Vinterjenta Skrevet 24. januar 2024 #21 Del Skrevet 24. januar 2024 Det er generelt ikke ok blant våre folkevalgte. Et tegn på manglende ryggrad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nettrollet Skrevet 24. januar 2024 #22 Del Skrevet 24. januar 2024 Hjelpes, juksa jeg da jeg skrev inn en tekst fra en tidligere oppgave (som jeg selv skrev) under bachelor-studiet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 24. januar 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 24. januar 2024 Dumi2 skrev (14 timer siden): Nå begynner jeg å tro at jeg er den eneste i Norge som IKKE har plagiert en oppgave... Nei, Jeg kan fortelle at det i hvertfall er 2 av oss 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 24. januar 2024 #24 Del Skrevet 24. januar 2024 (endret) Nettrollet skrev (2 timer siden): Hjelpes, juksa jeg da jeg skrev inn en tekst fra en tidligere oppgave (som jeg selv skrev) under bachelor-studiet? Støre mener regelverket er uklart og at det er selvplagiat. Lagmannsretten mener det er greit, men Støre og Borch mente det ikke er det. Vi får se hva Høyesterett kommer fram til. Finnes det noe som heter selvplagiat eller eier man rettighetene til sitt eget verk. Jeg forventer at Høyesterett sier en gang for alle at Støre og Borch må ta seg en bolle og at det ikke finnes noe som heter selvplagiat fordi man ikke kan skade sine egne rettigheter over sin egen tekst. Endret 24. januar 2024 av Drizzt 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 24. januar 2024 #25 Del Skrevet 24. januar 2024 Nå er dette tredje sak på veldig kort tid og man kjenner man blir litt nummen og likegyldig i tillegg til å ha mistet all tro på politikerne. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 24. januar 2024 #26 Del Skrevet 24. januar 2024 I Grosny skrev (16 timer siden): Plagiering er et problem, men det kan vi leve relativt greit med. Det bør egentlig straffes med at studenten må skrive oppgaven på nytt, med riktig referering. Ikke verre enn det. Oppdikting derimot er mye verre. Det ødelegger jo hele fortellingens sannhetsverdi og gjør oppgaven verdiløs. Verre enn verdiløs, det sprer falske historier. Jada. Det forstår jeg. Og en setning her og der som ikke forringer resultater etc, kan sikkert løses med nedsatt karakterer. Mye som sikkert kan endres, uten at jeg har for mange meninger om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 24. januar 2024 #27 Del Skrevet 24. januar 2024 I Grosny skrev (16 timer siden): At den selvplagierte ble utestengt er et alvorlig overgrep og vedkommende bør få 2 millioner i oppreisning. Jeg tror det er farlig å straffe plagiering med noe mer enn litt svakere karaktersetting. Det er f.eks. veldig fort gjort å skrive noe man har hørt eller lest et eller annet sted. Man kan til og med tenke likt med andre og skrive likt uten å vite om det. Eller tenk på det som står i lærebøker, man kan huske det som noe man har lært, og ikke huske at det stod i akkurat den boka. Men om du ikke husker hvor du har informasjon om bør den ikke brukes i oppgaven uansett. Om jeg husker at det er flere sauser i Australia enn mennesker bør jeg unngå å skrive det om jeg ikke har en kilde. Det er nemlig ikke sannsynlig at jeg har funnet det ut selv ved å telle sauer. Så nei, du vil aldri få brukt info fra bøker og tv ol på en god måte i en oppgave uten å referere. Det ser bare teit ut. Og du klarer faktisk ikke plagiere andre med nok prosent til ar det gir konsekvenser fordi vi alle skriver så ulikt. Det er faktisk ikke mulig. Selv når 100 studenter skriver om samme snevre problemstilling er det ingen oppgaver som er lik eller likt formulert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 24. januar 2024 #28 Del Skrevet 24. januar 2024 https://www.forskerforum.no/til-forsvar-for-den-tradisjonelle-eksamensformen/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. januar 2024 #29 Del Skrevet 25. januar 2024 Madame Butterfly skrev (7 timer siden): https://www.forskerforum.no/til-forsvar-for-den-tradisjonelle-eksamensformen/ Gode gamle eksamen med penn og papirark funker gull. Ingen tilgang til digitale hjelpemidler eller ''hjemmeeksamen'' med tilgang til KI. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. januar 2024 #30 Del Skrevet 25. januar 2024 2 hours ago, Drizzt said: Gode gamle eksamen med penn og papirark funker gull. Ingen tilgang til digitale hjelpemidler eller ''hjemmeeksamen'' med tilgang til KI. Det er visst helt utenkelig å skrive en eksamen for hånd, på trelags blåpapir. Ungene mine ser på det som steinalder når jeg forteller om min studietid 🤔 Universitetene har også svært begrensede plasser til å gjennomføre en god gammeldags skoleeksamen, på PC uten internett tilgang. Så derfor ønsker institusjonene hjemmeeksamen. Så egentlig koker dette ned til motvilje mot penn og papir, og rader med pulter og stakkestoler i en gymsal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Maddie_ Skrevet 26. januar 2024 #31 Del Skrevet 26. januar 2024 Det er en grunn til at det er økning av underveisvurdering og muntlig eksamen som eksamensformer, verken skoleeksamen bare og hjemmeeksamen fungerer optimalt. Dessuten slipper man all klagesensur på muntlig. Hadde du jobbet med håndtering av sensur av skoleksamen så hadde du IKKE gått inn for den type eksamen. For å sikre at oppgavene ikke forsvinner med Posten (svært sannsynlig) bør da håndskrevne oppgavene scannes inn manuelt. (tidkrevende) På større universitet er det hundrevis av studenter som tar eksamen samtidig i samme fag og som måtte sendes overnatt til sensor (vanvittige summer brukt på frakt) Hadde jeg vært politiker og min master ikke hadde vært spesielt innovativ eller skrevet på kort tid hadde jeg klausulert den som Giske. Det viktigste er at den blir godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå