AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #1 Skrevet 24. januar 2024 Sønnen min på 9 år har en kompis som støtt og stadig blir med hjem til oss. Kompisen er verdens herligste gutt. Takknemlig, morsom og snill. Men, så er det et problem.... Han lukter veldig!! Både klærne, munnen og kroppen gir fra seg en utrolig ubehagelig lukt. Etter han har dratt må vi lufte i flere timer etterpå og i går slang jeg gutten min i dusjen da han også luktet etter å ha vært sammen med kompisen noen timer. Jeg spurte sønnen min hva han tenker og han hadde visst spurt kompisen om han pusset tennene. 🙈 Da hadde han sagt at han aldri pleide å pusse tennene. Han likte det visst ikke. Sønnen min syns han lukter, men han bryr seg ikke så veldig da de har det veldig morsomt sammen. Det er mest oss andre i familien som reagerer. (Mannen min, datteren min og min andre sønn). Jeg vet at familien til kompisen sliter litt. Moren er alene og har både fibromyalgi, ryggsmerter og nakkesmerter etter en ulykke. De bor i en veldig liten leilighet og sønnen min får ikke lov til besøke dem pga det. Moren er veldig hyggelig og jeg har snakket med henne flere ganger. Hun er utrolig takknemlig for at sønnen hennes ofte er hos oss. Hva tenker andre om dette? Er dette noe jeg skal si ifra om? Eller høre med læreren dems om de reagerer? Veldig usikker da jeg er utrolig konfliktsky og ønsker ikke skape problemer hos andre om det egentlig bare er bagateller. Anonymkode: b3b88...15f 1 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #2 Skrevet 24. januar 2024 Kanskje moren er en typisk hoarder? Og sønnen ikke får dusjet eller pusset tennene pga det og dermed blitt naturlig å ikke gjøre noe med det. Eller austisme spekter i bildet? Det er ihvertfall ikke normalt. Anonymkode: df457...749 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #3 Skrevet 24. januar 2024 Jeg hadde snakket med kontaktlærer, og så får de vurdere å ta det opp på neste foreldresamtale. Dette kan jo føre til at gutten blir mobbet eller at andre ikke ønsker å være venn med han. Og dersom det svikter hjemme på opplæring i elementær hygiene så bør gutten få veiledning/hjelp ♥️ Lærer bør involveres, og så kan du godt følge det opp om det blir tatt tak i. Anonymkode: af972...fbb 17 2 11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #4 Skrevet 24. januar 2024 Det at mor er syk er ingen grunn til å ha dårlig personlig hygiene, spesielt ikke når barnet er 9 år. Hadde tatt deg opp med kontaktlærer og så kan de ta det videre - er sikkert bedre at det går den veien enn direkte fra deg og eventuelle andre instanser. Ville helt klart ikke latt dette ligge - dette vil få store konsekvenser for barnet, både i form av sosiale relasjoner men også tannhelse Anonymkode: db33d...b5b 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #5 Skrevet 24. januar 2024 Skolen må jo ha merket dette også? Montro om moren vet om at han ikke pusser tennene? Om dere må lufte i timesvis, så er dere enten veldig ømfintlige, og "kjenner etter", eller så er det mer enn tannpuss. F.eks at han ikke dusjer / vasker seg. Går med klær mange dager? Vasker hun klær ofte nok? Blir klærne liggende i vaskemaskinen og bli sure? Oppbevares rene klær i skitne rom, eller lett utsatt for mat-os? Anonymkode: 1827c...bea 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #7 Skrevet 24. januar 2024 Det høres ut som en kompis jeg hadde på barneskolen og ungdomsskolen. Han levde under omsorgssvikt i alle år, dessverre var det ingen som gjorde noe. Han falt utenfor og døde ung. Jeg tror jeg hadde tatt en samtale med guttens mor og fortelle hva dere opplever , og at du er bekymret for hvordan DE har det (både gutten og mor), og om det kunne vært en ide å sende bekymringsmelding slik at de kan få hjelp. Kanskje de behøver litt avlastning og veiledning. Å være kronisk syk med barn kan være veldig utfordrende, spesielt når man er alene… Anonymkode: 064ad...94d 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #8 Skrevet 24. januar 2024 Jeg er også konfliktsky, og ville tatt opp bekymringen din med kontaktlærer heller enn moren direkte. Anonymkode: 80134...bd9 9 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #9 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det at mor er syk er ingen grunn til å ha dårlig personlig hygiene, spesielt ikke når barnet er 9 år. Hadde tatt deg opp med kontaktlærer og så kan de ta det videre - er sikkert bedre at det går den veien enn direkte fra deg og eventuelle andre instanser. Ville helt klart ikke latt dette ligge - dette vil få store konsekvenser for barnet, både i form av sosiale relasjoner men også tannhelse Anonymkode: db33d...b5b Mange barn på 9 år klarer ikke å følge opp egen hygiene uten at foreldre følger opp og passer på, og hvis de da lever med en syk forelder som ikke orker å følge opp, så er det jo omsorgssvikt. Enig at dette kan få store konsekvenser for barnet, hvis det ikke blir fulgt opp. Anonymkode: f9bf6...2eb 12 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #10 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sønnen min på 9 år har en kompis som støtt og stadig blir med hjem til oss. Kompisen er verdens herligste gutt. Takknemlig, morsom og snill. Men, så er det et problem.... Han lukter veldig!! Både klærne, munnen og kroppen gir fra seg en utrolig ubehagelig lukt. Etter han har dratt må vi lufte i flere timer etterpå og i går slang jeg gutten min i dusjen da han også luktet etter å ha vært sammen med kompisen noen timer. Jeg spurte sønnen min hva han tenker og han hadde visst spurt kompisen om han pusset tennene. 🙈 Da hadde han sagt at han aldri pleide å pusse tennene. Han likte det visst ikke. Sønnen min syns han lukter, men han bryr seg ikke så veldig da de har det veldig morsomt sammen. Det er mest oss andre i familien som reagerer. (Mannen min, datteren min og min andre sønn). Jeg vet at familien til kompisen sliter litt. Moren er alene og har både fibromyalgi, ryggsmerter og nakkesmerter etter en ulykke. De bor i en veldig liten leilighet og sønnen min får ikke lov til besøke dem pga det. Moren er veldig hyggelig og jeg har snakket med henne flere ganger. Hun er utrolig takknemlig for at sønnen hennes ofte er hos oss. Hva tenker andre om dette? Er dette noe jeg skal si ifra om? Eller høre med læreren dems om de reagerer? Veldig usikker da jeg er utrolig konfliktsky og ønsker ikke skape problemer hos andre om det egentlig bare er bagateller. Anonymkode: b3b88...15f Jeg er syk men barna dusjer,pusser tenner, har rene klær osv for det. Ingen unskyldning! Snakk med hun eller læreren! Kanskje det er en forklaring bak, kanskje de lager mat med sterk lukt? Anonymkode: ae882...7cf 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #11 Skrevet 24. januar 2024 Det kan faktisk være at kvinnen ikke har overskudd til å få gutten til å lære seg personlig hygiene. Det kan også være hun selv ikke "bryr seg" om sånt. Det kan være depresjon inne i bildet, feks. hvem vet. Anonymkode: b3c41...95d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #12 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er syk men barna dusjer,pusser tenner, har rene klær osv for det. Ingen unskyldning! Snakk med hun eller læreren! Kanskje det er en forklaring bak, kanskje de lager mat med sterk lukt? Anonymkode: ae882...7cf Gutten har jo sagt han ikke pusser tennene fordi han ikke liker å gjøre det 🙄 Anonymkode: 064ad...94d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #13 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skolen må jo ha merket dette også? Montro om moren vet om at han ikke pusser tennene? Om dere må lufte i timesvis, så er dere enten veldig ømfintlige, og "kjenner etter", eller så er det mer enn tannpuss. F.eks at han ikke dusjer / vasker seg. Går med klær mange dager? Vasker hun klær ofte nok? Blir klærne liggende i vaskemaskinen og bli sure? Oppbevares rene klær i skitne rom, eller lett utsatt for mat-os? Anonymkode: 1827c...bea AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er syk men barna dusjer,pusser tenner, har rene klær osv for det. Ingen unskyldning! Snakk med hun eller læreren! Kanskje det er en forklaring bak, kanskje de lager mat med sterk lukt? Anonymkode: ae882...7cf Det lukter altså ikke bare av munnen. Det lukter av klærne og hele han. Moren røyker, så det lukter gammel sur røyk, men det er liksom ikke den luktet som dominerer. Mannen min og jeg har tenkt på det mange ganger. Hva er det han egentlig lukter???! Det er ikke urin, avføring eller matlukt. Det lukter liksom gammel hud, blanda med eddik og... nei jeg vet ikke. Tror kanskje jeg tar en samtale med kontaktlærer. TS Anonymkode: b3b88...15f 7 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #14 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det lukter altså ikke bare av munnen. Det lukter av klærne og hele han. Moren røyker, så det lukter gammel sur røyk, men det er liksom ikke den luktet som dominerer. Mannen min og jeg har tenkt på det mange ganger. Hva er det han egentlig lukter???! Det er ikke urin, avføring eller matlukt. Det lukter liksom gammel hud, blanda med eddik og... nei jeg vet ikke. Tror kanskje jeg tar en samtale med kontaktlærer. TS Anonymkode: b3b88...15f Mest sannsynlig er det ikke mye dusjing og rene klær. Hvis man går med samme klær over lengre tid uten å vaske de, og i tillegg ikke dusjer / vasker seg, så blir det forferdelig lukt. Hvis det i tillegg er dårlig miljø hjemme (rot, skitt, røyking inne osv), så er det jo helt grusomt 😩 Anonymkode: 064ad...94d 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #15 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Gutten har jo sagt han ikke pusser tennene fordi han ikke liker å gjøre det 🙄 Anonymkode: 064ad...94d Barn sier mye rart. Er de som sier de ikke pusser tenner og gjør det 2-3ganger daglig.. De som sier de spiser snop hele tiden, men kun får på lørdagen. Noen sier de ikke får mat hjemme for de vil heller spise god mat hos andre. Men ja ville hørt med lærer evt bv om det er så gale.. Hvor er tannlegen oppi dette og legen da? Anonymkode: ae882...7cf 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #16 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det lukter altså ikke bare av munnen. Det lukter av klærne og hele han. Moren røyker, så det lukter gammel sur røyk, men det er liksom ikke den luktet som dominerer. Mannen min og jeg har tenkt på det mange ganger. Hva er det han egentlig lukter???! Det er ikke urin, avføring eller matlukt. Det lukter liksom gammel hud, blanda med eddik og... nei jeg vet ikke. Tror kanskje jeg tar en samtale med kontaktlærer. TS Anonymkode: b3b88...15f Uff, stakkars barn. Lurt å høre med kontaklæreren. Anonymkode: 98c4a...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #17 Skrevet 24. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det kan faktisk være at kvinnen ikke har overskudd til å få gutten til å lære seg personlig hygiene. Det kan også være hun selv ikke "bryr seg" om sånt. Det kan være depresjon inne i bildet, feks. hvem vet. Anonymkode: b3c41...95d Og? Da er det jo omsorgssvikt, ikke noe man bare skal overse. Anonymkode: be648...68c 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #18 Skrevet 24. januar 2024 Jeg var et slikt barn. Jeg pussa tennene maks en gang i måneden og dusja nok like sjeldent hvis ikke sjeldnere. Klærne brukte jeg til de var synlig møkkete, så hvis jeg ikke sølte på meg fantes det ikke grenser for hvor mange ganger jeg brukte en genser. Undertøyet er et kapittel for seg selv jeg ikke vil gå inn på i detalj og sokkene kunne nesten stå av seg selv. Jeg luktet nok ganske ille til tider. Jeg hadde aldri lært om personlig hygiene og viste ikke viktigheten av dette. Jeg hadde tannbørste men syntes det var så kjedelig, så brukte den bare nå og da. Ene melketannen var så ødelagt at den gikk i oppløsning før den falt ut. Allikevel var det ingen som sa noe, ikke tannlegen, skolen, foreldre eller de i klassen.....for venner hadde jeg lite av, noe jeg nå skjønner godt som voksen. Begynte først å lære meg dette da jeg var 16 og plutselig satt i en forsamling og merket mine egen lukt. Like etter var jeg på en helgtur hvor jeg så alle de andre stå i kø for å dusje. Da begynte jeg å legge sammen en pluss en... Som voksen sulle jeg ønske at noen hadde gjort noe. Både fordi jeg i ettertid er flau over dette, men fordi det preget barndommen min med at jeg ble holdt mye utenfor. Tennene mine ble også enormt ødelagt (har fått dekket deler av reparasjonene). Men aller viktigst fordi jeg ikke hadde det bra hjemme, jeg ble psykisk ødelagt av pappa og var konstant redd. Jeg har aldri som barn vist hvordan det er å komme hjem til et varmt hjem jeg føler meg trygg og elsket. Ta i det minste en samtale med skolen til kameraten til sønnen din. Kanskje er det mer små ting og dette gjør at de undersøker ting videre. Anonymkode: 34bd3...907 3 22 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #19 Skrevet 24. januar 2024 Her hadde jeg sagt i fra til kontaktlærer. Om det ikke endrer seg hadde jeg sendt anonym melding til barnevernet. Ungen kommer til å havne utenfor etterhvert, særlig når de kommer i tenårene og blir mer opptatt av hygiene, klær osv. I tillegg får han tannproblemer som blir smertefulle og dyre som voksen. Han må lære seg personlig hygiene. Ellers tenker jeg der er flott at han får være mye hos dere, men det skal ikke være nødvendig å lufte huset i timesvis etter en 9-åring har vært der. Anonymkode: 4230b...e69 5 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2024 #20 Skrevet 24. januar 2024 Jeg hadde snakket nok ringt eller send moren en melding med noe om at gutten min har fortalt at barna syns hennes gutt lukter veldig, og at med tanke på mobbing og slik som så lett blir en greie, så ville du si i fra. Ville også nevn noe for kontaktlærer slik at de også kan følge opp litt - de må jo unektelig også ha merket dette. Barn som lukter vondt trenger hjelp på en eller annen måte. Normalt oppegående foreldre som evner å gi god omsorg lar ikke barna sine gå rundt og lukte vondt (Jeg sier ikke at man må dusje hver dag, men et barn som alltid lukter vondt får jo ikke et minimum av hjelp til å få orden på personlig hygiene engang). Det er faktisk omsorgssvikt. Anonymkode: 30fe2...a89 4 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå