AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Del Skrevet 21. januar Jeg har tatt opp igjen joggingen etter et års pause, og pga kulde trener jeg for første gang på tredemølle. Er en uke siden jeg begynte, og i dag jogget jeg 25 minutter i 8 km/t… Nådde makspuls de to siste minuttene. Føler meg i elendig form. så til mine spm: -Hvor fort jogger dere på tredemølle? -Hvor raskt kom dere i form igjen etter en lang pause? (Var rimelig godt trent før, og sprang en mil på 57 min.) Anonymkode: f729a...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Del Skrevet 22. januar Hvor fort kommer an på målet med økta. Rolig langkjøring er på rundt 7,5-8km/t, da er målet pulssone 2, må gjerne gå et og annet minutt for å holde pulsen nede. Skal jeg løpe kortere (5 min og nedover) intervaller så er tempoet fra 10-16km/t. Det å sammenligne tempo med andre fungerer ikke veldig godt, vi har alle forskjellige forutsetninger og ulik erfaring med jogging, og resultatet blir deretter. 😊 Hvor fort formen kommer tilbake er også ganske individuelt. Jeg trappet opp joggingen igjen etter jul, og må nok beregne enda en måned før jeg er tilbake til augustformen min. Jeg har nesten bare trent styrke oktober-desember, så er en mye sterkere løper nå, men også tyngre. Forrige gang jeg strukturerte løpingen (høsten 2022) tok det 6 mnd før jeg følte at det var lett og kunne jogge en mil uten problemer. Anonymkode: cc19f...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 22. januar #3 Del Skrevet 22. januar (endret) Jeg jogger greit på 8 til oppvarming, når jeg jogger 5 min intervall er jeg på 9. Hater å jogge egentlig. Men bedre å ha dette et tempo man klarer. Hvis du er oppe i makspuls på 8 over en lengre distanse ville jeg forsøkt å øke til 9 men kortere intervall slik jeg gjør. Men la meg gjøre det klart, jeg er ingen ekspert på dette... Endret 22. januar av Topsi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Del Skrevet 22. januar Jeg tok nylig opp igjen jogging, etter et langt sykdomsfrafall. For å i det hele tatt orke å gå på mølla, må jeg kjenne mestring. Drt gjør jeg ikke når jeg holder på å daue og får blodsmak i munnen. Nå jogger jeg intervaller, 4x4, 6 kmt jogg og 5 kmt mellom intervallene. Jeg øker litt på siste intervall. Når dette blir komfortabelt, øker jeg gradvis. Jeg har det ikke travelt, mestring er for meg viktigere enn hurtighet. Jeg skal bli frisk, ikke maratonløper Btw, jeg brukte lang tid på å komme i løpeform i det hele tatt, lenge før jeg ble syk. Det har vært mye enklere denne gangen, kroppen husker løping, kondisjonen og muskulaturen er bare ikke helt på plass lenger Anonymkode: 44ae8...c3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #5 Del Skrevet 22. januar Går kun baklengst på mølla i oppoverbakke i forkant av en tung beinøkt. Som er treningen de fleste som tror løping er god trening egentlig har godt av. Anonymkode: aadc0...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #6 Del Skrevet 22. januar Du løp ikke på makspuls i 2 minutter... Anonymkode: 81197...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #7 Del Skrevet 22. januar Ikke noe poeng i å sammenligne seg med andre. Hvor skal du stoppe da liksom? Du må bare fortsette og ha kontinuitet. Ikke ta i alt du har på hver økt, men ta det rolig og gradvis, så kommer formen etter hvert. 🙂 Anonymkode: ef851...60c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #8 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Går kun baklengst på mølla i oppoverbakke i forkant av en tung beinøkt. Som er treningen de fleste som tror løping er god trening egentlig har godt av. Anonymkode: aadc0...ccb Besserwisser, much..? Andre mennesker har andre mål enn deg. Løping er god trening for oss som er glade i å løpe og for oss som trenger mye kondisjonstrening av helseårsaker. Anonymkode: 369d9...404 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 22. januar #9 Del Skrevet 22. januar Meningsløst å sammenligne tempoet med andre. Jeg trener mye på mølle hjemme siden det er en enkel måte å få en treningsøkt. Langkjøring på mølle blir for kjedelig. Jeg tar typisk 5-6 x 4 minutters drag med 2 minutters pause mellom. Totalt 30-40 min. Tempoet er sånn at jeg tar meg ut, men uten å gå helt i kjelleren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #10 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du løp ikke på makspuls i 2 minutter... Anonymkode: 81197...029 Jo, eller altså i sone 4 (eller hva det heter🙈) Anonymkode: f729a...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #11 Del Skrevet 22. januar Tusen takk for mange svar! Jeg får nok bare smøre meg med tålmodighet. Men løpegleden er ivertfall tilbake for fullt, og det er en herlig følelse😊 ts Anonymkode: f729a...74e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #12 Del Skrevet 23. januar Du høres ut som meg da jeg startet å jogge igjen etter et par års pause! Jeg var aldri i så dårlig form at couch to 5k var aktuelt, klarte å jogge 5 km i strekk, men brukte rundt 36-37 min de første gangene (som tilsvarer 8 km/t). Tiden bedret seg raskt når jeg prioriterte regelmessige økter. Etter rundt 3-4 uker var jeg på 30 min på 5k igjen (10 km/t). Deretter prioriterte jeg å løpe lengre distanser fordi jeg ville delta i halvmaraton. Andre har gjerne heller mål om å forbedre tiden på 5k. Sky is the limit! Det aller viktigste er at du jogger jevnlig. Jo flere økter du har over tid, jo sprekere blir du. Så enkelt er det. Lykke til 🙂 Anonymkode: 56c34...c12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym11223344 Skrevet 23. januar #13 Del Skrevet 23. januar Har hørt at 10 min med puls er tilstrekkelig. Ligger på 9,7 i 12 min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå