Gå til innhold

Kompis av sønnen min lukter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså, jeg ble helt matt over hva dere vil lesse over på læreren. Det er IKKE lærerens ansvar om du syns noen lukter på fritiden. Læreren og andre ansatte på skolen tar ansvar for det de evt. kjenner der.

Ring å snakk med mor eller med barnevernet hvis du tenker du er veldig bekymret. Ta ansvar selv!

Anonymkode: 4d22a...cc1

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er syk men barna dusjer,pusser tenner, har rene klær osv for det. Ingen unskyldning!

Snakk med hun eller læreren!

Kanskje det er en forklaring bak, kanskje de lager mat med sterk lukt?

Anonymkode: ae882...7cf

Det er forskjell på sykdom. Noen er såpass preget at de ikke orker følge opp, og noen sliter kanskje litt psykisk, mens andre ikle er så nøye fordi de gjerne ikker har vært vant til det selv hjemmefra. 

Anonymkode: f9bf6...2eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså, jeg ble helt matt over hva dere vil lesse over på læreren. Det er IKKE lærerens ansvar om du syns noen lukter på fritiden. Læreren og andre ansatte på skolen tar ansvar for det de evt. kjenner der.

Ring å snakk med mor eller med barnevernet hvis du tenker du er veldig bekymret. Ta ansvar selv!

Lærere (skolen) har så absolutt et ansvar for å ta opp problemstillinger på foreldresamtale, og å melde fra til barnevernet ved mistanke om omsorgssvikt. Det er lovbestemt. Det er jo et under om ikke kontaktlæreren har kjent denne lukta dersom det er så ille som beskrevet. Håper ikke at du er lærer, for dette er ganske alvorlig å ikke vite om, i så tilfelle.

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Ovrige-tema/Udir-10-2012/?depth=0&print=1

Anonymkode: af972...fbb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Meld bekymring til lærer, kanskje flere har gjort det samme. 
Hvis dette er et barn som leker mye med ditt barn og som du har mulighet til å ta litt under vingene ville jeg invitert barnet hjem dagen de har gym. Så ville jeg sagt de må dusje når de kom hjem etter skolen pga gym. Lånt tøy fra mitt barn, og hevet det andre i vaskemaskinen. Gjenta ukentlig

Anonymkode: 7dfc0...fa7

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

For alt du vet har læreren allerede meldt bekymring. Du kan godt ta det opp med læreren uansett, men jeg tror det beste er å ta også det opp med mor. Det ER vanskelig å vite hvordan man snakker om så følsomme ting med andre foreldre, men det er også viktig. Som lærer har jeg selv tatt denne praten med flere foreldre. Og med barna selv når de er store nok. Vær modig. Ta praten. Du kan jo begynne med gutten selv, om du føler han har tillit nok til deg. Da kan det hende du får vite mer om det ligger noe bak. 

Anonymkode: 75382...ab5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje moren er en typisk hoarder? Og sønnen ikke får dusjet eller pusset tennene pga det og dermed blitt naturlig å ikke gjøre noe med det. Eller austisme spekter i bildet? Det er ihvertfall ikke normalt. 

Anonymkode: df457...749

Vet du hva en hoarder er? 

Anonymkode: 4f5a6...54c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville snakket med moren. Spør om hun har rutiner på dusj/ bad/ tannpuss og orker klesvask regelmessig. Ett minimum bør være tannpuss hver kveld og dusj 3-4 ganger i uka☺️

Anonymkode: 5d47b...b36

Skrevet

Det skal mye til at en 9 åring lukter. Før puberteten lukter de jo mye mindre så her er det alvorlig forsømmelse på gang. Gutten har nok ikke vett på dette så mye selv. Noen må lære han det og opplyse han om hvordan det skal være. Det er ingen som vil være en stinke-lars om de har blitt opplyst om hvordan det påvirker andre

Anonymkode: f4bcf...b06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det er mistanke om omsorgssvikt, så er det også lærerens ansvar - uansett om det er i skoletiden eller på fritiden. Det er faktisk alles ansvar, også ditt hvis du kjenner til noen som lever under alvorlig omsorgsvilkår. Du har plikt til å melde. Svikt i oppfølging av personlig hygiene kan være et tegn på omsorgssvikt, så det er noe man skal ta på alvor.

For TS vil det være lettere å gå igjennom kontaktlæreren, enn direkte til barnevernet. Da kontaktlæreren muligens har mer informasjon.

Anonymkode: c93d8...3df

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Istedenfor barnevernet, snakk heller med lærer, helsesykepleier og/eller miljøterapeut, altså noen som kjenner gutten og familien. 

Anonymkode: 085f8...db9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg hadde snakket med kontaktlærer, og så får de vurdere å ta det opp på neste foreldresamtale. Dette kan jo føre til at gutten blir mobbet eller at andre ikke ønsker å være venn med han. Og dersom det svikter hjemme på opplæring i elementær hygiene så bør gutten få veiledning/hjelp ♥️ Lærer bør involveres, og så kan du godt følge det opp om det blir tatt tak i.

Anonymkode: af972...fbb

Hvorfor er dette lærerens oppgave? Jeg hadde ingen undervisning om dette på lærerhøyskolen. Jeg forstår ikke hvorfor alt skal lesses over på lærerene

Anonymkode: e2e13...97a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Får håpe de har svømming på skolen så han iallfall får dusjet seg der.

Anonymkode: 31eff...b59

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er dette lærerens oppgave? Jeg hadde ingen undervisning om dette på lærerhøyskolen. Jeg forstår ikke hvorfor alt skal lesses over på lærerene

Anonymkode: e2e13...97a

Det går nok inn under det å bry seg om eleven, miljøet og å forbygge mobbing. Kanskje du var syk den dagen de foreleste om dette? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Moren er alene og har både fibromyalgi, ryggsmerter og nakkesmerter etter en ulykke. De bor i en veldig liten leilighet og sønnen min får ikke lov til besøke dem pga det. 

Anonymkode: b3b88...15f

Det går an å leke i små leiligheter, spille spill og ha filmkveld. Kanskje han ikke får ha besøk fordi ingen må se hjemmets tilstand...? 

Det er ikke normalt at det må luftes etter barn. Når både han og tøy lukter så ille er det sannsynlig at både personlig hygiene og hygiene i hjemmet forsømmes betydelig. Bor man i sterke lukter kan man selv bli litt immun mot dem, men det er ikke bra at barnet vil utløse negative reaksjoner og at folk tar avstand fra ham. 

Anonymkode: 41578...340

• Liker 7
Skrevet

Stakkars barn. Tror også jeg ville snakket med helsesykepleier på skolen, bare for å dele bekymringen og evt hva som må gjøres videre. Dette er viktig å ta tak i, høres ut som omsorgssvikt. 

Anonymkode: 34332...c02

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går an å leke i små leiligheter, spille spill og ha filmkveld. Kanskje han ikke får ha besøk fordi ingen må se hjemmets tilstand...? 

Det er ikke normalt at det må luftes etter barn. Når både han og tøy lukter så ille er det sannsynlig at både personlig hygiene og hygiene i hjemmet forsømmes betydelig. Bor man i sterke lukter kan man selv bli litt immun mot dem, men det er ikke bra at barnet vil utløse negative reaksjoner og at folk tar avstand fra ham. 

Anonymkode: 41578...340

Tror nok det øverste er en viktig faktor ja. Evt gutten er flau stakkar.

Anonymkode: 34332...c02

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det lukter altså ikke bare av munnen. Det lukter av klærne og hele han. Moren røyker, så det lukter gammel sur røyk, men det er liksom ikke den luktet som dominerer. Mannen min og jeg har tenkt på det mange ganger. Hva er det han egentlig lukter???! Det er ikke urin, avføring eller matlukt. Det lukter liksom gammel hud, blanda med eddik og... nei jeg vet ikke. 

Tror kanskje jeg tar en samtale med kontaktlærer.

TS

Den sure eddiklukta kjenner igjen. Det er en kombinasjon av stress og barndom og uvasket kropp og tekstiler. Stressete og uvaskete voksne går gjerne mer over i musk, harskhet og svette.

Hun som ga meg den erfaringa med barnelukta, er i dag en robust mamma som har velstelte barn. Hun selv var igjennom litt i sin barndom og tilbrakte den tida hun kunne hjemme hos meg. På besøk hos meg luktet hun mer søtt, hun sukket ofte lykkelig når hun så at moren min dekket på en ekstra tallerken til middag.

Jeg hadde startet med å snakke med moren til barnet. Kanskje å ha bedt guttene med på badeland og gitt guttungen oppfølging direkte om han ikke viste hvordan han skulle skrubbe seg ren. 9 år er enda så ungt at barnets hygiene nok trenger fast tilstedeværelse av voksne, men de er i stand til å gjøre det selv med veiledning.

Da ville det og vært litt mer naturlig å snakke til moren om klare mangler, som kjennskap til tannbørste, vask og bytting av klær, og tilstedeværelse.

Kun om denne samtalen hadde skjært seg og dårlig følelse hos meg etterpå hadde jeg kontaktet myndighetspersoner.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkars gutt 😕 Hadde sendt anonym bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: 6da0a...e86

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det lukter altså ikke bare av munnen. Det lukter av klærne og hele han. Moren røyker, så det lukter gammel sur røyk, men det er liksom ikke den luktet som dominerer. Mannen min og jeg har tenkt på det mange ganger. Hva er det han egentlig lukter???! Det er ikke urin, avføring eller matlukt. Det lukter liksom gammel hud, blanda med eddik og... nei jeg vet ikke. 

Tror kanskje jeg tar en samtale med kontaktlærer.

TS

Høres ut som omsorgsvikt! Gammel gud og eddik tegn på at barnet ikke dusjer, skifter klær, sengetøy osv. Selv om moren er hyggelig" så dreier dette seg om omsorgsvikt!. 

Anonymkode: 6da0a...e86

• Liker 1
Skrevet

Dette er omsorgssvikt og skal meldes til barnevernet! 
En foreldre skal sørge for god hygiene og rene klær til barnet sitt. Det finnes ingen unnskyldning for å ikke dekke dette. 
Jeg føler avsky når jeg leser om voksne mennesker som lar barn leve under omsorgssvikt fordi dem selv er konfliktsky. 

Anonymkode: 1537e...5e1

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...