RobertoOo Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Har for tiden begynt å bake masse brød av ulike sorter. Vil si at resultatet er ganske bra eneste problemet er at det er seigt. Jeg har prøvd å kna det mindre, bake på lavere temperatur, hvile det lengre, men ingenting ser ut til å virke. Lurer på om det kan være melet? Bruker vanlig hvetemel, og tilsetter avogtil litt spelt og andre typer. Noen tips?
Pringle Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Er det et problem at det er seigt? Send det til meg! Det er noe av det jeg spesifikt ønsker å oppnå når jeg baker. Spesielt surdeigsbrød "skal" være litt seigt. Vanlig gjærdeig, med lang elting, rask heving og kort steketid gir da det mest vanlige resultatet, som folk flest vil ha, som er luftig og ikke-seigt? Dette må jeg følge med på! 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 RobertoOo skrev (45 minutter siden): Har for tiden begynt å bake masse brød av ulike sorter. Vil si at resultatet er ganske bra eneste problemet er at det er seigt. Jeg har prøvd å kna det mindre, bake på lavere temperatur, hvile det lengre, men ingenting ser ut til å virke. Lurer på om det kan være melet? Bruker vanlig hvetemel, og tilsetter avogtil litt spelt og andre typer. Noen tips? Prøvd kaldheving? Jeg har sverget til det siden første gang jeg prøvde 🙌🏻 Anonymkode: f8b5c...ee8
Brunhilde Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Jeg syns faktisk at Skappelbrødet er godt. Det er ikke seigt, men saftig, og det holder seg lenge. I tillegg smaker det godt siden det er så mye forskjellig frø i det. Jeg skal innrømme at jeg syns spetmel er dyrere enn det smaker, så jeg baker med vanlig fint og sammalt hvetemel. Ofte reduserer jeg gjærmengden til en halv pakke fersk gjær og har lenger hevetid, det gjør jeg med det meste av gjærbakst fordi jeg syns smaken blir bedre da.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Brunhilde skrev (3 minutter siden): Jeg syns faktisk at Skappelbrødet er godt. Det er ikke seigt, men saftig, og det holder seg lenge. I tillegg smaker det godt siden det er så mye forskjellig frø i det. Jeg skal innrømme at jeg syns spetmel er dyrere enn det smaker, så jeg baker med vanlig fint og sammalt hvetemel. Ofte reduserer jeg gjærmengden til en halv pakke fersk gjær og har lenger hevetid, det gjør jeg med det meste av gjærbakst fordi jeg syns smaken blir bedre da. Må heve minst 8-10t skal det bli noe bra...bakst trenger tid på å utvikle seg. Anonymkode: f7035...317
Brunhilde Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må heve minst 8-10t skal det bli noe bra...bakst trenger tid på å utvikle seg. Anonymkode: f7035...317 Nei, det må ikke det hvis du ikke bruker kald væske og enda mindre gjær enn det jeg gjør når jeg baker det. Det kan være at du tror det, men her er jeg altså absolutt ikke enig. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 Brunhilde skrev (3 minutter siden): Nei, det må ikke det hvis du ikke bruker kald væske og enda mindre gjær enn det jeg gjør når jeg baker det. Det kan være at du tror det, men her er jeg altså absolutt ikke enig. Samme her. Eg har ofte endå mindre enn halv mengde gjær i både brød og rundstykker, og resultatet blir supert. Kan også då ete meir av baksten utan at eg blir oppblåst i magen. Anonymkode: 837fb...b74 1
RobertoOo Skrevet 24. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 24. januar 2024 (endret) Takk for svar og tips 🙏🏼 jeg endte opp med å skippe forfermentering, jekke ned vann prosenten, og bytte fra Mølleren til Regal mel. Det funket ihvertfall på seigheten✌🏼 Endret 24. januar 2024 av RobertoOo
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå