inn igjen. Men forsøk å vente litt, kanskje du forstyrrer innsovningsprosessen barnet er i gang med om du går inn for raskt. Si igjen med trygg og rolig stemme: «Det er natt, du må sove nå». Forsøk å unngå blikkontakt, det aktiverer hjernen.

Poenget med disse tiltakene er at det skal være kjedelig å våkne om natten. Det kan bli en del gråting og protester underveis, men er man trygg og konsekvent kommer barnet inn i gode søvnvaner etter overraskende få netter.

Unngå blikkontakt faktisk. Æsj. Det må finnes bedre måter å gjøre det på hvor barnet møter kjærlige foreldre og ikke en vegg.  

Anonymkode: 6b5a9...dfa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
kaarebjarne skrev (På 25.1.2024 den 12.48):

Åpenbart ikke. For at vi skal være gode foreldre, som holder sammen, så er vi avhengig av noe egentid.

Heldigvis ikke noe du bestemmer

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 15.24):

🙏

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2024 den 20.46):

Limer det inn her:

Lær å sovne selv

Tre måneder ?? Såvidt kommet ut av fjerde trimester og de skal venne seg til å ligge alene i et mørkt rom ? Unngå blikkontakt? Hvem har skrevet dette pisset her ? Hvilken kald faen sitter bak det her ? (Kan lese det er helsenorge, men det her er bare en av måtene de skal ødelegge tilknytningen til foreldrene fordi de må ut i jobb )

Anonymkode: 66155...f5b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Tre måneder ?? Såvidt kommet ut av fjerde trimester og de skal venne seg til å ligge alene i et mørkt rom ? Unngå blikkontakt? Hvem har skrevet dette pisset her ? Hvilken kald faen sitter bak det her ? (Kan lese det er helsenorge, men det her er bare en av måtene de skal ødelegge tilknytningen til foreldrene fordi de må ut i jobb )

Anonymkode: 66155...f5b

Det fungerte helt utmerket her. Mener du at babyen må ligge oppå mor for at det skal skje en tilknytning?

Anonymkode: 46067...b9b

• Liker 1
Skrevet
Gipetto skrev (På 24.1.2024 den 13.06):

Hun sovner som regel fort, sitter alt fra fem minutter til en liten time. 

Fra hun var ett til hun ble to sovnet hun helt fint alene, så vi vet hun kan det. "Tabben" vi har gjort var at jeg og barnefar hadde en samlivspause på noen mnd hvor de bodde annen hver uke hos meg, annen hver uke hos han. Etter vi startet med dette har minste blitt helt hysterisk redd for at jeg skal dra, og jeg ønsker å vise for henne hver kveld at jeg ikke skal noen vei, men sitter/ligger sammen med henne til hun sovner. Dette gjelder forsåvidt i andre situasjoner også, jeg kan for eksempel ikke gå ut av stuen alene, hun er alltid med. 

Dere har altså et barn med (velbegrunnet) separasjonsangst, og vurderer å la henne gråte for å venne seg til å sovne alene? Hva i huleste tenker dere på?? 

Jeg ligger med mine til de sovner. Det er jo kjempegodt! Først skravler vi litt, så snur jeg meg litt andre veien mens barnet ligger klistret til ryggen og får nærhet. Jeg surfer mobil og får en skikkelig timeout, og barnet får sovne til mammas kroppsvarme ❤️ 

De gangene noen andre har vært her med legging har barnet enten sovnet selv (fordi de ikke tenkte på å be om noe, og den voksne bare la de), eller den voksne der har også lagt seg ned litt. 

For min del er det der kvalitetstid med barna mine. Å bruke en halvtime på hver unge 1 til 1 sånn på kvelden er en minimal investering i trygge barn. Ikke at de som ikke får det blir utrygge, men jeg har også to med separasjonsangst pga samlivsbrudd (far stakk, ikke sett han siden..).

Jeg har jo alenetid på kvelden etter de har sovnet, og slipper å sitte med dårlig samvittighet også. 

Anonymkode: eea27...504

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...