Gå til innhold

Ny fusk med masteroppgave, denne gang fra Høyre politiker

Proaktiv

Anbefalte innlegg

nå dukker det opp flere fuskere som selv melder fra fremfor å bli tatt med buksene nede.
Denne gang er det en høyre politiker. Hun sitter i utdanningskomiteen og er del i gruppen som skal levere ny innstilling om ny fuskelov ved universitetene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4o9Vyg/hoeyre-politiker-hentet-tekst-fra-annen-masteroppgave-vil-beklage

Endret av Proaktiv
Glemte link
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper de gransker hele Stortinget. Slik at vi får en oversikt over hvor stort problemet er.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort fra at det er helt vanlig at masteroppgaver inneholder både det ene og andre. Både plagiering og oppdikting. Kanskje det ikke er et politikerproblem, men et problem for hele akademia. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det fusk da? Det er jo helt rett holdning for å være politiker! Lyv litt her og lyv litt der. De burde jo stå med glans nettopp på grunn av plagiat (hvis man forstår norsk politikk riktig). 

"Du har ikke plagiert? nei da er du ikke skikket til å bli politiker desverre" 

#sarkasme

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (4 minutter siden):

Skal ikke se bort fra at det er helt vanlig at masteroppgaver inneholder både det ene og andre. Både plagiering og oppdikting. Kanskje det ikke er et politikerproblem, men et problem for hele akademia. 

Ja da må hele problemet rykkes opp med roten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterjenta skrev (4 minutter siden):

Ja da må hele problemet rykkes opp med roten. 

Jeg vet ikke hva som må gjøres. Jeg har ikke master. Men det ville vært rart om det bare er 3 oppgaver som burde vært trukket tilbake. Det er jo tross alt bare skrapt i overflaten. Men så er det vel slik at det står neppe i VG om Per og Kari fra Her og Der har ugyldige mastergrader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som må gjøres. Jeg har ikke master. Men det ville vært rart om det bare er 3 oppgaver som burde vært trukket tilbake. Det er jo tross alt bare skrapt i overflaten. Men så er det vel slik at det står neppe i VG om Per og Kari fra Her og Der har ugyldige mastergrader. 

Hva om Per og Kari begge har lederstillinger, men klippa og lima seg til en ok mastergrad? 

Tenker at gradene må gjennomgås grundigere, nå som vi vet problemet eksisterer. Og iallefall må vi legge opp til felles retningslinjer for vurdering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher

Dette er da like ille som det Sandra har gjort. Tyveri og plagiat!

«Margret Hagerup (H) i sitter i stortingskomiteen som skal vurdere ny fuskelov. Hun beklager at hun tok tekst fra en annen masteroppgave da hun leverte sin egen – uten å vise til kilden»

Men for Høyre-folk holder det å beklage. Erna har satt standarden…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granita skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer da på... Sjekker de Oppgaven som er kopiert også? 

Det burde de egentlig gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dumi2 skrev (7 minutter siden):

Nå begynner jeg å tro at jeg er den eneste i Norge som IKKE har plagiert en oppgave...

Samme. Er overraska over at det er så vanlig og at man faktisk så lett kan slippe unna med det.

Trodde universiteter hadde system for dette, men nå begynner jeg å tvile :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så lei seg våre politikere er for tiden.

Frasen "lei seg" går i ett, og har mistet sin verdi. 

Om noe så er de vel egentlig lei seg for å bli tatt, og ikke for å jukse. I dette tilfellet er hun lei seg fordi hun er redd for å bli tatt. 

Sett i lys av selvplagiatsaken med parafrasering for en stakkars student som Borch har anket til Høyesterett, så er denne saken også grovere enn denne studenten. 

Nok en politisk karriere bør være over. 

Men så er det Høyre det er snakk om. 

Endret av Bombasi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå det.

Jeg har en lang studietid bak meg, fra 1999 til 2019, på fem forskjellige universitet både i Norge og i England. Vi fikk meget god beskjed om hva var plagiat på alle studieplassene. Både skriftlig, det stod også lett forklart på universitetenes sider og på biblioteket tilhørende dem. De delte også ut brosjyrer om dette, og også hvordan man skulle referere. på Vi fikk også vite at vi kunne snakke med forelesere om vi var usikker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fjollefyr skrev (40 minutter siden):

Plagiering er et problem, men det kan vi leve relativt greit med. Det bør egentlig straffes med at studenten må skrive oppgaven på nytt, med riktig referering. Ikke verre enn det.  Oppdikting derimot er mye verre. Det ødelegger jo hele fortellingens sannhetsverdi og gjør oppgaven verdiløs. Verre enn verdiløs, det sprer falske historier.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Plagiering er et problem, men det kan vi leve relativt greit med. Det bør egentlig straffes med at studenten må skrive oppgaven på nytt, med riktig referering. Ikke verre enn det.  Oppdikting derimot er mye verre. Det ødelegger jo hele fortellingens sannhetsverdi og gjør oppgaven verdiløs. Verre enn verdiløs, det sprer falske historier.

Studenten som plagierte seg selv, ble utestengt. Da burde iallefall plagiering av andre, iallefall på mastergrad, innebære det samme. Utestengelse og underkjennelse. Det er jo bedrageri.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (2 minutter siden):

Studenten som plagierte seg selv, ble utestengt. Da burde iallefall plagiering av andre, iallefall på mastergrad, innebære det samme. Utestengelse og underkjennelse. Det er jo bedrageri.

At den selvplagierte ble utestengt er et alvorlig overgrep og vedkommende bør få 2 millioner i oppreisning.

Jeg tror det er farlig å straffe plagiering med noe mer enn litt svakere karaktersetting. Det er f.eks. veldig fort gjort å skrive noe man har hørt eller  lest et eller annet sted. Man kan til og med tenke likt med andre og skrive likt uten å vite om det. Eller tenk på det som står i lærebøker, man kan huske det som noe man har lært, og ikke huske at det stod i akkurat den boka.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (12 timer siden):

Hva annet kan man forvente i et parti der statsministerkandidaten heter Erna Solberg ...?

Men det er ok når det skjer i en regjering ledet av Jonas Gahr Støre ??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...