Gå til innhold

Brød møter ikke forventninger


Fremhevede innlegg

Skrevet

Har for tiden begynt å bake masse brød av ulike sorter. Vil si at resultatet er ganske bra eneste problemet er at det er seigt. Jeg har prøvd å kna det mindre, bake på lavere temperatur, hvile det lengre, men ingenting ser ut til å virke. Lurer på om det kan være melet? Bruker vanlig hvetemel, og tilsetter avogtil litt spelt og andre typer. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det et problem at det er seigt? Send det til meg! Det er noe av det jeg spesifikt ønsker å oppnå når jeg baker. Spesielt surdeigsbrød "skal" være litt seigt.

Vanlig gjærdeig, med lang elting, rask heving og kort steketid gir da det mest vanlige resultatet, som folk flest vil ha, som er luftig og ikke-seigt?

Dette må jeg følge med på!

  • Liker 1
Skrevet
RobertoOo skrev (45 minutter siden):

Har for tiden begynt å bake masse brød av ulike sorter. Vil si at resultatet er ganske bra eneste problemet er at det er seigt. Jeg har prøvd å kna det mindre, bake på lavere temperatur, hvile det lengre, men ingenting ser ut til å virke. Lurer på om det kan være melet? Bruker vanlig hvetemel, og tilsetter avogtil litt spelt og andre typer. Noen tips?

Prøvd kaldheving? Jeg har sverget til det siden første gang jeg prøvde 🙌🏻

Anonymkode: f8b5c...ee8

Skrevet

Jeg syns faktisk at Skappelbrødet er godt. Det er ikke seigt, men saftig, og det holder seg lenge. I tillegg smaker det godt siden det er så mye forskjellig frø i det.

Jeg skal innrømme at jeg syns spetmel er dyrere enn det smaker, så jeg baker med vanlig fint og sammalt hvetemel.

Ofte reduserer jeg gjærmengden til en halv pakke fersk gjær og har lenger hevetid, det gjør jeg med det meste av gjærbakst fordi jeg syns smaken blir bedre da.

Skrevet
Brunhilde skrev (3 minutter siden):

Jeg syns faktisk at Skappelbrødet er godt. Det er ikke seigt, men saftig, og det holder seg lenge. I tillegg smaker det godt siden det er så mye forskjellig frø i det.

Jeg skal innrømme at jeg syns spetmel er dyrere enn det smaker, så jeg baker med vanlig fint og sammalt hvetemel.

Ofte reduserer jeg gjærmengden til en halv pakke fersk gjær og har lenger hevetid, det gjør jeg med det meste av gjærbakst fordi jeg syns smaken blir bedre da.

Må heve minst 8-10t skal det bli noe bra...bakst trenger tid på å utvikle seg.

Anonymkode: f7035...317

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må heve minst 8-10t skal det bli noe bra...bakst trenger tid på å utvikle seg.

Anonymkode: f7035...317

Nei, det må ikke det hvis du ikke bruker kald væske og enda mindre gjær enn det jeg gjør når jeg baker det. Det kan være at du tror  det, men her er jeg altså absolutt ikke enig. 

  • Liker 1
Skrevet
Brunhilde skrev (3 minutter siden):

Nei, det må ikke det hvis du ikke bruker kald væske og enda mindre gjær enn det jeg gjør når jeg baker det. Det kan være at du tror  det, men her er jeg altså absolutt ikke enig. 

Samme her. Eg har ofte endå mindre enn halv mengde gjær i både brød og rundstykker, og resultatet blir supert. Kan også då ete meir av baksten utan at eg blir oppblåst i magen.

Anonymkode: 837fb...b74

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for svar og tips 🙏🏼 jeg endte opp med å skippe forfermentering, jekke ned vann prosenten, og bytte fra Mølleren til Regal mel. 
Det funket ihvertfall på seigheten✌🏼

Endret av RobertoOo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...