Bethwithwine Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Hei! Jeg har en noe skrullete helsesøster, tror jeg. Jeg har en 15 mnd baby som vokser forrige kontroll vokste pittelitt under kurven sin (fordi han hadde vært syk, og veide litt mindre på vekta) helsesøster er panisk og har bombandert meg med telefoner og oppfølging med barnehage etc (som også mener dette er hensiktsløst og som heller ikke er bekymret.) Hun ville jeg skulle liste opp alt jeg ga barnet mitt, som hovedsakelig består av hjembakt brød, makrell i tomat, prim, potet, søtpotet, kjøttdeig, laks, torsk, egg, diverse frukt og grønnsaker, yoghurt, smør, fett etc. for det meste råvarer. Men noe hun reagerte på var ris??? Sånn veldig reagerte, fordi det er så næringsløst. Altså… hæ? Er ris liksom så næringsfattig at barn ikke bør spise det? Jeg hadde forstått det om ris var alt baby får, men sammen med et ellers næringsrikt kosthold? Er det virkelig slik at ris er noe barn ikke bør få «hver dag»? Jeg ble også anbefalt kjøpegrøt over hjemlaget grøt med hirse og melk (tidligere morsmelk). 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Ris er så næringsfattig at det er noe jeg ikke ville fylt en babymage med. Anonymkode: a1077...34d 9
Ginny Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 (endret) Det er jo ikke spesielt mye næring i ris, og det tar opp plass i en liten mage. Men det er jo ganske enkelt, ikke spis ris hver dag. Begrens det til et par ganger i måneden, problem løst. Forøvrig kan det høres ut som om vi har samme helsesykepleier, ufattelig slitsom person.. Endret 22. januar 2024 av Ginny 3
Tanuki Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 halvparten av jordas befolking spiser ris hver dag, det går bra. merkelig fokus fra helsesøster. 32 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Hadde ikke brydd meg . Vi har gitt ris Anonymkode: 82d71...128 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 Vi spiser masse ris hjemme fordi det er en del av vår kosthold, men da er det gjerne sammen med kjøtt og grønnsaker... Ofte tilberedt i kjøttkraft feks.. merkelig fra hs.. Anonymkode: 6f2d5...80a 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 Alle anbefaler kjøpegrøt. De er skreddersydd for å gi en baby alt den trenger. Ser ikke problemet med litt ris til maten ellers. Anonymkode: 6558e...a68 5 1
Bethwithwine Skrevet 22. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2024 Ginny skrev (2 minutter siden): Det er jo ikke spesielt mye næring i ris, og det tar opp plass i en liten mage. Men det er jo ganske enkelt, ikke spis ris hver dag. Begrens det til et par ganger i måneden, problem løst. Forøvrig kan det høres ut som om vi har samme helsesykepleier, ufattelig slitsom person.. Det… er veldig mulig. 😹 “Ufattelig slitsom” høres ut som henne. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 Det er nok arsen i risen hun tenker på. Barn under 6 år skal ikke ha for mye av det. Bruk hvit ris, som du skyller godt. Anonymkode: e4e51...638 8 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 Hvis du vet at han spiser godt og kommer til å ta igjen det han ikke gikk opp sist, så bare jatter du med og fortsetter som før. Hvis du tenker at han ikke kommer til å gjøre det, og HS kanskje har et poeng? Da gjør du den ene lille endringen. HS er kun der for å hjelpe, men også de tar feil i blant. Jeg har selv oppsøkt hs for kostholdsråd, men da var det andre veien det gikk. Anonymkode: b9645...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 Er hun ung? Hvit ris inneholder ikke så mye næringsstoffer akkurat og så er det jo arsen i også.. Men det er ikke noe skadelig å spise ris innimellom. Spiser man mye ris kan det være bedre å variere med naturris, men hvit ris i blant er så klart helt greit når kostholdet i sin helhet er godt. Enkelte helsesykepleiere henger seg opp i de merkeligste ting. Anonymkode: 0a5cd...f0f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Alle anbefaler kjøpegrøt. De er skreddersydd for å gi en baby alt den trenger. Ser ikke problemet med litt ris til maten ellers. Anonymkode: 6558e...a68 Nestlé forteller helsesykepleierene på kurs at det er skreddersydd for å gi baby alt den trenger, derfor anbefaler de den. Helsesykepleierene har svært lite om kosthold og ernæring i pensumet sitt, så disse "gratiskursene" utgjør mye av opplæringen deres. Kjøpegrøten er på ingen måte fullstendig, all den tid ekte mat/råvarer inneholder titusenvis av stoffer vi ikke har kunnskap om hvordan samhandler med hverandre og kroppene våre. Dessuten er vitaminene og mineralene i tillsatt form, og det det har en annen biotilgjengelighet enn samme stoffene gjennom råvarer. Kjøpegrøten er også steril, så baby får ingen av bakteriene som er svært viktig å få for å utvikle tarmfloraen frem til 3 år. Kjøpegrøt er selvfølgelig ikke farlig innimellom for enkelheten skyld, men det er et totalt unødvendig produkt rent helse og ernæringsmessig. Anonymkode: a7a5c...484 9 1 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nestlé forteller helsesykepleierene på kurs at det er skreddersydd for å gi baby alt den trenger, derfor anbefaler de den. Helsesykepleierene har svært lite om kosthold og ernæring i pensumet sitt, så disse "gratiskursene" utgjør mye av opplæringen deres. Kjøpegrøten er på ingen måte fullstendig, all den tid ekte mat/råvarer inneholder titusenvis av stoffer vi ikke har kunnskap om hvordan samhandler med hverandre og kroppene våre. Dessuten er vitaminene og mineralene i tillsatt form, og det det har en annen biotilgjengelighet enn samme stoffene gjennom råvarer. Kjøpegrøten er også steril, så baby får ingen av bakteriene som er svært viktig å få for å utvikle tarmfloraen frem til 3 år. Kjøpegrøt er selvfølgelig ikke farlig innimellom for enkelheten skyld, men det er et totalt unødvendig produkt rent helse og ernæringsmessig. Anonymkode: a7a5c...484 Kjøpe grøt er selvsagt ikke farlig. Punktum. Anonymkode: d8d40...5a0 12 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Nestlé forteller helsesykepleierene på kurs at det er skreddersydd for å gi baby alt den trenger, derfor anbefaler de den. Helsesykepleierene har svært lite om kosthold og ernæring i pensumet sitt, så disse "gratiskursene" utgjør mye av opplæringen deres. Kjøpegrøten er på ingen måte fullstendig, all den tid ekte mat/råvarer inneholder titusenvis av stoffer vi ikke har kunnskap om hvordan samhandler med hverandre og kroppene våre. Dessuten er vitaminene og mineralene i tillsatt form, og det det har en annen biotilgjengelighet enn samme stoffene gjennom råvarer. Kjøpegrøten er også steril, så baby får ingen av bakteriene som er svært viktig å få for å utvikle tarmfloraen frem til 3 år. Kjøpegrøt er selvfølgelig ikke farlig innimellom for enkelheten skyld, men det er et totalt unødvendig produkt rent helse og ernæringsmessig. Anonymkode: a7a5c...484 Gidder ikke diskutere med noen som tydeligvis hører mer på influensere enn helsepersonell og forskere. TS, du får lese deg opp. Anonymkode: 6558e...a68 9 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøpe grøt er selvsagt ikke farlig. Punktum. Anonymkode: d8d40...5a0 Ikke noe bra heller. Punktum. Anonymkode: 28d26...0e0 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #16 Skrevet 22. januar 2024 Bethwithwine skrev (26 minutter siden): Hun ville jeg skulle liste opp alt jeg ga barnet mitt, som hovedsakelig består av hjembakt brød, makrell i tomat, prim, potet, søtpotet, kjøttdeig, laks, torsk, egg, diverse frukt og grønnsaker, yoghurt, smør, fett etc. for det meste råvarer. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjøpe grøt er selvsagt ikke farlig. Punktum. Anonymkode: d8d40...5a0 Det TS serverer, er bedre enn kjøpegrøt. Bare ignorer denne helsesøstra. Anonymkode: 74cc5...c72 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #17 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke noe bra heller. Punktum. Anonymkode: 28d26...0e0 Bra er det, men som alt annet er det bedre å lage selv. Men å skrive at kjøpe grøt ikke er farlig innimellom blir helt feil, da kjøpe grøt ikke er farlig. Det er veldig lite mat man får kjøpt som er farlig. Anonymkode: d8d40...5a0 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #18 Skrevet 22. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Kjøpe grøt er selvsagt ikke farlig. Punktum. Anonymkode: d8d40...5a0 Nettopp, ikke farlig, men helt unødvendig og mer problematisk enn bra. Noe kan være veldig problematisk før det er farlig. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Gidder ikke diskutere med noen som tydeligvis hører mer på influensere enn helsepersonell og forskere. TS, du får lese deg opp. Anonymkode: 6558e...a68 Vel, nå er det sånn at man ikke kan fortelle at man er helsepersonell på kvinneguiden, men jeg baserer meg på min egne helseutdannelse og annet helsepersonell, ikke influensere. Anonymkode: a7a5c...484 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #19 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nettopp, ikke farlig, men helt unødvendig og mer problematisk enn bra. Noe kan være veldig problematisk før det er farlig. Vel, nå er det sånn at man ikke kan fortelle at man er helsepersonell på kvinneguiden, men jeg baserer meg på min egne helseutdannelse og annet helsepersonell, ikke influensere. Anonymkode: a7a5c...484 KJøpegrøt er ikke mer problematisk enn bra. Ernæringsfysiologer går nå ut og advarer folk mot å ta råd fra anonyme på nett, og diverse influencere. Det er mye bra med kjøpegrøt og fordelene oppveier eventuelle ulemper. Anonymkode: 0a5cd...f0f 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #20 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ikke noe bra heller. Punktum. Anonymkode: 28d26...0e0 Hvor står det at det ikke er bra? Anonymkode: 83bad...df1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå