AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Er det noen flere som har opplevd dette? 😓 Jeg er helt på felgen og vet at det skyldes familielivet. Jeg elsker jobben min, men blir helt utslitt av alt som skal følges opp med hjem og to barn. Oppgavene tar aldri slutt, og i tillegg så må man være så påkoblet barna hele tiden. Føler jeg aldri klarer å slappe av lenger, blir jo bare verre desto eldre de blir (de er nå 7 og 10 år). Har en mann som gjør sin del, men jeg kommer meg bare ikke opp. Alt er slitsomt på hjemmebane, helger/ferier er ille. Hva gjør man i en sånn situasjon?? Får jo ikke sykmeldt seg fra selve livet/familielivet. TS Anonymkode: f78b5...49a 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Tillat deg å slakke av på egne krav. Det er nok for barna at du ofte nok er påkoblet, behøver ikke å være i lang og god kontakt hver dag. Utsett huslige gjøremål for en stund, la det skure og venn deg til en litt lavere standard for å trives. Lag lettvint mat noen dager hver uke. Prøv å lev familielivet mer på egne premisser, la hjem og familie være stedet du henter krefter - hva skal til for å få til det? Anonymkode: 60b1e...f21 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 Da må du se på hjemmesituasjonen. Hva kan mannen hjelpe til med. Hva kan barna få av faste oppgaver. Kan dere kutte ut noe som stjeler tid som fritidsaktiviteter eller husarbeid. Her forsvant mye fra mine skuldre når vi satte ned en ukesliste som alle hadde sine egne ting de skal gjøre. Jeg maser ikke og lar de tingene flyte hvis ingenting blir gjort. Legger alt på mannen sin side og ungene får alt lagt på rommet sitt hvis de ikke rydder det de skal. De er 7 og 11. Så absolutt ikke for store krav. Skjer det utrolig sjeldent. Så deilig å slippe all den masingen. Anonymkode: 0fd47...de2 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Enig med de over. Klarer du å sette ord på nøyaktig hva som sliter deg ut? Er det fritidsaktivitetene til barna dine? I så fall - kan du få dem til å være mer selvdrevne, altså f.eks. sykle til fotballtrening i stedet for at dere kjører? Er det matlaging? Lær barna å lage sine egne matpakker, og lag enklere middager eller bestill matkasser. Er det husarbeid? Kan du godta å ha det mer rotete og møkkete rundt deg? Feriene, sier du.. Må dere lage et slitsomt opplegg for dette hver gang, eller kan dere bare være hjemme? Kan barna aktivisere seg selv mer? Anonymkode: 9b37b...5b5 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 ❤️ Har ingen tips med tanke på barn for jeg har ikke barn. Men jeg er utbrent/utmattet, ikke av arbeidslivet, men av livet. Noe man heller ikke får pause fra. Den følelsen av å drukne den unner jeg ingen. Her er det sånn at selv som sykemeldt over lang tid føler jeg fremdeles at jeg drukner, får ikke fjernet nok stimuli til å faktisk hvile. Mitt beste tips er å ta den følelsen du har nå på alvor. Kanskje det å bli sykmeldt en prosent fra jobb, gjør at du får hodet over vannet når det gjelder hjemmebane også? Styrke til deg! Anonymkode: 80bdf...919 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 Krev mer av ungene, og mindre av deg selv. Du er ikke ungenes tjener og underholdnings-betjent. Gi ungene enkle oppgaver i huset, det er litt styr i begynnelsen, men de får det til etter hvert. La dem gå og sykle selv når de skal til venner og på fritidsaktiviteter. Du må ikke være "påkoblet" ungene hele tida. Det er lov å si at nå skal mamma slappe av litt, nå kan dere gå og finne på noe selv.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 Mannen gjør sin del - hva betyr det? Han «hjelper» deg? Tar han ansvar? Bidrar han uten at du må delegere? Første steg er å finne ut av hvordan han kan avlaste deg mer og ta mer ansvar. Sykemelding er ikke en langsiktig løsning. Anonymkode: 88de9...526 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Skrevet 22. januar 2024 Kjenner meg igjen, så all medfølelse❤️ Har bsre lyst til å dra fra alt, men kan ikke det selvfølgelig. Jeg skal prøve Oda nå, kanskje er det noe for deg også? Å velge seg ut matvarer i fred og ro hjemme, slippe å kjøre på butikken og få det levert håper jeg skal hjelpe littegrann! Anonymkode: 3fd2c...697
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 Jeg tenker ungene her helt sikkert kan gjøre mer hjemme. De kan få ansvar for å ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge, vaske bad, etc. Det blir kanskje ikke like rent, men det vil avlaste deg. Jeg lagde mat fra ganske ung alder, bare enkle ting, men det fikk jeg fint til som 10-åring. Og du kan fint få ligge på sofaen i fred en halvtime hver dag, mens de underholder seg selv. Anonymkode: a7657...fcd 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 Kan det være at ungene har diagnoser du ikke har avdekket? Jeg ble utbrent av familielivet. Viste seg å ha minst ett barn med diagnose. Og nå skal pappaen utredes for det samme. Anonymkode: 60ff9...35e 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan det være at ungene har diagnoser du ikke har avdekket? Jeg ble utbrent av familielivet. Viste seg å ha minst ett barn med diagnose. Og nå skal pappaen utredes for det samme. Anonymkode: 60ff9...35e Autisme? Anonymkode: 38f56...4e8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kan det være at ungene har diagnoser du ikke har avdekket? Jeg ble utbrent av familielivet. Viste seg å ha minst ett barn med diagnose. Og nå skal pappaen utredes for det samme. Anonymkode: 60ff9...35e Så - man skal anta at barna har diagnoser fordi man syns familielivet er slitsomt med all organisering og tempo, og med en mann som tilsynelatende kun gjør «sin del» og ikke faktisk avlaster mor - og dit går man før man har prøvd å gjøre noen tiltak. For en verden vi lever i, sier jeg bare. Anonymkode: 88de9...526 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 Gå ned i stillingsprosent. Anonymkode: 3f0f1...907
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 - Som flere sier, sett av tid til avslapping. Ungene er store nok til å aktivisere seg selv mye av tiden! Send de ut, gi de ei bok/lydbok, gå til venner, osv. De kan også hjelpe til. - Senk krava på husarbeidet. Jeg setter med ned og hviler hver kveld. Er ikke husarbeidet gjort kl x, nei da får det vente. Man trenger hvile og avkobling. Hjelper mannen til bare litt, eller er dere faktisk likeverdige deltagere i familielivet? - Bo nærme skole og aktiviteter, slik at barna kan komme seg til og fra selv. Hvis ikke det går, så samkjør med andre slik at dere deler på det. - Jobbe litt redusert, f.eks 80%? - Lag enkle raske middager ofte, og de gangene dere lager noe større/mer tidkrevende, så lag mye så dere har å varme opp en annen dag. - Ta deg egentid og kjenn på hva du trenger. Gå tur? Trene? Ligge i senga med en serie eller ei bok? Anonymkode: e1071...a9f 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #15 Skrevet 23. januar 2024 TS her Takk for alle svar. Når det gjelder mannen og at han «tar sin del», så mener jeg at han bidrar like mye som meg. Sånn ellers så bruker vi Oda til handling, og vi har rutiner på alt som skal gjøres. Barna kan imidlertid bidra mer og få mer ansvar. Jeg føler at det er lite tiltak å sette inn egentlig, annet enn å redusere stillingen min. Det ønsker jeg helst ikke, da økonomien vår ikke er veldig romslig fra før, etter alle prisstigninger det siste året. Anonymkode: f78b5...49a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: TS her Takk for alle svar. Når det gjelder mannen og at han «tar sin del», så mener jeg at han bidrar like mye som meg. Sånn ellers så bruker vi Oda til handling, og vi har rutiner på alt som skal gjøres. Barna kan imidlertid bidra mer og få mer ansvar. Jeg føler at det er lite tiltak å sette inn egentlig, annet enn å redusere stillingen min. Det ønsker jeg helst ikke, da økonomien vår ikke er veldig romslig fra før, etter alle prisstigninger det siste året. Anonymkode: f78b5...49a Hvis du er på felgen, og dere gjør helt likt - oppriktig helt likt - da må han ta en større belastningen nå i en periode så du kommer deg ovenpå. Jeg er sikker på at man finner andre steder å redusere for å hente seg inn, men det kan være vanskelig å se når man står oppi det. Prøv å ta en prat med mannen, hva dere gjør og hva som kan kuttes også. Anonymkode: 88de9...526 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 Jeg vet hvordan du har det, jeg er alene med en 5-åring og det er like før jeg gir opp. Jeg klarer ikke alt, og jeg gjør bare minimum. Du har min medfølelse ❤️ Anonymkode: 1ba19...ded 2
Snublefot62 Skrevet 23. januar 2024 #18 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS her Takk for alle svar. Når det gjelder mannen og at han «tar sin del», så mener jeg at han bidrar like mye som meg. Sånn ellers så bruker vi Oda til handling, og vi har rutiner på alt som skal gjøres. Barna kan imidlertid bidra mer og få mer ansvar. Jeg føler at det er lite tiltak å sette inn egentlig, annet enn å redusere stillingen min. Det ønsker jeg helst ikke, da økonomien vår ikke er veldig romslig fra før, etter alle prisstigninger det siste året. Anonymkode: f78b5...49a Uten å ha inngående kjennskap til alle detaljene i livene deres så vil jeg råde dere til å senke kravene som nevnt tidligere. Jeg vet ikke hvor gamle barna er men dere MÅ IKKE være påkoblet de hele veien de er hjemme. De må få ha alenetid de også så de kan bli selvstendige voksne med tiden. Gi de handlingsrom og pusterom. Send de ut for å leke. Send de til naboen. La de leke med legoen i fred. Huslige oppgaver kan som regel fint vente. Det må ikke være striglet hjemme hele veien. Men dere må være enige og samkjørt rundt det. Aksept for at det ligger noe skittentøy på badet om morgenen. Se forbi hybelkaninene i noen dager. Det trenger ikke å bety at huset faller sammen av den grunn. Det som jeg vil påpeke som viktig i etthvert forhold er at dere faktisk er påkoblet hverandre innimellom. Og får rom til å gjøre noe en trenger i hverdagen. Enten det er å gå en tur, sitte på kafe, trening, svømming, lydbok, serie ++. Bare en halvtime en får til 100% fri disposisjon kan gjøre underverker. Og så må man huske forholdet. Snakk sammen. Sett dere ned sammen etter middag eller etter leggetid og se hverandre og prat litt. Og husk søvn! Legg dere til rett tid og stå opp når dere skal. Er ikke uvanlig at når det sliter andre steder i det daglige så blir søvnen dårligere og kortere, som igjen gir dårligere dager, mindre overskudd etc.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #19 Skrevet 23. januar 2024 Jeg lurer litt på hva det er dagens foreldre gjør som gjør at de blir så slitne? Min far jobbet offshore noe som gjorde at min mor var i praksis "alenemor" flere uker i strekk med oss tre barn. Hun var da ikke spesielt sliten av det. Anonymkode: a7069...c94 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #20 Skrevet 23. januar 2024 Vaskehjelp kan avlaste litt. Enkle middager. Kom dere ut. Skog og natur er sunt og bra for alle. Grill pølser over bål. Billig og enkelt. Pass på å prøve å få litt dagslys på denne tiden av året. Husk å gjør ting du selv liker og. Barn legger merke til om foreldrene ikke har det bra. Litt egentid med massasje/ spa er godt for kropp og sjel. Dere er jo to, og kan avlaste hverandre innimellom så dere får mulighet til å lade litt opp. Nå er de vel såpass store at de kan delta på noen aktiviteter uten foreldre? DNT har opplegg for barn blant annet. En del familiehoteller som f.eks Sunwing har aktiviteter for både barn og tenåringer. Så må du prøve å legge listen lavere rett og slett. Det er krevende å ha barn. Er selv aleneforelder. Barnet mitt er yngre, men elsker å få oppgaver og ting å gjøre. Tenker barna dine kan bidra mer når de er så store. Anonymkode: 7a36b...663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå