AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #21 Skrevet 22. januar 2024 I hvilken setting kom dette opp? Hvor bekymret virket helsesøster? Har aldri hørt de går så til verks, annet enn om det er på kanten til bekymringsmelding for barnets vel og ve. Anonymkode: dbea7...1c7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #22 Skrevet 22. januar 2024 Inne på Helse-Norge finnes oppskrift på hjemmelaget grøt og andre matvarer det er lurt å tenke på til baby. Høres ut som vår. Ba oss om å følge aldersanbefalingen på middagsglassene og fikk lettere panikk du hun hørte at baby hadde fått smake avokado. Anonymkode: bcffd...417 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #23 Skrevet 22. januar 2024 Det er selvsagt bare tull. Det er vitaminer og mineraler i ris, og gode karbohydrater som barnet også trenger. Det der ville jeg bare ignorert Anonymkode: e5ae3...c38 3
Bethwithwine Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #24 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): I hvilken setting kom dette opp? Hvor bekymret virket helsesøster? Har aldri hørt de går så til verks, annet enn om det er på kanten til bekymringsmelding for barnets vel og ve. Anonymkode: dbea7...1c7 Vi var for å ta 15 måndersvaksinen da hun veide barnet, som var et halvt kilo under kurven. (og hadde nettopp vært syk + stoppet forsøk på ammeslutt.) Ped. leder i barnehagen som kjenner barnet mitt veldig godt og også kjenner spisemønsteret til barnet mitt syntes også det var veldig, veldig rar reaksjon av hs.
Bethwithwine Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #25 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Inne på Helse-Norge finnes oppskrift på hjemmelaget grøt og andre matvarer det er lurt å tenke på til baby. Høres ut som vår. Ba oss om å følge aldersanbefalingen på middagsglassene og fikk lettere panikk du hun hørte at baby hadde fått smake avokado. Anonymkode: bcffd...417 Hva???? Avokado er jo kjempesunt. Fullt av sunn fett til baby 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #26 Skrevet 22. januar 2024 Tanuki skrev (2 timer siden): halvparten av jordas befolking spiser ris hver dag, det går bra. merkelig fokus fra helsesøster. Perfekt eksempel egentlig. Ris er fryktelig næringsfattig og det ser man på de som mer eller mindre lever av det. En gjennomsnittlig kinesisk mann er 167 cm liksom.. Anonymkode: ec31e...840 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #27 Skrevet 22. januar 2024 Det er lov å sette en helsesykepleier på plass altså, alle unger vokser i rykk og napp. Den grøt diskusjonen er så opphauset, som om grøt er noe alle må ha. Ikke alle liker grøt, noen liker ikke nestle,noen liker ikke hjemmelaget. Jeg ville bedt om et bytte av helsesykepleier hvis hun ikke roet seg. Ris til middag er er tilbehør her til lands, men tenk på de i Asia, blir folk av de og. Stol på deg selv, høres ut som om ungen spiser og har matglede. Godt jobba. Punktum. Anonymkode: 35720...b81 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #28 Skrevet 22. januar 2024 Hvis helsesøster hadde rett så burde ikke Kina hatt behov for ett barns politikken.........da hadde dårlig kosthold ordnet opp med problemet. Anonymkode: 9bb47...03e 1
Anciol Skrevet 22. januar 2024 #29 Skrevet 22. januar 2024 Nei ville ikke gitt ris til baby. Hadde heller gått for rent kjøtt, gulerot, broccoli finmost!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #30 Skrevet 22. januar 2024 Ikke feil å gi ris. Min mor ga meg det når jeg var baby/barn blandet med grønnsaker og kjøtt. Lever den dag i dag med en høyde på 187cm. Anonymkode: 3b2c3...f82
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #31 Skrevet 22. januar 2024 https://www.barebrabarnemat.no/ris-og-arsen-hva-du-ma-vite-og-hva-du-kan-gjore/ Anonymkode: 3b3c9...b25
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #32 Skrevet 22. januar 2024 Gi ris med god samvittighet. Helsesøsteren til mitt første barn stressa meg også så innmari med alle «råd» . Jeg burde gi kjøpebrød fordi da kunne jeg følge med på at det var minimum tre bokser på brødskalaen og noe annet enn nestlè babygrøt var helt uaktuelt. Jeg lagde brød og grøt selv og barnet har ligget godt opp på normalkurven hele tiden. Anonymkode: 44e32...a58 1
Bethwithwine Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #33 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Perfekt eksempel egentlig. Ris er fryktelig næringsfattig og det ser man på de som mer eller mindre lever av det. En gjennomsnittlig kinesisk mann er 167 cm liksom.. Anonymkode: ec31e...840 ehm… gener? Evt at vi i vesten drikker melk 😁 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #34 Skrevet 22. januar 2024 Nja, om barnet bare vil spise ris så men regner med du ikke har ris hver dag. Min var litt sånn som bare ville spise ris og ikke det andre så det jeg gjorde var å ta en porsjon (liten på barnets) på hver tallerken, bruker å ta risen i en skål og sette opp ned på fatet så blir det en sånn fin topp, også sa jeg at man fikk ikke mer ris før man hadde spist x antall biter av det andre også Anonymkode: d7abe...182
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #35 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.barebrabarnemat.no/ris-og-arsen-hva-du-ma-vite-og-hva-du-kan-gjore/ Anonymkode: 3b3c9...b25 Det at man skal totalt skal unngå riskaker og rismelk til barn under 6 år men at det ikke finnes noen anbefaling om å unngå risgrøt en gang i uka f.eks finner jeg pussig. De som spiser riskaker, spiser de mye mer enn det vi grøtspiserne gjør? Eller er det en annen sort som tar opp mindre arsen i grøtrisen kanskje? Vi har spist mye risgrøt før jeg ble obs på arsen. Helsestasjonen sier jo ikke noe om det i det hele tatt. Anonymkode: 0a5cd...f0f 2
Bethwithwine Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #36 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nja, om barnet bare vil spise ris så men regner med du ikke har ris hver dag. Min var litt sånn som bare ville spise ris og ikke det andre så det jeg gjorde var å ta en porsjon (liten på barnets) på hver tallerken, bruker å ta risen i en skål og sette opp ned på fatet så blir det en sånn fin topp, også sa jeg at man fikk ikke mer ris før man hadde spist x antall biter av det andre også Anonymkode: d7abe...182 Hehe 😁 nei jeg lager ofte en rett som barnet mitt elsker: veldig finhakkede grønnsaker, eggerøre og ris (evt fisk eller kylling dersom vi har det) og blander alt sammen! Barnet mitt ELSKER det 😁 gjør det samme om jeg føler for en «lat middag». (Kanskje en gang i uken) Hjemlaget potetmos med eggerøre, ost i, god neve smør, servert med fiskepinner vedsidenav. (Her skal ungen fetes 😆) Det faller i allefall i smak!
Bethwithwine Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #37 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det at man skal totalt skal unngå riskaker og rismelk til barn under 6 år men at det ikke finnes noen anbefaling om å unngå risgrøt en gang i uka f.eks finner jeg pussig. De som spiser riskaker, spiser de mye mer enn det vi grøtspiserne gjør? Eller er det en annen sort som tar opp mindre arsen i grøtrisen kanskje? Vi har spist mye risgrøt før jeg ble obs på arsen. Helsestasjonen sier jo ikke noe om det i det hele tatt. Anonymkode: 0a5cd...f0f Enig! Ris blir jo spist i mange asiatiske land, og er jo en hovedkilde i f eks japan, der gjennomsnittlig levealder på kvinner er 88 år. 😁 Mye mindre kreft der. Jeg er mer redd den ultraprosseserte maten i vesten. Likevel, Quinoa er et fint alternativ 😁
HemmeligSpion Skrevet 22. januar 2024 #38 Skrevet 22. januar 2024 Bare for å dempe litt på krisemaksimeringen: det går helt fint om barnet får ris en gang nå og da. Problemet er at det er tomme karbohydrater. Det er mye stivelse. Det er lite næringsinnhold i form av vitaminer og mineraler i hvit ris og i praksis feter du egentlig bare opp ungen. Velg heller fullkornsris, brun ris eller naturris. Du kan sammenligne dette med forskjellen på å gi ungen din loff med banan og sukker, og med grovt fullkornsbrød med fiskekaker. I tillegg vender det ungen din til å spise skikkelig mat fremfor ultraprosessert mat og hindrer forhåpentligvis at vedkommende blir enda et individ som er kresen i matveien. I brun upolert fullkornsris finner du magnesium, B6, kostfiber, sink, B1 og fosfor.
HemmeligSpion Skrevet 22. januar 2024 #39 Skrevet 22. januar 2024 Bethwithwine skrev (27 minutter siden): Enig! Ris blir jo spist i mange asiatiske land, og er jo en hovedkilde i f eks japan, der gjennomsnittlig levealder på kvinner er 88 år. 😁 Mye mindre kreft der. Jeg er mer redd den ultraprosseserte maten i vesten. Likevel, Quinoa er et fint alternativ 😁 Det er bra du nevner ultraprosessert mat i siste paragraf, fordi ris eller ikke ris er ikke det avgjørende i japanske menneskers kosthold, på samme måte som potet ikke er det hos oss som bor i Norge. De spiser mye rent kjøtt, ren fisk, og kortreiste grønnsaker i et kosthold med svært lav glykemisk indeks (om man ser bort i fra ris). Det legges også opp til små porsjoner. 1 1
Stor pike Skrevet 22. januar 2024 #40 Skrevet 22. januar 2024 (endret) Min unge ville ikke ha kjøpegrøt. Jeg prøvde for alle aldersgrupper, alle merker og han bare spyttet ut alt. Tilslutt kastet jeg inn håndkleet og kokte havregrøt. Det gikk ned på høykant. Kjøpegrøt? Smaker dritt, unnskyld meg. Jeg står bak min sønn, fullt og helt. Endret 22. januar 2024 av Stor pike
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå