Gå til innhold

Prøver å bli gravid med nr 2, hva gjør vi galt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har et barn fra før og prøver nå på nummer to. Jeg har eggløsning og mens som normalt. Ingen problem med å bli gravid første gang. Vi har begge testet oss uten at de finner noe «galt» 

Tar eggløsningstest hver mnd. Hva kan problemet være? 

Jeg har siden vi fikk barn måttet utføre en konisering, men fikk beskjed om at dette ikke skulle ha noe å si. 

Anonymkode: 297e2...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at dere gjør noe «galt», fertilitet endrer seg. Hvor lenge har dere prøvd? 

Hvordan er helse og livsstil? Snus og andre ting kan påvirke negativt. 

Anonymkode: cad72...c53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerringa og jeg lurte på det samme i åtte år, vi. Så leste jeg et kjerringråd i et ukeblad, som sa at kjerringrokkte ordner sånt. Hvorfor ikke, tenkte jeg og serverte en kopp til kjerringa. Hun greide å presse den ned, men det ble med den ene koppen. Smaken er helt forferdelig. 

Om det var den ene koppen med kjerringrokkte som gjorde utslaget vet vi selvsagt ikke noe om, men tre uker etterpå var hun iallefall gravid. Mindre enn ett år etter at ungen var født ble hun jaggu gravid på nytt, så jeg måtte kjøpe ny bil!

Nå pleier vi å si at de to eldste er fra vårt første ekteskap. 😁

Anonymkode: 0cbea...f72

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere? Konisering skal ikke ha noe å si :) 

Anonymkode: 7d6d2...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei.

Vi har et barn fra før og prøver nå på nummer to. Jeg har eggløsning og mens som normalt. Ingen problem med å bli gravid første gang. Vi har begge testet oss uten at de finner noe «galt» 

Jeg har siden vi fikk barn måttet utføre en konisering, men fikk beskjed om at dette ikke skulle ha noe å si. 

Fertilitet endrer seg. Den står ikke på stedet hvil - påvirkes av alder, hormonforandringer, vekt, redusert spermkvalitet,  utenforstående faktorer etc.. 

Har dere prøvd i mer enn 1 år ville jeg vurdert å oppsøkt gyn. 

Man kan ha problemer med fertilitet uten at de finner noe spesifikk årsak. 

Sekundær infertilitet finner de veldig ofte ingen årsak til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel enten noe med eggkvaliteten eller med sædkvaliteten som regel da. Jeg som har PCOS vet alt om hvordan man både kan ha eggløsning og mannen normal sædkvalitet, men at egget ikke er bra nok til at det kan bli befruktet likevel. 

Anonymkode: 7d4f9...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 35, straks 36, han er 36. Vi har forsøkt ca 1,5 år nå. Var på en fertilitetsundersøkelse hos Aleris, men gynekologen sa alt var fint og at vi bare skulle fortsette å prøve.

Kjenner at vi snart gir opp, merker vi gir mer og mer opp håpet for hver mnd som går.. 

Vi snuser ikke eller røyker. 

Er vel noe med eggene som en nevner eller noe annet. 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er 35, straks 36, han er 36. Vi har forsøkt ca 1,5 år nå. Var på en fertilitetsundersøkelse hos Aleris, men gynekologen sa alt var fint og at vi bare skulle fortsette å prøve.

Kjenner at vi snart gir opp, merker vi gir mer og mer opp håpet for hver mnd som går.. 

Vi snuser ikke eller røyker. 

Er vel noe med eggene som en nevner eller noe annet. 

Takk for alle svar :)

Er du mye stresset? Stresser du evt. med det at du ikke har blitt gravid? Det kan i såfall være en årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kløverpiken skrev (12 minutter siden):

Er du mye stresset? Stresser du evt. med det at du ikke har blitt gravid? Det kan i såfall være en årsak.

Respectfully; STFU.

Det er bare når man stresser såpass at man ikke får eggløsning at stress påvirker fertiliteten. Kunnskapsløst, dømmende og fordummende å si at stress påvirker, da hadde det ikke blitt unnfanget barn i fangeleire, flykningsleirer, etter voldtekter eller incest osv.

Anonymkode: 7e1ea...679

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei.

Samme her. Førstemann satt i syklus nr 2, andremann brukte vi 13 sykluser på. Legene fant ingenting galt med noen av oss. Vi levde sunt (ingen tobakk eller alkohol, en enkelt kopp kaffe pr dag, ikke særlig mye sukker, trente 4 ganger i uken, spiste fullkornsprodukter, grønnsaker, hvitt kjøtt og fisk, hadde normal BMI...), så fant ikke noe vi kunne endre på heller. 

Hadde et mislykket IVF-forsøk, før den plutselig satt syklusen etter, da jeg brukte prednisolon for noe annet.

Anonymkode: 1b751...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, kløverpiken said:

Bullshit.

Anonymkode: 43896...dca

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kløverpiken skrev (22 minutter siden):

Den tiden jeg ble gravid i 2023 var jeg stresset som fy pga eksamen, jeg snuste og drakk energidrikk hver dag. Generelt et dårlig kosthold og søvn kom i siste rekke. Jeg burde absolutt ikke ha blitt gravid da. 

Anonymkode: fa813...7fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhesus minus blodtype?

Anonymkode: 85fa3...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den tiden jeg ble gravid i 2023 var jeg stresset som fy pga eksamen, jeg snuste og drakk energidrikk hver dag. Generelt et dårlig kosthold og søvn kom i siste rekke. Jeg burde absolutt ikke ha blitt gravid da. 

Anonymkode: fa813...7fc

Det er selvsagt en haug av stressede folk som blir gravide. Selv om det gikk sist, er det ikke umulig at det spiller en rolle denne gangen. Det må ikke være det, bare tenkte å lufte forslaget.

Endret av kløverpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit.

Anonymkode: 43896...dca

Overraskende svar. Det er en haug av forskning på dette. Prøv å søke opp stress and infertility på PubMed, så kan jo lese deg opp om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke uvanlig at fertiliteten synker med alderen. Ved 35/36 år er jo ikke fertiliteten på topp lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Respectfully; STFU.

Det er bare når man stresser såpass at man ikke får eggløsning at stress påvirker fertiliteten. Kunnskapsløst, dømmende og fordummende å si at stress påvirker, da hadde det ikke blitt unnfanget barn i fangeleire, flykningsleirer, etter voldtekter eller incest osv.

Ærlig talt for et svar fra noen som åpenbart ikke kan noe særlig om dette.

Jeg sa aldri at ingen stressede folk blir gravide. Det er jo HELT åpenbart at det skjer. Det trenger ikke en gang å nevnes, fordi det er så åpenbart.

Ikke sa jeg at årsaken til at TS ikke blir gravid er grunnet stress, heller. Nå virket dette som et tilfelle der ts leter etter alle slags mulige årsaker. Derfor nevnte jeg det. Det betyr overholdet ikke at jeg mener det er ts sin feil at hun ikke blir gravid. Dessuten er det en mann i bildet, også. Alle blir stresset. Det er normalt. Ts vil ha mulighet til å vurdere om det har vært åpenbart massivt stress i livet hennes, eller om det virker helt urelevant. Er ikke det poenget her inne? Å komme med forslag, og ikke fordømmelse?

Det tillegges mye feilinformasjon i svaret mitt om det tolkes som dømmende. Jeg luftet kun et forslag.

Selv brukte jeg og mannen min tre år på å bli gravide, uten at vi fant noen åpenbar årsak. Vi fikk hjelp fra et par ulike klinikker, og vi fikk et par artikler fra Spiren
fertilitetsklinikk som omhandlet stress. I tillegg har jeg lest en del artikler i PubMed, ettersom at jeg er sykepleier - det florerer jo av forskning på feltet. F.eks ang. fertilitetsproblemer og stress, FP og kortisol, m.m. Det er forsking som viser en sammenheng mellom stress og infertilitet, og det er forskning som viser ingen sammenheng. Slik er det.

Det er helt greit at faktoren stress ikke er aktuell for mange. Men du selv fremstår som ganske kunnskapsløs, dømmende osv, ved å publisere slike svar. 

Takker for meg i denne diskusjonen. Skulle stått en advarsel om at man får huden full om rådene man kommer med ikke faller i smak.

Endret av kløverpiken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kløverpiken skrev (1 time siden):

Ærlig talt for et svar fra noen som åpenbart ikke kan noe særlig om dette.

Jeg sa aldri at ingen stressede folk blir gravide. Det er jo HELT åpenbart at det skjer. Det trenger ikke en gang å nevnes, fordi det er så åpenbart.

Ikke sa jeg at årsaken til at TS ikke blir gravid er grunnet stress, heller. Nå virket dette som et tilfelle der ts leter etter alle slags mulige årsaker. Derfor nevnte jeg det. Det betyr overholdet ikke at jeg mener det er ts sin feil at hun ikke blir gravid. Dessuten er det en mann i bildet, også. Alle blir stresset. Det er normalt. Ts vil ha mulighet til å vurdere om det har vært åpenbart massivt stress i livet hennes, eller om det virker helt urelevant. Er ikke det poenget her inne? Å komme med forslag, og ikke fordømmelse?

Det tillegges mye feilinformasjon i svaret mitt om det tolkes som dømmende. Jeg luftet kun et forslag.

Selv brukte jeg og mannen min tre år på å bli gravide, uten at vi fant noen åpenbar årsak. Vi fikk hjelp fra et par ulike klinikker, og vi fikk et par artikler fra Spiren
fertilitetsklinikk som omhandlet stress. I tillegg har jeg lest en del artikler i PubMed, ettersom at jeg er sykepleier - det florerer jo av forskning på feltet. F.eks ang. fertilitetsproblemer og stress, FP og kortisol, m.m. Det er forsking som viser en sammenheng mellom stress og infertilitet, og det er forskning som viser ingen sammenheng. Slik er det.

Det er helt greit at faktoren stress ikke er aktuell for mange. Men du selv fremstår som ganske kunnskapsløs, dømmende osv, ved å publisere slike svar. 

Takker for meg i denne diskusjonen. Skulle stått en advarsel om at man får huden full om rådene man kommer med ikke faller i smak.

Hvis du har gjort så mye research så er det rart du ikke har fått med deg at det siste folk i en sårbar situasjon trenger å høre så er det at man må slutte å stresse.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"bli gravid med nr 2"

Ikke putt den i toern.

Anonymkode: 05630...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva feiler det folk på kg? Trodde folk var litt mer oppegående på akkurat dette underforumet men der tok jeg feil. Ts, sjekk ut forumene r/tryingforababy og r/ivf på reddit, der svarer folk litt mer ordentlig. Synes spesielt kvinnene på r/ivf har mange gode erfaringer og kunnskap om det å slite med å bli gravid. Noen par blir bare uforklarlig infertil og må ta noen runder med ivf. Du er heller ikke for gammel, som er et latterlig svar. 

Har du sjekket deg for underliggende sykdommer, stoffskifte, betennelser? Tatt blodprøver for å sjekke at du ikke er i underskudd på b12, folat?

Anonymkode: f96a1...05b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...