Gå til innhold

Sette grenser for toåring?

Fremhevede innlegg

Skrevet
NinaLisa skrev (52 minutter siden):

Etter mitt syn kan en toåring fint finne roen selv ved leggetid uten at foreldrene sitter ved senga.  Mine har alltid sovnet selv fra 6 mnd alder. Jeg har hatt trygge glade barn som har vært glad i senga si. Jeg synes det er litt viktig med alenetid på kvelden for foreldre .

Man har da fint tid til alenetid på kvelden, selv om man sitter 10-30 min inne med ungene 🤔

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sinsiew skrev (5 minutter siden):

Man har da fint tid til alenetid på kvelden, selv om man sitter 10-30 min inne med ungene 🤔

Det finnes foreldre som bruker 1-2 timer på legging hver eneste dag, har jeg forstått både på KG og i samtale med andre småbarnsforeldre.🤯

Skrevet
kaarebjarne skrev (2 minutter siden):

Det finnes foreldre som bruker 1-2 timer på legging hver eneste dag, har jeg forstått både på KG og i samtale med andre småbarnsforeldre.🤯

Men det er jo ikke det som er temaet i denne tråden da, hvor ts sier at de slett ikke bruker så lang tid 😅

Men ja, hvis man bruker så lang tid sier det seg selv at man bør ta noen grep dersom det ikke er andre utløsende årsaker🫣

• Liker 1
Skrevet
kaarebjarne skrev (5 minutter siden):

Ja å hva ee problemet ?

Anonymkode: 655d6...ff0

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja å hva ee problemet ?

Sinsiew skrev (17 minutter siden):

Men det er jo ikke det som er temaet i denne tråden da, hvor ts sier at de slett ikke bruker så lang tid 😅

Men ja, hvis man bruker så lang tid sier det seg selv at man bør ta noen grep dersom det ikke er andre utløsende årsaker🫣

Les kommentaren min i sammenheng med kommentaren jeg siterte.

Endret av kaarebjarne
  • Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, kaarebjarne said:

Og? 

Just now, kaarebjarne said:

Leste kommentaren min i sammenheng med kommentaren jeg siterte.

Jeg forstår fremdeles ikke relevansen. 

Anonymkode: 46067...b9b

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg. Det er ikke der man skal "sette grenser" for en 2åring mener jeg da. Hva er det dere skal forsøke å lære 2åringen da, at det ikke er lov å be om mer trygghet og nærhet? At det bare er så og så mye kjærlighet? At det bare er visse tider på døgnet man skal få respons på gråt og behov? 

En ting er om det er mye tulling, jeg kan si ifra til min om hun tuller veldig ved leggetid, så der setter jeg grenser (litt yngre enn din ca akkurat 2). Men jeg går aldri fra eller sier nei til nærhet om hun ønsker det. Vi øver på å ligge selv og sovne da men aldri tvang. Tar det gradvis og det går bedre og bedre.

Anonymkode: 346d3...d2f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og? 

Jeg forstår fremdeles ikke relevansen. 

Står det såpass dårlig til med tekst- og tidsforståelsen her på KG? Siden tre stykker har påpekt dette nå, går jeg derfor i meg selv for å se hva jeg har skrevet, men jeg kan virkelig ikke forstå at dere ikke ser sammenhengen. Her er innlegget jeg siterte:

Man har da fint tid til alenetid på kvelden, selv om man sitter 10-30 min inne med ungene 🤔

Og her er svaret mitt:

Personen jeg svarte mener man kan ha alenetid på kvelden selv om man bruker 10-30 min inne med ungene. Dersom man bruker to timer hver eneste dag på å legge ungene, så er det ikke noe alenetid igjen om man skal opp tidlig neste morgen.

Dette skal ikke være vanskelig å forstå for folk altså, selv om man skremmende ofte må frem med teskjeen her på KG.

Skrevet
1 hour ago, NinaLisa said:

Etter mitt syn kan en toåring fint finne roen selv ved leggetid uten at foreldrene sitter ved senga.  Mine har alltid sovnet selv fra 6 mnd alder. Jeg har hatt trygge glade barn som har vært glad i senga si. Jeg synes det er litt viktig med alenetid på kvelden for foreldre .

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du svarer jo ikke på spørsmålet til TS.

Du har hatt barn som har følt seg trygg og sovnet selv, du har altså ikke latt de ligge å gråte seg i søvn alene? Eller har du lagt de ned og latt de gråte seg i søvn til de har lært seg at det ikke hjelper å rope etter mamma for trygghet? 

Anonymkode: 4d662...02e

Lurer på det samme som Anonymkode: 4d662...02e

For meg har det forøvrig vært viktigere med et barn som føler seg elsket og trygt og som ikke forbinder leggetid med å bli forlatt, redd og måtte gråte alene (og jeg har en sånn som gråter hysterisk og det går ikke over etter et par minutter) enn at jeg skal få 30 minutter mer egentid på kvelden. Jeg hører på lydbok og slapper av mens jeg legger barnet, det går helt fint. Man MÅ ikke ta grep om det er sånn at man må sitte en halvtime-time inne hos et barn hver leggetid. Barn tar tid, man må bruke tid på barna sine. Når de blir eldre legger de seg jo senere og man må kanskej bruke samme tiden på leksehjelp, kjøre til aktiviteter osv. Sånn er det jo bare.. man må sette barnas behov foran egne behov. 

• Liker 4
Skrevet

Synes det er så merkelig at man trøster og støtter når barnet gråter på dagtid, men når det er legging skal de liksom bare klare å regulere følelsene sine selv og man skal ikke ta opp å trøste osv. Blir litt feil for meg. 

Anonymkode: 5c872...727

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Anononyma skrev (1 time siden):

Dakar lita :( Har du snakket med hs? Kan være de har noen gode råd?

Har ikke snakket med hs om det nei, men vurderer. Får så utrolig vondt i meg av hele situasjonen, og føler alt er min feil.. Jeg vil ikke hun skal gå rundt å være redd for at jeg forsvinner, men samtidig må jeg kunne gå ut av stuen uten at det blir full panikk. 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Er det slik på dagtid også? Uansett situasjoner?

Er helt likt på dagtid ja, uansett hva det gjelder. Dersom hun våkner tidlig på morgenen sitter hun på en krakk på badet mens jeg steller meg, selv om stuen er like ved hvor som regel storesøster sitter å ser på barne-tv. 

• Hjerte 1
Skrevet
4 hours ago, kaarebjarne said:

Står det såpass dårlig til med tekst- og tidsforståelsen her på KG? Siden tre stykker har påpekt dette nå, går jeg derfor i meg selv for å se hva jeg har skrevet, men jeg kan virkelig ikke forstå at dere ikke ser sammenhengen. Her er innlegget jeg siterte:

Man har da fint tid til alenetid på kvelden, selv om man sitter 10-30 min inne med ungene 🤔

Og her er svaret mitt:

Personen jeg svarte mener man kan ha alenetid på kvelden selv om man bruker 10-30 min inne med ungene. Dersom man bruker to timer hver eneste dag på å legge ungene, så er det ikke noe alenetid igjen om man skal opp tidlig neste morgen.

Dette skal ikke være vanskelig å forstå for folk altså, selv om man skremmende ofte må frem med teskjeen her på KG.

Du må gjerne forklare, men jeg forstår ikke. Jeg vil heller sitte 1-2 timer og sitte med barnet mitt, hvis det trenger støtte til å sove, enn å sitte og ha egentid mens det gråter. Men det var du som hadde gjort alt riktig med barna dine fra 6 mnd, ved å bare få levert barn med sovehjerte, så jeg forstår at du ikke forstår hvorfor vi ikke forstår deg :) 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gipetto skrev (5 timer siden):

Hun sovner som regel fort, sitter alt fra fem minutter til en liten time. 

Fra hun var ett til hun ble to sovnet hun helt fint alene, så vi vet hun kan det. "Tabben" vi har gjort var at jeg og barnefar hadde en samlivspause på noen mnd hvor de bodde annen hver uke hos meg, annen hver uke hos han. Etter vi startet med dette har minste blitt helt hysterisk redd for at jeg skal dra, og jeg ønsker å vise for henne hver kveld at jeg ikke skal noen vei, men sitter/ligger sammen med henne til hun sovner. Dette gjelder forsåvidt i andre situasjoner også, jeg kan for eksempel ikke gå ut av stuen alene, hun er alltid med. 

Synes det er et klokt råd å ta det opp med helsestasjonen. Her har dere jo lagt opp til et løp det hun er borte fra sin(e) primær(e) omsorgspersoner gjentatte ganger over tid, uten å egentlig være i stand til å forstå at dere kommer tilbake, og på en måte lære at hvis den ene er der så er ikke den andre der. Søk faglige råd, det finnes helt sikkert kloke, gode grep som kan hjelpe til med å trygge barnet på dere på nytt. Frem til dere har fått råd om hvordan dere reetablerer tryggheten hos den minste, så ville jeg ikke gjort endringer, men gitt henne det hun har behov for for å finne trygghet og ro. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må gjerne forklare, men jeg forstår ikke. Jeg vil heller sitte 1-2 timer og sitte med barnet mitt, hvis det trenger støtte til å sove, enn å sitte og ha egentid mens det gråter. Men det var du som hadde gjort alt riktig med barna dine fra 6 mnd, ved å bare få levert barn med sovehjerte, så jeg forstår at du ikke forstår hvorfor vi ikke forstår deg :) 

Først og fremst, så hadde ikke barna mine sovehjerte. Vi har jobbet strukturert med rutiner. Du kan mao spare deg for slike tåpelige personangrep.

Poenget mitt er at dersom man surrer med to timers legging, så er det ikke mye egentid igjen om man skal opp tidlig. Derfor må man ta grep slik at leggesituasjonen tar kortere tid. Det er uredelig å late som at jeg mener at man skal sitte og høre på barnet sitt mens man har «alenetid», fremfor å trøste.

Skrevet
1 hour ago, kaarebjarne said:

Først og fremst, så hadde ikke barna mine sovehjerte. Vi har jobbet strukturert med rutiner. Du kan mao spare deg for slike tåpelige personangrep.

Poenget mitt er at dersom man surrer med to timers legging, så er det ikke mye egentid igjen om man skal opp tidlig. Derfor må man ta grep slik at leggesituasjonen tar kortere tid. Det er uredelig å late som at jeg mener at man skal sitte og høre på barnet sitt mens man har «alenetid», fremfor å trøste.

Ta grep... høres ut som det er en støvsuger du skal fikse liksom. Det er ikke sikkert det er noen grep man kan ta, iallfall ikke uten at det går ut over barna. Og det er ikke tvingende nødvendig å ha egentid hver eneste kveld når barna er små, det er ikke snakk om årevis liksom. 

TS: Nå leste jeg det du skrev om at dere hadde bodd hver for dere en stund med 50/50 deling. Det er jo en grunn til at det ikke er anbefalt for så små barn og at de anbefaler maks 1-2 netter borte fra mor når de er 1-2 år. Jeg ville søkt hjelp hos profesjonelle og jeg ville iallfall ikke forsøkt på noen form for "gråtekur" på et så utrygt barn som potensielt har relasjonsskader. Du kan forsøke hos fastlege eller HS, eller se på denne nettsiden: https://www.tilknytningspsykologene.no

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

👏

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta grep... høres ut som det er en støvsuger du skal fikse liksom. Det er ikke sikkert det er noen grep man kan ta, iallfall ikke uten at det går ut over barna. Og det er ikke tvingende nødvendig å ha egentid hver eneste kveld når barna er små, det er ikke snakk om årevis liksom.

Du må gjerne leve i den tro om at du ikke kan gjøre noe som helst med søvnmønsteret deres.

Og jo, de er jo faktisk små i årevis. Vet du ikke hvordan et år fungerer…? Mange får også flere barn etter hverandre. Si du får tre barn med tre års mellomrom. Skal dere gå et tiår uten egentid?!

Endret av kaarebjarne
Skrevet
1 minutt siden, kaarebjarne said:

Du må gjerne leve i den tro om at du ikke kan gjøre noe som helst med søvnmønsteret deres.

Og jo, de er jo faktisk små i årevis. Vet du ikke hvordan et år fungerer…? Mange får også flere barn etter hverandre. Si du får tre barn med tre års mellomrom. Skal dere gå et tiår uten egentid?!

Noen både må, vil eller ønsker det.

• Liker 4
Skrevet
kaarebjarne skrev (16 minutter siden):

Egentid er kanskje ikke så viktig for alle da vet du

Skrevet
Gipetto skrev (21 timer siden):

Minste er 2,5 år, og er avhengig av at vi sitter inne hos henne til hun sovner på kveldstid. Pappaen ønsker vi skal lære henne å sovne alene (vi trenger nødvendigvis ikke ligge sammen med henne, sitter på en stol ved sengen), jeg synes ikke det er rett at en toåring skal gråte seg i søvn fordi pappaen mener vi har lagt til rette for en uvane. Hun er bare to år, lærer stadig nye ting, mye inntrykk ila lang dag i bhg etc, og har nok behov for litt støtte nå i en periode. 

Er jeg helt på styr og "duller" for mye med henne, eller har pappaen rett i at dette er en uvane vi burde bli kvitt?

Jeg synes dere begge har rett.

Mine eldste barn lærte jeg å finne søvnen selv når de var 2 år, mens de yngste har hatt behov for at jeg satt inne på rommet i den alderen.

Løsningen kan vel være at du tar deg av leggingen, så slipper far å irritere seg over det?

Anonymkode: 553f3...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...