Gå til innhold

Feil å gi ungen ris??

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Haha, jeg trodde utfra overskriften at artikkelen handla om å gi ungen ris på rumpa! :ler:

Men godt det ikke var det, da.

Det er selvfølgelig ikke feil eller farlig å gi barnet ris å spise. Som flere skriver, halvparten av jordas befolkning spiser ris hver dag (og mange lever på en diett bestående nesten kun av ris). Det er en matvare som fint kan inngå i et normalt, sunt kosthold for både barn og voksne. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bethwithwine skrev (5 timer siden):

Hei! Jeg har en noe skrullete helsesøster, tror jeg. Jeg har en 15 mnd baby som vokser forrige kontroll vokste pittelitt under kurven sin (fordi han hadde vært syk, og veide litt mindre på vekta)

helsesøster er panisk og har bombandert meg med telefoner og oppfølging med barnehage etc (som også mener dette er hensiktsløst og som heller ikke er bekymret.)

Hun ville jeg skulle liste opp alt jeg ga barnet mitt, som hovedsakelig består av hjembakt brød, makrell i tomat, prim, potet, søtpotet, kjøttdeig, laks, torsk, egg, diverse frukt og grønnsaker, yoghurt, smør, fett etc. for det meste råvarer.

Men noe hun reagerte på var ris??? Sånn veldig reagerte, fordi det er så næringsløst. Altså… hæ? Er ris liksom så næringsfattig at barn ikke bør spise det?

Jeg hadde forstått det om ris var alt baby får, men sammen med et ellers næringsrikt kosthold? 

Er det virkelig slik at ris er noe barn ikke bør få «hver dag»? 

Jeg ble også anbefalt kjøpegrøt over hjemlaget grøt med hirse og melk (tidligere morsmelk). 

Desverre er det endel oppheng i skjemaer og uvitenhet blandt helsesøstre. Vekt varierer litt og ikke alltid vekt og høyde følger samme tempo hele veien. 

Å spise ris i blant gjør ingenting. De fleste asiater spiser ris hver eneste dag hele livet. 

Apropos underlige erfaringer med helsesøster; mitt barn ble svært alvorlig og kronisk sykt som 1 åring. Språket forsvant, utviklingen fikk en bråstopp og hjelpebehovet var stort. Det ble mange runder innom leger, spesialister og oppfølgingsteam. Vi brukte talemaskin og talekort i flere år. På 4 års kontrollen så var det en språktest. Kort fortalt vi gikk til helsestasjonen og deltok på det de ba om. Så ble jeg tatt tilside for en alvorsprat. Og med alvorlig mine fortalte helsesøster nyheten om at hun hadde funnet ut at testen viste at barnet ikke hadde aldersadekvat språk... 

..    nei hva skal man si..   

- Gratulerer til deg Sherlock Holmes!

Anonymkode: 7d8da...cd3

• Hjerte 1
Skrevet

Litt matris i et ellers allsidig kosthold går bra. 

Ris som straff= ikke bra og jeg er glad det ikke var dette du lurte på om helsesøster overdrev. 

Anonymkode: ee3e7...f65

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing. 

Mvh. Leselusa, mod. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...